9p

Az elmúlt hónapok sokkoló élelmiszerár-emelkedése nem múlt el nyomtalanul: drasztikusan csökken a magyarok vásárlóereje, így élelmiszerből is sokkal kevesebbet tudunk már vásárolni. A Privátbankár Árkosár-felmérésének legfrissebb eredményei alapján gyors javulásra továbbra sem számíthatunk, a bázishatás legfeljebb csalfa, vak reményt jelenthet – sosem került még ennyibe a nagybevásárlás, 36 ezer forint alatt ezt már nem lehet megúszni. Bónusz: hogyan nézzünk kevés pénzből Super Bowlt?

Feladtuk vásárlási szokásainkat – ezt már nem bírják kifizetni a magyarok

Nem túlzás drámainak nevezni a KSH legutóbbi, kiskereskedelmi forgalomról szóló adatközlését. 2022 decemberében az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletekben minden várakozást meghaladóan, 8,3 százalékkal zuhant a forgalom egy év alatt. Ha tovább szűkítjük a vizsgált üzletek körét, a helyzet még rosszabb: az élelmiszer-kiskereskedelem 78 százalékát adó élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene 11 százalékkal kisebb lett - ennyivel vásároltunk kevesebb élelmiszert 2022 decemberében, mint 2021 azonos hónapjában. Ez a vásárlóerő drasztikus visszaeséséről árulkodik - a 40 százalék körüli élelmiszerinflációt képtelenek követni a jövedelmek, a társadalom széles körében fogják vissza az élelmiszer-kiadásokat a vásárlók.

Vannak olyan aktuális folyamatok, amelyek az infláció mérséklődéséhez vezethetnek: a világpiaci energiaárak csökkenése, a forint erősödése például ilyenek. Más folyamatok viszont nem segítik a helyzet javulását: a magyar mezőgazdaság, élelmiszeripar súlyos versenyképességi és hatékonysági problémákkal küzd; a magyarországi energiaárak csak lassan követik a világpiaci folyamatokat (az olcsó orosz gáz illúziója már rég szertefoszlott); az extrém inflációra reagálva a kiskereskedelmi láncok komolyabb béremeléseket hajtanak végre, amely tovább növeli egyébként is magas költségeiket, amelyek a polcokra kiírt árakban is lecsapódnak. Drágíthatja az élelmiszereket az árstop miatt elszenvedett veszteségek kompenzálása, az élelmiszerláncokra kivetett extraprofit-adó, valamint az a tény, hogy ezeknek a vállalkozásoknak rendkívül kiszámíthatatlan jogi és szabályozói környezetben kell működniük Magyarországon - ennek kompenzálása már rövid távon is profitmaximalizálási törekvésben ölthet testet.

Egyetlen reményünk a bázishatás – és Orbán Viktoré is

Mindemellett fokozottan kell figyelnünk a bázishatásra: a mostani áremelkedések a korábbi, magasabb szintű árakra rakódnak rá. Ez egyik oldalról javíthatja az inflációs mutatót - egyszerű példával élve, ha az 50 forintos tojás 100 forintra emelkedik, az 100 százalékos inflációt jelent; egy újabb 50 forintos drágulás viszont már "csak" 50 százalékos inflációt. A másik oldalról nézve viszont a mostanában mért 40 százalék körüli drágulás a tavalyi év azonos időszakában mért 15-20 százalék körüli áremelkedésre rakódik rá - ezzel még annál is fájdalmasabb a családi nagybevásárlás, mint amennyire elsőre látszik.

Nem véletlen, hogy nemrég a miniszterelnök is azt mondta: „az infláció az egy közellenség”. Azt is mondta, ennek letöréséhez meghozták a szükséges intézkedéseket. Talán az árstopokra gondolt (amelyeket azonban a szakértők inkább ellentétes hatásúnak látnak mostanra), vagy arra, hogy fokozott árellenőrzésbe kezdett a Gazdasági Versenyhivatal - de sokkal inkább pusztán a már említett bázishatás lehet a "csodagyógyszer". A kormányfő ugyanis azt ígérte, február-március után a pénzromlás üteme csökkenő, decemberre pedig egy számjegyű lesz, ezért még egy kis türelmet kért az emberektől.

Még mindig 40 százalék körül toporgunk – itt van minden idők legdrágább nagybevásárlása

A Privátbankár.hu Árkosár-felmérése ezeket a folyamatokat igyekszik hónapról hónapra közérthetően bemutatni - éppen most februárban 16 éve, megszakítás nélkül. A "jubileumi" felmérést február 6-án végeztük el, és szokás szerint 3 hazai hipermarket egy-egy egységét látogattuk meg. Az Auchan, az Interspar és a Tesco üzleteiben azt vizsgáltuk, hogyan alakult 16 éve változatlan, 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke. A friss eredményeket ezúttal is egy nappal a KSH hivatalos inflációs adata előtt közöljük.

Nagy javulást februárban sem mértünk - a bázishatás azonban már kezd kirajzolódni, de csak nagyon-nagyon halványan. A decemberi csúcsról tovább ereszkedett lefelé az éves áremelkedés tempója, de még mindig hajszálra vagyunk a 40 százalékos éves drágulástól:

februárban 39,7 százalékkal emelkedtek az előző évihez képest az élelmiszerárak.

Ez azt jelenti, hogy ugyanazt a 30 terméket most 10 352 forinttal drágábban tudjuk megvenni, mint egy éve. Ez nagyban megmagyarázza a bevezetőben említett forgalomcsökkenést.

A családi nagybevásárlásért átlagosan 36 440 forintot kellett a hipermarketek kasszáinál hagynunk. Bár az éves áremelkedési ütem alacsonyabb, mint januárban, havi szinten így is áremelkedést mértünk: 1,8 százalékkal drágult a nagybevásárlás, ami azt jelenti, hogy ezúttal is megdőlt az Árkosár-rekord:

még sosem kellett 36 ezer forintnál magasabb összeget a pénztárnál hagynunk ezért a 30 termékért.

Elsöprő áremelkedés minden fronton

A szórás ezúttal sem volt nagy az áruházak között: a legolcsóbb és a legdrágább áruház között a különbség mindössze 6,6 százalék volt, 2 334 forintot lehetett volna megspórolni az áruház-választással - ez a mostani szinten nem jelentős. Mindez alátámasztja, hogy nem egy-egy láncot érintően ugrottak meg az élelmiszerárak, a drágulásnak strukturális okai vannak - a három hipermarketben nagyon szűk sávban, 38 és 42 százalék között mozgott az áremelkedés mértéke.

Akkor sem nyernénk sokat, ha mindent képesek lennénk ott megvenni, ahol a legolcsóbban adják: ekkor is ki kellene fizetnünk 33 281 forintot a 30 termékért, csak egy csomó logisztikai nehézséget, szervezést vennénk a nyakunkba. Spórolni továbbra is csak akkor tudunk, ha belépünk a különböző hűségprogramokba, amelyek keretében értelmezhető kedvezményeket adnak az üzletek a hűségkártyát vagy applikációt használó vásárlóiknak. Ezek az akciók egyébként megfigyelésienk szerint egyre nagyobb részben vonatkoznak az olcsóbb, sajátmárkás termékekre.

Mi drágult a legjobban? Mi a legkevésbé?

Az árstop eltörlését egyre szélesebb körből kérik a szakmai szereplők - amellett, hogy komoly zavarokat okoz az ellátási láncban, felbecsülhetetlen, hogy a többi termék árát mennyivel dobja meg a piactorzító intézkedés. Azok az árstopos termékek, amelyek az Árkosárban is szerepelnek, természetesen nagyjából a tavalyival megegyező áron forognak - bár csirkemellből például nem volt nagy választék, eléggé "lerabolt" hűtőkkel találkoztunk. Az összes többi termék ára legalább 20 százalékot emelkedett egy év alatt - két kivétellel:

tömény szeszesitalt és pezsgőt csak 10 illetve 15 százalékkal tudunk drágábban venni, mint egy éve.

Ez remélhetőleg nem népegészségügyi intézkedés... A többi termék közül abszolút árrekorder lett - immár hónapok óta - a kenyér. 120 százalékkal emelkedett az ára egyetlen év alatt - tehát jóval több mint duplájába kerül most, mint 2022 februárjában.

Egy egykilós kenyér átlagára a hipermarketekben már 766 forint volt februárban.

Az árstopon kívüli (tehát nem 2,8 százalékos zsírtartalmú) UHT tej 104 százalékkal kerül többe, mint egy éve, a tejföl pedig szintén duplázott, 102 százalékos éves emelkedést mértünk. A tojás (ami egyébként egy ideje szintén árstopos) 95 százalékkal drágább, mint egy éve. Jelentősebb (30 százalékot meghaladó) áremelkedést mértünk még az alábbi termékeknél is:

Havi legolcsóbbak: spórolós meccsnézés

Februárban az elmúlt években többször is a legolcsóbb Valentin-napi ünneplést jártuk körül ebben a rovatunkban - három terméket vizsgálunk meg az Árkosár általános módszertanától eltérve, tehát márkára és minőségre való tekintet nélkül, kizárólag az olcsóság szempontjából. Idén azonban egy másik angolszász eredetű "ünnep" került fókuszunkba: magyar idő szerint február 13-án, hétfőn hajnali fél egykor kezdődik az NFL, azaz az amerikaifutball-bajnokság döntője, a Super Bowl. A sport (és a körülötte lévő felhajtás) Magyarországon is egyre népszerűbb, egyre többen vesznek ki szabadságot, hogy a hajnalig tartó döntőt - jellemzően baráti társaságban - megnézhessék. 2023-ban az 57-es sorszámot viselő döntőt a Kansas City Chiefs és a Philadelphia Eagles vívja majd. Több hagyományos étel és ital van, amelyek ilyenkor a szokásosnál jóval nagyobb mennyiségben fogynak - ezek közül választottunk most ki hármat, és megnéztük, hol lehet a legolcsóbban megszerezni őket.

A legtöbb amerikai valószínűleg nem bajlódik a csirkeszárny otthoni elkészítésével ilyenkor, hanem készen rendelik - de náluk nincs is árstop erre a termékre az élelmiszerboltokban. Ahogy az árstopos termékeknél lenni szokott, a csirkeszárnyból sem volt nagy választék az üzletekben, de azért lehetett kapni belőle - a legolcsóbbat az Auchanban, kilónként 1129 forintért. Az Intersparban 1329 forintért adták a csirkeszárny kilóját, a Tescóban 2299 forintért találtunk.

A csirkeszárny mellett pizzából is sok fogy ilyenkor: a legolcsóbb fagyasztott pizzát a Tescóban találtuk, a sajátmárkás sonkás vagy szalámis termék ára 1830 forint volt kilónként. Szintén a sajátmárkás pizza volt a legolcsóbb az Auchanban is (hármas kiszerelésű margherita), kilónként 1910 forintért. Az Intersparban 2585 forint volt a sonkás gombás S Budget pizza kilónkénti ára.

A Super Bowl meccsnézések harmadik gyakori kelléke a nachos / tortilla chips: ebből is mindenhol a sajátmárkás volt a legolcsóbb. Az Intersparban 2245 forintos kilónkénti áron, a Tescóban 3795 forintos áron juthattunk hozzá, az Auchanban 4859 forintért adták a nasi kilóját.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Új címke került a régi élelmiszerekre, amitől „egészségesebbek lettek”
Buksza blog | 2024. december 22. 17:09
A korábban mérgelődő élelmiszeripari vállalatok észrevették, hogy egyre többen kapnak súlycsökkentő gyógyszereket, ami magában hordoz egy jó lehetőséget.
Vásárló Luxuscikkek „bagóért”: megjelent a „lefelé eladás”
Buksza blog | 2024. december 22. 16:16
A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.
Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG