Fotó: Privátbankár.hu |
Két hete indította el új közösségi autómegosztó szolgáltatását Budapesten a Mol. A szolgáltatás lényege, hogy egy mobilapplikáció segítségével szerte a városban felvehetünk egy autót, ha előzetesen szerződést kötöttünk a szolgáltatóval, amit aztán időalapon fizetve használhatunk. Ha elintéztük a dolgunkat, szintén a mobilapp segítségével lezárjuk az autót és befejezzük a bérlést.
A Limók azóta ellepték a várost, a korábban már a piacon lévő GreenGo autóival együtt már örvendetesen gyakran találkozhatunk közösségi autókkal Budapesten. A bevezetési időszakban, április végéig a Mol nem számol fel havidíjat, illetve február 25-ig féláron, percenként 33 forintért lehet használni az autókat, így rengetegen döntöttek úgy, hogy kipróbálják a szolgáltatást - közülük sokan biztosan a GreenGo ügyfelei is.
A Mol sajtóosztálya kérdésünkre elárulta: a regisztrációk és a használat száma is minden várakozásukat túlszárnyalta, már több mint 10 000 regisztrált felhasználója van a MOL Limónak (másfél hét alatt!).
Azért találják kevésnek a 300 autót a felhasználók, mert mindenki Limózni akar
A közösségi autós fórumokon időről időre felmerül, hogy nem állította hadrendbe összes autóját a társaság, ugyanis bár 300 autós flottájuk van, a térképeken mégis jóval kevesebb elérhető járművet látni - rendszerint a jelenleg 168 autóval üzemelő GreenGóból több szabad akad a városban. A társaság azt írta erről a Privátbankár.hu-nak: a felhasználók azért érezhetik azt, hogy nem elérhető mind a 300 autó, mert a MOL Limo térképen csak az éppen elérhető és megfelelő töltöttségi szintű autók látszódnak. Az első másfél hét tapasztalati azt mutatják, hogy
15 percnél (!) nem áll tovább egy autó, tehát a járművek gyakorlatilag folyamatosan használatban vannak.
"Ezen kívül a térképen a felhasználók az alacsony (20%) alatti töltöttségi szintű autókat sem látják, ezeket kollégáink folyamatosan tankolják, töltik, és amint lehet visszakerülnek a szolgáltatásba. Igyekszünk minden ügyféligényt kiszolgálni, ahogy arra is ügyelünk, hogy elsősorban éjszaka végezzük el a takarítást, karbantartást, és azokat a tevékenységeket, aminek ideje alatt ki kell vennünk az autót a szolgáltatásból" - közölték.
A parkolás még nem zökkenőmentes: fizetik a bírságokat
Gyakran látni "mikuláscsomagot" a benzines Limok szélvédőjén, mi is találtunk az általunk használt autó kesztyűtartójában 3-4 parkolásibírság-értesítőt. A Limo flottájában ugyanis egyelőre többségben vannak a benzines autók (200 darab a 300-ból), ezek pedig nem zöld rendszámosak, így értelemszerűen parkolási díjat kell fizetni utánuk. Ez (zónán belüli használat esetében) benne van az árban, az ügyfeleknek nem kell foglalkoznia parkolásindítással-leállítással.
Ezt a társaság is megerősítette kérdésünkre: ha az ügyfél szabályos, közterületi parkolóhelyen állt meg a Limo-zónán vagyis a szolgáltatási területen belül, akkor minden parkolási költség a MOL Limót terheli. Mikuláscsomagok pedig azért kerülnek mégis a szélvédőkre, mert jelenleg még finomhangolják a parkolási díjfizető-rendszert - ezért előfordulhat, hogy késve vagy rosszul fizetik a parkolási díjat, de ez a díj természetesen a MOL-t terheli.
A parkolási díj önmagában is komoly tétel lehet a költségvetésen belül - bár ha valóban csak negyed órákat állnak a társaság autói használaton kívül, az sokat levehet az előzetes becslésekből. A borsos bírságok azonban alaposan megdobhatják a veszteséget - ezzel kapcsolatban a társaság annyit közölt megkeresésünkre, hogy a MOL által befizetett parkolási költség nem nyilvános, de a szolgáltatás indítása előtt felmérték az ezzel járó költségeket.
Hogy van-e lehetőségük megvizsgálni az egyes esetekben külön-külön, hogy jogosan kapták-e a bírságot az autók, vagy ha csomagot kapnak, azt automatikusan befizeti-e a Mol, azt a társaság nem kommentálta.
Más a helyzet persze a tilosban várakozással: ha az ügyfél, vagyis az autó vezetője szabálytalanul parkolta le az autót, akkor ez az összeg a felhasználót terheli. Mivel a rendszerben nyomon követhető, ki használta az autót az adott időben, így ez alapján az érintett ügyfélnek terhelik ki az összeget.
Mikor lesznek Limo-parkolók a plázákban?
A Limót bemutató sajtótájékoztatón volt róla szó, hogy aktív tárgyalásokat folytatnak bevásárlóközpontokkal, hogy alakítsanak ki Mol Limo parkolókat, amelyeket ingyen használhatnának az autók. Érdeklődtünk arról, köttetett-e már esetleg ilyen megállapodás? Erre a társaság azt válaszolta: valóban folynak a tárgyalások, céljuk, hogy minél több belvárosi áruházban legyenek dedikált Limo-parkolóhelyek és könnyen elérhető autók a felhasználók számára. Konkrétumokról egyelőre korai beszélni, de pozitívan fogadták a megállapodási szándékunkat - írta a Privátbankár.hu-nak a társaság.