1p
A december hagyományosan az akciók, árcsökkentések hónapja a hipermarketekben - ennek megfelelően az idei év utolsó hónapjára is az élelmiszerárak csökkenésére számítottunk, ez azonban csak két áruházban következett be, így összességében elmaradt az éves mélypont a Privátbankár idei utolsó Árkosár-felmérésében.

December 9-én idén utoljára vettük nyakunkba a három hipermarket-lánc, az Auchan, a Tesco és a Cora egy-egy áruházát. A 30 élelmiszerből álló mintakosarunk termékei az Auchanban és a Tescóban valamivel olcsóbbak lettek, mint novemberben, az elmúlt hónapokban rendre felülteljesítő Cora azonban decemberben "kipukkadt", és bár éves szinten az átlagosnál kevésbé emelte árait, novemberhez képest több mint 9 százalékkal többet mutatott mintakosarunk ellenértéke, így a dobogó legfelső fokáról a harmadik helyre csúsztak vissza.

Az átlagos kosárérték 2011. decemberében 15 584 forint lett, ez 3,4 százalékkal magasabb, mint tavaly - összesen 512 forinttal többet kértek ugyanazért, mint egy éve. Havi szinten 1,4 százalékos az átlagos drágulás, 214 forinttal kellett volna többet fizetni, mint novemberben.

Az Auchanban 15 234 forint volt a kosár ára, ez 1,9 százalékkal kevesebb, mint egy hónapja, de 4,3 százalékkal több, mint egy éve. A második helyre ért a Tesco, a 15 552 forintos kosárérték a mezőny legnagyobb, 2,6 százalékos havi árcsökkenésének eredménye, éves szinten azonban itt is 2,7 százalékos az áremelkedés. A Cora 3,2 százalékot tett az árakra egy év alatt, azonban a második félév "hosszú menetelése" egy 9,3 százalékos havi áremelkedéssel ért véget, így a megszerzett és hónapokon át megtartott első helyezésből decemberre harmadik lett.

Ha mindent ott szereztünk volna be, ahol a legolcsóbban adják, mindössze 14 257 forintot kellett volna fizetnünk. Ennél az Auchan 7, a Tesco 9, a Cora pedig 12 százalékkal volt drágább - ehhez azonban tripla utazgatásra és időre vagy tripla létszámú beszerzőcsapatra és folyamatos telefonos összeköttetésre lenne szükség.

Az egyes termékek árait vizsgálva havi szinten a kenyér vezeti a drágulást - ebben szerept játszik az is, hogy a Cora megújult kínálatában "egyszerű" kilós fehér vagy félbarna kenyeret - legalábbis a felmérés készítésekor - nem találtunk, a félkilós veknik ára pedig más áruházak kilós kenyerének árával vetekszik. Összességében 40 százalékkal emelkedett egy hónap alatt a mindennapi kenyér átlagára. Almát átlagosan 26 százalékkal drágábban árulnak a hiperek, mint egy hónapja, de novemberhez képest 10 százalék fölött drágult a tojás, a sajt és a májas is. Több mint 10 százalékkal olcsóbb lett viszont a banán és a tejföl is, a túró rudi árát pedig egy csendes, de bődületes Tesco-akció húzta le - a versenytársaknál 30 százalékkal olcsóbban kínálták az egyébként többnyire minimális áreltéréssel kínált terméket anélkül, hogy ezt akár az árcímke pirosra színezésével, vagy egy "akció" felirattal jelezték volna.

Éves összehasonlításban a cukor és a kenyér vezeti az áremelkedést bő 30 százalékkal, 20 százalék fölött drágult a csirkemell, a csokoládé, a kávé és a chips. A ropogtatnivalót tényleg utolérte a róla elnevezett chipsadó: a gyártók a szokásos áremelési trükkhöz folyamodva csendben csökkentették a zacskóba töltött mennyiséget, 3 áruházból kettőben már az új, 77 grammos kiszerelést találtuk az egyik termékből, a harmadikban még a régebbi, 85 grammost - az Árkosár felmérés indulásakor még 90 grammot töltöttek a zacskóba.

A tavalyinál 54 százalékkal olcsóbb viszont a krumpli, 20 százalékkal a tejföl, 14 százalékkal a sör és 12 százalékkal a sajt.

Havi legolcsóbbak

A karácsonyi ünnepkörhöz igazodva ezúttal három olyan élelmiszert választottunk, amely az év vége felé gyakran kerül a magyar családok kosarába. Az élő pontyot a legolcsóbban a Tescóban kínálták, kilónként 649 forintért. A Corában 759 forintot, az Auchanban 990 forintot kértek a bánatos ábrázatú állatokért.

Pezsgőt is a Tescóban találtunk a legolcsóbban, a Schloss Böchingen 439 forint egy üveggel. A Corában a Bella Vita 469 forint, az Auchanban az Anno Domini 2000 nevű termék 489 forintba kerül. Aki beéri gyöngyöző borral is, az 399 forintból is megúszhatja a pukkantást: a Tescóban ezért Schloss Böchingent adnak, az Auchanban Pompadour fantázianevű italt.

A lédig szaloncukor elárasztja az üzletek bejáratának közelét, a Tescóban 599 forint egy kiló, az Auchanban 669 forint, a Corában pedig 699. A vásárlók figyelmét mindenhol nyomatékosan felhívják, hogy a különböző ízeket külön mérjék le - ehhez a felhíváshoz most mi is csatlakozunk. A tavalyi kínálathoz képest a ponty 9, a szaloncukor pedig 7 százalékkal olcsóbb lett.

Bár a karácsonyig még volt hátra néhány hét, december 9-én pénteken délután már igen erős forgalmat tapasztaltunk a polcok között. Aki megteheti, hogy csak sofőrként és rakodóként vesz részt az ünnepi beszerzésben, az Auchanba vigyen magával notebookot, tabletet vagy okostelefont: a francia lánc ugyanis egyedüliként szabad wifi-hálózatot üzemeltet, amit bevásárlás közben ugyan nehéz kihasználni, de a várakozás óráit megkönnyítheti.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Mi készül a benzinkutakon? Itt a válasz!
Privátbankár.hu | 2024. december 6. 14:06
Nem lesz áremelkedés.  
Vásárló Gondban lehetnek az M1-nél: ezt hogyan tálalják?
Privátbankár.hu | 2024. december 5. 08:30
Az októberi kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit mindössze 3,6, az előző havit pedig 1,2 százalékkal haladta meg. Ez kevés lehet a kormány GDP-növekedési álmainak beteljesüléséhez.
Vásárló Új korszakba lép a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. december 3. 12:56
Hiába a hírnév, a Dr. Martensnél a túlélésről szólt az elmúlt fél év.
Vásárló A Temu megtalálta a vásárlók gyenge pontját
Buksza blog | 2024. december 3. 11:48
Egy évvel ezelőtt a két kínai online óriás, amelyek hatalmas felfordulást hoztak a kiskereskedelemben, még nem tudták kimazsolázni az év végi bevásárlási szezon legjobb falatját.
Vásárló Ijesztő drágulás a magyar diszkontokban – majdnem a duplájára nőtt a legolcsóbb tojások ára
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. december 2. 05:41
Összességében visszafogottan emelkedett havi és éves szinten is a diszkontokban megvehető alapélelmiszerek ára a Privátbankár Diszkont Árkosara szerint. Ugyanakkor a tojás egészen durva mutatvánnyal rukkolt elő, ami a külföldi helyzetet tekintve annyira nem is meglepő. 
Vásárló A kozmetikai ipar trükkjei – nesze neked, fogyasztóvédelem
Elek Lenke | 2024. december 1. 14:46
Elképesztő mennyiségű, márkájú, fajtájú arc-, kéz- és lábkrémet, lemosót, tonikot, arcmaszkot, szemránckrémet lehet kapni – de hogy melyiket válasszuk, abban senki sem segít. Közben trükkök százaival próbálnak minket befolyásolni.
Vásárló Éves megyei matrica – egy költséghatékony opció
Márkázott tartalom | 2024. november 28. 10:54
Az autópálya matrica kínálat változásainak első lépése a 2015-ben, vármegyékre érvényes matricák bevezetése volt. Az új termék népszerűsége pedig azóta is töretlen, hiszen évek óta az eladási statisztikák élén találhatjuk azt, ez pedig várhatóan jövőre sem változik.
Vásárló A nap képe: dupla annyiba kerül a kolbász Budapesten, mint Bécsben
Privátbankár.hu | 2024. november 27. 17:04
Hihetetlenül hangzik, de igaz: a magyar fővárosban sokkal drágább az utcán kolbászozni, mint az osztrákban.
Vásárló Mi kell egy modern ergonomikus irodába?
Márkázott tartalom | 2024. november 25. 17:48
A modern, egészséges munkakörnyezet már régen nem csupán egy asztal és egy szék kombinációját jelenti. Az ergonomikus iroda kialakítása kulcsfontosságú a munkavállalók egészsége, kényelme – és produktivitása szempontjából is. A dolgozók fizikai és mentális jólétének támogatása kulcsfontosságú egy vállalat működése során, hiszen ezáltal elhivatottságuk, munkakedvük és hatékonyságuk is nő, de mi mindenre van szükség egy ergonomikus iroda kialakításához? Ezt vizsgáljuk az alábbiakban. 
Vásárló Árat csökkentett a Penny tulajdonosa az egyik kedvenc piacán
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 24. 19:44
A kelet- és közép-európai országok kiskereskedelmének sokszínűségére példa, hogy a Magyarországon a Pennyvel jelen lévő német REWE Group Bulgáriában a Billa áruházakkal szerzett nagy piaci részesedést.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG