4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 

Március végén olcsóbban lehetett megvásárolni a a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérésében szereplő termékeket a három diszkontlánc aktuális átlagárai alapján, mint egy hónappal korábban. A mostani végeredmény 12 260 forintról szól, ami 1,6 százalékos csökkenés jelent a február végi 12 435 forintos összeghez képest. 

Utoljára tavaly nyáron fordult elő, hogy a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérésében szereplő termékek átlagára csökkent. Akkor ugyanis a júliusi 10 601 forint után augusztusban 10 321 forintba kerültek a kosárban lévő termékek. Más kérdés, hogy ugyan márciusban havi szinten lejjebb ment az átlagár, éves szinten 24 százalékos drágulást mutat a felmérés. 

Megjegyzés: A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban októbertől 19  termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, folyékony mosópor, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagettivel. Tavaly februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint azt, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni.  A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek.  

A mínuszosok tábora

A hónapok óta nem látott fordulatból, vagyis a mostani árcsökkenésből számos termék kivette a részét. Amiben szerepet kaphatott az árrésstopos szabályozás, valamint az is, hogy a boltláncok saját hatáskörben is csökkenthették az áraikat. 

A kenyér is segített
A kenyér is segített
Fotó: Depositphotos

A félbarna kenyér kilós ára 549 forintra esett vissza a február végi szintről, ami 50 forintos, több mint 8 százalékos hanyatlásnak felel meg. A 2,8 százalékos zsírtartalmú ESL tej átlagára bő 6 százalékkal csökkent, így márciust 355 forinton zárta. Kisebb mértékben, de mérséklődött a szintén 2,8 százalékos zsírtartalmú tartós (UHT) tej átlagára, mégpedig 3 százalékkal, 349 forintra. A kristálycukornak is ebben a sorban a helye: egy hónap alatt több mint 11 százalékkal lett olcsóbb, ennek eredményeként 327 forintba került. Az étolaj esetében az új felmérésben 700 forint alatti átlagár szerepel, ami 7 százalékkal marad el a februári szinttől. 

Van példa drágulásra is

Egy hónap alatt feljebb került a Coca-Cola ára: a 789 forintos átlag 6 százalékkal haladja meg a februárban mért értéket. 

Jóval nagyobb mértékű áremelkedést könyvelhetett el a krumpli, a kilónkénti 260 forint ugyanis 30 százalékos emelkedést takar. A tojás 2 százalékkal drágult egy hónap leforgása alatt, így az S-es méretből 10 darabot ismét 700 forint feletti áron lehetett megvásárolni. A 250 grammos őrölt kávé pedig átlépte az 1000 forintos határt, ez ugyancsak 2 százalékos emelkedésnek felel meg. 

Fókuszban az élelmiszerárak

Az egyelőre kérdés, hogy a következő hónapokban érkező inflációs eredményekre milyen hatással lesz az élelmiszerek árának alakulása, különösen az árrésstop fényében. 

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) januárban 6 százalékos éves szintű drágulás mért az élelmiszereknél, havi összevetésben 1,5 százalékos volt a tempó. Majd februárban 7,1 százalékos volt a tizenkét hónapra visszatekintő áremelkedés, januárhoz viszonyítva pedig 1,2 százalékkal nőttek az árak. 

A márciusi hivatalos eredményre még várni kell, azt április 8-án kedden publikálja a KSH. Nagy kérdés az is, hogy mire jut lapcsoportunk másik két fontos árfelmérése. A hipermarketeket is működtető boltláncok árait szondázó Privátbankár Árkosár-felmérés, valamint az Mfor Nyugdíjas Árkosár-felmérés – mindkettő április 7-én reggel lát napvilágot.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG