Karakoram országút
A Pakisztánt és Kínát összekötő utat időnként a világ nyolcadik csodájaként is szokás emlegetni, mivel amellett, hogy a legmagasabb pontja közel 4600 méterrel van a tengerszint felett, hihetetlenül nehéz körülmények közt épült, hegyek közt kivájva 1966 és 1979 közt.
(Wikimedia Commons/Mohib Baig) |
A nagyközönség számára 1986 óta nyitott úton sziklaomlások, földcsuszamlások, havazások, áradás, állatcsordák és száguldozó sofőrök veszélyeztetik a közlekedőket.
Pánamerikai autópálya
A PAH alapvetően nem lenne veszélyesebb, mint az átlagos amerikai autópálya, csakhogy az Alaszkától egészen Chiléig húzódó útvonal némelyik szakaszán egyáltalán nem életbiztosítás áthaladni.
(Wikimedia Commons/Tedbarth) |
Mexikóban és más közép-amerikai országokban a drogkartellek jelentenek fenyegetést, míg Panamában a FARC kormányellenes gerillái előszeretettel rabolják el az óvatlanokat, hogy aztán váltságdíjért tartsák őket fogva. A több mint 48 ezer kilométer hosszú utat csupán csak egy 96 kilométeres szakasz töri meg, a Darién Gap Panama és Kanada között, itt még nagyobb a FARC hatalma.
Szecsuán-Tibet autópálya
A Csengdut és a tibeti főváros Lhasát összekötő autópálya amellett, hogy 2028 kilométer hosszú, más szempontból is veszélyes – a legmagasabb pontja mintegy 6000 méteren van, ezért az erre utazók közül sokan rosszul lesznek a magaslati betegség, és az 1954-es megnyitás óta évente több ezer ember életét követeli ez az útvonal.
Szibériai út Jakutszk felé
Szibérián átutazni mindig komoly kihívás, de a Csontok útjának keresztelt, nagyrészt lebetonozatlan út még az átlagosnál is nagyobb megterhelést jelent.
A Csontok útján jelentősen könnyebb télen utazni, mivel ekkor a föld és a víz is fagyott, viszont nyáron, mikor sokat esik, hajlamos brutális sártengerré változni, amin csak a legkeményebb terepjárók tudnak átkelni. Ráadásul a kialakuló óriási forgalmi dugókban gyakoriak a rablások is.
Guoliang alagút
Mikor a kínai kormány úgy döntött, hogy nem éri meg azzal vacakolni, hogy kiépítsenek egy olyan utat, amit csak 300 ember használna, 13 helyi fogta magát és alagutat fúrt a tömör sziklafalon keresztül. Az 1977-ben megnyílt alagút 4,5 méter magas és 3,5 méter széles, és esős időben gyakorlatilag járhatatlan.
(Wikimedia Commons/山海风) |
Észak-Yungas út
A bolíviai La Paz és Coroico közt húzódó, egyébként „halálútnak” keresztelt, közel 65 kilométeres útszakasz legfőbb jellemzői több mint 900 méteres szintkülönbség esés, valamint közel 200 hajtűkanyar. 2006 óta 200-300-an halnak meg itt átlagosan évente, de szerencsére ez a tendencia javulni látszik, ugyanis a legveszélyesebb útszakasznak már van egy lebetonozott, kétsávos alternatívája.
(Wikimedia Commons/Alex Proimos) |
Tündéri rétek útja
Angyali neve ellenére a Nanga Parbet hegy lakói által épített pakisztáni út a világ legveszélyesebbjeként számon tartott út, amit csak a legkeményebb idegekkel rendelkezők keresnek fel.
(Wikimedia Commons/Rameez Javed) |
A több száz éves, 16 kilométeres útvonalat csak nyáron lehet használni, és megépítése óta nem volt karbantartva, ezért néhány helyen alig járható, ráadásul sehol sincsenek kiépítve korlátok.
A legextrémebb vasútvonalak - a Privátbankár.hu cikkében Legyen szó akár rosszul megépített, veszélyes terepen húzott sínekről, vagy éppen a pocsék utasbiztonságról, összeszedtünk néhányat olyan vasúti utak közül, ahol nem árt figyelni. Részletek. >>> |