3p

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

Lényegében a magyar chipsadót vezetné be az egész világon az Egészségügyi Világszervezet (WHO). 

Új adatokkal igyekszik alátámasztani az ENSZ Egészségügyi Világszervezete (WHO) azt a javaslatát, amely szerint különadókkal kellene sújtani az olyan egészségtelen termékeket, mint a szeszes italok és a cukros üdítők.

A WHO szakértői szerint a világ kormányainak többsége nem próbálja az adóztatás eszközével egészségesebb életvitelre ösztönözni a lakosságot. A szervezet becslése szerint világszinten évente 2,6 millió ember hal meg azért, mert sok szeszes italt visz be a szervezetébe és 8 millió pedig azért, mert egészségtelenül étkezik. Emellett egy teljesen kézenfekvő megállapítást is tettek, miszerint a magas adók terhelnék az alkoholtermékeket és a cukros üdítőket, akkor kevesebb fogyna belőlük, és kevesebben halnának bele a fogyasztásukba.

Radikális lépést sürget a WHO. Fotó: Depositphotos
Radikális lépést sürget a WHO. Fotó: Depositphotos

A világszervezet azt is kikutatta, hogy a cukros üdítőket adóztató országok fele a vízfogyasztást is adóztatja, ami szerintük nem helyes. Emellett az adó nem eléggé büntető jellegű. A világ 108 országában van a magyarországihoz hasonló népegészségügyi hozzájárulás, magyarán chipsadó, ami a cukorral édesített üdítőitalokat is terheli, de az adók átlagosan csak 6,6 százalékkal drágítják ezeket a termékeket. A szeszes italokat 148 országban adóztatják, bár ezek közül legalább 22-ben, főként európai államokban, kivételt tesznek a borokkal. A jövedéki adó a legkelendőbb márkák esetén átlagosan 17,2 százalékkal teszi drágábbá a söröket és 26,5 százalékkal az égetett szeszes italokat.

Egy 2017-es tanulmány szerint ha az alkohol ára 50 százalékkal nőne, akkor 50 év alatt 21 millió ember halálát lehetne elkerülni és 17 ezer milliárd dollár adóbevételt lehetne beszedni.

Az már más kérdés, hogy ez milyen hatással lenne a feketepiacra, erről nem szól a WHO-s javaslat. A jelentés készítői feltehetően nem foglalkoztak a az Egyesült Államokban a 1920-tól 1933-ig tartó szesztilalomról, mert tuti, hogy az alkohol megdrágítása jó eséllyel nem éppen úgy hatna a szeszfogyasztásra, mint akkor, viszont felpörgetné a feketepiacot, ahogy annak idején történt

A WHO szakértőit nem befolyásolják a bonyolultabb gazdasági-társadalmi összefüggések, csak arra tudnak gondolni, hogy a magas adók egészségesebbé tennék az embereket és növelnék a kormányok adóbevételét – derül ki a szervezet egyik vezetője, Rüdiger Krech szavaiból.

Idéznek egy friss Gallup-felmérést, amelyet a WHO és a Bloomberg Philanthropies együttműködésével készítettek. E szerint az emberek többsége a világ minden országában támogatja az egészségtelen termékekre – köztük a szeszes italokra és a cukros üdítőkre – kivetett adók növelését.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Mire számíthatnak a diszkontláncokban a vevők?
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. február 26. 05:44
Januárhoz képest minimálisan drágult a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés - a korábbiakhoz képest módosított - kosara. Ez két terméknek köszönhető leginkább. Októberhez képest azonban sok termék két számjegyű csökkenést könyvelhetett el. 
Vásárló Kitört a csokiháború, berágott a Milka gyártója
Buksza blog | 2024. február 24. 17:08
A színek "szent tehenek", ha meghatározott márkájú termékek, például édességek csomagolásához kapcsolódnak, ami lehetőséget adott egy holland csokigyártónak, hogy tiltakozó kampányt építsen rájuk. 
Vásárló Kiderült a bevásárlókocsik titka, rafinált trükk helyett másról szól a történet
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. február 23. 15:20
Mindenkinek volt már dolga összevissza kacsázó kerekű, imbolygó bevásárlókocsival, ami enyhén szólva nem járul hozzá ahhoz, amit az áruházláncok pr-osai „jó bevásárlási élménynek” szoktak nevezni.
Vásárló Váratlan döntés a Pepcótól
Buksza blog | 2024. február 22. 11:02
Korábban még terjeszkedést tervezett a Pepco Ausztriában, most viszont az exitről döntött a cég.  
Vásárló Akár duplázhatja is az árakat a vörös-tengeri válság
Privátbankár.hu | 2024. február 19. 13:19
A támadások miatti hosszabb kerülőút csak a kisebbik baj, a krízis az egész világ szállítmányozási piacára komoly hatással van – és ezen keresztül a pénztárcánkra is.
Vásárló A boltláncoknak elege lett: a Lidl, a Tesco és a többiek közösen fordultak Brüsszelhez
Buksza blog | 2024. február 19. 10:55
Az elmúlt év ősze óta akadályozzák a Vörös-tengeren folyó hajózást a jemeni lázadók, ami túlcsordult az európai kiskereskedők tűrésküszöbén. Szakértők nem jósolják a helyzet gyors normalizálódását.
Vásárló Harapófogóba kerülnek a kávéfogyasztók, az aggastyán azonban menekülőutat kínál
Buksza blog | 2024. február 18. 13:57
A szenvedélyes fogyasztók lenézik, ám az elmúlt közel száz év alatt óriási utat járt be az instant kávé. Ráadásul a kilátásai is kedvezőek. 
Vásárló Kiverte a biztosítékot a trükközés, márciustól új világ jön a magyar boltokban
Buksza blog | 2024. február 15. 19:04
Számos élelmiszer jelentős változáson ment át az elmúlt időszakban: több készítmény kiszerelése kisebb lett vagy a minőségi összetevők aránya csökkent, az áruk azonban nem lett alacsonyabb. Egy felmérés szerint ez a jelenség többféle terméket is érint a brit boltokban.
Vásárló Így növelheted a webáruházad konverziós arányát
Márkázott tartalom | 2024. február 14. 12:55
  Az online marketing stratégia nagymértékben befolyásolja a webshopod sikerességét. Az eszközeivel csökkenteni lehet a kosárelhagyást, és meg lehet szilárdítani az ügyfélkört. Ebben a cikkben hatékony technikákat mutatunk, amelyekkel növelni tudod a webshopod teljesítményét.
Vásárló Készpénzt a balesetért: a Tescótól akartak lopni, csúnyán ráfáztak
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. február 13. 16:55
Nem túl okos bűnözők úgy látták, hogy a Tesco profitjából nekik is juthatna egy kevés, pontosabban nem is olyan kevés, ha rá tudnák szedni az áruházláncot. Trükkjük azonban átlátszónak bizonyult.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG