December 9-én idén utoljára vettük nyakunkba a három hipermarket-lánc, az Auchan, a Tesco és a Cora egy-egy áruházát. A 30 élelmiszerből álló mintakosarunk termékei az Auchanban és a Tescóban valamivel olcsóbbak lettek, mint novemberben, az elmúlt hónapokban rendre felülteljesítő Cora azonban decemberben "kipukkadt", és bár éves szinten az átlagosnál kevésbé emelte árait, novemberhez képest több mint 9 százalékkal többet mutatott mintakosarunk ellenértéke, így a dobogó legfelső fokáról a harmadik helyre csúsztak vissza.
Az átlagos kosárérték 2011. decemberében 15 584 forint lett, ez 3,4 százalékkal magasabb, mint tavaly - összesen 512 forinttal többet kértek ugyanazért, mint egy éve. Havi szinten 1,4 százalékos az átlagos drágulás, 214 forinttal kellett volna többet fizetni, mint novemberben.
Az Auchanban 15 234 forint volt a kosár ára, ez 1,9 százalékkal kevesebb, mint egy hónapja, de 4,3 százalékkal több, mint egy éve. A második helyre ért a Tesco, a 15 552 forintos kosárérték a mezőny legnagyobb, 2,6 százalékos havi árcsökkenésének eredménye, éves szinten azonban itt is 2,7 százalékos az áremelkedés. A Cora 3,2 százalékot tett az árakra egy év alatt, azonban a második félév "hosszú menetelése" egy 9,3 százalékos havi áremelkedéssel ért véget, így a megszerzett és hónapokon át megtartott első helyezésből decemberre harmadik lett.
Ha mindent ott szereztünk volna be, ahol a legolcsóbban adják, mindössze 14 257 forintot kellett volna fizetnünk. Ennél az Auchan 7, a Tesco 9, a Cora pedig 12 százalékkal volt drágább - ehhez azonban tripla utazgatásra és időre vagy tripla létszámú beszerzőcsapatra és folyamatos telefonos összeköttetésre lenne szükség.
Az egyes termékek árait vizsgálva havi szinten a kenyér vezeti a drágulást - ebben szerept játszik az is, hogy a Cora megújult kínálatában "egyszerű" kilós fehér vagy félbarna kenyeret - legalábbis a felmérés készítésekor - nem találtunk, a félkilós veknik ára pedig más áruházak kilós kenyerének árával vetekszik. Összességében 40 százalékkal emelkedett egy hónap alatt a mindennapi kenyér átlagára. Almát átlagosan 26 százalékkal drágábban árulnak a hiperek, mint egy hónapja, de novemberhez képest 10 százalék fölött drágult a tojás, a sajt és a májas is. Több mint 10 százalékkal olcsóbb lett viszont a banán és a tejföl is, a túró rudi árát pedig egy csendes, de bődületes Tesco-akció húzta le - a versenytársaknál 30 százalékkal olcsóbban kínálták az egyébként többnyire minimális áreltéréssel kínált terméket anélkül, hogy ezt akár az árcímke pirosra színezésével, vagy egy "akció" felirattal jelezték volna.
Éves összehasonlításban a cukor és a kenyér vezeti az áremelkedést bő 30 százalékkal, 20 százalék fölött drágult a csirkemell, a csokoládé, a kávé és a chips. A ropogtatnivalót tényleg utolérte a róla elnevezett chipsadó: a gyártók a szokásos áremelési trükkhöz folyamodva csendben csökkentették a zacskóba töltött mennyiséget, 3 áruházból kettőben már az új, 77 grammos kiszerelést találtuk az egyik termékből, a harmadikban még a régebbi, 85 grammost - az Árkosár felmérés indulásakor még 90 grammot töltöttek a zacskóba.
A tavalyinál 54 százalékkal olcsóbb viszont a krumpli, 20 százalékkal a tejföl, 14 százalékkal a sör és 12 százalékkal a sajt.
Havi legolcsóbbak
A karácsonyi ünnepkörhöz igazodva ezúttal három olyan élelmiszert választottunk, amely az év vége felé gyakran kerül a magyar családok kosarába. Az élő pontyot a legolcsóbban a Tescóban kínálták, kilónként 649 forintért. A Corában 759 forintot, az Auchanban 990 forintot kértek a bánatos ábrázatú állatokért.
Pezsgőt is a Tescóban találtunk a legolcsóbban, a Schloss Böchingen 439 forint egy üveggel. A Corában a Bella Vita 469 forint, az Auchanban az Anno Domini 2000 nevű termék 489 forintba kerül. Aki beéri gyöngyöző borral is, az 399 forintból is megúszhatja a pukkantást: a Tescóban ezért Schloss Böchingent adnak, az Auchanban Pompadour fantázianevű italt.
A lédig szaloncukor elárasztja az üzletek bejáratának közelét, a Tescóban 599 forint egy kiló, az Auchanban 669 forint, a Corában pedig 699. A vásárlók figyelmét mindenhol nyomatékosan felhívják, hogy a különböző ízeket külön mérjék le - ehhez a felhíváshoz most mi is csatlakozunk. A tavalyi kínálathoz képest a ponty 9, a szaloncukor pedig 7 százalékkal olcsóbb lett.
Bár a karácsonyig még volt hátra néhány hét, december 9-én pénteken délután már igen erős forgalmat tapasztaltunk a polcok között. Aki megteheti, hogy csak sofőrként és rakodóként vesz részt az ünnepi beszerzésben, az Auchanba vigyen magával notebookot, tabletet vagy okostelefont: a francia lánc ugyanis egyedüliként szabad wifi-hálózatot üzemeltet, amit bevásárlás közben ugyan nehéz kihasználni, de a várakozás óráit megkönnyítheti.