A vásárlókért folytatott öldöklő harcban a kereskedők ma már nem fordulhatnak el az online fizetési megoldásoktól, hiszen a fogyasztók keresik ezeket a lehetőségeket. Dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil helyettes ügyvezetője éppen ebből az okból beszélt hatékony online fizetési stratégiákról a Smart 2017 konferencián Budapesten.
Nem állunk rosszul
Érdemes viszont elsőként tisztázni azt, hogy a tévhitekkel ellentétben Magyarország egyáltalán nincs lemaradva a digitális fizetési forradalomban. A lakosság 75 százaléka internetfelhasználó, 36 százalék pedig online vásárló is. Az internethasználat arányában ez még magasabb 47,3 százalék, amely alig marad el az európai 57 százalékos átlagtól, ráadásul elég dinamikusan növekszik a piac ahhoz, hogy csakhamar beérjük a nyugati államokat. A magyar piacnak egyvalamiben viszont nagyon kell fejlődnie: hiába kínálnak a kereskedők mindenféle fizetési megoldást, sokat csak az ügyfelek töredéke használ.
Al-Absi Gáber Seif - OTP Mobil Fotó: Privátbankár.hu |
Ehhez persze tudni kell, hogy mit akar a vásárló: olyan innovatív digitális központra vágynak, ahol minél gyorsabban és egyszerűbben el lehet intézni mindent. A kereskedőnek 5 másodperce van, hogy rávegye ügyfelét a pénztárcája megnyitására, hiszen a legtöbb vásárlás impulzív, a pillanatnyi érzelmek befolyásolják a döntést.
Így lesz több vásárlód
Az érzelmek és döntések többnyire már mobilon keresztül rohanják meg a vásárlókat: a telefonon mindent el tud intézni, rendel, kávét vesz, fizet, megosztja a haverokkal a számlát, vagy küld a gyereknek zsebpénzt a digitális tárcájába. Nem arról van már szó, hogy a mobil is egy jó platform, amin érdemes jelen lenni, hanem arról, hogy éppen felnő egy mobile only generáció, amelyik kizárólag okostelefonon éli a digitális életét. És míg évekkel ez előtt még megállta a helyét az az állítás, hogy csak a 18-35-ös korosztály az, akit így el lehet érni, ma már az idősebbek is kényelmesen használják ezeket az eszközöket.
De hogyan lehet rávenni a digitális társadalmat a vásárlásra? Al-Absi öt lépést emel ki:
-
releváns ajánlatot kell adni (emlékezzünk, 5 másodpercünk van erre),
-
ott kapja az ajánlatot, ahol éppen tartózkodik,
-
választhat fizetési módot,
-
fogyasztóbarát környezetben vásárolhat,
-
és azonnal megkapja a terméket.
Al-Absi szerint olyan ez egyébként, mint egy jó csók: a releváns ajánlat egy kellemes, romantikus vacsora, udvarlás, ami után a partnerünk vevő az első csókra, azaz első tranzakcióra, és egészen addig kell küzdenie a kereskedőnek, amíg össze nem házasodnak, azaz az ügyfél megadja a kártyaadatait és visszatérő vásárló lesz. Persze nem kellemes a vásárlónak, ha az udvarlója csúnyácska és rosszul csókol, és itt jönnek képbe a fizetési szolgáltatók, akik ezt a terhet le tudják venni a kereskedők válláról egy jól összerakott, felhasználóbarát fizetési megoldással, hiszen senki sem örül annak, ha a terméket csak utánvéttel lehet rendezni, romantikusan szólva “a vacsora másnapján csattan el az első csók”.
Mindent digitálisan és azonnal
Ugyan nincs gyorsabb, mint az “azonnal”, de a “bárhol” már más kérdés. Brian Morris, a Mastercard kelet-közép-európai digitális fizetésért felelős regionális alelnöke szerint a fő feladat most, hogy a szolgáltatók olyan platformokat teremtsenek, amelyek képesek kiszolgálni minden vásárlói igényt az IoT világában, amikor a hűtő és a mosógép is a hálózatra van csatolva.
Persze a fő eszköz egyelőre még a mobiltelefon, és érdekes adat, hogy a PIN-kódokkal szemben a felhasználók elkezdték a biometrikus azonosítást preferálni, ami a fizetési rendszerek területén is átütő egyszerűsítést hozhat. Négy fő szempont alapján választ a vásárló online fizetési megoldást:
-
a banki adatokat biztonságosan tárolják
-
a személyes adatokat biztonságosan tárolják
-
gyorsaság
-
egyszerűség
A biztonsági kérdéseknél Morris szerint nincs probléma, a szabályozók mindent megtesznek, hogy gördülékeny legyen minden. Ebben segít a MiFID 2, MIF és EBA.
A Mastercard is kezd eltávolodni a plasztikkártyák világától, ennek ékes példája, hogy elindult a Masterpass online fizetési felületük, amely egyszerre tömörít magába több funkciót is, így a felhasználó saját pénztárcájaként is használhatja, és fizethet a kereskedőknél is akár mobilján keresztül.
Kelet-Közép-Európa az egyik élharcosa a digitális fizetési forradalomnak Morris szerint: 72 százalék elégedett a digitalizációval, 58 százalék szerint pedig jó hatása van a társadalomra ez a fajta innováció. Nyugat-Európában ez 62 és 51 százalékos arány. Az élen Csehország és Lengyelország áll a digitális fizetési módok használata alapján, Magyarország pedig a harmadik helyen van.
Többé nincs menekvés
Ha már csók és Közép-Európa, akkor forradalom, méghozzá startup-forradalom. Hetényi Márk, az MKB-tól elmondta, a pénzintézet rájött, hogy nem lehet tovább ellenségként tekinteni a fintech startupokra.
Szerintük egy nagybank is válhat fintech céggé, hiába hisszük azt, hogy lassúak, konzervatívak. A pénzintézetek ugyanis mára ráébredtek, ha nem gyorsítanak be és innoválnak, az egyenlő a halállal. A legnagyobb banki fókusz a személyes pénzügyeken, a mikrokölcsönökön és a P2P lendingen van.
Hetényi Márk - MKB Fotó: Privátbankár.hu |
A verseny viszont erős: mára minden banki termékre van egy új fintech cég, amely forradalmasítja azt. Hetényi idézi Lemák Gábor fintech evangelistát, aki 300 magyar fintech céget számolt össze. Helyt tudnak azonban állni a legacy bankok, hiszen ráébredtek: semmi sem fix, minden változik manapság, még a bankszektor is, rengeteg kiaknázatlan lehetőséggel és tehetséggel.
Hetényi Márk szerint ezért 4 úton kell innoválniuk a bankoknak, ahogy teszi ezt az MKB is:
-
ügyfélélmény
-
adat
-
egyszerűsítés
-
kultúra
Amikor az ügyfél már mindent mobilon intéz, a bank nem tolhat oda egy stóc papírt elé egy hitelfelvételnél, de ugyanez igaz a belső folyamatokra is: a saját ügymeneteiket is digitalizálni, egyszerűsíteni kell. Ráadásul minden adott, hogy a lehető legmagasabb szinten ismerjék meg az ügyfeleket, hiszen rengeteg adat áll rendelkezésükre, amelyek eddig még kihasználatlanul feküdtek a szervereken, de itt az ideje őket jobban megismerni. Az MKB éppen ezen célok miatt kezdett el együttműködni a fiatal fintechek vállalkozásokkal, a bank ügyfelei pedig ebben a hónapban számíthatnak arra, hogy megjelenik az MKB Pay mobilfizetési applikáció.