1p
A december hagyományosan az akciók, árcsökkentések hónapja a hipermarketekben - ennek megfelelően az idei év utolsó hónapjára is az élelmiszerárak csökkenésére számítottunk, ez azonban csak két áruházban következett be, így összességében elmaradt az éves mélypont a Privátbankár idei utolsó Árkosár-felmérésében.

December 9-én idén utoljára vettük nyakunkba a három hipermarket-lánc, az Auchan, a Tesco és a Cora egy-egy áruházát. A 30 élelmiszerből álló mintakosarunk termékei az Auchanban és a Tescóban valamivel olcsóbbak lettek, mint novemberben, az elmúlt hónapokban rendre felülteljesítő Cora azonban decemberben "kipukkadt", és bár éves szinten az átlagosnál kevésbé emelte árait, novemberhez képest több mint 9 százalékkal többet mutatott mintakosarunk ellenértéke, így a dobogó legfelső fokáról a harmadik helyre csúsztak vissza.

Az átlagos kosárérték 2011. decemberében 15 584 forint lett, ez 3,4 százalékkal magasabb, mint tavaly - összesen 512 forinttal többet kértek ugyanazért, mint egy éve. Havi szinten 1,4 százalékos az átlagos drágulás, 214 forinttal kellett volna többet fizetni, mint novemberben.

Az Auchanban 15 234 forint volt a kosár ára, ez 1,9 százalékkal kevesebb, mint egy hónapja, de 4,3 százalékkal több, mint egy éve. A második helyre ért a Tesco, a 15 552 forintos kosárérték a mezőny legnagyobb, 2,6 százalékos havi árcsökkenésének eredménye, éves szinten azonban itt is 2,7 százalékos az áremelkedés. A Cora 3,2 százalékot tett az árakra egy év alatt, azonban a második félév "hosszú menetelése" egy 9,3 százalékos havi áremelkedéssel ért véget, így a megszerzett és hónapokon át megtartott első helyezésből decemberre harmadik lett.

Ha mindent ott szereztünk volna be, ahol a legolcsóbban adják, mindössze 14 257 forintot kellett volna fizetnünk. Ennél az Auchan 7, a Tesco 9, a Cora pedig 12 százalékkal volt drágább - ehhez azonban tripla utazgatásra és időre vagy tripla létszámú beszerzőcsapatra és folyamatos telefonos összeköttetésre lenne szükség.

Az egyes termékek árait vizsgálva havi szinten a kenyér vezeti a drágulást - ebben szerept játszik az is, hogy a Cora megújult kínálatában "egyszerű" kilós fehér vagy félbarna kenyeret - legalábbis a felmérés készítésekor - nem találtunk, a félkilós veknik ára pedig más áruházak kilós kenyerének árával vetekszik. Összességében 40 százalékkal emelkedett egy hónap alatt a mindennapi kenyér átlagára. Almát átlagosan 26 százalékkal drágábban árulnak a hiperek, mint egy hónapja, de novemberhez képest 10 százalék fölött drágult a tojás, a sajt és a májas is. Több mint 10 százalékkal olcsóbb lett viszont a banán és a tejföl is, a túró rudi árát pedig egy csendes, de bődületes Tesco-akció húzta le - a versenytársaknál 30 százalékkal olcsóbban kínálták az egyébként többnyire minimális áreltéréssel kínált terméket anélkül, hogy ezt akár az árcímke pirosra színezésével, vagy egy "akció" felirattal jelezték volna.

Éves összehasonlításban a cukor és a kenyér vezeti az áremelkedést bő 30 százalékkal, 20 százalék fölött drágult a csirkemell, a csokoládé, a kávé és a chips. A ropogtatnivalót tényleg utolérte a róla elnevezett chipsadó: a gyártók a szokásos áremelési trükkhöz folyamodva csendben csökkentették a zacskóba töltött mennyiséget, 3 áruházból kettőben már az új, 77 grammos kiszerelést találtuk az egyik termékből, a harmadikban még a régebbi, 85 grammost - az Árkosár felmérés indulásakor még 90 grammot töltöttek a zacskóba.

A tavalyinál 54 százalékkal olcsóbb viszont a krumpli, 20 százalékkal a tejföl, 14 százalékkal a sör és 12 százalékkal a sajt.

Havi legolcsóbbak

A karácsonyi ünnepkörhöz igazodva ezúttal három olyan élelmiszert választottunk, amely az év vége felé gyakran kerül a magyar családok kosarába. Az élő pontyot a legolcsóbban a Tescóban kínálták, kilónként 649 forintért. A Corában 759 forintot, az Auchanban 990 forintot kértek a bánatos ábrázatú állatokért.

Pezsgőt is a Tescóban találtunk a legolcsóbban, a Schloss Böchingen 439 forint egy üveggel. A Corában a Bella Vita 469 forint, az Auchanban az Anno Domini 2000 nevű termék 489 forintba kerül. Aki beéri gyöngyöző borral is, az 399 forintból is megúszhatja a pukkantást: a Tescóban ezért Schloss Böchingent adnak, az Auchanban Pompadour fantázianevű italt.

A lédig szaloncukor elárasztja az üzletek bejáratának közelét, a Tescóban 599 forint egy kiló, az Auchanban 669 forint, a Corában pedig 699. A vásárlók figyelmét mindenhol nyomatékosan felhívják, hogy a különböző ízeket külön mérjék le - ehhez a felhíváshoz most mi is csatlakozunk. A tavalyi kínálathoz képest a ponty 9, a szaloncukor pedig 7 százalékkal olcsóbb lett.

Bár a karácsonyig még volt hátra néhány hét, december 9-én pénteken délután már igen erős forgalmat tapasztaltunk a polcok között. Aki megteheti, hogy csak sofőrként és rakodóként vesz részt az ünnepi beszerzésben, az Auchanba vigyen magával notebookot, tabletet vagy okostelefont: a francia lánc ugyanis egyedüliként szabad wifi-hálózatot üzemeltet, amit bevásárlás közben ugyan nehéz kihasználni, de a várakozás óráit megkönnyítheti.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG