9p

Az elmúlt hónapok sokkoló élelmiszerár-emelkedése nem múlt el nyomtalanul: drasztikusan csökken a magyarok vásárlóereje, így élelmiszerből is sokkal kevesebbet tudunk már vásárolni. A Privátbankár Árkosár-felmérésének legfrissebb eredményei alapján gyors javulásra továbbra sem számíthatunk, a bázishatás legfeljebb csalfa, vak reményt jelenthet – sosem került még ennyibe a nagybevásárlás, 36 ezer forint alatt ezt már nem lehet megúszni. Bónusz: hogyan nézzünk kevés pénzből Super Bowlt?

Feladtuk vásárlási szokásainkat – ezt már nem bírják kifizetni a magyarok

Nem túlzás drámainak nevezni a KSH legutóbbi, kiskereskedelmi forgalomról szóló adatközlését. 2022 decemberében az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletekben minden várakozást meghaladóan, 8,3 százalékkal zuhant a forgalom egy év alatt. Ha tovább szűkítjük a vizsgált üzletek körét, a helyzet még rosszabb: az élelmiszer-kiskereskedelem 78 százalékát adó élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene 11 százalékkal kisebb lett - ennyivel vásároltunk kevesebb élelmiszert 2022 decemberében, mint 2021 azonos hónapjában. Ez a vásárlóerő drasztikus visszaeséséről árulkodik - a 40 százalék körüli élelmiszerinflációt képtelenek követni a jövedelmek, a társadalom széles körében fogják vissza az élelmiszer-kiadásokat a vásárlók.

Vannak olyan aktuális folyamatok, amelyek az infláció mérséklődéséhez vezethetnek: a világpiaci energiaárak csökkenése, a forint erősödése például ilyenek. Más folyamatok viszont nem segítik a helyzet javulását: a magyar mezőgazdaság, élelmiszeripar súlyos versenyképességi és hatékonysági problémákkal küzd; a magyarországi energiaárak csak lassan követik a világpiaci folyamatokat (az olcsó orosz gáz illúziója már rég szertefoszlott); az extrém inflációra reagálva a kiskereskedelmi láncok komolyabb béremeléseket hajtanak végre, amely tovább növeli egyébként is magas költségeiket, amelyek a polcokra kiírt árakban is lecsapódnak. Drágíthatja az élelmiszereket az árstop miatt elszenvedett veszteségek kompenzálása, az élelmiszerláncokra kivetett extraprofit-adó, valamint az a tény, hogy ezeknek a vállalkozásoknak rendkívül kiszámíthatatlan jogi és szabályozói környezetben kell működniük Magyarországon - ennek kompenzálása már rövid távon is profitmaximalizálási törekvésben ölthet testet.

Egyetlen reményünk a bázishatás – és Orbán Viktoré is

Mindemellett fokozottan kell figyelnünk a bázishatásra: a mostani áremelkedések a korábbi, magasabb szintű árakra rakódnak rá. Ez egyik oldalról javíthatja az inflációs mutatót - egyszerű példával élve, ha az 50 forintos tojás 100 forintra emelkedik, az 100 százalékos inflációt jelent; egy újabb 50 forintos drágulás viszont már "csak" 50 százalékos inflációt. A másik oldalról nézve viszont a mostanában mért 40 százalék körüli drágulás a tavalyi év azonos időszakában mért 15-20 százalék körüli áremelkedésre rakódik rá - ezzel még annál is fájdalmasabb a családi nagybevásárlás, mint amennyire elsőre látszik.

Nem véletlen, hogy nemrég a miniszterelnök is azt mondta: „az infláció az egy közellenség”. Azt is mondta, ennek letöréséhez meghozták a szükséges intézkedéseket. Talán az árstopokra gondolt (amelyeket azonban a szakértők inkább ellentétes hatásúnak látnak mostanra), vagy arra, hogy fokozott árellenőrzésbe kezdett a Gazdasági Versenyhivatal - de sokkal inkább pusztán a már említett bázishatás lehet a "csodagyógyszer". A kormányfő ugyanis azt ígérte, február-március után a pénzromlás üteme csökkenő, decemberre pedig egy számjegyű lesz, ezért még egy kis türelmet kért az emberektől.

Még mindig 40 százalék körül toporgunk – itt van minden idők legdrágább nagybevásárlása

A Privátbankár.hu Árkosár-felmérése ezeket a folyamatokat igyekszik hónapról hónapra közérthetően bemutatni - éppen most februárban 16 éve, megszakítás nélkül. A "jubileumi" felmérést február 6-án végeztük el, és szokás szerint 3 hazai hipermarket egy-egy egységét látogattuk meg. Az Auchan, az Interspar és a Tesco üzleteiben azt vizsgáltuk, hogyan alakult 16 éve változatlan, 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke. A friss eredményeket ezúttal is egy nappal a KSH hivatalos inflációs adata előtt közöljük.

Nagy javulást februárban sem mértünk - a bázishatás azonban már kezd kirajzolódni, de csak nagyon-nagyon halványan. A decemberi csúcsról tovább ereszkedett lefelé az éves áremelkedés tempója, de még mindig hajszálra vagyunk a 40 százalékos éves drágulástól:

februárban 39,7 százalékkal emelkedtek az előző évihez képest az élelmiszerárak.

Ez azt jelenti, hogy ugyanazt a 30 terméket most 10 352 forinttal drágábban tudjuk megvenni, mint egy éve. Ez nagyban megmagyarázza a bevezetőben említett forgalomcsökkenést.

A családi nagybevásárlásért átlagosan 36 440 forintot kellett a hipermarketek kasszáinál hagynunk. Bár az éves áremelkedési ütem alacsonyabb, mint januárban, havi szinten így is áremelkedést mértünk: 1,8 százalékkal drágult a nagybevásárlás, ami azt jelenti, hogy ezúttal is megdőlt az Árkosár-rekord:

még sosem kellett 36 ezer forintnál magasabb összeget a pénztárnál hagynunk ezért a 30 termékért.

Elsöprő áremelkedés minden fronton

A szórás ezúttal sem volt nagy az áruházak között: a legolcsóbb és a legdrágább áruház között a különbség mindössze 6,6 százalék volt, 2 334 forintot lehetett volna megspórolni az áruház-választással - ez a mostani szinten nem jelentős. Mindez alátámasztja, hogy nem egy-egy láncot érintően ugrottak meg az élelmiszerárak, a drágulásnak strukturális okai vannak - a három hipermarketben nagyon szűk sávban, 38 és 42 százalék között mozgott az áremelkedés mértéke.

Akkor sem nyernénk sokat, ha mindent képesek lennénk ott megvenni, ahol a legolcsóbban adják: ekkor is ki kellene fizetnünk 33 281 forintot a 30 termékért, csak egy csomó logisztikai nehézséget, szervezést vennénk a nyakunkba. Spórolni továbbra is csak akkor tudunk, ha belépünk a különböző hűségprogramokba, amelyek keretében értelmezhető kedvezményeket adnak az üzletek a hűségkártyát vagy applikációt használó vásárlóiknak. Ezek az akciók egyébként megfigyelésienk szerint egyre nagyobb részben vonatkoznak az olcsóbb, sajátmárkás termékekre.

Mi drágult a legjobban? Mi a legkevésbé?

Az árstop eltörlését egyre szélesebb körből kérik a szakmai szereplők - amellett, hogy komoly zavarokat okoz az ellátási láncban, felbecsülhetetlen, hogy a többi termék árát mennyivel dobja meg a piactorzító intézkedés. Azok az árstopos termékek, amelyek az Árkosárban is szerepelnek, természetesen nagyjából a tavalyival megegyező áron forognak - bár csirkemellből például nem volt nagy választék, eléggé "lerabolt" hűtőkkel találkoztunk. Az összes többi termék ára legalább 20 százalékot emelkedett egy év alatt - két kivétellel:

tömény szeszesitalt és pezsgőt csak 10 illetve 15 százalékkal tudunk drágábban venni, mint egy éve.

Ez remélhetőleg nem népegészségügyi intézkedés... A többi termék közül abszolút árrekorder lett - immár hónapok óta - a kenyér. 120 százalékkal emelkedett az ára egyetlen év alatt - tehát jóval több mint duplájába kerül most, mint 2022 februárjában.

Egy egykilós kenyér átlagára a hipermarketekben már 766 forint volt februárban.

Az árstopon kívüli (tehát nem 2,8 százalékos zsírtartalmú) UHT tej 104 százalékkal kerül többe, mint egy éve, a tejföl pedig szintén duplázott, 102 százalékos éves emelkedést mértünk. A tojás (ami egyébként egy ideje szintén árstopos) 95 százalékkal drágább, mint egy éve. Jelentősebb (30 százalékot meghaladó) áremelkedést mértünk még az alábbi termékeknél is:

Havi legolcsóbbak: spórolós meccsnézés

Februárban az elmúlt években többször is a legolcsóbb Valentin-napi ünneplést jártuk körül ebben a rovatunkban - három terméket vizsgálunk meg az Árkosár általános módszertanától eltérve, tehát márkára és minőségre való tekintet nélkül, kizárólag az olcsóság szempontjából. Idén azonban egy másik angolszász eredetű "ünnep" került fókuszunkba: magyar idő szerint február 13-án, hétfőn hajnali fél egykor kezdődik az NFL, azaz az amerikaifutball-bajnokság döntője, a Super Bowl. A sport (és a körülötte lévő felhajtás) Magyarországon is egyre népszerűbb, egyre többen vesznek ki szabadságot, hogy a hajnalig tartó döntőt - jellemzően baráti társaságban - megnézhessék. 2023-ban az 57-es sorszámot viselő döntőt a Kansas City Chiefs és a Philadelphia Eagles vívja majd. Több hagyományos étel és ital van, amelyek ilyenkor a szokásosnál jóval nagyobb mennyiségben fogynak - ezek közül választottunk most ki hármat, és megnéztük, hol lehet a legolcsóbban megszerezni őket.

A legtöbb amerikai valószínűleg nem bajlódik a csirkeszárny otthoni elkészítésével ilyenkor, hanem készen rendelik - de náluk nincs is árstop erre a termékre az élelmiszerboltokban. Ahogy az árstopos termékeknél lenni szokott, a csirkeszárnyból sem volt nagy választék az üzletekben, de azért lehetett kapni belőle - a legolcsóbbat az Auchanban, kilónként 1129 forintért. Az Intersparban 1329 forintért adták a csirkeszárny kilóját, a Tescóban 2299 forintért találtunk.

A csirkeszárny mellett pizzából is sok fogy ilyenkor: a legolcsóbb fagyasztott pizzát a Tescóban találtuk, a sajátmárkás sonkás vagy szalámis termék ára 1830 forint volt kilónként. Szintén a sajátmárkás pizza volt a legolcsóbb az Auchanban is (hármas kiszerelésű margherita), kilónként 1910 forintért. Az Intersparban 2585 forint volt a sonkás gombás S Budget pizza kilónkénti ára.

A Super Bowl meccsnézések harmadik gyakori kelléke a nachos / tortilla chips: ebből is mindenhol a sajátmárkás volt a legolcsóbb. Az Intersparban 2245 forintos kilónkénti áron, a Tescóban 3795 forintos áron juthattunk hozzá, az Auchanban 4859 forintért adták a nasi kilóját.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Végleg vége a jó világnak: a 60 százalékos drágulás lassan megérkezhet a boltokba
Privátbankár.hu | 2024. március 28. 15:06
A csokoládé olyan szenvedélye az embereknek, hogy az elmúlt hónapokban képes volt rácáfolni a legalapvetőbb közgazdasági törvényre, a kereslet és kínálat önszabályozó mechanizmusának működésére.
Vásárló Kellemetlen áremelkedésre ébredhetnek szerdán a magyar autósok
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 12:47
Drágul a benzin a húsvéti ünnepek előtt. 
Vásárló Hiába van vasszigor a magyar diszkontokban, erre jutott a legújabb Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 25. 05:44
Februárhoz képest 1,9 százalékkal nőtt a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára. Októberhez képest viszont bő 4 százalékos a csökkenés.
Vásárló Újra napirendre került a vasárnapi boltzár, a szomszédban
Buksza blog | 2024. március 24. 16:09
Könnyen lehet, hogy kellemetlen meglepetés érheti hamarosan a Romániába utazó magyarokat, ugyanis a bukaresti kormányt azt fontolgatja, hogy bevezeti a boltok kötelező vasárnapi zárva tartását.
Vásárló „Eldugják” a csokit a vásárlók elől egy diszkontláncban
Privátbankár.hu | 2024. március 23. 12:46
Az áruházak egyik vásárlásra csábító trükkje, hogy a pénztárak futószalagjai fölötti polcokon csábító apróságokat kínálnak a vevőknek ösztönözve az impulzus vásárlást. Ez megváltozhat a jövőben.
Vásárló Pórul járt a Tesco, a Lidl jött ki jól a veszekedésből
Buksza blog | 2024. március 21. 10:16
Mélyen a zsebébe kell nyúlnia a Tescónak azt követően, hogy a fellebbviteli bíróság is úgy találta, megtévesztő, ha úgy reklámozza Clubcardjának árait, mintha azok a Lildlénél is kedvezőbbek lennének.
Vásárló A romániai vásárlók nem ismernek tréfát
Privátbankár.hu | 2024. március 20. 15:21
Romániában győzelemre állnak a hazai élelmiszerek. Az ottani vásárlók többsége azokat választja a külföldi termékek helyett. Előbb leveszik a polcról a helyben termelt árut és csak utána nézik meg az árát. 
Vásárló Az osztrák nyugdíj igénylése
Márkázott tartalom | 2024. március 20. 09:47
Amennyiben életünk során nem csak Magyarországon dolgoztunk, hanem más országokban is, akkor jó tudni, hogy ezekből az országokból is számíthatunk nyugdíjkifizetésre. Ha Ausztriában dolgoztunk, akkor attól függően, hogy ez az időtartam mennyi volt, kaphatunk nyugdíjat egyenesen az osztrák nyugdíjfolyósítótól, vagy a magyar nyugdíjunkat emeli meg ez az időszak. Cikkünkben segítséget nyújtunk az osztrák nyugdíjrendszer megismeréséhez.
Vásárló Megváltozhatnak az áruházak, 237 000 milliárd forintból
Buksza blog | 2024. március 19. 08:36
Az EU rendületlenül alkotja azokat az új szabályokat, amelyek célja a kontinens iparának támogatása a fenntarthatóvá válásban és a digitalizálás elsajátításában. A kiskereskedelem is beállt a sorba.
Vásárló Fordulat az Ikeánál, már látszik, mire számíthatnak a magyar vásárlók
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 16:19
Az Ikea vissza akarja hozni az elmúlt évek drasztikus inflációja előtti időszakot, ez pedig az árak jelentős csökkentését helyenként akár a profit rovására is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG