3p

Az elmúlt évben nagyon árérzékennyé váltak a vásárlók, ezért kulcskérdés lett az árazás. A következő évben tovább folyhat a vásárlók „elbűvölése” a jó ármeghatározással.

A napi fogyasztási cikkek forgalmát monitorozó FMCG Demand Signals felmérés, amelyet a Circana piackutató cég készít azt jósolja, hogy az európai kiskereskedelem nem áll talpra 2024 második feléig – idézte a jelentést a European Supermarket Magazine kiskereskedelmi hírportál. A vásárlók továbbra is kevesebbet fognak vásárolni, mint a 2022-ben kezdődött nagy inflációs hullám előtt.

A mindennapi használati eszközök (FMCG) értékesítését továbbra is szinte kizárólag az infláció szabályozza. Ez arra szorítja a gyártókat és a kereskedőket is, hogy újragondolják a vásárlást ösztönző stratégiáikat. Egyfajta művészetté vált az értékesítés mennyiségének fenntartása vagy lehetőség szerint növelése.

Az infláció enyhülése az elmúlt fél évben nem hozta el az FMCG termékek iránti kereslet jelentős növekedését Európában. Ez mutatja mennyire megtépázta az emberek anyagi helyzetét az árak megugrása, a folyamatos válság és bizonytalanság. A fogyasztók továbbra is sokkal árérzékenyebbek, mint korábban, ami sokkal nagyobb kihívás elé állítja cégeket a márkáik iránti lojalitás fenntartásában.

Akciók, árcímkék, trükkök. Fotó: Pixabay
Akciók, árcímkék, trükkök. Fotó: Pixabay

A Circana felméréséből kiderül, hogy az európai vásárlók az elmúlt egy évben 1,3 százalékkal kevesebb élelmiszert és háztartási cikket vásároltak, mint korábban. Ez nem sokkal jobb, mint a 2022-ben mért 1,7 százalékos zsugorodás.

Új módszerekre van szükség a vásárlás ösztönzéséhez

A gyártók és a kereskedők keresik a módját, hogyan tudnák mindezek ellenére fenntartani a fogyasztók érdeklődését. Az egyik lehetőség, hogy az árak meghatározásánál a korábbinál sokkal jobban figyelembe vesznek olyan részleteket, mint a boltok földrajzi elhelyezkedése, a kiskereskedők ügyfélkörének sajátosságai, illetve termékeik egyedi jellemzői.

Ezt kutatva kiderült például, hogy az aromának sokkal nagyobb hatása van a vevők viselkedésére, mint korábban gondolták. A jól eltalált aromák például a zöldségek és a gyümölcsök esetén elfogadhatóbbá tehetik a magasabb árat is a fogyasztók számára.

További lehetőség a dinamikus ármeghatározás. Ezt szolgálhatják az elektronikus árjelzők a polcokon, amelyekkel gyorsan módosíthatók az árak. Ezzel persze csínján kell bánni, mert ronthatja a fogyasztók lojalitását, ha úgy érzik, becsapták őket egy váratlan árcsökkentéssel, miután éppen ezt megelőzőenvásároltak meg valamilyen árut. Hasonló a helyzet a promóciókkal. Rontja egy márka értékét, ha a vevő azt látja, hogy állandóan erőteljes promóciókkal próbálják azt megvetetni vele.

A Circana vizsgálata arra jutott, hogy fontos tényező a termékek rendelkezésre állása. A vásárlók kevesebb mint ötöde hajlandó várni egy árucikkre, ha azt nem kaphatja meg azonnal. Majdnem negyedük, 23 százalékuk más márka vagy helyettesítő termék után néz, ha nem találja azt, amit általában meg szokott vásárolni. Összességében nem maradt más lehetőségük a gyártóknak és a kerekedőknek, mint az, hogy folyamatosan, aprólékosan elemezzék, mikor, hol, hogyan tudnak olyan árakat szabni, amelyeket nem találnak magasnak az árérzékeny vásárlók.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Melyik fogszabályozó illik hozzád? – Rögzített, láthatatlan vagy kivehető megoldás?
PR | 2025. december 18. 10:37
A modern fogszabályozás ma már minden korosztály számára elérhető – és teljesen személyre szabható. Az Artdent Fogászat és Szájsebészet rendelőjében a 30–60 éves páciensek is egyre nagyobb számban választják az esztétikusabb, rendezettebb mosoly felé vezető utat, méghozzá a lehető legészrevétlenebb módon. De melyik fogszabályozó a legjobb választás? A rögzített, a láthatatlan sín vagy a kivehető készülék? Segítünk eligazodni a lehetőségek között, hogy megtaláld a számodra legideálisabb megoldást.
Vásárló Olcsóbb lett a tankolás szerda reggelre, de van egy rossz hírünk
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 10:44
A következő napokban viszont nem várható további árcsökkenés.
Vásárló Mit üzen egy jó ajándék?
Márkázott tartalom | 2025. december 13. 10:34
Az ajándékozás elsőre egyszerű gesztusnak tűnik, valójában azonban jóval többről szól, mint egy tárgy átadásáról. Egy ajándék mindig üzenetet hordoz: figyelmet, elismerést, kapcsolatot vagy éppen státuszt. Éppen ezért nem mindegy, mit, mikor és kinek adunk. Különösen akkor, ha üzleti vagy hivatalos közegben történik az ajándékozás.
Vásárló Döntött az EU: ezt megemlegeti, aki rendszeresen rendel külföldről
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 16:25
Jön a kötelező vám a kis értékű csomagokra.
Vásárló Érdemes lesz elővenni a töltőpisztolyt a hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 11:05
Szombaton mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken. A benziné jobban.
Vásárló Tegyél a kosaradba egy kis gondoskodást! – Indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció
PR | 2025. december 11. 13:27
Idén karácsonykor is több ezer rászoruló ember ünnepe válhat szebbé, ha csatlakozol a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös Adni Öröm! tartósélelmiszer-adomány gyűjtéséhez. 2025. december 11. és 16. között több ezer önkéntes személyesen várja a vásárlók felajánlásait a kijelölt SPAR és INTERSPAR áruházakban.
Vásárló Táncra perdülhetnek az autósok – itt vannak az új üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:42
Csütörtökön mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken.
Vásárló Csak összehozta a kormány: másfél éve nem láttunk ilyet a boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. december 8. 05:46
Hogy milyen áron, azt még nem tudhatjuk biztosan, de összejött az éves szintű élelmiszerár-csökkenés: annyi termék került be az árrésstop hatálya alá, hogy idén decemberben olcsóbban vásárolhatunk be a hipermarketekben, mint tavaly. Bezuhant a sertésmájas ára, a kávé és az alkohol viszont nagyot drágult. 
Vásárló Outdoor életmód – merész vállalkozás és divat találkozása
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 17:21
Gondoltál már arra, hogy mitől válik egy márka ikonikussá a szabadtéri világban? A szabadidős életmód iránti növekvő lelkesedés nemcsak a természet szerelmeseinek körében terjed, hanem divatirányzatként is egyre hangsúlyosabban van jelen.
Vásárló Miért választják egyre többen a prémium magánegészségügyet?
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 14:12
Az elmúlt években látványosan megváltozott, hogyan gondolkodnak az emberek az egészségügyi szolgáltatásokról. Egyre többen szeretnének gyors, kiszámítható, átlátható és magas színvonalú ellátást kapni, lehetőleg olyan környezetben, ahol a páciens valódi partnerként jelenik meg. A prémium magánegészségügy népszerűsége éppen ezért nő: nem csupán szolgáltatást nyújt, hanem komplex élményt, amelyben a figyelem, a kényelem és a szakértelem egyaránt kiemelt szerepet kap.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG