6p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A bankok, a kereskedők és a fintech cégek is fenekestül fordítják fel azt, amit eddig a fizetési módokról tudtál. A világon éppen Kelet-Közép-Európa pénztárcái nyílnak meg a leghamarabb, hogy a kényelem érdekében a plasztikok és a készpénz is az online térbe kerüljön. Mindenki forradalomról beszél a Smart 2017 idei konferenciáján.

A vásárlókért folytatott öldöklő harcban a kereskedők ma már nem fordulhatnak el az online fizetési megoldásoktól, hiszen a fogyasztók keresik ezeket a lehetőségeket. Dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil helyettes ügyvezetője éppen ebből az okból beszélt hatékony online fizetési stratégiákról a Smart 2017 konferencián Budapesten.

Nem állunk rosszul

Érdemes viszont elsőként tisztázni azt, hogy a tévhitekkel ellentétben Magyarország egyáltalán nincs lemaradva a digitális fizetési forradalomban. A lakosság 75 százaléka internetfelhasználó, 36 százalék pedig online vásárló is. Az internethasználat arányában ez még magasabb 47,3 százalék, amely alig marad el az európai 57 százalékos átlagtól, ráadásul elég dinamikusan növekszik a piac ahhoz, hogy csakhamar beérjük a nyugati államokat. A magyar piacnak egyvalamiben viszont nagyon kell fejlődnie: hiába kínálnak a kereskedők mindenféle fizetési megoldást, sokat csak az ügyfelek töredéke használ.

Al-Absi Gáber Seif - OTP Mobil Fotó: Privátbankár.hu

Ehhez persze tudni kell, hogy mit akar a vásárló: olyan innovatív digitális központra vágynak, ahol minél gyorsabban és egyszerűbben el lehet intézni mindent. A kereskedőnek 5 másodperce van, hogy rávegye ügyfelét a pénztárcája megnyitására, hiszen a legtöbb vásárlás impulzív, a pillanatnyi érzelmek befolyásolják a döntést.

Így lesz több vásárlód

Az érzelmek és döntések többnyire már mobilon keresztül rohanják meg a vásárlókat: a telefonon mindent el tud intézni, rendel, kávét vesz, fizet, megosztja a haverokkal a számlát, vagy küld a gyereknek zsebpénzt a digitális tárcájába. Nem arról van már szó, hogy a mobil is egy jó platform, amin érdemes jelen lenni, hanem arról, hogy éppen felnő egy mobile only generáció, amelyik kizárólag okostelefonon éli a digitális életét. És míg évekkel ez előtt még megállta a helyét az az állítás, hogy csak a 18-35-ös korosztály az, akit így el lehet érni, ma már az idősebbek is kényelmesen használják ezeket az eszközöket.

De hogyan lehet rávenni a digitális társadalmat a vásárlásra? Al-Absi öt lépést emel ki:

  • releváns ajánlatot kell adni (emlékezzünk, 5 másodpercünk van erre),

  • ott kapja az ajánlatot, ahol éppen tartózkodik,

  • választhat fizetési módot,

  • fogyasztóbarát környezetben vásárolhat,

  • és azonnal megkapja a terméket.

Al-Absi szerint olyan ez egyébként, mint egy jó csók: a releváns ajánlat egy kellemes, romantikus vacsora, udvarlás, ami után a partnerünk vevő az első csókra, azaz első tranzakcióra, és egészen addig kell küzdenie a kereskedőnek, amíg össze nem házasodnak, azaz az ügyfél megadja a kártyaadatait és visszatérő vásárló lesz. Persze nem kellemes a vásárlónak, ha az udvarlója csúnyácska és rosszul csókol, és itt jönnek képbe a fizetési szolgáltatók, akik ezt a terhet le tudják venni a kereskedők válláról egy jól összerakott, felhasználóbarát fizetési megoldással, hiszen senki sem örül annak, ha a terméket csak utánvéttel lehet rendezni, romantikusan szólva “a vacsora másnapján csattan el az első csók”.

Mindent digitálisan és azonnal

Ugyan nincs gyorsabb, mint az “azonnal”, de a “bárhol” már más kérdés. Brian Morris, a Mastercard kelet-közép-európai digitális fizetésért felelős regionális alelnöke szerint a fő feladat most, hogy a szolgáltatók olyan platformokat teremtsenek, amelyek képesek kiszolgálni minden vásárlói igényt az IoT világában, amikor a hűtő és a mosógép is a hálózatra van csatolva.

Persze a fő eszköz egyelőre még a mobiltelefon, és érdekes adat, hogy a PIN-kódokkal szemben a felhasználók elkezdték a biometrikus azonosítást preferálni, ami a fizetési rendszerek területén is átütő egyszerűsítést hozhat. Négy fő szempont alapján választ a vásárló online fizetési megoldást:

  • a banki adatokat biztonságosan tárolják

  • a személyes adatokat biztonságosan tárolják

  • gyorsaság

  • egyszerűség

A biztonsági kérdéseknél Morris szerint nincs probléma, a szabályozók mindent megtesznek, hogy gördülékeny legyen minden. Ebben segít a MiFID 2, MIF és EBA.

A Mastercard is kezd eltávolodni a plasztikkártyák világától, ennek ékes példája, hogy elindult a Masterpass online fizetési felületük, amely egyszerre tömörít magába több funkciót is, így a felhasználó saját pénztárcájaként is használhatja, és fizethet a kereskedőknél is akár mobilján keresztül.

Kelet-Közép-Európa az egyik élharcosa a digitális fizetési forradalomnak Morris szerint: 72 százalék elégedett a digitalizációval, 58 százalék szerint pedig jó hatása van a társadalomra ez a fajta innováció. Nyugat-Európában ez 62 és 51 százalékos arány. Az élen Csehország és Lengyelország áll a digitális fizetési módok használata alapján,  Magyarország pedig a harmadik helyen van.

Többé nincs menekvés

Ha már csók és Közép-Európa, akkor forradalom, méghozzá startup-forradalom. Hetényi Márk, az MKB-tól elmondta, a pénzintézet rájött, hogy nem lehet tovább ellenségként tekinteni a fintech startupokra.

Szerintük egy nagybank is válhat fintech céggé, hiába hisszük azt, hogy lassúak, konzervatívak. A pénzintézetek ugyanis mára ráébredtek, ha nem gyorsítanak be és innoválnak, az egyenlő a halállal. A legnagyobb banki fókusz a személyes pénzügyeken, a mikrokölcsönökön és a P2P lendingen van.

Hetényi Márk - MKB Fotó: Privátbankár.hu

A verseny viszont erős: mára minden banki termékre van egy új fintech cég, amely forradalmasítja azt. Hetényi idézi Lemák Gábor fintech evangelistát, aki 300 magyar fintech céget számolt össze. Helyt tudnak azonban állni a legacy bankok, hiszen ráébredtek: semmi sem fix, minden változik manapság, még a bankszektor is, rengeteg kiaknázatlan lehetőséggel és tehetséggel.

Hetényi Márk szerint ezért 4 úton kell innoválniuk a bankoknak, ahogy teszi ezt az MKB is:

  • ügyfélélmény

  • adat

  • egyszerűsítés

  • kultúra

Amikor az ügyfél már mindent mobilon intéz, a bank nem tolhat oda egy stóc papírt elé egy hitelfelvételnél, de ugyanez igaz a belső folyamatokra is: a saját ügymeneteiket is digitalizálni, egyszerűsíteni kell. Ráadásul minden adott, hogy a lehető legmagasabb szinten ismerjék meg az ügyfeleket, hiszen rengeteg adat áll rendelkezésükre, amelyek eddig még kihasználatlanul feküdtek a szervereken, de itt az ideje őket jobban megismerni. Az MKB éppen ezen célok miatt kezdett el együttműködni a fiatal fintechek vállalkozásokkal, a bank ügyfelei pedig ebben a hónapban számíthatnak arra, hogy megjelenik az MKB Pay mobilfizetési applikáció.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG