8p

2022 márciusa óta tartó (egyébként 16 éve példátlan) trend tört meg a magyar hipermarketekben: egy hajszállal kevesebbet kell fizetni a családi nagybevásárlásért, mint az előző hónapban. Így is bőven van mitől sokkot kapni: közel 43 százalékkal többe kerül most beszerezni ugyanazt a 30 terméket, mint egy évvel ezelőtt. A kenyér ára megduplázódott egy év alatt.

Februárban volt 16 éve, hogy a Privátbankár.hu Árkosár-felméréssorozata elindult - azóta minden hónapban végigjárjuk 3 hazai hipermarketlánc egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke. Ha az elmúlt 16 év összes eredményét egy grafikonon ábrázoljuk (a felméréssorozatban a kezdetek óta szereplő Auchan és Tesco számairól), láthatjuk: miközben a trend rövidebb megszakításoktól eltekintve egyértelműen felfelé mutat a teljes időszakban, olyat nem látunk sehol a grafikonon, mint ami az elmúlt egy évet jellemezte. 

Egyrészt szembetűnő a grafikon meredeksége: 2021 ősze óta jelentősen felgyorsult az áremelkedés (hónapokkal a háború, nemhogy a szankciók hatása előtt); egész pontosan 2021 októbere óta nem fordult elő, hogy ne lett volna kétszámjegyű az éves áremelkedés százalékosan kifejezett mértéke. Másrészt az is látszik, hogy az általánosnak nevezhető emelkedés mellett sem láttunk korábban olyat, mint az elmúlt 11 hónapban: 2022 áprilisa óta minden egyes hónapban emelkedett az átlagos kosárérték. Magyarán minden hónapban többet kellett fizetnünk a nagybevásárlásért, mint egy hónappal korábban. Ez az első 15 évben egyszer sem fordult elő. Az utolsó hónap, amikor - éves összehasonlításban ugyan meredek emelkedés mellett, de - az előző hónaphoz képest mérséklődött a családi nagybevásárlás ára, az 2022 márciusa volt.

Ez a rendkívül hosszú, már-már végtelennek tűnő trend tört meg a mostani felmérésünk során: 

2023 márciusában végre újra kevesebbet kell fizetni ugyanazért a 30 termékért, mint egy hónappal korábban.

A visszaesés persze nem jelentős, 305 forinttal marad több a zsebünkben, mint februárban, ami a mostani szinteken kevesebb mint 1 százalékos csökkenést jelent, de mégis: pontosan egy évet kellett várnunk erre. Március 6-án jártuk végig az Auchan, az Interspar és a Tesco üzleteit, és azt találtuk: mindhárom vizsgált áruházban csökkent a nagybevásárlás ára az előző hónaphoz képest. (Az eredményeket szokás szerint egy nappal a KSH inflációs adatközlése előtt publikáljuk.) Az Auchan bő 2 százalékkal volt olcsóbb, mint egy hónapja, az Interspar és a Tesco valamivel fél százalék alatti mértékben engedett a végösszegből egy hónap alatt. 

Tavalyhoz képest óriási az ugrás - minden idők második legnagyobb áremelkedése

Ez tehát a jó hír - a rossz hír pedig az éves áremelkedés mértéke, ami ismét kiugró lett. Mivel a tavaly márciusi felmérés során is havi árcsökkenést mértünk, a mostani, minimális havi olcsóbbodás az éves összehasonlításnál korántsem tudott érdemi visszaesést hozni - sőt, az éves árindex 2 hónapnyi csökkenést követően újra emelkedett. Ez azt jelenti, hogy:

42,7 százalékkal kell többet fizetnünk a családi nagybevásárlásért most, mint egy évvel ezelőtt.

Ez - holtversenyben - a második legmagasabb éves áremelkedés felméréssorozatunk 16 éves történetében, csak a tavaly decemberi adat volt magasabb ennél.

Számszerűsítve: 

10 816 forinttal többet kell kiadnunk pontosan ugyanazért a 30 termékért ugyanazoknál a hipermarket-láncoknál, mint egy évvel ezelőtt. 

Az átlagos kosárérték 36 135 forint lett. A három áruházban 38,6 és 47,7 százalék között mozgott az éves áremelkedések mértéke, így jött ki a már említett 42,7 százalékos átlagos áremelkedés. A legolcsóbb és a legdrágább áruház között a különbség mindössze 8,5 százalékos, kevesebb mint 3 ezer forintos. Ha pedig mindent ott tudnánk megvenni, ahol a legolcsóbban adják, akkor is le kellene szurkolnunk összességében 32 352 forintot a három áruház kasszájánál. Érdemi spórolásra továbbra is (és egyre inkább csak) akkor kínálkozik lehetőség, ha belépünk az áruházak hűségprogramjaiba - a kártyák, applikációk használatával járnak az érdemi akciós árak, vásárlás végösszegét csökkentő kuponok, vagy éppen a hét egy adott napján érvényes kedvezmények.

Elkezdődött az árstop utolsó előtti hónapja (?)

Az árstop - ami minden elemzés szerint már rég a visszájára fordult, így összességében növelő hatással van a nagybevásárlás végösszegére, és még szűkös árukínálatot is okoz - április végéig elméletileg érvényben van. Bár dönthetne a kormány akár annak azonnali kivezetéséről is bármikor, erre semmi szándék nem látszik - hiába kéri már jó ideje számos szakmai szervezet. Mivel gazdasági, gyakorlati haszna mostanra már semmi sincs az intézkedésnek, kizárólag politikai célokat szolgál, így meg sem próbáljuk megtippelni a sorsát - tényleg véget ér-e április 30-án, esetleg meghosszabbítják, vagy egy éjjeli közlönyben a következő napi nyitástól megsemmisítik az intézkedést valamikor a hátralévő bő másfél hónapban.

A fokozatos kivezetés esélyét könnyen lehet, hogy már eljátszotta a kormány: csak egy hirtelen, váratlan intézkedéssel kerülhető el a roham az utolsó árstopos olajért, lisztért, cukorért, tejért, csirkehúsért, sertéscombért, tojásért, krumpliért... Bár van személyenkénti mennyiségi korlát a vásárlásra, ez relatíve kis kényelmetlenséggel kijátszható - ráadásul, ha az összes vásárló megveszi az elérhető legnagyobb mennyiséget, akkor hamar kiürülnének a polcok. Erős a gyanú, hogy ennek az árstopnak is úgy lesz vége, mint az üzemanyagárakénak: mire bejelentik, gyakorlatilag már meg is szűnik. Persze hogy ez mikor történik meg, annak megtippelésére már nem vállalkoznánk. (A témában lásd laptársunk, az Mfor.hu elemzését: Orbán Viktor se kiköpni, se lenyelni nem tudja az ársapkát >>)

Mi drágult a legjobban?

Az árstoppal a kezdetektől érintett termékek önmagukban továbbra sem drágultak - bár a kínálat esetenként elég szűkös. Volt, ahol csirkemellből csak drágább, tálcás volt elérhető, máshol egyféle (!) finomliszt állt a polcokon, és étolajból sem volt mindenhol az egyik közkedvelt márkából. Ami van, azt nagyjából a tavalyelőtt októberi áron kínálják - annak függvényében lehet némi eltérés a tavalyi árakhoz képest, hogy éppen milyen márkájú, kiszerelésű termék érhető el.

Ami az árstopon kívüli világot illeti: tavaly márciushoz képest megduplázódott a kenyér és a tejföl ára is - ez a két termék lett az áremelkedés-rekorder. Nem sokkal maradt le tőlük az árstopon kívüli UHT-tej (+88,6 százalék) és a tojás (+83,1 százalék, az árstop ellenére). A szintén árstopos krumpliért 78,3 százalékkal többet kell adni, mint egy éve. A 30 termék kétharmada 30 százalékot meghaladó mértékben drágult egy év alatt - ami sokkoló.

Ami a kisebb, 20 százalékot el nem érő áremelkedéseket illeti: a tavalyi évben az egyik legnagyobbat dráguló margarin mellett a pezsgő, a tea és az alma árának emelkedése maradt még 20 százalék alatt (de 10 százalék fölött) márciusban, éves összehasonlításban.

Havi legolcsóbbak: mennyibe kerülnek most a tejtermékek?

"A nemzetközi tej- és beszerzési piacon az utóbbi napokban kialakult árcsökkenés" - ezzel indokolta februárban az Aldi, majd a Lidl, hogy jelentősebb mértékben, 20-25 százalékkal olcsóbban kezdték árulni a népszerűbb, sajátmárkás vajaikat. Márciusban ugyanígy csökkentette az Aldi a trappista sajt árát is, sőt hétfőn a Lidl újabb 100 termékre vonatkozó árcsökkentést jelentett be.

Árkosár-felmérésünket több mint 16 éve a hipermarketek körében végezzük, így az említett áruházak nem szerepelnek a vizsgált üzletek között; az ügyre az általunk vizsgált szereplők közül a Tesco úgy reagált, hogy "árháború helyett a vásárlók oldalára áll", nem egyetlen termék árát csökkenti, hanem a bevásárlókosár teljes tartalmára figyel. Mindenesetre megvizsgáltuk, hogy a hipermarketekben márciusban mennyiért lehet a legolcsóbban beszerezni a vajat és a trappista sajtot - az Árkosár általános módszertanától eltérve - márkára és minőségre való tekintet nélkül. Harmadiknak pedig a tejfölt választottuk ebben a kategóriában - ez a tejtermék is népszerű a bevásárlók körében, a magyar konyha gyakori alapanyaga, ára pedig megduplázódott egyetlen év alatt.

Vajat a legolcsóbban az Intersparban találtunk: a sajátmárkás termék kilónként 3592 forintért került a polcra. Az Auchanban 4790 forint volt a Tanya aranya márkájú vaj, a Tescóban a legolcsóbb fellelt vaj a Dublin dairy volt 6945 forintos kilónkénti áron. (Mindhárom termék 82 százalékos zsírtartalmú.)

A legolcsóbb trappista sajtot is az Interspar kínálta, 2990 forint volt a Magyar trappista kilója. A Tesco sajátmárkás trappista-tömbjét 3889 forintos kilónkénti áron vihettük haza, az Auchanét pedig ennél 10 forinttal drágábban.

Tejfölből a legjobb egységárat a legnagyobb kiszerelésű, vödrös termékekkel érhetjük el. Mindhárom áruházban a sajátmárkás volt a legolcsóbb - közülük az Auchané kilónként 1093 forintért, az Intersparé 1164 forintért, a Tescóé 1234 forintért volt elérhető kilónként. Mindhárom esetben 12 százalékos zsírtartalmú termék volt a legolcsóbb.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
Vásárló Földbe döngölheti a bíróság a „junk food” élelmiszerek és italok gyártóit
Buksza blog | 2024. december 12. 07:44
Egy magánember olyan pert kezdeményezett az úgynevezett ultrafeldolgozott élelmiszerek gyártói ellen, amely a dohánygyártók elmeszeléséhez hashonló végeredménnyel járhat.
Vásárló Váltás jöhet a boltokban: nyugdíjba mehetnek a mostani bevásárlókocsik
Buksza blog | 2024. december 10. 17:47
Hamarosan megjelenhetnek az okosnak mondott bevásárlókocsik az áruházakban, amelyek két szempontból is kiérdemlik ezt a jelzőt. Sokat tudó elektronikus kütyük és tudják hogyan húzzák ki a pénzt a vevők.
Vásárló Egy speciális hajápoló termék, amelyet érdemes megismerni
Márkázott tartalom | 2024. december 9. 15:29
A keratinos samponok népszerűsége töretlen, de vajon hányan ismerik közelebbről is ezeket a termékeket? Miért jó, ha ezeket használjuk a már megszokott samponok helyett? Cikkünkből ez is kiderül!
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG