A Toyota januárban jelentette be, hogy mobilitási szoftvereket fejlesztő leányvállalata, a Woven by Toyota 44 millió dollárt – a Privátbankár árfolyamfigyelője szerint a mostani jegyzések alapján 16,1 milliárd forintot – fektetett a japán Interstellar Technologies rakétagyártó vállalatba. A Honda saját újrahasználható rakétát fejleszt 2019 óta arra a célra, hogy alacsony Föld körüli pályára juttasson műholdakat. A kínai Geely 326 millió dollár befektetésével fejleszt műholdakat.
Mi szükségük van az autógyártóknak űrtechnológiára? – tette fel a valójában költői kérdést a CNBC. A válasz ugyanis adódik. Egy részük javítja autóik navigációs rendszerét, más részük térképeket készít. Ha belegondolunk, hogy mire van szükség az autonóm vezetéshez, akkor világos, hogy a megbízható, aprólékos, bárhol elérhető helymeghatározás az egyik legfontosabb összetevő.
Ezen túl a mai autók legfejlettebb része műholdas kommunikációval lép kapcsolatba egymással, ennek segítségével határozza meg a helyzetét és szórakoztató szolgáltatásokat, például szatellitrádiót kínál – mondta Micah Walter-Range, a Daelus Partners tanácsadó cég elnöke.
Nagyon nagy pénz van a robot autózásban
Ahogy azonban az autógyártók egyre inkább „összedrótozzák” virtuálisan a modelljeiket, szükségük van arra az infrastruktúrára, amely ezt lehetővé teszi. Itt jönnek a képbe a műholdak és a rakéták, amelyek segítségével fel lehet lőni ezeket.
Fotó: Depositphotos
Egy nemrégiben napvilágot látott becslés szerint 2030-ban a kapcsolatban lévő járműveik évente 742 milliárd dollár bevételt fognak hozni az autógyártóknak. A szakértő a mobiltelefóniát hozza analógiául. A legjobb példa az Apple, amely elmozdult attól a modelltől, hogy csupán készüléket ad el a vásárlóinak. Ehelyett az okostelefon használatának egész ideje alatt igénybe vehető szolgáltatásokat kínál. Az autók esetén ugyanez a modell érvényesülhet. A termék eladását szolgáltatások értékesítése követheti, amelyekhez a műholdak kínálnak támogatást, mint a telefonok esetén a földi hálózat.
Az egyik üzleti modellben például az autó vezetője előfizetéses rendszerben veheti igénybe a különböző színvonalú vezetéstámogatást. A General Motors (GM) Super Cruise rendszerében a kamerákat és az érzékelőket GPS-alapú térképek egészítik ki, amelyek olyasmiben is segítenek, mint például az autó sávon belül tartása.
Mary Barra, a GM vezérigazgatója a cég 2024. negyedik negyedéves gyorsjelentését kommentálva arról beszélt, hogy várakozásaik szerint a Super Cruise a következő öt évben évente nagyjából kétmilliárd dollár bevételt fog hozni az autógyártónak.