3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Lényegében a magyar chipsadót vezetné be az egész világon az Egészségügyi Világszervezet (WHO). 

Új adatokkal igyekszik alátámasztani az ENSZ Egészségügyi Világszervezete (WHO) azt a javaslatát, amely szerint különadókkal kellene sújtani az olyan egészségtelen termékeket, mint a szeszes italok és a cukros üdítők.

A WHO szakértői szerint a világ kormányainak többsége nem próbálja az adóztatás eszközével egészségesebb életvitelre ösztönözni a lakosságot. A szervezet becslése szerint világszinten évente 2,6 millió ember hal meg azért, mert sok szeszes italt visz be a szervezetébe és 8 millió pedig azért, mert egészségtelenül étkezik. Emellett egy teljesen kézenfekvő megállapítást is tettek, miszerint a magas adók terhelnék az alkoholtermékeket és a cukros üdítőket, akkor kevesebb fogyna belőlük, és kevesebben halnának bele a fogyasztásukba.

Radikális lépést sürget a WHO. Fotó: Depositphotos
Radikális lépést sürget a WHO. Fotó: Depositphotos

A világszervezet azt is kikutatta, hogy a cukros üdítőket adóztató országok fele a vízfogyasztást is adóztatja, ami szerintük nem helyes. Emellett az adó nem eléggé büntető jellegű. A világ 108 országában van a magyarországihoz hasonló népegészségügyi hozzájárulás, magyarán chipsadó, ami a cukorral édesített üdítőitalokat is terheli, de az adók átlagosan csak 6,6 százalékkal drágítják ezeket a termékeket. A szeszes italokat 148 országban adóztatják, bár ezek közül legalább 22-ben, főként európai államokban, kivételt tesznek a borokkal. A jövedéki adó a legkelendőbb márkák esetén átlagosan 17,2 százalékkal teszi drágábbá a söröket és 26,5 százalékkal az égetett szeszes italokat.

Egy 2017-es tanulmány szerint ha az alkohol ára 50 százalékkal nőne, akkor 50 év alatt 21 millió ember halálát lehetne elkerülni és 17 ezer milliárd dollár adóbevételt lehetne beszedni.

Az már más kérdés, hogy ez milyen hatással lenne a feketepiacra, erről nem szól a WHO-s javaslat. A jelentés készítői feltehetően nem foglalkoztak a az Egyesült Államokban a 1920-tól 1933-ig tartó szesztilalomról, mert tuti, hogy az alkohol megdrágítása jó eséllyel nem éppen úgy hatna a szeszfogyasztásra, mint akkor, viszont felpörgetné a feketepiacot, ahogy annak idején történt

A WHO szakértőit nem befolyásolják a bonyolultabb gazdasági-társadalmi összefüggések, csak arra tudnak gondolni, hogy a magas adók egészségesebbé tennék az embereket és növelnék a kormányok adóbevételét – derül ki a szervezet egyik vezetője, Rüdiger Krech szavaiból.

Idéznek egy friss Gallup-felmérést, amelyet a WHO és a Bloomberg Philanthropies együttműködésével készítettek. E szerint az emberek többsége a világ minden országában támogatja az egészségtelen termékekre – köztük a szeszes italokra és a cukros üdítőkre – kivetett adók növelését.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG