3p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egy hónap alatt jelentősen, több mint 4 százalékkal drágult a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérésben szereplő termékek átlagára. 

Teljes fordulat történt a magyar diszkontláncokban, az augusztusi havi szintű csökkenés után szeptember végén jelentős áremelkedés következett be

Legalábbis a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek ára átlagosan 10 750 forintot tett ki a hónap utolsó napjaiban, szemben az augusztusi 10 321 forinttal, valamint a júliusi 10 601 forintos összeggel. Vagyis júliushoz képest 1,4 százalékkal nőtt a kosárérték, egy hónap alatt viszont 4,2 százalékos drágulás ment végbe. Ráadásul a szeptemberi összeg az idei év első kilenc hónapjában mért 10 038 forintos átlagot bő 7 százalékkal múlja felül. 

Bár a hivatalos szeptemberi inflációs adatokra még várni kell október 10-ig, mindenesetre a KSH szeptemberben 2,4 százalékos éves élelmiszer-drágulást mért, havi szinten pedig stagnálásról számolt be.

A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban tavaly októbertől 19 termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, folyékony mosópor, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagetti. Idén februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint az, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni.  A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor, az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek. 

Az augusztushoz viszonyított áremelkedésben az ESL és a tartós tej drágulás kapott fontos szerepet. Előbbi ára 9, utóbbié bő 20 százalékkal nőtt. A legolcsóbb 250 grammos kávénál is látványos drágulás történt. Korábban 589 forintba kerültek a legalacsonyabb áron kínált, saját márkás őrült kávék, most viszont már 700 forintos vagy annál is magasabb szintre kerültek. A trappista sajt is felfelé húzta a kosarat, az egyik láncban ugyanis közel 2700 forint volt az ára, miközben a másik két diszkontban 2 ezer forint alatt maradt, utóbbi pedig a korábbi hónapoknak megfelelő szintet jelenti. 

Hogyan áll az élelmiszer-kiskereskedelem? 

Érdemes persze rápillantani, hogy a döcögő kiskereskedelmi szektoron belül hogyan muzsikálnak a főként élelmiszert forgalmazó boltok, köztük a diszkontok, a hipermarkettel rendelkező boltláncok, valamint kisebb boltok és azok hálózatai. 

Nincs egyensúlyban az élelmiszer-kiskereskedelem két oldala
Nincs egyensúlyban az élelmiszer-kiskereskedelem két oldala
Fotó: Pixabay

Egyelőre csak júliusig vannak meg az adatok, de abból az látszik, hogy a szóban forgó boltokban összesen 4012 milliárd, azaz több mint 4 billió - forintot költöttek a vásárlók, 5 százalékkal többet mint az előző év azonos időszakában. Ezzel párhuzamosan az érintett üzletekben a forgalom volumene - egyszerűbben mondva a mennyiségi eladások -visszafogottabban, csak 4 százalékkal nőttek. Vagyis bár több terméket vásárolt a lakosság, de egy picivel többet is költött ezekre.

 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kiderült, milyen árak várják a magyar autósokat a hosszú hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 15:25
Mutatjuk, mire számíthat a kutakon.
Vásárló Tarol a magyar Lidl: naponta több mint 4 milliárdnál tart a boltlánc
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 07:55
Utcahosszal vezet a Lidl. 
Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG