8p

2022 márciusa óta tartó (egyébként 16 éve példátlan) trend tört meg a magyar hipermarketekben: egy hajszállal kevesebbet kell fizetni a családi nagybevásárlásért, mint az előző hónapban. Így is bőven van mitől sokkot kapni: közel 43 százalékkal többe kerül most beszerezni ugyanazt a 30 terméket, mint egy évvel ezelőtt. A kenyér ára megduplázódott egy év alatt.

Februárban volt 16 éve, hogy a Privátbankár.hu Árkosár-felméréssorozata elindult - azóta minden hónapban végigjárjuk 3 hazai hipermarketlánc egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke. Ha az elmúlt 16 év összes eredményét egy grafikonon ábrázoljuk (a felméréssorozatban a kezdetek óta szereplő Auchan és Tesco számairól), láthatjuk: miközben a trend rövidebb megszakításoktól eltekintve egyértelműen felfelé mutat a teljes időszakban, olyat nem látunk sehol a grafikonon, mint ami az elmúlt egy évet jellemezte. 

Egyrészt szembetűnő a grafikon meredeksége: 2021 ősze óta jelentősen felgyorsult az áremelkedés (hónapokkal a háború, nemhogy a szankciók hatása előtt); egész pontosan 2021 októbere óta nem fordult elő, hogy ne lett volna kétszámjegyű az éves áremelkedés százalékosan kifejezett mértéke. Másrészt az is látszik, hogy az általánosnak nevezhető emelkedés mellett sem láttunk korábban olyat, mint az elmúlt 11 hónapban: 2022 áprilisa óta minden egyes hónapban emelkedett az átlagos kosárérték. Magyarán minden hónapban többet kellett fizetnünk a nagybevásárlásért, mint egy hónappal korábban. Ez az első 15 évben egyszer sem fordult elő. Az utolsó hónap, amikor - éves összehasonlításban ugyan meredek emelkedés mellett, de - az előző hónaphoz képest mérséklődött a családi nagybevásárlás ára, az 2022 márciusa volt.

Ez a rendkívül hosszú, már-már végtelennek tűnő trend tört meg a mostani felmérésünk során: 

2023 márciusában végre újra kevesebbet kell fizetni ugyanazért a 30 termékért, mint egy hónappal korábban.

A visszaesés persze nem jelentős, 305 forinttal marad több a zsebünkben, mint februárban, ami a mostani szinteken kevesebb mint 1 százalékos csökkenést jelent, de mégis: pontosan egy évet kellett várnunk erre. Március 6-án jártuk végig az Auchan, az Interspar és a Tesco üzleteit, és azt találtuk: mindhárom vizsgált áruházban csökkent a nagybevásárlás ára az előző hónaphoz képest. (Az eredményeket szokás szerint egy nappal a KSH inflációs adatközlése előtt publikáljuk.) Az Auchan bő 2 százalékkal volt olcsóbb, mint egy hónapja, az Interspar és a Tesco valamivel fél százalék alatti mértékben engedett a végösszegből egy hónap alatt. 

Tavalyhoz képest óriási az ugrás - minden idők második legnagyobb áremelkedése

Ez tehát a jó hír - a rossz hír pedig az éves áremelkedés mértéke, ami ismét kiugró lett. Mivel a tavaly márciusi felmérés során is havi árcsökkenést mértünk, a mostani, minimális havi olcsóbbodás az éves összehasonlításnál korántsem tudott érdemi visszaesést hozni - sőt, az éves árindex 2 hónapnyi csökkenést követően újra emelkedett. Ez azt jelenti, hogy:

42,7 százalékkal kell többet fizetnünk a családi nagybevásárlásért most, mint egy évvel ezelőtt.

Ez - holtversenyben - a második legmagasabb éves áremelkedés felméréssorozatunk 16 éves történetében, csak a tavaly decemberi adat volt magasabb ennél.

Számszerűsítve: 

10 816 forinttal többet kell kiadnunk pontosan ugyanazért a 30 termékért ugyanazoknál a hipermarket-láncoknál, mint egy évvel ezelőtt. 

Az átlagos kosárérték 36 135 forint lett. A három áruházban 38,6 és 47,7 százalék között mozgott az éves áremelkedések mértéke, így jött ki a már említett 42,7 százalékos átlagos áremelkedés. A legolcsóbb és a legdrágább áruház között a különbség mindössze 8,5 százalékos, kevesebb mint 3 ezer forintos. Ha pedig mindent ott tudnánk megvenni, ahol a legolcsóbban adják, akkor is le kellene szurkolnunk összességében 32 352 forintot a három áruház kasszájánál. Érdemi spórolásra továbbra is (és egyre inkább csak) akkor kínálkozik lehetőség, ha belépünk az áruházak hűségprogramjaiba - a kártyák, applikációk használatával járnak az érdemi akciós árak, vásárlás végösszegét csökkentő kuponok, vagy éppen a hét egy adott napján érvényes kedvezmények.

Elkezdődött az árstop utolsó előtti hónapja (?)

Az árstop - ami minden elemzés szerint már rég a visszájára fordult, így összességében növelő hatással van a nagybevásárlás végösszegére, és még szűkös árukínálatot is okoz - április végéig elméletileg érvényben van. Bár dönthetne a kormány akár annak azonnali kivezetéséről is bármikor, erre semmi szándék nem látszik - hiába kéri már jó ideje számos szakmai szervezet. Mivel gazdasági, gyakorlati haszna mostanra már semmi sincs az intézkedésnek, kizárólag politikai célokat szolgál, így meg sem próbáljuk megtippelni a sorsát - tényleg véget ér-e április 30-án, esetleg meghosszabbítják, vagy egy éjjeli közlönyben a következő napi nyitástól megsemmisítik az intézkedést valamikor a hátralévő bő másfél hónapban.

A fokozatos kivezetés esélyét könnyen lehet, hogy már eljátszotta a kormány: csak egy hirtelen, váratlan intézkedéssel kerülhető el a roham az utolsó árstopos olajért, lisztért, cukorért, tejért, csirkehúsért, sertéscombért, tojásért, krumpliért... Bár van személyenkénti mennyiségi korlát a vásárlásra, ez relatíve kis kényelmetlenséggel kijátszható - ráadásul, ha az összes vásárló megveszi az elérhető legnagyobb mennyiséget, akkor hamar kiürülnének a polcok. Erős a gyanú, hogy ennek az árstopnak is úgy lesz vége, mint az üzemanyagárakénak: mire bejelentik, gyakorlatilag már meg is szűnik. Persze hogy ez mikor történik meg, annak megtippelésére már nem vállalkoznánk. (A témában lásd laptársunk, az Mfor.hu elemzését: Orbán Viktor se kiköpni, se lenyelni nem tudja az ársapkát >>)

Mi drágult a legjobban?

Az árstoppal a kezdetektől érintett termékek önmagukban továbbra sem drágultak - bár a kínálat esetenként elég szűkös. Volt, ahol csirkemellből csak drágább, tálcás volt elérhető, máshol egyféle (!) finomliszt állt a polcokon, és étolajból sem volt mindenhol az egyik közkedvelt márkából. Ami van, azt nagyjából a tavalyelőtt októberi áron kínálják - annak függvényében lehet némi eltérés a tavalyi árakhoz képest, hogy éppen milyen márkájú, kiszerelésű termék érhető el.

Ami az árstopon kívüli világot illeti: tavaly márciushoz képest megduplázódott a kenyér és a tejföl ára is - ez a két termék lett az áremelkedés-rekorder. Nem sokkal maradt le tőlük az árstopon kívüli UHT-tej (+88,6 százalék) és a tojás (+83,1 százalék, az árstop ellenére). A szintén árstopos krumpliért 78,3 százalékkal többet kell adni, mint egy éve. A 30 termék kétharmada 30 százalékot meghaladó mértékben drágult egy év alatt - ami sokkoló.

Ami a kisebb, 20 százalékot el nem érő áremelkedéseket illeti: a tavalyi évben az egyik legnagyobbat dráguló margarin mellett a pezsgő, a tea és az alma árának emelkedése maradt még 20 százalék alatt (de 10 százalék fölött) márciusban, éves összehasonlításban.

Havi legolcsóbbak: mennyibe kerülnek most a tejtermékek?

"A nemzetközi tej- és beszerzési piacon az utóbbi napokban kialakult árcsökkenés" - ezzel indokolta februárban az Aldi, majd a Lidl, hogy jelentősebb mértékben, 20-25 százalékkal olcsóbban kezdték árulni a népszerűbb, sajátmárkás vajaikat. Márciusban ugyanígy csökkentette az Aldi a trappista sajt árát is, sőt hétfőn a Lidl újabb 100 termékre vonatkozó árcsökkentést jelentett be.

Árkosár-felmérésünket több mint 16 éve a hipermarketek körében végezzük, így az említett áruházak nem szerepelnek a vizsgált üzletek között; az ügyre az általunk vizsgált szereplők közül a Tesco úgy reagált, hogy "árháború helyett a vásárlók oldalára áll", nem egyetlen termék árát csökkenti, hanem a bevásárlókosár teljes tartalmára figyel. Mindenesetre megvizsgáltuk, hogy a hipermarketekben márciusban mennyiért lehet a legolcsóbban beszerezni a vajat és a trappista sajtot - az Árkosár általános módszertanától eltérve - márkára és minőségre való tekintet nélkül. Harmadiknak pedig a tejfölt választottuk ebben a kategóriában - ez a tejtermék is népszerű a bevásárlók körében, a magyar konyha gyakori alapanyaga, ára pedig megduplázódott egyetlen év alatt.

Vajat a legolcsóbban az Intersparban találtunk: a sajátmárkás termék kilónként 3592 forintért került a polcra. Az Auchanban 4790 forint volt a Tanya aranya márkájú vaj, a Tescóban a legolcsóbb fellelt vaj a Dublin dairy volt 6945 forintos kilónkénti áron. (Mindhárom termék 82 százalékos zsírtartalmú.)

A legolcsóbb trappista sajtot is az Interspar kínálta, 2990 forint volt a Magyar trappista kilója. A Tesco sajátmárkás trappista-tömbjét 3889 forintos kilónkénti áron vihettük haza, az Auchanét pedig ennél 10 forinttal drágábban.

Tejfölből a legjobb egységárat a legnagyobb kiszerelésű, vödrös termékekkel érhetjük el. Mindhárom áruházban a sajátmárkás volt a legolcsóbb - közülük az Auchané kilónként 1093 forintért, az Intersparé 1164 forintért, a Tescóé 1234 forintért volt elérhető kilónként. Mindhárom esetben 12 százalékos zsírtartalmú termék volt a legolcsóbb.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Következik a nagy leállás: félő, hogy senki nem fog költeni
Buksza blog | 2025. március 19. 15:01
A gazdaság minden ágazatát érintik Donald Trump amerikai elnök vámemelései. Csak a bizonytalanság biztos. 
Vásárló Árrésstop: korlátozást vezetett be a Lidl, a Spar és a Tesco
Buksza blog | 2025. március 17. 18:09
Hétfőn életbe lépett az árrésstop. A boltláncok pedig reagáltak. 
Vásárló Árrés nélkül: a diszkont legvégső formájával áll elő a Tesco
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2025. március 14. 08:52
A Tesco arra készül, hogy ingyen odaadja a vásárlóknak a szavatossági idejük lejártának határhoz érkezett élelmiszereket. A boltlánc első körben a brit üzletekben teszteli a módszert. 
Vásárló Dübörög a vámháború, hamarosan hullanak az árbombák a vásárlókra
Buksza blog | 2025. március 13. 12:49
Az Egyesült Államok, egyben a világ egyik legnagyobb áruházlánca, a Walmart rá akta tolni a Donald Trump vámjaiból származó többletköltségeit kínai beszállítóira. A válasz feltartott középső ujj volt.
Vásárló Bajban a boltlánc: eladná a „családi ezüstöt” az Asda
Buksza blog | 2025. március 13. 12:02
Az Egyesült Királyság egyik nagy áruházlánca, az Asda kissé kétségbeesettnek látszó módszerrel igyekszik pénzhez jutni, hogy mérsékelje felgyülemlett adósságait. Hozzányúlnak a „családi ezüsthöz”.
Vásárló 4 jó tanács a vállalati költségek csökkentéséhez
Márkázott tartalom | 2025. március 11. 12:21
A vállalkozások egyik legfontosabb feladata a költségek ésszerű kezelése. A felesleges kiadások visszaszorítása nemcsak a nyereséget növeli, hanem a vállalat hosszú távú fenntarthatóságát is biztosítja. Fontos azonban, hogy a költségcsökkentés ne menjen a minőség vagy a hatékonyság rovására. Az alábbi négy módszer segíthet a vállalkozásoknak abban, hogy megfelelően optimalizálják a kiadásaikat és kellőképpen erősítsék pénzügyi stabilitásukat.
Vásárló A Hold fázisainak titokzatos világa
Márkázott tartalom | 2025. március 10. 14:20
A Hold, amely égi társunkként mindig velünk van, a Föld körüli keringése során különböző fázisokon megy keresztül. Ezek a fázisok nem csupán látványosak, hanem bizonyos szempontból a mindennapi életünkre is hatással lehetnek.
Vásárló Ketyeg a bomba a magyar élelmiszerüzletekben – óriásit ugrottak egy év alatt az árak
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. március 10. 05:43
Elmaradt az újabb csúcsdöntés a magyar hipermarketekben, de egy év alatt óriásit drágultak az élelmiszerek: 20 hónapja nem mért ekkora éves áremelkedést a Privátbankár Árkosár-felmérése. A minisztérium fenyegetőzik, az áruházak bizonygatják, hogy eddig is akcióztak – vajon újra felrobban az árstop-bomba?
Vásárló Mennyit érdemes a hobbinkra költeni?
Márkázott tartalom | 2025. március 8. 16:19
Manapság égető kérdés szinte mindenki számára az, hogy mire mennyit költ, éppen ezért nagyon oda kell figyelni minden kiadásra. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne költhetnénk a hobbinkra, hiszen egy jól megválasztott szabadidős tevékenység rendkívül nagy jelentőséggel bír.
Vásárló Egyedül tanuljak vagy támaszkodjak szakértőkre? AI-eszközök a vállalkozások szolgálatában
Márkázott tartalom | 2025. március 8. 13:00
A mesterséges intelligencia területe izgalmas felfedezni való, de egyben lehetőségek tárháza is. Érthető, ha valaki úgy gondolja, hogy elmélyed benne és kiaknázza a benne rejlő potenciált. Az interneten rengeteg ingyenes anyag szolgál erre, és számtalan eszköz kipróbálható akár saját kísérletezéssel is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG