Március végén olcsóbban lehetett megvásárolni a a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérésében szereplő termékeket a három diszkontlánc aktuális átlagárai alapján, mint egy hónappal korábban. A mostani végeredmény 12 260 forintról szól, ami 1,6 százalékos csökkenés jelent a február végi 12 435 forintos összeghez képest.
Utoljára tavaly nyáron fordult elő, hogy a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérésében szereplő termékek átlagára csökkent. Akkor ugyanis a júliusi 10 601 forint után augusztusban 10 321 forintba kerültek a kosárban lévő termékek. Más kérdés, hogy ugyan márciusban havi szinten lejjebb ment az átlagár, éves szinten 24 százalékos drágulást mutat a felmérés.
Megjegyzés: A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban októbertől 19 termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, folyékony mosópor, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagettivel. Tavaly februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint azt, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni. A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek.
A mínuszosok tábora
A hónapok óta nem látott fordulatból, vagyis a mostani árcsökkenésből számos termék kivette a részét. Amiben szerepet kaphatott az árrésstopos szabályozás, valamint az is, hogy a boltláncok saját hatáskörben is csökkenthették az áraikat.
Fotó: Depositphotos
A félbarna kenyér kilós ára 549 forintra esett vissza a február végi szintről, ami 50 forintos, több mint 8 százalékos hanyatlásnak felel meg. A 2,8 százalékos zsírtartalmú ESL tej átlagára bő 6 százalékkal csökkent, így márciust 355 forinton zárta. Kisebb mértékben, de mérséklődött a szintén 2,8 százalékos zsírtartalmú tartós (UHT) tej átlagára, mégpedig 3 százalékkal, 349 forintra. A kristálycukornak is ebben a sorban a helye: egy hónap alatt több mint 11 százalékkal lett olcsóbb, ennek eredményeként 327 forintba került. Az étolaj esetében az új felmérésben 700 forint alatti átlagár szerepel, ami 7 százalékkal marad el a februári szinttől.
Van példa drágulásra is
Egy hónap alatt feljebb került a Coca-Cola ára: a 789 forintos átlag 6 százalékkal haladja meg a februárban mért értéket.
Jóval nagyobb mértékű áremelkedést könyvelhetett el a krumpli, a kilónkénti 260 forint ugyanis 30 százalékos emelkedést takar. A tojás 2 százalékkal drágult egy hónap leforgása alatt, így az S-es méretből 10 darabot ismét 700 forint feletti áron lehetett megvásárolni. A 250 grammos őrölt kávé pedig átlépte az 1000 forintos határt, ez ugyancsak 2 százalékos emelkedésnek felel meg.
Fókuszban az élelmiszerárak
Az egyelőre kérdés, hogy a következő hónapokban érkező inflációs eredményekre milyen hatással lesz az élelmiszerek árának alakulása, különösen az árrésstop fényében.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) januárban 6 százalékos éves szintű drágulás mért az élelmiszereknél, havi összevetésben 1,5 százalékos volt a tempó. Majd februárban 7,1 százalékos volt a tizenkét hónapra visszatekintő áremelkedés, januárhoz viszonyítva pedig 1,2 százalékkal nőttek az árak.
A márciusi hivatalos eredményre még várni kell, azt április 8-án kedden publikálja a KSH. Nagy kérdés az is, hogy mire jut lapcsoportunk másik két fontos árfelmérése. A hipermarketeket is működtető boltláncok árait szondázó Privátbankár Árkosár-felmérés, valamint az Mfor Nyugdíjas Árkosár-felmérés – mindkettő április 7-én reggel lát napvilágot.