1p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A december hagyományosan az akciók, árcsökkentések hónapja a hipermarketekben - ennek megfelelően az idei év utolsó hónapjára is az élelmiszerárak csökkenésére számítottunk, ez azonban csak két áruházban következett be, így összességében elmaradt az éves mélypont a Privátbankár idei utolsó Árkosár-felmérésében.

December 9-én idén utoljára vettük nyakunkba a három hipermarket-lánc, az Auchan, a Tesco és a Cora egy-egy áruházát. A 30 élelmiszerből álló mintakosarunk termékei az Auchanban és a Tescóban valamivel olcsóbbak lettek, mint novemberben, az elmúlt hónapokban rendre felülteljesítő Cora azonban decemberben "kipukkadt", és bár éves szinten az átlagosnál kevésbé emelte árait, novemberhez képest több mint 9 százalékkal többet mutatott mintakosarunk ellenértéke, így a dobogó legfelső fokáról a harmadik helyre csúsztak vissza.

Az átlagos kosárérték 2011. decemberében 15 584 forint lett, ez 3,4 százalékkal magasabb, mint tavaly - összesen 512 forinttal többet kértek ugyanazért, mint egy éve. Havi szinten 1,4 százalékos az átlagos drágulás, 214 forinttal kellett volna többet fizetni, mint novemberben.

Az Auchanban 15 234 forint volt a kosár ára, ez 1,9 százalékkal kevesebb, mint egy hónapja, de 4,3 százalékkal több, mint egy éve. A második helyre ért a Tesco, a 15 552 forintos kosárérték a mezőny legnagyobb, 2,6 százalékos havi árcsökkenésének eredménye, éves szinten azonban itt is 2,7 százalékos az áremelkedés. A Cora 3,2 százalékot tett az árakra egy év alatt, azonban a második félév "hosszú menetelése" egy 9,3 százalékos havi áremelkedéssel ért véget, így a megszerzett és hónapokon át megtartott első helyezésből decemberre harmadik lett.

Ha mindent ott szereztünk volna be, ahol a legolcsóbban adják, mindössze 14 257 forintot kellett volna fizetnünk. Ennél az Auchan 7, a Tesco 9, a Cora pedig 12 százalékkal volt drágább - ehhez azonban tripla utazgatásra és időre vagy tripla létszámú beszerzőcsapatra és folyamatos telefonos összeköttetésre lenne szükség.

Az egyes termékek árait vizsgálva havi szinten a kenyér vezeti a drágulást - ebben szerept játszik az is, hogy a Cora megújult kínálatában "egyszerű" kilós fehér vagy félbarna kenyeret - legalábbis a felmérés készítésekor - nem találtunk, a félkilós veknik ára pedig más áruházak kilós kenyerének árával vetekszik. Összességében 40 százalékkal emelkedett egy hónap alatt a mindennapi kenyér átlagára. Almát átlagosan 26 százalékkal drágábban árulnak a hiperek, mint egy hónapja, de novemberhez képest 10 százalék fölött drágult a tojás, a sajt és a májas is. Több mint 10 százalékkal olcsóbb lett viszont a banán és a tejföl is, a túró rudi árát pedig egy csendes, de bődületes Tesco-akció húzta le - a versenytársaknál 30 százalékkal olcsóbban kínálták az egyébként többnyire minimális áreltéréssel kínált terméket anélkül, hogy ezt akár az árcímke pirosra színezésével, vagy egy "akció" felirattal jelezték volna.

Éves összehasonlításban a cukor és a kenyér vezeti az áremelkedést bő 30 százalékkal, 20 százalék fölött drágult a csirkemell, a csokoládé, a kávé és a chips. A ropogtatnivalót tényleg utolérte a róla elnevezett chipsadó: a gyártók a szokásos áremelési trükkhöz folyamodva csendben csökkentették a zacskóba töltött mennyiséget, 3 áruházból kettőben már az új, 77 grammos kiszerelést találtuk az egyik termékből, a harmadikban még a régebbi, 85 grammost - az Árkosár felmérés indulásakor még 90 grammot töltöttek a zacskóba.

A tavalyinál 54 százalékkal olcsóbb viszont a krumpli, 20 százalékkal a tejföl, 14 százalékkal a sör és 12 százalékkal a sajt.

Havi legolcsóbbak

A karácsonyi ünnepkörhöz igazodva ezúttal három olyan élelmiszert választottunk, amely az év vége felé gyakran kerül a magyar családok kosarába. Az élő pontyot a legolcsóbban a Tescóban kínálták, kilónként 649 forintért. A Corában 759 forintot, az Auchanban 990 forintot kértek a bánatos ábrázatú állatokért.

Pezsgőt is a Tescóban találtunk a legolcsóbban, a Schloss Böchingen 439 forint egy üveggel. A Corában a Bella Vita 469 forint, az Auchanban az Anno Domini 2000 nevű termék 489 forintba kerül. Aki beéri gyöngyöző borral is, az 399 forintból is megúszhatja a pukkantást: a Tescóban ezért Schloss Böchingent adnak, az Auchanban Pompadour fantázianevű italt.

A lédig szaloncukor elárasztja az üzletek bejáratának közelét, a Tescóban 599 forint egy kiló, az Auchanban 669 forint, a Corában pedig 699. A vásárlók figyelmét mindenhol nyomatékosan felhívják, hogy a különböző ízeket külön mérjék le - ehhez a felhíváshoz most mi is csatlakozunk. A tavalyi kínálathoz képest a ponty 9, a szaloncukor pedig 7 százalékkal olcsóbb lett.

Bár a karácsonyig még volt hátra néhány hét, december 9-én pénteken délután már igen erős forgalmat tapasztaltunk a polcok között. Aki megteheti, hogy csak sofőrként és rakodóként vesz részt az ünnepi beszerzésben, az Auchanba vigyen magával notebookot, tabletet vagy okostelefont: a francia lánc ugyanis egyedüliként szabad wifi-hálózatot üzemeltet, amit bevásárlás közben ugyan nehéz kihasználni, de a várakozás óráit megkönnyítheti.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
Vásárló Hogyan egyensúlyozz teljesítmény és pihenés között az üzleti életben?
Márkázott tartalom | 2025. július 3. 13:46
A mai üzleti világban gyakran előfordul, hogy a teljesítményt minden elé helyezzük, még akkor is, ha ez hosszú távon a jóllétünk rovására megy. Valójában az igazi siker kulcsa abban rejlik, mennyire tudatosan képes valaki pihenni és regenerálódni. A határidők betartása nem elég, figyelmet kell fordítani arra is, hogyan lehet feltöltődni a mindennapi terhek okozta stressz után.
Vásárló Autóbérlés – megfontolt választás
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 13:13
Egyre többen döntenek az autóbérlés mellett pénzügyi szempontokat mérlegelve. Saját járművet fenntartani manapság igencsak költséges vállalkozás, épp ezért sokak számára jobban megéri kocsit bérelni.
Vásárló Mit üzen a cégéről, ahogyan a véleményekre reagál?
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 12:00
Amikor valaki új szolgáltatót keres, az első útja gyakran a Google vagy a Facebook értékelésekhez vezet. Ez az első benyomás pillanatok alatt eldöntheti, hogy az érdeklődőből lesz-e vásárló. Az online térben a visszajelzések nemcsak szavak, hanem bizonyítékok. A minőségre, a hozzáállásra, és arra, hogy egy vállalkozás valóban figyel-e ügyfeleire.
Vásárló A szemüveg helyes ápolása a lehető legegyszerűbben
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 11:23
A szemüvegesek számára nem csupán egy stílusos kiegészítő a szemüveg, hanem mindennapjaik fontos kelléke. Ha nem vigyáznak rá megfelelően, az akár az életminőségük romlásához is vezethet. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG