4p
A magyar könyvpiacot komoly megrázkódtatásként érte az Alexandra-botrány, azonban nem csak a kiadók helyzete változott: a magyarok is mást és máshogy olvasnak. Április 14-e volt a könyvtárosok világnapja, a Wolters Kluwer pedig megnézte, pontosan hogyan alakult a régiós és a hazai elektronikus könyvpiac az elmúlt években. Megnyugodhatunk: nem miattunk fognak bezárni a könyvtárak.

A Rüdiger Wischenbart nevű, bécsi székhelyű konzultációs cég még tavaly végzett átfogó kutatást Kelet-Közép-Európa e-könyv piacáról. A kutatás szerint az utóbbi években folyamatosan nőtt az e-könyvek száma a környező országokban, Lengyelországban már a könyvpiac 3 százalékát tették ki az e-könyvek, míg Észtországban ez az arány 2,75, Szlovákiában pedig 1-2 százalék volt. Ezzel ők zártak a régió élmezejében, tudta meg a Privátbankár.hu.

A legnagyobb mértékben mégis Észtországban és Litvániában jelennek meg e-könyvek, az egy évben megjelenő címek mennyiségének közel fele elérhető el összességében elektronikus formátumban is (összesen 2000 cím érhető el elektronikusan, de évi 4000 cím jelenik meg a hagyományos könyvpiacon).

Az Alexandra-botrányról és annak a magyar könyvpiacra gyakorolt hatásáról korábban itt írtunk bővebben a Privátbankár.hu-n. >>>

A tanulmány becslése szerint Magyarországon körülbelül 7000 könyv érhető el e-formátumban, miközben 10-14.000 cím jelenik meg egy évben. Egyedül Lengyelországban érhető el több elektronikus könyv, mint amennyit a hagyományos kiadás elér egy év alatt(37.000 és 32.000 példány). Látható, hogy a régióban az e-könyv választási lehetőség még mindig viszonylag alacsony a megjelent könyvek számához képest.

Bár egyre gyakoribb, hogy a megjelenéssel egy időben jelenik meg e-könyv formátumban is az adott mű, ez még mégis inkább a bestseller várományos címekre igaz. Átlagosan 3-6 hónap a késés a nyomtatott és a digitális formátum között, a leggyorsabb a régióban Lengyelország, ahol szinte azonnal elérhetővé válnak a húzócímek.

Ami feléjük húz: az ár

A Bookline 2016-os kutatása rávilágít, hogy a megkérdezettek többsége nyitott az e-könyvekre, és mintegy 45 százalékuk e-könyv olvasóval is rendelkezik. Emellett a megkérdezettek több mint harmada rendszeresen olvas mobiltelefonon vagy tableten, 17 százalékuk pedig számítógépen. Akik még sosem olvastak e-könyvet, még azok is nyitottak az újdonságra: az emberek kétharmada szeretné kipróbálni az elektronikus olvasás élményét. A legvonzóbb tulajdonságként az olcsóbb árat és a gyors, kényelmes és egyszerű vásárlás lehetőségét jelölték meg.

(Fotó: Wikimedia Commons)

2015-ben az e-könyvek árai emelkedést mutattak a régióban, ezek már-már a puhafedeles könyvek áraihoz kezdtek közelíteni. Ennek egyik oka lehet, hogy Szlovéniát kivéve nagyrészt szakítottak a kiadók a hard-DRM-mel, azaz a kemény, szigorú másolásvédelmi módszerekkel, és inkább áttértek a vízjelezésre. Míg ugyanis egy papírkönyvet valamivel nehezebb hamisítani - bár fénymásolni még mindig lehet, ha illegális is -, addig az e-könyvek terjesztésének egyik kulcsproblémája nem is maga a terjesztés, hanem a meg nem oldott áfa-kérdés: míg a hagyományos könyvekre nálunk 5 százalék adó vonatkozik, addig az e-könyveket a régiós átlag 27 százalékos áfakulcsa terheli.

Mit olvasunk? Hol vesszük?

A Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése tavaly készített felmérést, amiből kiderül, hogy amíg a könyvpiac forgalma 2015-höz képest 2,3 százalékkal nőtt, elérve a közel 47 milliárd forintot, addig a nem hagyományos kiadványok ennek csak 1,71 százalékát teszik ki, és ebbe a beletartoznak a hangoskönyvek is. A szakkönyvek piaca is jelentős a hazai könyvek között, 12 százalék körüli részt hasíthatnak ki maguknak.

A Wolters Kluwer Kft. online értékesítési adatai is alátámasztják a fentieket. „A webshopban értékesített online tartalmak – e-könyv és Jogtár kiegészítések – értékesítése ötödével  nőtt 2014 és 2016 között. Ezzel párhuzamosan a nyomtatott könyv értékesítés is 16 százalékkal nőtt két év alatt. Érdekesség, hogy könyvek esetében a print és az online tartalmat együtt évről évre kevesebben vásárolják meg. Látszik, hogy a nyomtatott könyvek még jó ideig fontosak lesznek a szakkönyv piacon, mondta el dr. Takács Tibor, a cég kiemelt ügyfélkapcsolati vezetője.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG