10p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tovább fékeződik az élelmiszerár-emelkedés tempója: májusban 9 hónapja nem látott üteműre lassult a drágulás, de még így is 30 százalék fölötti mértékben emelkedett a családi nagybevásárlás költsége egyetlen év alatt. Az előző havinál valamivel többért pakolhattuk tele a Privátbankár Árkosarat, viszont a vaj- és trappista-árháborúból úgy tűnik, a vásárlók kerültek ki győztesen.

Tovább zuhanó kereslet vs. újabb piacellenes intézkedések - lehet ebből érdemi inflációcsökkenés?

Legutóbbi Árkosár-felmérésünkben azt jártuk körül alaposabban, hogy a hipermarketekben lassacskán kibontakozó inflációcsökkenésnek mi állhat a hátterében. Legfőbb okként a kiskereskedelmi forgalom összeomlását, valamint a kormányzati intézkedésekre adott jelzéseket azonosítottuk - egy érdemi árcsökkenéssel például akár a gyakorlatilag minden szereplő által ostorozott árstop kivezetése is napirendre kerülhetett volna. Nos, májusra mindkét fronton történtek fejlemények.

Ami a kormányzati intézkedéseket illeti: az árstop továbbra is velünk maradt, a kormány meghosszabbította annak hatályát - dacára annak, hogy mostanra gyakorlatilag minden érintett szereplő és szakmai szövetség károsnak, piactorzítónak, összességében pedig az árszínvonal növekedését okozó intézkedésnek nevezte az árstopot, a jegybank közgazdászai pedig számszerűsítették is annak inflációnövelő hatását (3-4 bázispontot magyaráz szerintük a teljes áremelkedésből).

És ha ez nem lenne elég, a kabinet ismét belenyúlt a piac működésébe: kötelező akciózást írt elő azoknak az élelmiszer jellegű bolti vegyes kiskereskedelemben tevékenykedő cégeknek, amelyek 2021-es árbevétele meghaladta az 500 millió forintot. A részletszabályok már érkeznek, meghatározták a 20 termékkategóriát, amelyekben június 1. és szeptember 30. között csütörtökönként egyhetes akciót kell hirdetniük az üzleteknek. Hogy ennek van-e bármi értelme azon kívül, hogy az eddig is meglévő akciós termékek mellé ki kell írni, hogy a kormánynak köszönhetjük a kedvezményt, az majd elválik... Mindenesetre az eddig meglévő extraterhek mellé egy újabb bizonytalansági tényező került a rendszerbe a piaci szereplők számára, aminek az árát - mint mindig - a vásárlók kényszerülnek majd megfizetni. Ha a valós piaci folyamatok helyett hosszabb távon a szabályozó alakítja egyes termékek árát, az akár meg is akaszthatja vagy lassíthatja a drágulás fékeződését mutató trendet.

Merthogy a piaci folyamatok egyébként az áremelkedés egyre jelentősebb mérséklődéséhez vezetnek, vezetnének: a kiskereskedelmi forgalom zuhanása folytatódott, a legfrissebb jelentés szerint volumenben több mint 10 százalékot esett az élelmiszerek forgalma Magyarországon.

A zuhanó kereslet miatt az árakat is kénytelenek lennének lejjebb (vagy legalábbis: kevésbé feljebb) igazítani az áruházláncok, amelyet a forint erősödése, az energiaköltségek csökkenése mellett a globális ellátási zavarok enyhülése is támogatna - hacsak a kormány nem okoz újra további ellátási zavarokat a magyar szereplők körében a durván piacellenes intézkedéseivel. Az árstopból úgy tűnik, nem sikerült megérteni, hogy amennyiben bizonytalanságot okoz a kormány a rendszerben, a szereplők fokozott óvatosságra kényszerülnek az üzleti magatartásukban - így az árképzésükben is.

Tovább fékez az áremelkedés, de havi szinten nem folytatódik a csökkenés

Ahogy az elmúlt több mint 16 év során minden hónapban, úgy május 5-én is végigjártuk három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke. Ezúttal is az Auchan, az Interspar és a Tesco üzleteit jártuk végéig egy nap alatt - az eredményeket szokás szerint egy nappal a KSH friss inflációs adatközlése előtt publikáljuk. Az éves élelmiszerár-emelkedés mértéke az elmúlt hónapokban a decemberi 44 százalékos csúcsról lassan csökkent, már csak a bázishatás miatt is - a tavalyi ugrásszerű áremelkedésre rakódó újabb drágulások százalékosan kifejezve kisebb értéket adnak. Márciusban és áprilisban maga a kosárérték is csökkent, magyarán, mindkét hónapban olcsóbban tölthettük meg a bevásárlókocsit ugyanazzal a harminc termékkel, mint februárban.

Most, májusban az éves áremelkedés ütemének csökkenése folytatódott, de az előző hónaphoz képest újra drágábban tudhattuk le a családi nagybevásárlást.

A három áruház közül az előző hónaphoz képest ezúttal csak az Auchan lett olcsóbb - áprilisban épp fordított volt a kép, akkor a Tescóban és az Intersparban csökkent havi összehasonlításban az Árkosár végösszege, most viszont ők valamivel drágábbak lettek. Így átlagosan 1,2 százalékkal nőtt egy hónap alatt a végösszeg, ami 426 forintos emelkedést jelent a 30 termékre vetítve.

A három áruház átlagos ára az emelkedés ellenére egy hajszállal 36 ezer forint alatt maradt - ez azt jelenti, hogy

egy átlagos családi havi élelmiszer-bevásárlás 35 597 forintba került május első napjaiban.

A legolcsóbb és a legdrágább áruház között kevesebb mint 10 százalékos az eltérés, 3 276 forint volt a különbség a végösszegben. Ha pedig mindent ott tudnánk megvásárolni, ahol a legolcsóbban adják, akkor 31 895 forintot kellene kiadnunk a termékekért - ez azonban komoly szervezést igényelne a család részéről, amihez képest a megspórolható pénz nem nevezhető jelentősnek.

Az éves átlagos áremelkedés mértéke 31,5 százalékra csökkent májusban.

Ennél alacsonyabb éves drágulást utoljára kilenc hónapja, 2022 augusztusában mértünk. Ez biztatóan hangzik, de nem szabad elfelejteni: ez csak annyit jelent, hogy kevésbé száguld az élelmiszer-infláció, még mindig közel harmadával drágább a bevásárlás, mint egy évvel ezelőtt - egészen pontosan átlagosan

8617 forinttal többet kellett most a kasszáknál hagynunk, mint 2022 májusában.

Két év alatt 13 400 forinttal nőtt az az összeg, amit pontosan ugyanezért a 30 termékért kell kifizetnünk - ez 2021 májusához képest hajszál híján 60 százalékos drágulást jelent a családi nagybevásárlásnál.

Összességében tehát azt mondhatjuk: sokkal drágábban vásárolhatunk be most, mint tavaly, a drágulás éves üteme azonban csökken - havi szinten viszont nem sikerült folytatni a két hónapon át tartó árcsökkentést.

Jobban vagy rosszabbul jártak a nyugdíjasok?

Laptársunk, az mfor.hu a Privátbankár Árkosár adatai alapján saját összeállítást készít. A Nyugdíjas Árkosár azt hivatott bemutatni, hogy mennyibe kerül egy nyugdíjas havi bevásárlása. Egy aktív, valamint egy nyugdíjaskorú fogyasztói kosara ugyanis eltér egymástól, bizonyos termékeket nagyobb, míg másokat egyáltalán nem, vagy kisebb mennyiségben vásárolnak idős honfitársaink. A legfrissebb eredményeket itt olvashatja >>

Lehet azért ehhez képest spórolni, ha hűségesek vagyunk - mennyire kavarnak be az "állami akciók"?

Az elmúlt hónapokban többször jeleztük: ennél azért meg lehet úszni olcsóbban is a nagybevásárlást, ehhez azonban mindenképp részt kell vennünk az áruházak hűségprogramjaiban. Az Árkosár általános módszertana szerint ugyan figyelembe vesszük az akciós árakat, de csak akkor, ha ezek nem kötődnek valamilyen feltételhez - így a mennyiségi kedvezményekkel és a hűségkártyához, -applikációhoz kötött kedvezményekkel nem számolunk. Az utóbbi időben ezen a fronton mindhárom szereplő sokat erősített, abszolút értelmezhető kedvezmények járnak a hűségprogramok résztvevőinek.

Kérdés, hogy a júniustól bevezetendő kötelező akciózás ezen mennyire változtat - nyilván azokat az akciókat nem lehet majd hűségprogramhoz kötni, így adott esetben az ilyen kedvezmények megkurtítására is kényszerülhetnek a láncok. Remélhetőleg összességében nem veszítenek a vásárlók a folyamat végén.

Egy képen háromféle akció - sima, mennyiségi (2 db vásárlása esetén) és hűségprogramos. Vajon az állami ehhez hozzátesz, vagy elvesz? Fotó: Privátbankár
Egy képen háromféle akció - sima, mennyiségi (2 db vásárlása esetén) és hűségprogramos. Vajon az állami ehhez hozzátesz, vagy elvesz? Fotó: Privátbankár

Mi drágult a legjobban? Mi a legkevésbé?

Olyan terméket továbbra sem találni, amelyhez idén olcsóbban juthatunk hozzá, mint egy évvel ezelőtt. Az árstopos termékek között van olyan, ami most is pont annyiba kerül, mint egy éve (étolaj). Más árstopos termékeknél minimális drágulást jegyezhettünk fel - ez a kínálat szűkülésére vezethető vissza: nem kapható például ugyanolyan kristálycukor, mint egy évvel ezelőtt, csak valamivel drágább fajta. Volt olyan hipermarket, ahol a pultból egyáltalán nem lehetett csirkemellfilét kapni, az előre csomagolt, hűtős változat pedig nem az "alap", vákuumfóliás kilós kiszerelés volt, hanem a valamivel drágább fajta, dobozos, darabolt verzió. Összességében a cukornál 4,4, a csirkemellfilénél 6,6 százalékos éves áremelkedést mértünk, ami a többi termék árváltozásához képest nagyon alacsonynak, az árstophoz képest kissé magasnak mondható. Lisztből viszont két áruházban is a szokásosnál drágábbat találtunk, így egy hónap alatt 13,5, egy év alatt 27,3 százalékos áremelkedésről tudunk hírt adni. Hiába ugyanis a kisebb összeget feltüntető árcímke, ha üres mögötte a polc - ez az egész árstop rákfenéje.

A legnagyobb áremelkedést egy év alatt az árstopon kívüli UHT-tejnél mértük, ami a második helyezett kenyérhez hasonlóan több mint 70 százalékot drágult egy év alatt. 66 százalékkal drágább lett az alma kilója, közel 65-tel a tejföl. Az átlagosnál nagyobb drágulást az alábbi 16 termék esetében mértük 2023. májusban:

Az árstopos termékeken kívül a legalacsonyabb áremelkedést a sajtnál mértük, ami csak 3,7 százalékkal került többe, mint egy éve. A bázishatás beérett a margarinnál is: tavaly olyan sokat drágult, hogy most csak 4,6 százalékkal kellett többet leszurkolni érte, mint egy éve.

Havi legolcsóbbak: hogy áll a vaj- és a trappista-árháború?

Pár hónappal ezelőtt a vaj frontján indult meg a látványosabb árháború az élelmiszerláncok között: az általános élelmiszer-infláció még csúcson volt, de a piaci szereplők sorra adták ki a közleményeiket arról, hogy a tejpiaci helyzet javulásának eredményeként komolyabb mértékben csökkentik a vaj árát. Később hasonló bejelentések érkeztek a trappista sajtról is. Márciusban ezért megnéztük, hol tart az árcsökkentés - most pedig ellenőriztük, meddig jutottunk ezen a téren. "Havi legolcsóbbak" rovatunkban minden hónapban kiválasztunk három terméket, és megvizsgáljuk, hogy az általános módszertantól eltérve, márkára és minőségre való tekintet nélkül hol lehet ezeket a legolcsóbban beszerezni. A vaj és a trappista sajt mellett a tejföl esetében ismételtük meg a két hónappal ezelőtti felmérést.

A legolcsóbb (legalább 80 százalékos zsírtartalmú) vajat ezúttal az Intersparban találtuk, a sajátmárkás termék kilónként 3592 forintért volt elérhető. Az Auchan sajátmárkása 3595, a Tescóé 4795 forint volt ottjártunkkor. Az átlagos kilónkénti ár 3994 forint - két hónappal ezelőtt még 5109 volt ugyanez az ár, két hónap alatt tehát több mint 20 százalékkal csökkentették a legolcsóbb vajak árát a hipermarketek.

Trappista sajtot már 1890 forintért találtunk kilónként - ennyiért adta az Interspar a Cheeseland trappista sajtot ottjártunkkor. Az Auchanban a sajátmárkás trappista 2589 forint volt, a Tescóban a Tami trappista kilónként 2599 forintba került - de Clubcarddal már 1990 forintért is megkaphattuk. Még ha a hűségkedvezményt nem is számítjuk bele az átlagárba, akkor is nagyot esett a trappista ára: a mostani 2359 forintos átlagár 34 százalékkal alacsonyabb, mint a két hónappal ezelőtti.

A legolcsóbb tejfölöket vödrös kiszerelésben, sajátmárkás verzióban, 12 százalékos zsírtartalommal találjuk meg a polcokon (nem meglepő módon). Ebből a legolcsóbb az Auchané (1093 forint kilónként), a Tescóé 1104 forintba kerül kilónként, az Intersparé pedig 1163 forintba. Az átlagár 1120 forint - ez szinte megegyezik a két hónappal ezelőtti 1163 forintos átlagárral, itt tehát egyelőre nem mértünk árcsökkenést.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Ikonikus termékével csábítja a vásárlókat legújabb boltjába az Ikea
Buksza blog | 2024. november 23. 16:49
Egy olyan, már-már prózai termék, mint a bevásárlószatyor, akár ikonná is válhat, amelyre marketingkampányt lehet építeni. Az Ikea pontosan ezt teszi az igencsak elegánsnak ígérkező új boltjában.
Vásárló A botrány után jön a bagóért adott menü a Mekikben
Buksza blog | 2024. november 23. 15:48
A McDonald’s 2025-ben új termékcsoporttal jelentkezik, amelynek ételeiben az lesz a közös, hogy feltűnően olcsón fogják kínálni őket. Ezzel folytatják az idén kezdett ötdolláros burgeroffenzívát.
Vásárló Lehet, hogy a jövőben még több kis boltot nyitnak a nagy boltláncok
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 23. 14:51
Az olaszországi kiskereskedelem az áruházláncok rémálma, mert több száz cég versenyez a vásárlókért. Még az olyan óriásoknak is komoly gondjaik akadnak, mint a francia Carrefour.
Vásárló Visszaküldhető flakonok és biológiailag lebomló tisztítószerekkel hódít a Biobubi
Natív tartalom | 2024. november 22. 11:48
Fenntartható és hatékony tisztítószereket árusít Háromfai Balázs és felesége Százhalombattáról. A flakonvisszaváltó rendszert is üzemeltető magyar vállalkozás 2019-es indulása óta mára országos ismertségnek örvend. A sikert megalapozó vízkőoldó mellett folyamatosan nő a biológiailag lebomló anyagokból készült termékek palettája, mosószer, mosogatószer, duguláselhárító, ablaktisztító, zsíroldó, felmosószer és kávégép tisztító is helyet kapott a könnyen kezelhető webshopban.
Vásárló Hogyan őrizd meg az egyensúlyt otthoni munkavégzés mellett?
Márkázott tartalom | 2024. november 18. 09:36
Az otthoni munkavégzés ma már nem csak egy lehetőség, hanem sokak számára a mindennapi valóság. A home office vonzereje a rugalmas időbeosztásban, a kényelmes otthoni környezetben és az ingázással megspórolt időben rejlik.
Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG