6p
A bankok, a kereskedők és a fintech cégek is fenekestül fordítják fel azt, amit eddig a fizetési módokról tudtál. A világon éppen Kelet-Közép-Európa pénztárcái nyílnak meg a leghamarabb, hogy a kényelem érdekében a plasztikok és a készpénz is az online térbe kerüljön. Mindenki forradalomról beszél a Smart 2017 idei konferenciáján.

A vásárlókért folytatott öldöklő harcban a kereskedők ma már nem fordulhatnak el az online fizetési megoldásoktól, hiszen a fogyasztók keresik ezeket a lehetőségeket. Dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil helyettes ügyvezetője éppen ebből az okból beszélt hatékony online fizetési stratégiákról a Smart 2017 konferencián Budapesten.

Nem állunk rosszul

Érdemes viszont elsőként tisztázni azt, hogy a tévhitekkel ellentétben Magyarország egyáltalán nincs lemaradva a digitális fizetési forradalomban. A lakosság 75 százaléka internetfelhasználó, 36 százalék pedig online vásárló is. Az internethasználat arányában ez még magasabb 47,3 százalék, amely alig marad el az európai 57 százalékos átlagtól, ráadásul elég dinamikusan növekszik a piac ahhoz, hogy csakhamar beérjük a nyugati államokat. A magyar piacnak egyvalamiben viszont nagyon kell fejlődnie: hiába kínálnak a kereskedők mindenféle fizetési megoldást, sokat csak az ügyfelek töredéke használ.

Al-Absi Gáber Seif - OTP Mobil Fotó: Privátbankár.hu

Ehhez persze tudni kell, hogy mit akar a vásárló: olyan innovatív digitális központra vágynak, ahol minél gyorsabban és egyszerűbben el lehet intézni mindent. A kereskedőnek 5 másodperce van, hogy rávegye ügyfelét a pénztárcája megnyitására, hiszen a legtöbb vásárlás impulzív, a pillanatnyi érzelmek befolyásolják a döntést.

Így lesz több vásárlód

Az érzelmek és döntések többnyire már mobilon keresztül rohanják meg a vásárlókat: a telefonon mindent el tud intézni, rendel, kávét vesz, fizet, megosztja a haverokkal a számlát, vagy küld a gyereknek zsebpénzt a digitális tárcájába. Nem arról van már szó, hogy a mobil is egy jó platform, amin érdemes jelen lenni, hanem arról, hogy éppen felnő egy mobile only generáció, amelyik kizárólag okostelefonon éli a digitális életét. És míg évekkel ez előtt még megállta a helyét az az állítás, hogy csak a 18-35-ös korosztály az, akit így el lehet érni, ma már az idősebbek is kényelmesen használják ezeket az eszközöket.

De hogyan lehet rávenni a digitális társadalmat a vásárlásra? Al-Absi öt lépést emel ki:

  • releváns ajánlatot kell adni (emlékezzünk, 5 másodpercünk van erre),

  • ott kapja az ajánlatot, ahol éppen tartózkodik,

  • választhat fizetési módot,

  • fogyasztóbarát környezetben vásárolhat,

  • és azonnal megkapja a terméket.

Al-Absi szerint olyan ez egyébként, mint egy jó csók: a releváns ajánlat egy kellemes, romantikus vacsora, udvarlás, ami után a partnerünk vevő az első csókra, azaz első tranzakcióra, és egészen addig kell küzdenie a kereskedőnek, amíg össze nem házasodnak, azaz az ügyfél megadja a kártyaadatait és visszatérő vásárló lesz. Persze nem kellemes a vásárlónak, ha az udvarlója csúnyácska és rosszul csókol, és itt jönnek képbe a fizetési szolgáltatók, akik ezt a terhet le tudják venni a kereskedők válláról egy jól összerakott, felhasználóbarát fizetési megoldással, hiszen senki sem örül annak, ha a terméket csak utánvéttel lehet rendezni, romantikusan szólva “a vacsora másnapján csattan el az első csók”.

Mindent digitálisan és azonnal

Ugyan nincs gyorsabb, mint az “azonnal”, de a “bárhol” már más kérdés. Brian Morris, a Mastercard kelet-közép-európai digitális fizetésért felelős regionális alelnöke szerint a fő feladat most, hogy a szolgáltatók olyan platformokat teremtsenek, amelyek képesek kiszolgálni minden vásárlói igényt az IoT világában, amikor a hűtő és a mosógép is a hálózatra van csatolva.

Persze a fő eszköz egyelőre még a mobiltelefon, és érdekes adat, hogy a PIN-kódokkal szemben a felhasználók elkezdték a biometrikus azonosítást preferálni, ami a fizetési rendszerek területén is átütő egyszerűsítést hozhat. Négy fő szempont alapján választ a vásárló online fizetési megoldást:

  • a banki adatokat biztonságosan tárolják

  • a személyes adatokat biztonságosan tárolják

  • gyorsaság

  • egyszerűség

A biztonsági kérdéseknél Morris szerint nincs probléma, a szabályozók mindent megtesznek, hogy gördülékeny legyen minden. Ebben segít a MiFID 2, MIF és EBA.

A Mastercard is kezd eltávolodni a plasztikkártyák világától, ennek ékes példája, hogy elindult a Masterpass online fizetési felületük, amely egyszerre tömörít magába több funkciót is, így a felhasználó saját pénztárcájaként is használhatja, és fizethet a kereskedőknél is akár mobilján keresztül.

Kelet-Közép-Európa az egyik élharcosa a digitális fizetési forradalomnak Morris szerint: 72 százalék elégedett a digitalizációval, 58 százalék szerint pedig jó hatása van a társadalomra ez a fajta innováció. Nyugat-Európában ez 62 és 51 százalékos arány. Az élen Csehország és Lengyelország áll a digitális fizetési módok használata alapján,  Magyarország pedig a harmadik helyen van.

Többé nincs menekvés

Ha már csók és Közép-Európa, akkor forradalom, méghozzá startup-forradalom. Hetényi Márk, az MKB-tól elmondta, a pénzintézet rájött, hogy nem lehet tovább ellenségként tekinteni a fintech startupokra.

Szerintük egy nagybank is válhat fintech céggé, hiába hisszük azt, hogy lassúak, konzervatívak. A pénzintézetek ugyanis mára ráébredtek, ha nem gyorsítanak be és innoválnak, az egyenlő a halállal. A legnagyobb banki fókusz a személyes pénzügyeken, a mikrokölcsönökön és a P2P lendingen van.

Hetényi Márk - MKB Fotó: Privátbankár.hu

A verseny viszont erős: mára minden banki termékre van egy új fintech cég, amely forradalmasítja azt. Hetényi idézi Lemák Gábor fintech evangelistát, aki 300 magyar fintech céget számolt össze. Helyt tudnak azonban állni a legacy bankok, hiszen ráébredtek: semmi sem fix, minden változik manapság, még a bankszektor is, rengeteg kiaknázatlan lehetőséggel és tehetséggel.

Hetényi Márk szerint ezért 4 úton kell innoválniuk a bankoknak, ahogy teszi ezt az MKB is:

  • ügyfélélmény

  • adat

  • egyszerűsítés

  • kultúra

Amikor az ügyfél már mindent mobilon intéz, a bank nem tolhat oda egy stóc papírt elé egy hitelfelvételnél, de ugyanez igaz a belső folyamatokra is: a saját ügymeneteiket is digitalizálni, egyszerűsíteni kell. Ráadásul minden adott, hogy a lehető legmagasabb szinten ismerjék meg az ügyfeleket, hiszen rengeteg adat áll rendelkezésükre, amelyek eddig még kihasználatlanul feküdtek a szervereken, de itt az ideje őket jobban megismerni. Az MKB éppen ezen célok miatt kezdett el együttműködni a fiatal fintechek vállalkozásokkal, a bank ügyfelei pedig ebben a hónapban számíthatnak arra, hogy megjelenik az MKB Pay mobilfizetési applikáció.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Melyik fogszabályozó illik hozzád? – Rögzített, láthatatlan vagy kivehető megoldás?
PR | 2025. december 18. 10:37
A modern fogszabályozás ma már minden korosztály számára elérhető – és teljesen személyre szabható. Az Artdent Fogászat és Szájsebészet rendelőjében a 30–60 éves páciensek is egyre nagyobb számban választják az esztétikusabb, rendezettebb mosoly felé vezető utat, méghozzá a lehető legészrevétlenebb módon. De melyik fogszabályozó a legjobb választás? A rögzített, a láthatatlan sín vagy a kivehető készülék? Segítünk eligazodni a lehetőségek között, hogy megtaláld a számodra legideálisabb megoldást.
Vásárló Olcsóbb lett a tankolás szerda reggelre, de van egy rossz hírünk
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 10:44
A következő napokban viszont nem várható további árcsökkenés.
Vásárló Mit üzen egy jó ajándék?
Márkázott tartalom | 2025. december 13. 10:34
Az ajándékozás elsőre egyszerű gesztusnak tűnik, valójában azonban jóval többről szól, mint egy tárgy átadásáról. Egy ajándék mindig üzenetet hordoz: figyelmet, elismerést, kapcsolatot vagy éppen státuszt. Éppen ezért nem mindegy, mit, mikor és kinek adunk. Különösen akkor, ha üzleti vagy hivatalos közegben történik az ajándékozás.
Vásárló Döntött az EU: ezt megemlegeti, aki rendszeresen rendel külföldről
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 16:25
Jön a kötelező vám a kis értékű csomagokra.
Vásárló Érdemes lesz elővenni a töltőpisztolyt a hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 11:05
Szombaton mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken. A benziné jobban.
Vásárló Tegyél a kosaradba egy kis gondoskodást! – Indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció
PR | 2025. december 11. 13:27
Idén karácsonykor is több ezer rászoruló ember ünnepe válhat szebbé, ha csatlakozol a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös Adni Öröm! tartósélelmiszer-adomány gyűjtéséhez. 2025. december 11. és 16. között több ezer önkéntes személyesen várja a vásárlók felajánlásait a kijelölt SPAR és INTERSPAR áruházakban.
Vásárló Táncra perdülhetnek az autósok – itt vannak az új üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:42
Csütörtökön mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken.
Vásárló Csak összehozta a kormány: másfél éve nem láttunk ilyet a boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. december 8. 05:46
Hogy milyen áron, azt még nem tudhatjuk biztosan, de összejött az éves szintű élelmiszerár-csökkenés: annyi termék került be az árrésstop hatálya alá, hogy idén decemberben olcsóbban vásárolhatunk be a hipermarketekben, mint tavaly. Bezuhant a sertésmájas ára, a kávé és az alkohol viszont nagyot drágult. 
Vásárló Outdoor életmód – merész vállalkozás és divat találkozása
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 17:21
Gondoltál már arra, hogy mitől válik egy márka ikonikussá a szabadtéri világban? A szabadidős életmód iránti növekvő lelkesedés nemcsak a természet szerelmeseinek körében terjed, hanem divatirányzatként is egyre hangsúlyosabban van jelen.
Vásárló Miért választják egyre többen a prémium magánegészségügyet?
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 14:12
Az elmúlt években látványosan megváltozott, hogyan gondolkodnak az emberek az egészségügyi szolgáltatásokról. Egyre többen szeretnének gyors, kiszámítható, átlátható és magas színvonalú ellátást kapni, lehetőleg olyan környezetben, ahol a páciens valódi partnerként jelenik meg. A prémium magánegészségügy népszerűsége éppen ezért nő: nem csupán szolgáltatást nyújt, hanem komplex élményt, amelyben a figyelem, a kényelem és a szakértelem egyaránt kiemelt szerepet kap.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG