4p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár jó hír, hogy negyedével csökkent Magyarországon a halálos kimenetelű balesetek száma a második negyedévben, és biztató az is, hogy kevesebb balesetet okoztak az ittas vezetők, nem újdonság, hogy az okozott baleseteknél továbbra is döntő tényező a gyorshajtás.
(MTI Fotó: Mihádák Zoltán)

Az utakon az idei év második negyedévében 4366 személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, ez 3,9 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban – közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a legfrissebb Statisztikai Tükörben.

A balesetek kimenetelét nézve a változás még kedvezőbb, mivel az összes balesethez képest jobban csökkent mind a halálos (25 százalékkal), mind a súlyos balesetek (4,5 százalékkal) száma. A súlyos sérüléssel járó balesetek aránya az összes balesethez viszonyítva nem változott (29%), míg a könnyű sérüléssel járóké valamelyest nőtt (68-ról 69 százalékra), a halálos baleseteké pedig csökkent (3,2-ről 2,5 százalékra).

A személysérüléses közúti közlekedési balesetek 94 százaléka továbbra is az autósok hibájából történt. 2019 II. negyedévében a járművezetők 4093 alkalommal okoztak balesetet, ez a szám az előző év azonos időszakához képest 3 százalékkal csökkent.

A balesetek száma előidéző okok szerint, 2019. II. negyedév (Fotó: KSH)

A KSH adatai szerint közel harmadával csökkent a járművezetők hibájából bekövetkezett halálos kimenetelű balesetek száma is. Ezeknek a baleseteknek közel felét a sebesség nem megfelelő alkalmazása okozta – jegyzi meg a KSH. Az irányváltás, haladás és bekanyarodás szabályainak be nem tartása a halálos kimenetelű balesetek 19, az elsőbbség meg nem adása 16, a szabálytalan előzés a 12 százalékát okozta.

Kevesebb az ittas vezető

374 balesetet okoztak ittas állapotban, ez 8,1 százalékkal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában. Ezek közel felét az autósok, több mint negyedét kerékpárosok és közel nyolcadát segédmotorosok okozták.

Az összes közlekedési baleset több mint 85 százalékát (3740-et) valamilyen személyszállító járművekkel okozták. Közülük továbbra is kimagasló az autók száma (2722), ezt követik a kerékpárok (505) és a motorkerékpárok (261). A balesetek 8,3 százalékát tehergépkocsik, 4,5 százalékát gyalogosok okozták.

A járművezető hibájából bekövetkezett halálos közúti közlekedési balesetek száma
a legfőbb okok szerint (Forrás: KSH)

Hol volt a legtöbb baleset?

3067 baleset történt lakott területen belül, az autópályákon viszont tavalyhoz képest több, összesen 141 baleset történt, ebből a legkevesebb az M6-oson, a legtöbb az M1-esen (összesen 40). Az összes halálos baleset közül 7 történt autópályán. Száz kilométer autópályára vetítve átlagosan 12 baleset jutott. Összehasonlításképpen ez a szám az M0-s autóúton 36 volt.

A legtöbb, 100 kilométer útra vetített baleset Komárom-Esztergomban volt, a legkevesebb Tolna megyében. A megyék közül kiemelkedik még Pest, Fejér és Győr-Moson-Sopron megye, Budapesten 100 kilométerre vetítve 20,5 baleset történt.

Személygépkocsis, halálos kimenetelű balesetek száma az elmúlt 30 napban (Forrás: police.hu)

A balesetekben 119 ember vesztette életét, 1442-en súlyosan, 4228 személy pedig könnyű sérülést szenvedett. Személysérüléses közúti közlekedési balesetben összesen 422 gyermekkorú sérült vagy halt meg. 373 gyermek könnyen, 48 súlyosan sérült, egy gyermek pedig életét vesztette. 4,7 százalékkal csökkent azon balesetek száma, ahol gyerekek is meghaltak vagy megsérültek.

Tudnánk segíteni egy baleset esetén?

A Groupama Biztosító egyik korábbi felmérésében a megkérdezettek mindössze 14 százaléka nyilatkozott úgy, hogy biztosan tudna segítséget nyújtani egy baleseti sérültnek, a válaszadók fele azonban csak valószínűsítette ezt. A megkérdezettek több mint harmada valószínűleg, vagy biztosan nem tudna segítséget nyújtani ilyen esetben. Érdekes, hogy miközben a válaszadóknak mintegy egyharmada vallotta, hogy nem, vagy valószínűleg nem tudna ellátni egy sérültet, ennél jóval nagyobb számban (42%-ban) ismerték el, hogy nem éreznék magukat biztonságban, ha hozzájuk hasonló felkészültségű ember látná el sérülésüket.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem csupán a magyarokat hagyta faképnél a zsugorodó áruházlánc
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:07
Nemcsak Magyarországnak fordított hátat a Cora áruházlánc, amelynek hipermarketjei itt az Auchan kezébe kerültek. A vállalat tovább zsugorodik, mert már a nyugat-európai piac is kifog rajta.
Vásárló Trump rácsapott a konyhaasztalra is
Buksza blog | 2025. április 15. 07:54
Jó példája a juharszirup annak, milyen mélyen összefonódott az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államok és Kanada gazdasága. Hiába termelik amerikaiak a szirupot, ha kanadai eszközöket használnak hozzá.
Vásárló Egyre súlyosabb a helyzet, már keresik az utódot a csokipiacon
Buksza blog | 2025. április 13. 16:59
Egyre valószínűbb, hogy a hagyományos csokoládé luxuscikké válik, miután egyik fő alapanyaga, a kakaó ritkaság lesz. Az élelmiszer-fejlesztők keresik, mivel lehetne pótolni a kakaót.
Vásárló „Egy euróval sem adunk többet a kormánynak” – kellemetlen meglepetés érheti a Szlovákiában vásárló magyarokat
Buksza blog | 2025. április 13. 12:15
Az új tranzakciós adó bevezetése miatt előfordulhat, hogy a Szlovákiába látogató magyaroktól is készpénzt kérnek olyan vásárlásoknál, amelyeket korábban bankkártyával fizettek ki.
Vásárló Az árrésstopról is beszélt a magyar Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 14:41
A jelenlegi piaci környezet egy akadálypálya a kiskereskedelmi láncoknak. Ezen próbál lavírozni a Spar. Most kiderült, mennyire sikerült. 
Vásárló Mire számíthatunk 2025-ben a betonozás áraival kapcsolatban?
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 09:40
Az építkezéseknél és a lakásfelújítások során sokszor találkozunk azzal a kihívással, hogy pontosan kalkulálni kell a betonozás költségeit. Hiszen ezek az alapmunkálatok nélkülözhetetlenek, gyakran a projektek kiindulópontját jelentik, és minden további munkálatra hatással lehet a minőségük.
Vásárló A jövő autómosása – víz nélkül
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 08:53
El tudod képzelni, hogy autód ragyogó tiszta legyen anélkül, hogy közben egy csepp vizet is elhasználnál? Sokak számára ez a gondolat új és talán hihetetlen is, hiszen a hagyományos autómosási szokásokkal nőttünk fel. Az autómosók többnyire bőséges vízfelhasználással dolgoznak, hiszen azt gondoljuk, minél több víz és tisztítószer kerül a kocsira, annál tisztább lesz az. De mi van, ha van erre egy alternatíva?
Vásárló Nagyot csökken az üzemanyagok ára, így időzítse a tankolást!
Privátbankár.hu | 2025. április 9. 10:29
600 forint alá is benézhetnek az árak.
Vásárló Dohányzás: anyuci és apuci idegesítő szerepébe képzeli magát egy áruházlánc
Buksza blog | 2025. április 8. 11:03
Ihletet adott a belga Delhaize áruházlánc marketingeseinek a cigarettásdobozokon megjelentő figyelmeztetés a dohányzás káros hatásairól. Pozitív életvezetési tanácsokat fognak adni a vevőknek.
Vásárló Furcsa sorsa jutott egy csapat Audi – ezt is Trump intézte el
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 13:57
Audi-szállítmányok ragadtak bent az amerikai kikötőkben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG