Az európai fogyasztók költekezése a következő 12 hónapban fokozatosan növekedhet Európában – írták a Moody’s hitelminősító szakértői friss State of the Consumer jelentésükben. Ezt arra alapozzák, hogy az infláció tovább gyengülhet, a hitelköltségek mérséklődhetnek, miközben a fizetések reálértéke nőhet.
Van remény
Összességében a háztartásokat az elmúlt két évben szorongató körülmények enyhülhetnek, ami azzal járhat, hogy több szabadon elkölthető pénz marad az emberek pénztárcájában. A Moody’snál bíznak abban, hogy az európai országok jegybankjainak feszes monetáris politikája meghozza az eredményét, nevezetesen a pénzromlás megfékezését. A részvényárfolyamok emelkedni fognak, az ingatlanpiacok lassan stabilizálódnak.
Ami a munkaerőpiacot illeti, ez továbbra is feszes maradhat a legtöbb európai országban, ami segíti a fogyasztói bizalom erősödését. Az eurózónában áprilisban rekordalacsonyra esett a munkaerőhiány. A várakozások szerint ez ugyan kissé nőni fog, ám a következő egy évben a hosszabb távú átlag alatt maradhat. A fogyasztók hangulata az EU-ban és az Egyesült Királyságban 2024 második felében visszatérhet a sokéves átlag szintjére, ami arra utalna, hogy a kontinens túl van az elmúlt évek gondjainak nagyján.
Ugyanakkor a kilábalás tempója lassú, mert a fogyasztók óvatossá váltak a nemzetközi helyzet állandó fokozódása miatt. Emellett a vásárlók várhatóan válogatósabbá válnak, ami megnehezíti a boltosoknak az áremeléseket. A Moody’s várakozása szerint a fogyasztói termékeket gyártó vállalatok nyeresége a következő 12–18 hónapban három-öt százalékkal nőhet. Az ágazat kilátásai stabilak, illetve a tartós fogyasztási cikkeket gyártók esetén enyhén negatívak.
Magyarországon javul a helyzet, de nem annyival
Hasonló a helyzet Magyarországon is: tavaly az extrém inflációs környezetben zuhanórepülésben volt a kiskereskedelem. Ahogy arról a Buksza, a Klasszis Média Lapcsoporthoz tartozó Mfor és Privátbankár mindennapi pénzügyekkel és kiskereskedelemmel foglalkozó szerkesztőségi blogja többször is beszámolt, a kiskereskedelmi forgalom volumene - lényegében a mennyiségi eladások - 2023-ban közel 8 százalékkal csökkent éves összevetésben, miközben jóval többet költöttek a vásárlók.
Az idén már javult a helyzet - köszönhetően a reálbérek emelkedésével párhuzamosan fokozódó vásárlőerőnek -, ám még korai arról beszélni, hogy tartósan emelkedő pályára állt volna a kiskereskedelem.
Virovácz Péter, az ING makroelemzője a legfrissebb - áprilisi - kiskereskedelmi adatokat értékelve még június elején azt mondta:
A továbbra is magas reálbérnövekedés és az összességében erős munkaerőpiac miatt arra lehet számítani, hogy a következő hónapokban folytatódik a kiskereskedelmi üzletek forgalmi volumenének trendszerű növekedése. Másképp fogalmazva a lakosságnak bátrabban kellene költekeznie, vásárolnia ahhoz, hogy a forgalom magára találjon.