Elavult
Elon Musk és a Tesla megjelenéséig az autóipar már régóta egy helyben toporgott. A belsőégésű motorból 100 év alatt kihozták amit lehet: fogyasztáscsökkenés, nagy teljesítmény, környezetvédelem, illetve ezek kombinációja. De csodát nem lehet tenni, miután ez a módszer a fizika megerőszakolása: egy minden irányba ható erőt (a hőtágulást) lineáris irányba kényszerítjük, majd azt körmozgássá alakítjuk. Igen kevéssé hatékony módszer, és esély sincs a tökéletes égés elérésére. Pontosabban ha ezt közelítenénk, gyengén menne az autó. Ez volt most is a gond, ezért csalt a Volkswagen.
Még fejleszteni kell
Az elektromos autó remek megoldás lenne, hisz eleve körmozgást generál az elektromos motor, és semmit nem bocsát ki: sem káros anyagokat, sem port, sem széndioxidot. Csak azért nem kaptunk még rá a használatára, mert gyakran kell tölteni, és az sokáig tart. Ebből az utóbbi könnyen megoldható lenne: ha kiépülnének megfelelő töltőhálózatok, cserélni lehetne az akkut, a töltéssel maga a töltőállomás bíbelődne. Maradt tehát egy probléma: a rövid menetteljesítmény.
Ezen még egy kicsit fejleszteni kell Elon Musknak és a többi lelkes úttörőnek, már ha a tudomány lehetővé teszi. Ha lehetne 4-500 kilométert menni a villanyjárművel töltés nélkül, és a gyártók annyiért kezdenék adni, mint a belsőégésű motorosokat – nos akkor azonnal megindulna az átállás. Ráadásul az elektromos autó egy sokkal egyszerűbb szerkezet, ezért elvileg olcsóbban is gyártható, és kevéssé szervizigényes.
Kérdés, hogy most ez a botrány felgyorsítja-e a folyamatot. Igazából úgy lehetne pozitív hatás, ha a nagy autógyárak, mintegy előremenekülés gyanánt, belefognának a fejlesztésbe. Ezt persze Elon Musk is megpróbálja megtenni, de egyelőre nem ért el áttörést, csak luxusautókat gyárt olyan vevőknek, akik három belsőégésű autó mellé megveszik azt negyediknek, ebből pedig nehéz nagy felfutást, nagy bevételt, így nagy kutatási kapacitást kiépíteni.
Pofon a dízelnek
Lehet azonban a dolognak egy kisebb, de a környezetvédelem szempontjából igen lényeges hatása. A belsőégésű motorokból alapvetően kétféle van, és a személyautók esetében tökéletesen megfelel a sokkal környezetbarátabb benzines. Környezetvédelmi szempontból a dízel fennmaradása már eddig is indokolatlan volt, pont ezért hoztak szigorú szabályokat, és most ezeket játszották ki. Könnyen lehet, hogy most befellegzik a dízel személyautóknak, hisz nem lehet őket úgy környezetbaráttá tenni, hogy a vevő által elvárt vezetési élményt nyújtsák.
Kérdés, hogyan reagálnak most a hatóságok, és hogy az autógyárak. Utóbbiak szempontjából valószínűleg eleve ésszerű most a gyártást eltolni a benzinüzemű irányába, nem megvárva azt, amíg a dízeleknél a végsőkig történő szigorítások bekövetkeznek. Ráadásul a fogyasztók bizalma is megcsappanhat a dízelben, hisz most egy darabig szinte szitokszóvá fog válni, és egyet fog jelenteni a környezetszennyezéssel.
Ki hozza meg az áttörést?
Befektetési szempontból mindenesetre annak a cégnek a részvénye lesz a meggazdagodás forrása, amelyik először meghozza az áttörést az elektromos autók akkumulátoránál. Ezt most a piac a Teslától várja, és a Google és az Apple is próbálkozik, de a mostani botrány után jó esély van rá, hogy a túlélni akaró hagyományos autógyártók közül kerül ki a nyertes.