3p

Optimistán látja a Moody’s hitelminősítő az európai kiskereskedelem következő egy évét, nem csupán a
vállalatok szempontjából, amelyek nyereségük érzékelhető növekedésére számíthatnak.

Az európai fogyasztók költekezése a következő 12 hónapban fokozatosan növekedhet Európában – írták a Moody’s hitelminősító szakértői friss State of the Consumer jelentésükben. Ezt arra alapozzák, hogy az infláció tovább gyengülhet, a hitelköltségek mérséklődhetnek, miközben a fizetések reálértéke nőhet.

Van remény

Összességében a háztartásokat az elmúlt két évben szorongató körülmények enyhülhetnek, ami azzal járhat, hogy több szabadon elkölthető pénz marad az emberek pénztárcájában. A Moody’snál bíznak abban, hogy az európai országok jegybankjainak feszes monetáris politikája meghozza az eredményét, nevezetesen a pénzromlás megfékezését. A részvényárfolyamok emelkedni fognak, az ingatlanpiacok lassan stabilizálódnak.

Alakul a helyzet
Alakul a helyzet
Fotó: Depositphotos

Ami a munkaerőpiacot illeti, ez továbbra is feszes maradhat a legtöbb európai országban, ami segíti a fogyasztói bizalom erősödését. Az eurózónában áprilisban rekordalacsonyra esett a munkaerőhiány. A várakozások szerint ez ugyan kissé nőni fog, ám a következő egy évben a hosszabb távú átlag alatt maradhat. A fogyasztók hangulata az EU-ban és az Egyesült Királyságban 2024 második felében visszatérhet a sokéves átlag szintjére, ami arra utalna, hogy a kontinens túl van az elmúlt évek gondjainak nagyján.

Ugyanakkor a kilábalás tempója lassú, mert a fogyasztók óvatossá váltak a nemzetközi helyzet állandó fokozódása miatt. Emellett a vásárlók várhatóan válogatósabbá válnak, ami megnehezíti a boltosoknak az áremeléseket. A Moody’s várakozása szerint a fogyasztói termékeket gyártó vállalatok nyeresége a következő 12–18 hónapban három-öt százalékkal nőhet. Az ágazat kilátásai stabilak, illetve a tartós fogyasztási cikkeket gyártók esetén enyhén negatívak.

Magyarországon javul a helyzet, de nem annyival

Hasonló a helyzet Magyarországon is: tavaly az extrém inflációs környezetben zuhanórepülésben volt a kiskereskedelem. Ahogy arról a Buksza, a Klasszis Média Lapcsoporthoz tartozó Mfor és Privátbankár mindennapi pénzügyekkel és kiskereskedelemmel foglalkozó szerkesztőségi blogja többször is beszámolt, a kiskereskedelmi forgalom volumene - lényegében a mennyiségi eladások - 2023-ban közel 8 százalékkal csökkent éves összevetésben, miközben jóval többet költöttek a vásárlók. 

Az idén már javult a helyzet - köszönhetően a reálbérek emelkedésével párhuzamosan fokozódó vásárlőerőnek -, ám még korai arról beszélni, hogy tartósan emelkedő pályára állt volna a kiskereskedelem. 

Virovácz Péter, az ING makroelemzője a legfrissebb - áprilisi - kiskereskedelmi adatokat értékelve még június elején azt mondta: 

A továbbra is magas reálbérnövekedés és az összességében erős munkaerőpiac miatt arra lehet számítani, hogy a következő hónapokban folytatódik a kiskereskedelmi üzletek forgalmi volumenének trendszerű növekedése. Másképp fogalmazva a lakosságnak bátrabban kellene költekeznie, vásárolnia ahhoz, hogy a forgalom magára találjon. 

 

 

 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
Vásárló Földbe döngölheti a bíróság a „junk food” élelmiszerek és italok gyártóit
Buksza blog | 2024. december 12. 07:44
Egy magánember olyan pert kezdeményezett az úgynevezett ultrafeldolgozott élelmiszerek gyártói ellen, amely a dohánygyártók elmeszeléséhez hashonló végeredménnyel járhat.
Vásárló Váltás jöhet a boltokban: nyugdíjba mehetnek a mostani bevásárlókocsik
Buksza blog | 2024. december 10. 17:47
Hamarosan megjelenhetnek az okosnak mondott bevásárlókocsik az áruházakban, amelyek két szempontból is kiérdemlik ezt a jelzőt. Sokat tudó elektronikus kütyük és tudják hogyan húzzák ki a pénzt a vevők.
Vásárló Egy speciális hajápoló termék, amelyet érdemes megismerni
Márkázott tartalom | 2024. december 9. 15:29
A keratinos samponok népszerűsége töretlen, de vajon hányan ismerik közelebbről is ezeket a termékeket? Miért jó, ha ezeket használjuk a már megszokott samponok helyett? Cikkünkből ez is kiderül!
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG