(MTI Fotó: Mihádák Zoltán) |
Az utakon az idei év második negyedévében 4366 személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, ez 3,9 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban – közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a legfrissebb Statisztikai Tükörben.
A balesetek kimenetelét nézve a változás még kedvezőbb, mivel az összes balesethez képest jobban csökkent mind a halálos (25 százalékkal), mind a súlyos balesetek (4,5 százalékkal) száma. A súlyos sérüléssel járó balesetek aránya az összes balesethez viszonyítva nem változott (29%), míg a könnyű sérüléssel járóké valamelyest nőtt (68-ról 69 százalékra), a halálos baleseteké pedig csökkent (3,2-ről 2,5 százalékra).
A személysérüléses közúti közlekedési balesetek 94 százaléka továbbra is az autósok hibájából történt. 2019 II. negyedévében a járművezetők 4093 alkalommal okoztak balesetet, ez a szám az előző év azonos időszakához képest 3 százalékkal csökkent.
A balesetek száma előidéző okok szerint, 2019. II. negyedév (Fotó: KSH) |
A KSH adatai szerint közel harmadával csökkent a járművezetők hibájából bekövetkezett halálos kimenetelű balesetek száma is. Ezeknek a baleseteknek közel felét a sebesség nem megfelelő alkalmazása okozta – jegyzi meg a KSH. Az irányváltás, haladás és bekanyarodás szabályainak be nem tartása a halálos kimenetelű balesetek 19, az elsőbbség meg nem adása 16, a szabálytalan előzés a 12 százalékát okozta.
Kevesebb az ittas vezető
374 balesetet okoztak ittas állapotban, ez 8,1 százalékkal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában. Ezek közel felét az autósok, több mint negyedét kerékpárosok és közel nyolcadát segédmotorosok okozták.
Az összes közlekedési baleset több mint 85 százalékát (3740-et) valamilyen személyszállító járművekkel okozták. Közülük továbbra is kimagasló az autók száma (2722), ezt követik a kerékpárok (505) és a motorkerékpárok (261). A balesetek 8,3 százalékát tehergépkocsik, 4,5 százalékát gyalogosok okozták.
A járművezető hibájából bekövetkezett halálos közúti közlekedési balesetek száma a legfőbb okok szerint (Forrás: KSH) |
Hol volt a legtöbb baleset?
3067 baleset történt lakott területen belül, az autópályákon viszont tavalyhoz képest több, összesen 141 baleset történt, ebből a legkevesebb az M6-oson, a legtöbb az M1-esen (összesen 40). Az összes halálos baleset közül 7 történt autópályán. Száz kilométer autópályára vetítve átlagosan 12 baleset jutott. Összehasonlításképpen ez a szám az M0-s autóúton 36 volt.
A legtöbb, 100 kilométer útra vetített baleset Komárom-Esztergomban volt, a legkevesebb Tolna megyében. A megyék közül kiemelkedik még Pest, Fejér és Győr-Moson-Sopron megye, Budapesten 100 kilométerre vetítve 20,5 baleset történt.
Személygépkocsis, halálos kimenetelű balesetek száma az elmúlt 30 napban (Forrás: police.hu) |
A balesetekben 119 ember vesztette életét, 1442-en súlyosan, 4228 személy pedig könnyű sérülést szenvedett. Személysérüléses közúti közlekedési balesetben összesen 422 gyermekkorú sérült vagy halt meg. 373 gyermek könnyen, 48 súlyosan sérült, egy gyermek pedig életét vesztette. 4,7 százalékkal csökkent azon balesetek száma, ahol gyerekek is meghaltak vagy megsérültek.
Tudnánk segíteni egy baleset esetén? A Groupama Biztosító egyik korábbi felmérésében a megkérdezettek mindössze 14 százaléka nyilatkozott úgy, hogy biztosan tudna segítséget nyújtani egy baleseti sérültnek, a válaszadók fele azonban csak valószínűsítette ezt. A megkérdezettek több mint harmada valószínűleg, vagy biztosan nem tudna segítséget nyújtani ilyen esetben. Érdekes, hogy miközben a válaszadóknak mintegy egyharmada vallotta, hogy nem, vagy valószínűleg nem tudna ellátni egy sérültet, ennél jóval nagyobb számban (42%-ban) ismerték el, hogy nem éreznék magukat biztonságban, ha hozzájuk hasonló felkészültségű ember látná el sérülésüket. |