A 444-en jelent meg egy levél a Select Products nevű webáruházról, amely sorozatosan ver át embereket. Az interneten több olyan fórumot is találni, ahol az SP elégedetlen, becsapott vásárlói füstölögnek és fenyegetőznek feljelentéssel. A panaszuk visszatérően ugyanaz: a megrendelt és kifizetett árut nem kapták meg időben, cserébe senkit sem tudtak elérni a cégtől a problémájukkal.
A dühös emberek nem maradtak meg a fenyegetőzésnél. Az ORFK arról tájékoztatta a 444-et, hogy 2017 eleje óta négyen is feljelentették őket.
Hogyan működhetnek még 2018 végén is?
A Select Products egy első látásra igen fapados webáruház, amiben főleg, bár nem kizárólag elektronikai és számítástechnikai cuccokat kínál. Második pillantásra, ha lehet, még fapadosabbak: a termékeknél vagy nincs semmiféle leírás vagy ha van is, akkor az maximum valami minimális, fordítógépes hangulatú szöveg, és hiányoznak az átlagos webshopokban megszokott alapszolgáltatások. Még azt sem írják ki, hogy egy adott kategóriában hány fajta eladó termékük van. A Select Products ugyanis nem ezekkel, hanem az áraival próbál hatni, illetve azzal a trükkel, hogy ha nem utánvéttel, hanem előzetes átutalással rendelsz tőlük, akkor ingyenes a házhozszállítás.
Az SP főleg az ár-összehasonlító oldalakról szerezheti a vásárlóit, ezért ezeken találni a legtöbb visszajelzést az üzleti gyakorlatukról. Az Árukereső vonatkozó topikjába író „A bolt vásárlója” nevű felhasználó példája tipikus, ő ugyanakkor a vásárlók szerencsésebbik felébe tartozik, azok közé, akiknek sikerült elérniük őket:
„A bolttal való kommunikáció rendben volt, minden emailben meg tudták magyarázni, miért nem érkezik az áru a honlapon megadott időben. A rendeléstől számított 20. napon is kedvesen tájékoztattak, hogy amint beérkezik az áru, postázzák. A honlapon ekkor is - és a rendeléskor is - 'raktáron' jelzéssel szerepelt, 3-5 napos szállítással...”
A hozzászólások között ugyanis az egyik leggyakoribb észrevétel, hogy a Select Products oldala kapásból hazudik, és olyan termékeket jelez raktárkészletként, amikről aztán hamar kiderül, hogy nem voltak a kereskedő birtokában. Vannak olyan vevők, akik egyenesen arra gyanakszanak, hogy a cégnek egyáltalán nincs is raktára.
A séma igen hasonló mindig: a 3-5 napra vállalt szállítás késik, a vevő egy idő múlva megpróbál érdeklődni, ami telefonon szinte lehetetlen, de emailben is esetleges, hogy mikor válaszolnak. Amikor végre igen, mindig az a szöveg, hogy az adott cikk mégsem volt raktáron. Gyakori a hiányos, téves teljesítés is. A lemondott megrendelések után a pénz visszafizetése is gyakran csúszik.
Na, de ki és miért működtet így egy webáruházat?
A honlapon a következő szerepel az üzemeltetőről:
- „Webáruház üzemeltető adatai: Perfect Power Plusz Kft. (Selectproduct.hu Webáruház)
- Telephely/Levelezési cím: 1152 Budapest, Szentmihályi út 167-169.
- Áruvisszaküldési cím: 1152 Budapest, Szentmihályi út 167-169.
- Adószám: 25498303-2-41”
A lap utánanézett, és kiderítette, hogy ez nem a cég érvényes adószáma, hanem egy régi, már érvénytelen. A cégnek nem a Szentmihályi úton van a telephelye, hanem Újbudán, a Lágymányosi utca 12-ben. A kamu telephely postacíme valójában az Asia Center bevásárlóközponté.
Egy megkárosított vásárló blogot is indított, ebből kiderült, hogy idén tavasszal-nyár elején a weboldalon egy hét leforgása alatt 3 teljesen különböző cég szerepelt üzemeltetőként, amik közül az egyik váltig állította, hogy annyira nincs semmi köze az online bolthoz, hogy feljelentést fog tenni a nevük szerepeltetése miatt. A háromból az egyik cég az akkoriban éppen felszámolás alatt Perfect Power Plusz Kft. volt. A cég idén májusban egyébként gazdát cserélt: az addigi tulajdonos, a békéscsabai Bánfi Zsolt eladta azt a vésztői Rostás Gergőnek.
Hiába jelentették fel négyen is
A 444 az ügyben megkereste az ORFK-t is, hogy mégis hogy működhet még mindig a webshop a feljelentések ellenére, erre ezt a választ kapták:
„A nyomozó hatóságok 2 esetben, mivel a cselekmény nem bűncselekmény, feljelentés elutasítására intézkedtek, 2 esetben az eljárást arra hivatkozással, hogy a cselekmény nem bűncselekmény, megszüntettek. A feljelentők késéssel ugyan, de a megrendelt terméket kézhez kapták, vagy a kifizetett összeg visszautalásra került részükre."
Vagyis a cég azoknak, akik feljelentést tesznek, visszaadja a pénzt, így a rendőrség is leáll, még az elindított nyomozásokkal is.