3p

Optimistán látja a Moody’s hitelminősítő az európai kiskereskedelem következő egy évét, nem csupán a
vállalatok szempontjából, amelyek nyereségük érzékelhető növekedésére számíthatnak.

Az európai fogyasztók költekezése a következő 12 hónapban fokozatosan növekedhet Európában – írták a Moody’s hitelminősító szakértői friss State of the Consumer jelentésükben. Ezt arra alapozzák, hogy az infláció tovább gyengülhet, a hitelköltségek mérséklődhetnek, miközben a fizetések reálértéke nőhet.

Van remény

Összességében a háztartásokat az elmúlt két évben szorongató körülmények enyhülhetnek, ami azzal járhat, hogy több szabadon elkölthető pénz marad az emberek pénztárcájában. A Moody’snál bíznak abban, hogy az európai országok jegybankjainak feszes monetáris politikája meghozza az eredményét, nevezetesen a pénzromlás megfékezését. A részvényárfolyamok emelkedni fognak, az ingatlanpiacok lassan stabilizálódnak.

Alakul a helyzet
Alakul a helyzet
Fotó: Depositphotos

Ami a munkaerőpiacot illeti, ez továbbra is feszes maradhat a legtöbb európai országban, ami segíti a fogyasztói bizalom erősödését. Az eurózónában áprilisban rekordalacsonyra esett a munkaerőhiány. A várakozások szerint ez ugyan kissé nőni fog, ám a következő egy évben a hosszabb távú átlag alatt maradhat. A fogyasztók hangulata az EU-ban és az Egyesült Királyságban 2024 második felében visszatérhet a sokéves átlag szintjére, ami arra utalna, hogy a kontinens túl van az elmúlt évek gondjainak nagyján.

Ugyanakkor a kilábalás tempója lassú, mert a fogyasztók óvatossá váltak a nemzetközi helyzet állandó fokozódása miatt. Emellett a vásárlók várhatóan válogatósabbá válnak, ami megnehezíti a boltosoknak az áremeléseket. A Moody’s várakozása szerint a fogyasztói termékeket gyártó vállalatok nyeresége a következő 12–18 hónapban három-öt százalékkal nőhet. Az ágazat kilátásai stabilak, illetve a tartós fogyasztási cikkeket gyártók esetén enyhén negatívak.

Magyarországon javul a helyzet, de nem annyival

Hasonló a helyzet Magyarországon is: tavaly az extrém inflációs környezetben zuhanórepülésben volt a kiskereskedelem. Ahogy arról a Buksza, a Klasszis Média Lapcsoporthoz tartozó Mfor és Privátbankár mindennapi pénzügyekkel és kiskereskedelemmel foglalkozó szerkesztőségi blogja többször is beszámolt, a kiskereskedelmi forgalom volumene - lényegében a mennyiségi eladások - 2023-ban közel 8 százalékkal csökkent éves összevetésben, miközben jóval többet költöttek a vásárlók. 

Az idén már javult a helyzet - köszönhetően a reálbérek emelkedésével párhuzamosan fokozódó vásárlőerőnek -, ám még korai arról beszélni, hogy tartósan emelkedő pályára állt volna a kiskereskedelem. 

Virovácz Péter, az ING makroelemzője a legfrissebb - áprilisi - kiskereskedelmi adatokat értékelve még június elején azt mondta: 

A továbbra is magas reálbérnövekedés és az összességében erős munkaerőpiac miatt arra lehet számítani, hogy a következő hónapokban folytatódik a kiskereskedelmi üzletek forgalmi volumenének trendszerű növekedése. Másképp fogalmazva a lakosságnak bátrabban kellene költekeznie, vásárolnia ahhoz, hogy a forgalom magára találjon. 

 

 

 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG