Teljes fordulat történt a magyar diszkontláncokban, az augusztusi havi szintű csökkenés után szeptember végén jelentős áremelkedés következett be
Legalábbis a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek ára átlagosan 10 750 forintot tett ki a hónap utolsó napjaiban, szemben az augusztusi 10 321 forinttal, valamint a júliusi 10 601 forintos összeggel. Vagyis júliushoz képest 1,4 százalékkal nőtt a kosárérték, egy hónap alatt viszont 4,2 százalékos drágulás ment végbe. Ráadásul a szeptemberi összeg az idei év első kilenc hónapjában mért 10 038 forintos átlagot bő 7 százalékkal múlja felül.
Bár a hivatalos szeptemberi inflációs adatokra még várni kell október 10-ig, mindenesetre a KSH szeptemberben 2,4 százalékos éves élelmiszer-drágulást mért, havi szinten pedig stagnálásról számolt be.
A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban tavaly októbertől 19 termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, folyékony mosópor, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagetti. Idén februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint az, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni. A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor, az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek.
Az augusztushoz viszonyított áremelkedésben az ESL és a tartós tej drágulás kapott fontos szerepet. Előbbi ára 9, utóbbié bő 20 százalékkal nőtt. A legolcsóbb 250 grammos kávénál is látványos drágulás történt. Korábban 589 forintba kerültek a legalacsonyabb áron kínált, saját márkás őrült kávék, most viszont már 700 forintos vagy annál is magasabb szintre kerültek. A trappista sajt is felfelé húzta a kosarat, az egyik láncban ugyanis közel 2700 forint volt az ára, miközben a másik két diszkontban 2 ezer forint alatt maradt, utóbbi pedig a korábbi hónapoknak megfelelő szintet jelenti.
Hogyan áll az élelmiszer-kiskereskedelem?
Érdemes persze rápillantani, hogy a döcögő kiskereskedelmi szektoron belül hogyan muzsikálnak a főként élelmiszert forgalmazó boltok, köztük a diszkontok, a hipermarkettel rendelkező boltláncok, valamint kisebb boltok és azok hálózatai.
Egyelőre csak júliusig vannak meg az adatok, de abból az látszik, hogy a szóban forgó boltokban összesen 4012 milliárd, azaz több mint 4 billió - forintot költöttek a vásárlók, 5 százalékkal többet mint az előző év azonos időszakában. Ezzel párhuzamosan az érintett üzletekben a forgalom volumene - egyszerűbben mondva a mennyiségi eladások -visszafogottabban, csak 4 százalékkal nőttek. Vagyis bár több terméket vásárolt a lakosság, de egy picivel többet is költött ezekre.