1p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Egyre tudatosabban vásárolunk, amihez az elmúlt években a kereskedők is alkalmazkodtak. Bár több ezer boltot zártak be, így is több olyan lett, ahol kifejezetten csak egyféle terméket tudunk megvenni. Rossz hír a vidékieknek, hogy azok, akik költekezni akarnak, nehezebb helyzetben vannak, mint a budapestiek.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adatai szerint tavaly év végén közel 154 ezer árusítóhely volt Magyarországon. Az elmúlt évekre visszatekintve az egyes szakterületeken kisebb-nagyobb mozgások egyaránt megfigyelhetők, összhangban a fogyasztói szokások és a piac változásaival. A válság előtti időszakban 165 ezer helyen lehetett vásárolni, ami 10 ezer üzlet megszűnését jelenti, néhány év alatt - derül ki az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) felméréséből.

Az élelmiszerüzlet nem vész el, csak átalakul

Az élelmiszer-kereskedelemben elsősorban a pályaváltás volt jellemző, így  30 ezerről 25 ezerre csökkent a vegyesboltok száma, miközben a szaküzleteké (zöldség, hús, pékáru) 15 ezerről 20 ezerre nőtt. A közelmúltbeli tulajdonosváltások ráadásul itt mozgatták meg legjobban a hálózati rendet.

Nyomulnak a kínaik

Csökkent a textil-, ruházati üzletek száma, 28 ezerről 25 ezerre, ráadásul úgy, hogy közben egyre nagyobb teret nyertek az ázsiai piacok és üzletek. Becslések szerint az ilyen jellegű üzletek között jelenleg legalább 5 ezer kínai, ázsiai ruházati üzlet működhet, vagyis legalább minden ötödik eladott ruha, Ázsiából származik. Az OKSZ szerint az ázsiai piacok súlya azonban ennél sokkal nagyobb, mivel sok ruházati boltos náluk szerzi be árukészletét.

Az elmúlt évek visszaeső fogyasztásának következménye a bútor, háztartási cikkek üzletszámának csökkenése is. Ugyanakkor nőtt a használtcikk-üzletek száma, jelenleg több mint 7 ezer működik országszerte.

Többen is dupláztak

Az internet is hatással volt arra, hogy egyes üzletek helyzete hogyan alakul. Megduplázódott például a telekommunikációs szaküzletek száma, jelenleg 2 ezer tevékenykedik a kereskedelemben. Több mint 2 ezer sportszerszaküzletben lehet vásárolni, ahol szintén közel kétszerese az értékesítőhelyek száma a korábbi évekénél, ami feltehetően a sportosabb életmóddal függ össze.

A nagy vesztes a könyvesbolt, számuk jócskán csökkent, 3500-ról 1500-ra. Vagyis az könyvesboltok csaknem 60 százaléka húzta le végleg a rolót.

Budapesten könnyebben lehet költeni a pénzt

A települések üzlethálózatát tekintve az elmúlt években a fővárosban  nőtt az üzletek száma, összesen több mint 2 ezerrel, jelenleg 35 ezer helyen vásárolhatnak az itt lakók és az átutazók. A többi településen csökkent a vásárlóhelyek száma, legnagyobb mértékben a községekben, ahol 25 ezer bolt helyett jelenleg már csak 20 ezer fogadja a vásárlókat.

A vásárlóhelyek alapterülete az elmúlt években közel félmillió négyzetméterrel nőtt, jelenleg 18 és fél millió négyzetméter. Az alapterület bővülésének megfelelően - miközben az üzletszám csökkent az elmúlt években - nőtt az üzletek átlagos alapterülete, a kereskedelem egészét tekintve ez jelenleg 121 négyzetméter. Ebben a garázsbolt és a hipermarket is benne van. Az alapterület gyarapodása az új üzletek építésének köszönhető.

100 emberre jut 1 vállalkozás

A kereskedelemben közel 104 ezer vállalkozás üzletében, áruházában lehet vásárolni. Ezen belül azoknak az üzletláncoknak a száma, akiknek 20-nál több üzletük van, alig változott az elmúlt években, tavaly év végén 144 ilyen hálózat volt, mintegy 10 ezer üzlettel.

A kisebb vállalkozások száma néhány ezerrel csökkent. A legkisebb, egy üzletben tevékenykedő vállalkozások száma 81 ezer - ez szintén kevesebb a korábbi évekhez képest -, ami a kereskedelmi vállalkozások legnagyobb tömegét jelenti.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG