1p
Az áfa mellett több olyan adó is emelkedett január elsejével, ami a boltok polcaira kerülő termékek drágulásához vezetett. Az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint a kereskedőknek nincs lehetőségük lenyelni az áremelkedést, emellett az árcímkék rohamtempóban történő átírása még a kisebb boltokban is gondot okoz.

2012. január 1-től változik több adó, nőnek egyes vállalkozási költségek, emiatt a beszállítók és a kereskedők áremelésekre is kényszerülnek. A január 2-i boltnyitáskor már az új árakat kérik a kereskedők azoknál a termékeknél, ahol árat kellett emelniük, az árcímkék átírását pedig folyamatosan végzik. Ez időigényes feladat még egy kis üzletben is (hiába kisebb a bolt, kevesebb az alkalmazott is). Így előfordulhat, hogy a polcon még a régi ár van, a pénztárgépben pedig már az új.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség azt javasolja a kereskedőknek: helyezzenek el az üzletek bejáratánál tájékoztató feliratot, hívják fel a vásárlók figyelmét arra, hogy az árak átcímkézése miatt a polci ár átmenetileg eltérhet az új ártól. Természetesen a vásárló kérdésére meg kell tudni mondani az új árat, ennek módjáról köteles a kereskedő valamilyen módon gondoskodni.

Az elmúlt években az ellenőrző hatóságok az adóemelések miatt szélesebb körű áremeléseknél elfogadták a vásárlók érdekében a nyitva tartás mellett folyó árcímkézést.

Nyugtaadás, számlaadás, pénztárgépátállítás

Nem csak az áfaemelésre fizetünk ráA különböző előrejelzések (kormány, bankok, kutatók) 4-5% közötti inflációt vetítenek előre 2012-re, ebből a különböző adóváltozások együttes hatása 3% körüli, ennek felét az áfa jelenti.

 

Az áfaváltozás mellett számolni kell a népegészségügyi termékadó szélesítésével, az új környezetvédelmi termékdíj tételekkel, a jövedéki adó korábbi emelésének áthúzódó hatásával.

 

A fogyasztói árakat az adóváltozások mellett egy sor további költség is befolyásolja. Mérlegelni kell az árvetésekben egyebek mellett az alapanyagok árainak, a termelők költségeinek, a kereskedők saját költségeinek (szállítás, bér, üzemeltetés), a jegybanki alapkamat, a vállalkozói hitelterhek, a forint árfolyamának (az import alapanyagok és a külföldről behozott termékek árainak) változásait is.

Nyugtát természetesen minden vásárlás után kötelező adni, azon pedig kizárólag a valós fogyasztói ár szerepelhet. A nyugtán ugyanakkor nem kötelező az áfa-kulcs, vagy az adó részletezése, elégséges az általános forgalmi adót is tartalmazó teljes fogyasztói ár feltüntetése. Számlaadásnál (ahol  a nyugtával szemben részletesen fel kell tüntetni az általános forgalmi adót), az új árakat és adótartalmat kell szerepeltetni.

A pénztárgépeket át kell állítani, ennek végső határideje 2012. február 29., amit csak erre feljogosított szerviz végezhet el. A pénztárgép, ha  január 1-től még nem alkalmas az átállítás hiányában a megfelelő bizonylat adására, ott kézzel kell a nyugtát, vagy a számlát kiállítani - figyelmeztet az OKSZ.

Lenyelik vagy nem nyelik le?

A kereskedők józan üzletpolitikai célja a fogyasztói áremelések hatásainak tompítása, hiszen a vásárló a drágaságot nem kedveli és könnyen kifordul vásárlás nélkül a magas árakat felvonultató üzletből. Az elmúlt években - 2007-től 2010-ig - a kereskedők értékesítése az eladott árumennyiséget tekintve (az infláció, az áremelkedések nélkül számítva) összesen több mint 10%-kal csökkent, ami alaposan megtépázta pénzügyi kereteiket, így jelenleg sem a beszállítóknak, sem a kereskedőknek nincs tartalékuk az adó- és a költségemelkedések lenyelésére - véli az OKSZ. 2011-ben ugyan a válság ellenére már nem csökkent, de nem is nőtt a fogyasztás.

2012 a szövetség értékelése szerint nehéz esztendőnek ígérkezik a vállalkozók világában, a kereskedelem kilátásai pedig a nemzetgazdaság helyzetétől függnek. A kereskedők ennek ellenére most is megkísérlik egyes cikkeknél késleltetni, vagy legalább kisebb mértékben visszafogni a fogyasztói árak emelését. A legkézenfekvőbb megoldás olcsóbb beszerzési lehetőséget keresni (a legnagyobb költség a kereskedelemben a polcra tett termék beszerzési ára).

A legalapvetőbb cikkeknél kisebb mértékű lesz az átlagosnál az áremelések mértéke, hiszen ezekre a legérzékenyebb a vásárló. A pékáruk és a tejtermékek 18%-os általános forgalmi adókulcsa nem változik - persze ezek ára is változhat, ha például a beszállítók költségemelkedéseik miatt drágábban szállítanak a kereskedőknek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kiakadtak a németek, jöhet a szigor
Buksza blog | 2024. szeptember 8. 11:33
Véget vethet a kínai online kereskedők, különösen a Temu és a Shein szárnyalásának, hogy az Atlanti-óceán mindkét partján újabb szabályozással igyekeznek megregulázni a tevékenységüket.
Vásárló Az Aldi, 6400-8200 forintos órabérrel egy kisebb sereget vet be az egyik legkeményebb piacon
Buksza blog | 2024. szeptember 8. 10:22
Az Aldi úgy döntött, hogy nem kispályázik az egyik legélesebb verseny diktáló amerikai piacon, hanem alaposan beleerősít terjeszkedésébe. Sok száz új áruházat nyitnak, sok ezer új alkalmazottal. 
Vásárló Meglepő statisztika készült az "egykékről"
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 3. 09:31
Egy negyven évvel ezelőtti amerikai film egyik jelenetében a főhős suttogva jelezte egy vendéglőben a pincérnek, hogy egyedül jött és lopakodva foglalta el a helyét. Mit tenne ma?
Vásárló MacBook Pro: Az Apple csúcsgépe lenyomja a Windowsos masinákat
Márkázott tartalom | 2024. augusztus 30. 13:44
A MacBook Pro régóta az Apple prémium kategóriás laptopjainak zászlóshajója. Az elegáns dizájn, a kiváló teljesítmény és az integrált ökoszisztéma mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a MacBook Pro kiemelkedjen a piacon. De miben különbözik egy MacBook Pro a Windowsos laptopoktól, és milyen előnyei vannak az Apple csúcsgépének? Lássuk!
Vásárló Felturbózott bolhapiacot alapított az IKEA
Buksza blog | 2024. augusztus 27. 11:08
Az IKEA már korábban rájött, hogy használt bútorai újraértékesítéséből pénzt csinálhat és a covid idején azt is megtapasztalta, mekkora lehetőségek rejlenek az e-kereskedelemeben. Most összeadták ezt a kettőt.
Vásárló Kifinomult ízléssel, stílusosan megkomponálva közeleg hazánk legszebb Borfesztiválja
PR | 2024. augusztus 26. 10:38
A Duna felett magasodó hegytetőn elterülő Budai vár a magyar történelem egyik legfontosabb helyszíne, amely számos jelentős esemény szemtanúja volt az évszázadok során. Az egyik ilyen kiemelten fontos borkulturális rendezvény a Budapest Borfesztivál, mely szeptember 12. és 15. között ismét beköltözik a Duna-parti panorámát meghatározó Budavári Palota gyönyörű, impozáns falai közé. A Borfesztivál látogatói újra megcsodálhatják Magyarország gazdag örökségét és felfedezhetik hazánk borkiválóságait a hagyományokat őrző épületek között sétálva.
Vásárló Halvány remény a magyar diszkontokban - erre jutott a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. augusztus 26. 05:42
Valamivel olcsóbbak lettek a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek, de így is 10 ezer forint feletti összegről van szó, ami alig marad el a tavaly októberi szinttől. 
Vásárló Fogyókúrára küldi a termékeit a drogerie markt, de nem úgy
Buksza blog | 2024. augusztus 20. 09:31
A dm drogérialánc a sok kicsi sokra megy elvét alkalmazza a spórolásban.
Vásárló Feltámadt a Tesco, de nem a Lidl rovására
Buksza blog | 2024. augusztus 19. 15:34
Határozottan menetel előre hazai - egyesült királyságbeli - piacán a Tesco, ami abban mutatkozik meg, hogy az elmúlt időszakban apró lépésekkel hónapról hónapra növelte piaci részesedését hagyományos versenytársaival szemben.
Vásárló Dilemma a boltokban: hány fok legyen? Mennyit szeretnének a vásárlók?
Buksza blog | 2024. augusztus 18. 14:43
Az áruházak jelentős energiafelhasználók, ami megjelenik a költségeikben, így végső soron a vásárlók kiadásaiban is. Erre nem válaszolhatják egyszerűen azt, hogy csökkentik az energiafelhasználásukat. Az ugyanis kényelmetlenséget okozhat vevőiknek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG