Drágulást hozott az október, mind éves, mind havi összevetésben. Erre jutott a Privátbankár Diszkont Árkosár felmérése, amely jellemzően gyakran vásárolt, mindennapos élelmiszerekkel van feltöltve. Október végén a diszkontláncok (Aldi, Lidl, Penny) egy-egy üzletében végzett árfelmérés alapján az átlagos kosérték 11 264 forint volt. Szemben a szeptemberi 10 750, illetve a tavaly októberi 10 347 forinttal.
Éves szinten számos terméknél látható nagyon jelentős drágulás, ami annak köszönhető, hogy több termék – például a liszt, a cukor és a tej – tavaly még árstopos volt.
A friss árkosárban ugyanis a finomliszt kilós ára 199 forint volt, ami több mint 38 százalékos drágulást jelent az egy évvel korábbi 144 forinthoz viszonyítva. Hasonló a forgatókönyv a 2,8 százalékos zsírtartalmú tartós (UHT) tej esetében: a mostani 329 forintos literes ár bő 50 százalékos áremelkedést jelent éves összevetésben. Az úgynevezett ESL tej 2,8 százalékos változata éves összevetésben csak 5 százalékkal került többe, ami 346 forintos átlagot jelent, míg tavaly ugyanekkor 330 forint alatt maradt az ár. Érdekesség az utóbbi terméknél, hogy az egyik boltláncban akciósan 359 forint volt, így is drágábban kínálták, mint a másik kettőben, ahol akciómentesen kértek érte 339 forintot.
Az éves változásokat nézve a trappista sajt is rosszul szerepelt a vásárlók szempontjából: 2023 októberében még 2 ezer forint alatt volt az ára, míg az idén majdnem 2500 forintos átlagot produkált ez a tejtermék. Ugyancsak vége az 500 forint körüli étolajok korának, most ugyanis majdnem 600 forintot kell értük adni.
A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban tavaly októbertől 19 termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, folyékony mosópor, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagetti. Idén februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint az, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni. A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor, az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek.
A félbarna kenyér ára lényegében nem változott, marad az 580 forint körüli szinten. Minimálisan, 4 százalékkal a 700 forint feletti tartományban, 730 forintra nőtt a Coca-Cola ára. Többet kell fizetni a tavalyinál az őrölt kávéért: egy évvel ezelőtt még a legolcsóbb 250 grammos verziók 600 forintnál alacsonyabb áron elérhetőek voltak, most inkább a 700-800 forint a jellemző. Idén októberben konkrétan 741 forintra jött ki az átlagár, ám ez nem teljesen pontos mérés, mert az egyik diszkontláncban a legolcsóbb kilós, a másikban pedig a legalacsonyabb áron kapható félkilós kiszerelés árából kalkuláltuk az átlagot.
Mekkora drágulást lát a KSH?
Az októberi hivatalos élelmiszer-inflációs adatra még várni kell, november 12-én publikálja a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Az elmúlt hónapban az élelmiszereknél 3,7 százalékos éves áremelkedés történt. Az Privátbankár Diszkont Árkosárhoz hasonlóan jelentős drágulást mért a KSH egyebek mellett a lisztnél, a tejnél is.
A KSH-s kosárban szereplő finomliszt országos átlagára az egy évvel korábbi 192 forintról idén szeptemberre 264 forintra nőtt. Utóbbihoz képest a diszkontok 199 forintos mostani átlagára kedvezőnek mondható.
A 2,8 százalékos tartós (UHT) tej tavaly árstopos cikként 310 forintos árral szerepelt a statisztikában, ehhez képest az idei év kilencedik hónapját már 450 forint felett töltötte. Ebben az esetben is jónak tűnik a 330 forint alatti diszkontos átlag.