Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Vissza kell csalogatni az embereket a stadionokba - de ehhez az kell, hogy legyen miért szeretni egy csapatot. A lelkesedés viszont gazdaságilag is jövedelmező - kis stadionkörkép Kelet-Közép-Európából.

A foci már nem pusztán egy sport, hanem kőkemény üzlet -tudjuk, halljuk mindenhol. Meg talán valami más is. Sokan bizonyára nem tudják, de labdarúgó mérkőzés, pontosabban annak eredménye miatt már tört ki „háború” - még akkor is, ha meccs maga csak ürügyet szolgáltatott a vitás helyzet fegyveres megoldására. Ennek ellenére tény, hogy El Salvador és Honduras 1969. július 14 és 19. között fegyveres harcba keveredett a salvadoriak által 3:2-re megnyert focimérkőzés után.

Mert a foci kicsit több annál, hogy pusztán egy szóval „sport” leírhassuk. S, hogy mindetz miért kerül egy gazdasági portál cikkébe? Nos, azért, mert aki jó érzékkel ráérez a sport, kiváltképp a foci embereket egyesítő erejére, az jó eséllyel a gazdasági életben is megállja a helyét.

Ilyen, amikor rajongunk

Ez kell, hogy eszébe jusson annak, aki a Dalmát-tengerparton autózik és szinte minden buszmegállóban a „kirakatcsapat”, a Hajduk Split címérével találkozik. Szorgos kezek pingálták majd' mindenhova a piros-fehér kockákat magában foglaló kék kört, érezhető: mindenhol sajátjuknak tekintik az 1911-ben alapított egyletet. Ez pedig ott is visszaköszön, hogy ezekre a szurkolókra lehet alapozni – meccsnapon legalább százféle poló, ing, zászló és sál sétál a stadion, a Poljud felé.

Mert mérkőzésre megyünk ám, méghozzá Európa Liga meccsre: a Split próbálja ledolgozni egygólos hátrányát a cseh Slovan Liberec ellenében. Azt, hogy komoly érdeklődés lehet a meccs iránt, sejtettük, ezért kezdtük el hetekkel a mérkőzés előtt szervezni jegyeket. Online jegyárusítás nincs – erről tájékoztat bennünket a helyi klub illetékes, s bizony, Ivnát az sem hatja meg, hogy 800 kilométer távolságból bizony, nehéz mit kezdeni azzal az információval, hogy melyik spliti jegyárusító helyen hánytól-hányig lehet jegyet venni. Persze, érthetetlen viselkés okán nem kell ilyen messzire menni: 2014. nyarán a Debrecen-Kispest Honvéd bajnokavató mérkőzésen a frissen átadott Nagyerdei Stadion online jegyárusító endszere még akadozott, a kérésre, hogy a klub tegyen félre néhány jegyet, a DVSC illetékes mélben azt közölte, hogy nekik semmi közük nincs a stadionhoz, keressünk debreceni rokont, aki kilátogat jegyet vásárolni. A 3 napos emilezés vége az lett, hogy már csak a VIP-páholyba maradt zsuga, mi meg itthonról néztük meccset - mégsem akartunk fél havi minimálbért elkölteni egy estén.

Most hasonlóan meg lettünk volna lőve (ha nem jobban), ha nem siet a segítségünkre, az egyébként varázslatos városka, Primosten legnagyobb, nívós tengerparti pihenést kínáló szállodájának, a magyar tulajdonban lévő Adriatic Hotel Zorának vezérigazgatója, Balogh Ákos. Neki már csak 50 kilométert kellett utaznia a jegyekért, amelyek, mint kiderült igen kapósak voltak.

Népünnepély – és komoly bevétel

Klubmeccs, igaz, európai mérkőzés, ráadásul a csoportkör előtti utolsó megmérettetés volt soron, de azért meglepő volt, hogy a mérkőzés előtt 2 (!) órával a stadiontól jó egy kilométerre is már folyamatosan hömpölygő embertömegben akad el az autónk. A fentiek okán azon már meg sem lepődtünk igazán, szinte népünnepély zajlott a Poljud előtt. A stadion előtti tér közepén – amelyhez hasonló méretű hely a Groupama Aréna előtt is kialakításra került – óriási csevapcsicsa-sütöde, a tér szélein sörcsapolók és asztalok. Ezzel tessék összehasonlítani mondjuk pénteken a magyar-román előtti „tökmagotszotyitmeglehetízlelnikóstolni” kempingasztalokat. Arról, hogy a csapat relikviáit árusító sátorhoz csak 5 perces közelharc után lehet odaférni, már írni sem érdemes. A beléptetés rendben zajlik, nincs vénaszkenner, névre szóló jegy, van viszont jó hangulat. Benn, a stadionn belül talán csak a büfék számára lehet panasz, de persze ez is nézőszám függő.

Meccs előtti piknik Splitben

 

Merthogy az „egyszerű” EL-meccsre 32024-en váltottak belépőt fizetve érte a 120-160 kunás beugrót. Ehhez a stadion előtti szolgáltatások (sör és kaja 20-20 kuna) és a mezbolt bevételét számolva kijön a matek, miért is olyan szép üzlet ez a foci – ha vannak szurkolók.

Az pedig, nem pusztán annak a kérdése, hogy miként teljesít a csapat. Itthon elvben minden második honpolgár úgy gondolja, hogy „Zöld az Isten”, a Paks ellen ugyanakkor a botlásmentesen menetelő FTC megtekintésére is „csak” 7419-en mentek ki az Üllői útra. A „csak” pedig azért van zárójelben, mert ez bizony kiemelkedően jó nézőszámot jelent – a hazai környezetben.

Még 45 perc a kezdés...

 

Tényleg VIP-páholy kell, nem inkább néző?

Manapság persze egyetlen (a továbbra is csak bontásra váró Puskás Stadion kivételével) hazai pálya sem tudna befogadni annyi nézőt, mint a „vidéki” Poljud, amely ugyanakkor nem mai darab – ezt mindennél jobban mutatja, hogy nem futnak rajta körbe VIP-páholyok, amely nélkül ma már – látjuk itthon – egy 3-5 ezres stadion sem épülhet.

A benn lévők hihetetlen hangulatot teremtenek, végig zajlik a buzdítás és nem pusztán a helyi ltrák, a méltán híres Torcida kanyarjából jön a kiáltás... Pedig a meccs bizony szomorúan alakul a helyieknek: a csehek megduplázzák előnyüket az I. félidő közepén, ezzel nagyjából-egészében eldöntve a továbbjutást. De az ember kitart, mert a döntő többség kitart és szórakozik. Mert ekkora tömegben talán már veszteni is jobb...

A Torcida és a szurkolásuk

 

Családi körben”

… mint győzni egy hasonlóan bosszantó hibáktól hemzsegő, langyos magyar bajnokin. Merthogy vasárnap este a Videoton-DVSC mérkőzésbe is belekóstoltunk. A Nemzeti Bajnokság utolsó két kiírásának győztese küzdött, s bár most valóban rossz passzban van mindkét csapat, a 2147 fős nézőszám igen családias hangulatot biztosított. Be lehetett esni a kezdés előtt 10 perccel is a stadion környékére, simán találtunk parkolót 100 méteres körön belül, a jegyvételnél egyből sorra kerültünk, a büfénél sem kellett várni az üdítőre. Egyedül a szünet után megvásárolni kívánt hot-dog esetében kellett kivárni, de az is érthető: a szünetben felköszöntött, bajnokká lett serdülőcsapat tagjai is velünk egy időben akartak vacsorázni.

Videoton-DVSC

 

Lehetett sorban állni, mert a meccs mellett a szurkolás sem hozta lázba az embereket. A hazai tábor akkora volt, mint ahányan a cseheket elkísérték Horvátországba – igaz, a debreceni ultrák szektora is volt legalább ekkora. A nézők szórakoztatásáról pedig egy meglehetősen pikírt véleményt formáló, 3-4 percenként felüvöltő szemüveges úr gondoskodott.

Az üzleti szellemet nem lehet a rácson kívül hagyni, az viszont tény, hogy az ereklyeárus pultban csak két unatkozó hölgyet találtunk – igaz ez még akkor is, ha a Videoton szurkolók a hazai átlagnál jobban ellátottnak tűntek póló és sál terén – de 10 szembejövőből 2-3-on látható piros-kék színek aránya köszönő viszonyban sincs a Splitben tapasztaltakkal.

Bár a 91. perc megpattanó labdája meghozta a népünnepélyt a sóstói stadionba, Fehérvárott csak sóhajtani tudtunk: milyen jó lenne, ha legalább a közelébe kerülhetnénk a spliti hangulatnak... és focivilágnak...

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, Darvas Zsolt, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, cikkenként nagyjából 10 forintért, havonta és laponként 745 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz januárban, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 372 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vásárló Rosszul indul az év: újabb csúcsra emelkedtek az élelmiszerárak
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2021. január 13. 14:51
Az elmúlt két hónap viszonylag kedvező folyamatai után januárban újra felgyorsult az élelmiszerárak emelkedése. A Privátbankár.hu legfrissebb Árkosár-felmérése szerint mind az előző hónaphoz, mind pedig tavaly januárhoz képest megugrottak az árak a hipermarketekben - egy év alatt több mint 9 százalékkal nőtt a bevásárlás ellenértéke.
Vásárló A webshopok jövőjét már Kínában kell keresni?
Privátbankár.hu | 2021. január 10. 16:52
Az elmúlt közel egy évben a plázák megjelenése óta nem látott vásárlói forradalom zajlott le, hiszen a pandémia minden eddiginél jobban megdobta az e-kereskedelem forgalmát, jelentősen meggyorsítva azt a folyamatot, amelynek keretében a kiskereskedelem az online platformra helyeződik át. De mit tanulhat ebben a helyzetben a nyugat a webshopok királyától, Kínától?
Vásárló Esküvőszervezői gyorstalpaló
Márkázott tartalom | 2021. január 10. 13:55
Az esküvő előtti időszak minden pár életében örömteli, de igen stresszes időszak. A piac óriási, rengeteg a szolgáltató, rengeteg a lehetőség. Sokan el is vesznek a részletekben. Ahhoz, hogy veletek ez ne történjen meg, érdemes az elképzeléseket minél részletesebben megbeszélni, határidőket szabni és időben elkezdeni az esküvő megszervezését. Az az ideális, ha 12 hónappal a kitűzött dátum előtt elkezditek az előkészületeket.
Vásárló Jellemző lelki nehézségek a cukorbetegeknél
Márkázott tartalom | 2021. január 9. 11:25
  A cukorbetegség egy krónikus betegség, s mint ilyen, bizony akármennyire is ismert, megfelelő életmóddal és szükség szerint gyógyszerek segítségével jól kezelhető betegségről van szó, szíven üti az embert, amikor ezzel a diagnózissal szembesül.    Az egészség elvesztése mindig erőteljes érzéseket, haragot, bánatot, keserűséget vált ki az egyénből - ezt mindenki tudja, aki már komolyabb betegséggel küzdött meg vagy kénytelen azzal tartósan együtt élni. Ahhoz, hogy egy betegséggel hosszú távon egészséges lélekkel, békében élhessük az életünket, nagyon fontos, hogy valóban elfogadjuk a betegséget, s annak következményeit, mint például az életmódbeli változtatásokat, a gyógyszeres kezelést vagy az alapbetegséget kísérő egyéb betegségeket, szövődményeket.
Vásárló Praktikus tippek az elektronikai jelzőrendszerek kialakításához
Márkázott tartalom | 2021. január 8. 12:00
  Miként jelentkezik a korszerű elektronikai jelzőrendszerek hasznossága akkor, amikor az otthonunkban kialakított vagyonvédelmi rendszerek hatékonyságát vesszük alapul? A cikkben ezt a kérdést fogjuk részletesen is megválaszolni.
Vásárló Kreatív ajándékok fából faragva
Márkázott tartalom | 2021. január 6. 12:36
Nem mindennapi daraboknak tekinthetők a fából készült, kiváló minőségű termékek. Ha valamilyen fatárgyon megakad a szeme és elidőzik rajta, biztos lehet abban, hogy aki alkotta, egyedi és megismételhetetlen tárgyat hozott létre. A fa évezredek óta alapanyaga a dekorációs és használati tárgyaknak egyaránt, népszerűsége pedig töretlen. Mára csak a képzelet szabhat határt a fából készült darabok megvalósításának, a technológiának és az ügyes kezű fafaragó mestereknek köszönhetően.
Vásárló Ha kozmetikai vagy fürdőszobai termék, akkor habpumpa!
Márkázott tartalom | 2021. január 4. 12:15
Sok kozmetikai és fürdőszobai termék esetén az elsődleges adagoló immár a habpumpa. És ez nem véletlen. Valamilyen oknál fogva mi, emberek vonzódunk a habokhoz. Feltehetően a légies, könnyed szerkezete miatt, és az ezzel járó tulajdonságainak köszönhetően. De az sem kizárt, hogy a finom tejszínhab miatt. Ki tudja… Minden esetre mi, felhasználók kedveljük ezt a halmazállapotot, az ilyen halmazállapotú termékeket. És erre már akár bizniszt is lehet építeni.
Vásárló Hogyan válaszd ki a legalapvetőbb konyhai eszközöket?
Márkázott tartalom | 2021. január 2. 11:36
Egy konyha komplett felszerelése nem kevés időt és pénzt igényel, aki pedig fiatal felnőttként épp most kezdi meg a saját külön életét, annak általában pont ebből a kettőből van a legkevesebb. Viszont ha beszerzed a legfontosabb eszközöket, az arra pont elég, hogy ne kelljen minden nap ételt rendelned, hanem otthon is tudj főzőcskézni. A bővítés pedig történhet apránként, ahogy a lehetőségeid engedik. De mégis mik azok a tárgyak, amelyek nélkül megáll az élet a konyhában? Ezeket gyűjtöttük most össze.
Vásárló Facebook kampányok fajtái
Márkázott tartalom | 2021. január 2. 10:06
Egy Facebook kampány a tervezéssel kezdődik, ahol felvázoljuk a konkrét céljait a hirdetéseknek, ezeket a célokat feleltethetjük meg a Facebook hirdetés típusainak. A hirdetési cél egy olyan tevékenységet jelent, amelynek végrehajtására a hirdetéseid megtekintőit ösztönözni szeretnéd. Ebben a cikkben ismertetem, hogy 2021-ben milyen Facebook hirdetés célokkal lehet a leggyakrabban találkozni.
Vásárló Szédületes hullámvasút a magyar boltokban: mi drágult a legjobban 2020-ban?
Gáspár András | 2020. december 31. 05:01
A koronavírus miatt a kiskereskedelem is rendhagyó évet zár, de a Privátbankár.hu Árkosár-felmérése a rendkívüli körülmények között is zavartalanul követte az árak alakulását a 13. évadban is. A pánikvásárlások  idején láttuk az első nagyobb áremelkedést az évben, de az igazán durva dráguláshoz nem kellett vásárlói roham: a nyár végén kétszámjegyűre gyorsult az élelmiszerár-emelkedés. Érdekesség, hogy a legnagyobb drágulást és a legnagyobb árcsökkenést is a zöldségosztályon tapasztalhattuk meg 2020-ban.
Friss
hírlevél