8p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

2022 márciusa óta tartó (egyébként 16 éve példátlan) trend tört meg a magyar hipermarketekben: egy hajszállal kevesebbet kell fizetni a családi nagybevásárlásért, mint az előző hónapban. Így is bőven van mitől sokkot kapni: közel 43 százalékkal többe kerül most beszerezni ugyanazt a 30 terméket, mint egy évvel ezelőtt. A kenyér ára megduplázódott egy év alatt.

Februárban volt 16 éve, hogy a Privátbankár.hu Árkosár-felméréssorozata elindult - azóta minden hónapban végigjárjuk 3 hazai hipermarketlánc egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke. Ha az elmúlt 16 év összes eredményét egy grafikonon ábrázoljuk (a felméréssorozatban a kezdetek óta szereplő Auchan és Tesco számairól), láthatjuk: miközben a trend rövidebb megszakításoktól eltekintve egyértelműen felfelé mutat a teljes időszakban, olyat nem látunk sehol a grafikonon, mint ami az elmúlt egy évet jellemezte. 

Egyrészt szembetűnő a grafikon meredeksége: 2021 ősze óta jelentősen felgyorsult az áremelkedés (hónapokkal a háború, nemhogy a szankciók hatása előtt); egész pontosan 2021 októbere óta nem fordult elő, hogy ne lett volna kétszámjegyű az éves áremelkedés százalékosan kifejezett mértéke. Másrészt az is látszik, hogy az általánosnak nevezhető emelkedés mellett sem láttunk korábban olyat, mint az elmúlt 11 hónapban: 2022 áprilisa óta minden egyes hónapban emelkedett az átlagos kosárérték. Magyarán minden hónapban többet kellett fizetnünk a nagybevásárlásért, mint egy hónappal korábban. Ez az első 15 évben egyszer sem fordult elő. Az utolsó hónap, amikor - éves összehasonlításban ugyan meredek emelkedés mellett, de - az előző hónaphoz képest mérséklődött a családi nagybevásárlás ára, az 2022 márciusa volt.

Ez a rendkívül hosszú, már-már végtelennek tűnő trend tört meg a mostani felmérésünk során: 

2023 márciusában végre újra kevesebbet kell fizetni ugyanazért a 30 termékért, mint egy hónappal korábban.

A visszaesés persze nem jelentős, 305 forinttal marad több a zsebünkben, mint februárban, ami a mostani szinteken kevesebb mint 1 százalékos csökkenést jelent, de mégis: pontosan egy évet kellett várnunk erre. Március 6-án jártuk végig az Auchan, az Interspar és a Tesco üzleteit, és azt találtuk: mindhárom vizsgált áruházban csökkent a nagybevásárlás ára az előző hónaphoz képest. (Az eredményeket szokás szerint egy nappal a KSH inflációs adatközlése előtt publikáljuk.) Az Auchan bő 2 százalékkal volt olcsóbb, mint egy hónapja, az Interspar és a Tesco valamivel fél százalék alatti mértékben engedett a végösszegből egy hónap alatt. 

Tavalyhoz képest óriási az ugrás - minden idők második legnagyobb áremelkedése

Ez tehát a jó hír - a rossz hír pedig az éves áremelkedés mértéke, ami ismét kiugró lett. Mivel a tavaly márciusi felmérés során is havi árcsökkenést mértünk, a mostani, minimális havi olcsóbbodás az éves összehasonlításnál korántsem tudott érdemi visszaesést hozni - sőt, az éves árindex 2 hónapnyi csökkenést követően újra emelkedett. Ez azt jelenti, hogy:

42,7 százalékkal kell többet fizetnünk a családi nagybevásárlásért most, mint egy évvel ezelőtt.

Ez - holtversenyben - a második legmagasabb éves áremelkedés felméréssorozatunk 16 éves történetében, csak a tavaly decemberi adat volt magasabb ennél.

Számszerűsítve: 

10 816 forinttal többet kell kiadnunk pontosan ugyanazért a 30 termékért ugyanazoknál a hipermarket-láncoknál, mint egy évvel ezelőtt. 

Az átlagos kosárérték 36 135 forint lett. A három áruházban 38,6 és 47,7 százalék között mozgott az éves áremelkedések mértéke, így jött ki a már említett 42,7 százalékos átlagos áremelkedés. A legolcsóbb és a legdrágább áruház között a különbség mindössze 8,5 százalékos, kevesebb mint 3 ezer forintos. Ha pedig mindent ott tudnánk megvenni, ahol a legolcsóbban adják, akkor is le kellene szurkolnunk összességében 32 352 forintot a három áruház kasszájánál. Érdemi spórolásra továbbra is (és egyre inkább csak) akkor kínálkozik lehetőség, ha belépünk az áruházak hűségprogramjaiba - a kártyák, applikációk használatával járnak az érdemi akciós árak, vásárlás végösszegét csökkentő kuponok, vagy éppen a hét egy adott napján érvényes kedvezmények.

Elkezdődött az árstop utolsó előtti hónapja (?)

Az árstop - ami minden elemzés szerint már rég a visszájára fordult, így összességében növelő hatással van a nagybevásárlás végösszegére, és még szűkös árukínálatot is okoz - április végéig elméletileg érvényben van. Bár dönthetne a kormány akár annak azonnali kivezetéséről is bármikor, erre semmi szándék nem látszik - hiába kéri már jó ideje számos szakmai szervezet. Mivel gazdasági, gyakorlati haszna mostanra már semmi sincs az intézkedésnek, kizárólag politikai célokat szolgál, így meg sem próbáljuk megtippelni a sorsát - tényleg véget ér-e április 30-án, esetleg meghosszabbítják, vagy egy éjjeli közlönyben a következő napi nyitástól megsemmisítik az intézkedést valamikor a hátralévő bő másfél hónapban.

A fokozatos kivezetés esélyét könnyen lehet, hogy már eljátszotta a kormány: csak egy hirtelen, váratlan intézkedéssel kerülhető el a roham az utolsó árstopos olajért, lisztért, cukorért, tejért, csirkehúsért, sertéscombért, tojásért, krumpliért... Bár van személyenkénti mennyiségi korlát a vásárlásra, ez relatíve kis kényelmetlenséggel kijátszható - ráadásul, ha az összes vásárló megveszi az elérhető legnagyobb mennyiséget, akkor hamar kiürülnének a polcok. Erős a gyanú, hogy ennek az árstopnak is úgy lesz vége, mint az üzemanyagárakénak: mire bejelentik, gyakorlatilag már meg is szűnik. Persze hogy ez mikor történik meg, annak megtippelésére már nem vállalkoznánk. (A témában lásd laptársunk, az Mfor.hu elemzését: Orbán Viktor se kiköpni, se lenyelni nem tudja az ársapkát >>)

Mi drágult a legjobban?

Az árstoppal a kezdetektől érintett termékek önmagukban továbbra sem drágultak - bár a kínálat esetenként elég szűkös. Volt, ahol csirkemellből csak drágább, tálcás volt elérhető, máshol egyféle (!) finomliszt állt a polcokon, és étolajból sem volt mindenhol az egyik közkedvelt márkából. Ami van, azt nagyjából a tavalyelőtt októberi áron kínálják - annak függvényében lehet némi eltérés a tavalyi árakhoz képest, hogy éppen milyen márkájú, kiszerelésű termék érhető el.

Ami az árstopon kívüli világot illeti: tavaly márciushoz képest megduplázódott a kenyér és a tejföl ára is - ez a két termék lett az áremelkedés-rekorder. Nem sokkal maradt le tőlük az árstopon kívüli UHT-tej (+88,6 százalék) és a tojás (+83,1 százalék, az árstop ellenére). A szintén árstopos krumpliért 78,3 százalékkal többet kell adni, mint egy éve. A 30 termék kétharmada 30 százalékot meghaladó mértékben drágult egy év alatt - ami sokkoló.

Ami a kisebb, 20 százalékot el nem érő áremelkedéseket illeti: a tavalyi évben az egyik legnagyobbat dráguló margarin mellett a pezsgő, a tea és az alma árának emelkedése maradt még 20 százalék alatt (de 10 százalék fölött) márciusban, éves összehasonlításban.

Havi legolcsóbbak: mennyibe kerülnek most a tejtermékek?

"A nemzetközi tej- és beszerzési piacon az utóbbi napokban kialakult árcsökkenés" - ezzel indokolta februárban az Aldi, majd a Lidl, hogy jelentősebb mértékben, 20-25 százalékkal olcsóbban kezdték árulni a népszerűbb, sajátmárkás vajaikat. Márciusban ugyanígy csökkentette az Aldi a trappista sajt árát is, sőt hétfőn a Lidl újabb 100 termékre vonatkozó árcsökkentést jelentett be.

Árkosár-felmérésünket több mint 16 éve a hipermarketek körében végezzük, így az említett áruházak nem szerepelnek a vizsgált üzletek között; az ügyre az általunk vizsgált szereplők közül a Tesco úgy reagált, hogy "árháború helyett a vásárlók oldalára áll", nem egyetlen termék árát csökkenti, hanem a bevásárlókosár teljes tartalmára figyel. Mindenesetre megvizsgáltuk, hogy a hipermarketekben márciusban mennyiért lehet a legolcsóbban beszerezni a vajat és a trappista sajtot - az Árkosár általános módszertanától eltérve - márkára és minőségre való tekintet nélkül. Harmadiknak pedig a tejfölt választottuk ebben a kategóriában - ez a tejtermék is népszerű a bevásárlók körében, a magyar konyha gyakori alapanyaga, ára pedig megduplázódott egyetlen év alatt.

Vajat a legolcsóbban az Intersparban találtunk: a sajátmárkás termék kilónként 3592 forintért került a polcra. Az Auchanban 4790 forint volt a Tanya aranya márkájú vaj, a Tescóban a legolcsóbb fellelt vaj a Dublin dairy volt 6945 forintos kilónkénti áron. (Mindhárom termék 82 százalékos zsírtartalmú.)

A legolcsóbb trappista sajtot is az Interspar kínálta, 2990 forint volt a Magyar trappista kilója. A Tesco sajátmárkás trappista-tömbjét 3889 forintos kilónkénti áron vihettük haza, az Auchanét pedig ennél 10 forinttal drágábban.

Tejfölből a legjobb egységárat a legnagyobb kiszerelésű, vödrös termékekkel érhetjük el. Mindhárom áruházban a sajátmárkás volt a legolcsóbb - közülük az Auchané kilónként 1093 forintért, az Intersparé 1164 forintért, a Tescóé 1234 forintért volt elérhető kilónként. Mindhárom esetben 12 százalékos zsírtartalmú termék volt a legolcsóbb.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
Vásárló A Lidl összes boltja bezár december 24-én
Buksza blog | 2024. november 11. 12:36
December 23-án sokáig lesznek nyitva a Lidl-boltok, utána jön a háromnapos szünet. 
Vásárló Egy hét alatt kiürítették a boltokat, de a Lidl tartja magát
Buksza blog | 2024. november 11. 11:57
Romániában az Ukrajnából importált olcsó tojás okoz gondot a termelőknek, Szlovákiában pedig a madárinfluenza miatt keletkezett tojáshiány. Magyarország északi szomszédjánál rossz a helyzet.
Vásárló Bajban a színes palackok, hirtelen jött az 500 százalékos áremelkedés a szlovákoknál
Buksza blog | 2024. november 11. 10:32
A vásárlóknak elvileg mindegy, hogy az üdítő, amit az áruházakban megvesznek színes vagy fehér műanyagpalackban van-e, ám kiderült, hogy gyakorlatilag a színes palackos innivaló drágább.
Vásárló Valami nem stimmel a boltokban: itt az újabb élelmiszer-drágulás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. november 11. 05:42
Az általános infláció szeptemberben régen látott mélypontra esett, de az élelmiszerek továbbra is az átlag fölött drágulnak a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint is – a Privátbankár Árkosár felmérése pedig kifejezetten magas éves áremelkedést mutatott ki novemberben is. Van, ami már majdnem kétszer annyiba kerül, mint egy éve – megnéztük azt is, mennyiből lehet megúszni az idei libalakomát.
Vásárló Jöhetnek az új visszaváltó-automaták további termékek esetén a brit üzletekben
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 10. 11:25
Alig szokták meg az emberek az üdítőpalackok és -dobozok visszaváltó automatáit, máris azon törik a fejüket a kereskedők, hogy milyen további termékek esetén lehetne hasonló gépeket bevezetni.
Vásárló Újabb változás a boltláncokban: kaszálnak a szokatlan időjáráson
Buksza blog | 2024. november 9. 16:18
A klímaváltozás miatt megszokottá váltak a furcsa időjárási jelenségek, amelyek befolyásolják a vásárlói keresletet is. Innen már csak egy lépés, hogyan használhatják ki ezt az áruházláncok.
Vásárló Rosszabb élelmiszer „jár” a szegényebbeknek?
Buksza blog | 2024. november 9. 15:44
Akadnak, akikl úgy vélik, hogy a világ nagy élelmiszergyártó vállalatai rosszabb minőségű termékeket kínálnak a szegényebb országokban, mint a gazdagokban. Most új bizonyíték érkezett erre.
Vásárló Lelkesen vásárolják a turisták a becsomagolt nagy semmit
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 9. 11:47
Az hagyján, hogy az olaszországi Comói-tó levegőjét dobozba csomagolva haza viheti az arra járó turista, de a levegő értékesítése egy kicsit sem új üzlet, számos lehetőség van levegővásárlásra.
Vásárló Megjósolták a fogadóirodák Trump győzelmét
Natív tartalom | 2024. november 6. 12:51
A csatatérállamok drámai hajrája rendkívüli izgalmat hozott az USA elnöki posztjáért vívott versenyben. Magyarországon idén először lehetett fogadni az elnökválasztásra, és jelentős számban fogadtak jó érzékkel Trump győzelmére.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG