3p
Meglódult a vendéglátóhelyek forgalma, a munkahelyi vendéglátásban viszont kevesebbet étkezünk.

2018 első négy hónapjában 332 milliárd forint bevételt könyvelhettek el a vendéglátóhelyek, ami közel 6 százalékos növekedést jelent. Ez jobb, mint a 2017-es év eredménye, akkor 4 százalék alatt ragadt a növekedés mutatója, miközben akkor első lépcsőben 27 százalékról 18 százalékra csökkent az áfa. Ugyanakkor úgy tűnik, az 5 százalékos áfakulcs már hozta a maga formáját – írja friss elemzésében a Blokkk.com.

A kereskedelmi szakblog cikke szerint 2018-ban eddig 5-6 százalékkal emelkedtek az éttermi étkezés árai, ami azt jelenti egyik oldalról, hogy ha a vendégnek több a pénze, akkor szívesebben és többet jár vendéglőbe. A vendéglősök viszont úgy emeltek árat, hogy közben 2018 elejétől 5 százalék lett az áfa, ami 11 százalékos árcsökkenést jelenthetne. Ha a kettőt összeadjuk, akkor bizony csinos mérték kerekedne ki belőle, tehát jutott a vendéglátósoknak némi pénz az árak emeléséből és az áfakulcs csökkentéséből.

Ahol rosszul járnak a cafeteria bedarálásával

A munkahelyi vendéglátás kisebb szelete a vendéglátóipar egészének, súlya 12 százalék körüli. Az év első négy hónapjának 43 milliárd forintos forgalma ugyanis 5-6 százalékos visszaesést takar, úgy, hogy egyik hónapban sem volt növekedés. Az árak persze itt is emelkedtek, ugyanakkor a képhez hozzátartozik, hogy a munkahelyi vendéglátásban nem volt áfakulcs csökkentés. Pedig ezek szerint jól jött volna itt is. És ha 2019-től megvágják a cafetériákat, akkor annak egyik kárvallottja a szolgáltatók közül a munkahelyi vendéglátás lesz.

Kevesebb helyen ehetünk

A Blokkk.com cikke szerint 2013-ban 50 ezer alá csúszott a kereskedelmi vendéglátóhelyek száma, az elmúlt két évben pedig 45-46 ezer körül mozgott. Az éttermek, büfék, cukrászdák, szórakozóhelyek, kocsmák száma egyaránt lassan, de folyamatosan csökkent.

Meglepő módon ugyanakkor a munkahelyi vendéglátóhelyek száma emelkedett az elmúlt években, így volt ez 2017-ben is. 2013-ban öt és félezer volt a számuk, ami 2017 végére megközelítette a hatezret.

Mennyit lehet keresni pincérként?

Az éttermi vendéglátásban a fizikai dolgozók létszáma 2018 áprilisában 45 és félezer volt, a havi bruttó átlagkereset 177 ezer forint. Egy évvel korábban a pincérek, szakácsok létszáma 41 ezer volt, tehát valamelyest emelkedett. Az éttermi fizikai dolgozók havi bruttó átlagkeresete 164 ezer forint volt 2017 áprilisában. Miközben hatalmas munkaerőhiányról panaszkodnak a vendéglátósok, főleg a nyári, idegenforgalmi időszakban.

Előbbi azt jelenti, hogy mindent mérlegre téve a nagyobb forgalom, az áfakulcs csökkentés és az áremelés mellett 8 százalékkal nőtt a fizikai dolgozók havi bruttó átlagkeresete. Ez bizony elmarad a nemzetgazdaság 10 százalék feletti bérnövekményétől.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG