“Nagyapámnak se volt téli gumija. 30 évig vezette a ladát balesetmentesen, pedig voltak ám telek!” Sokan gondolják még úgy, hogy megfelelő vezetéstechnikával kompenzálni lehet az abroncsok hiányosságait. Sajnos ez nem igaz.
Az utóbbi években a vezetési stílusunk sokat változott. Több az autó az utakon, sokkal többen hajtunk fel naponta valamilyen autópályára, és az életmódunk sem a régi. A balesetvédelemnek ma már jóval komolyabb a jelentősége, mint amikor kevesebb jármű közlekedett naponta.
Fizika és kémia
Nyáron az aszfalt akár 60-70 fokra is felmelegszik. A gumi ilyenkor felpuhul, a tapadása pedig megnő. Télen a fagyban viszont éppen az ellenkezője történik: a tapadás szinte megszűnik. Ha mindehhez még víz, hó vagy jég is párosul, szinte korcsolyázunk az úton.
A téli gumi anyaga egészen más tapadási jellemzőkkel rendelkezik, mint a nyári gumié. Hidegben is felfekszik az útra. Mélyebb bordázottságának köszönhetően a nedves, havas időszakokban is jó úttartást biztosít. A téli gumival rövidül a féktáv, kanyarbiztosabbá válik az autó. Ez a vezetési élményben és a fogyasztásban is tükröződik majd.
Hogyan használjuk a téli gumit?
Az Olcsobbgumi.hu akár a téli gumi házhozszállítását is vállalja. Ha még nem szereztük be a téli szettet, egyáltalán nem vagyunk késésben. Hamarosan beköszöntenek az első fagyok, ha pedig tartósan 7 fok alá csökken a hőmérséklet, eljött a gumicsere ideje.
A gumiszettet akár több szezonon át is használhatjuk, ezért hosszú távon érdemes felnivel együtt le- és felszerelni a készletet. A gumiabroncs széle sokkal kevesebb eséllyel sérül, mintha mindig fel- és lepattintanánk.
A gumicsere idején fontos a kerekek centrírozása is, hiszen a felnik akár állásban is deformálódhatnak egy kicsit. Ezzel az apró befektetéssel sokat tehetünk a jármű és a kerekek élettartamának meghosszabbításáért.
Tények és tévhitek
A téli gumival kapcsolatban még mindig számos tévhit tartja magát. Érdemes tudni, hogy:
● A téli gumi használata nem növeli nagyban a fogyasztást. A téli fogyasztás mindig magasabb, hiszen általában többet autózunk, gyakoribbak a dugók, és többet használjuk a fűtést és a világítást is.
● Sajos nem elég csak két pár keréken gumit cserélni. Ez ráadásul a futóműre is káros lehet. Minden keréken érdemes téli gumira váltani.
● A téli gumit általában az abroncsra nyomott hópehely jelről lehet felismerni. Az M+S (hó és sár) gumik nem téli gumik.
A jól kiválasztott szettel a biztonságunkba fektetünk. Érdemes kihasználni a téli gumik előnyeit a kényelmesebb és biztosabb téli autózás érdekében.