3p

Optimistán látja a Moody’s hitelminősítő az európai kiskereskedelem következő egy évét, nem csupán a
vállalatok szempontjából, amelyek nyereségük érzékelhető növekedésére számíthatnak.

Az európai fogyasztók költekezése a következő 12 hónapban fokozatosan növekedhet Európában – írták a Moody’s hitelminősító szakértői friss State of the Consumer jelentésükben. Ezt arra alapozzák, hogy az infláció tovább gyengülhet, a hitelköltségek mérséklődhetnek, miközben a fizetések reálértéke nőhet.

Van remény

Összességében a háztartásokat az elmúlt két évben szorongató körülmények enyhülhetnek, ami azzal járhat, hogy több szabadon elkölthető pénz marad az emberek pénztárcájában. A Moody’snál bíznak abban, hogy az európai országok jegybankjainak feszes monetáris politikája meghozza az eredményét, nevezetesen a pénzromlás megfékezését. A részvényárfolyamok emelkedni fognak, az ingatlanpiacok lassan stabilizálódnak.

Alakul a helyzet
Alakul a helyzet
Fotó: Depositphotos

Ami a munkaerőpiacot illeti, ez továbbra is feszes maradhat a legtöbb európai országban, ami segíti a fogyasztói bizalom erősödését. Az eurózónában áprilisban rekordalacsonyra esett a munkaerőhiány. A várakozások szerint ez ugyan kissé nőni fog, ám a következő egy évben a hosszabb távú átlag alatt maradhat. A fogyasztók hangulata az EU-ban és az Egyesült Királyságban 2024 második felében visszatérhet a sokéves átlag szintjére, ami arra utalna, hogy a kontinens túl van az elmúlt évek gondjainak nagyján.

Ugyanakkor a kilábalás tempója lassú, mert a fogyasztók óvatossá váltak a nemzetközi helyzet állandó fokozódása miatt. Emellett a vásárlók várhatóan válogatósabbá válnak, ami megnehezíti a boltosoknak az áremeléseket. A Moody’s várakozása szerint a fogyasztói termékeket gyártó vállalatok nyeresége a következő 12–18 hónapban három-öt százalékkal nőhet. Az ágazat kilátásai stabilak, illetve a tartós fogyasztási cikkeket gyártók esetén enyhén negatívak.

Magyarországon javul a helyzet, de nem annyival

Hasonló a helyzet Magyarországon is: tavaly az extrém inflációs környezetben zuhanórepülésben volt a kiskereskedelem. Ahogy arról a Buksza, a Klasszis Média Lapcsoporthoz tartozó Mfor és Privátbankár mindennapi pénzügyekkel és kiskereskedelemmel foglalkozó szerkesztőségi blogja többször is beszámolt, a kiskereskedelmi forgalom volumene - lényegében a mennyiségi eladások - 2023-ban közel 8 százalékkal csökkent éves összevetésben, miközben jóval többet költöttek a vásárlók. 

Az idén már javult a helyzet - köszönhetően a reálbérek emelkedésével párhuzamosan fokozódó vásárlőerőnek -, ám még korai arról beszélni, hogy tartósan emelkedő pályára állt volna a kiskereskedelem. 

Virovácz Péter, az ING makroelemzője a legfrissebb - áprilisi - kiskereskedelmi adatokat értékelve még június elején azt mondta: 

A továbbra is magas reálbérnövekedés és az összességében erős munkaerőpiac miatt arra lehet számítani, hogy a következő hónapokban folytatódik a kiskereskedelmi üzletek forgalmi volumenének trendszerű növekedése. Másképp fogalmazva a lakosságnak bátrabban kellene költekeznie, vásárolnia ahhoz, hogy a forgalom magára találjon. 

 

 

 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Lépj be a pedagógia világába: új karrierlehetőségeket kínáló képzés
Márkázott tartalom | 2025. november 2. 10:26
A pedagógiai asszisztensek munkája sokrétű feladatokkal jár, amelyeket fontos jól elvégezni. Ezek a szakemberek az oktatási- és nevelési intézmények elengedhetetlen részei, akik a pedagógusokkal karöltve segítik a gyerekek fejlődését.
Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG