A 3-6 °C közötti hőmérsékleten végzett teszt során különböző sebességek mellett mind a száraz, mind a vizes, mind pedig a jeges (vizes műgyantával modellezett) úton való megállást vizsgálták, emellett mérték a csúszós úton mutatott kapaszkodóképességet, a gördülési ellenállást mutató kigurulást, sőt, a zajszintet is.
Háromszoros fékút
Az idei mérések legfontosabb tanulsága az volt, hogy az éppen ezekben a napokban téliesre forduló időjárási viszony között könnyen életveszélyes helyzetet teremthet az autón hagyott nyári gumi – mondta Fodor László, Használtautó.hu marketingvezetője.
Míg a téli- és a négyévszakos gumik jeges úton 40 km/órás sebességről fékezve 21-30 métert tettek meg a megállásig, a nyári gumival felszerelt tesztautónak ugyanehhez 69 méterre volt szüksége. Még úgyis, hogy ezt a mérést a hazai autókon használt abroncsok átlagánál jobb állapotban lévő nyári gumikkal végezték el.
A régi gumi is veszélyes
Az idei teszt során csak megfelelő profilmélységgel rendelkező gumikat teszteltek a szervezők, de a tavalyi mérések során az is bebizonyosodott, hogy télies útviszonyok mellett hasonlóan veszélyes a kis profilmélységű, illetve a tapadási képességükből már sokat veszített, 4-5 évnél idősebb abroncsok használata is. Az akkor tesztelt 5 és 8 éves abroncsok 47, illetve 62 méteres fékutakat adtak az említett tesztrésznél, a műgyantán 40 km/óráról fékezésnél, míg a mezőny java akkor is 22-29 méteres fékutakkal állította meg az autót.
Melyik gumik bírták jobban?
A vizsgálatban résztvevő abroncsok az egyes szempontoknak különböző mértékben tettek eleget. Míg a száraz és nedves úton – a használt téli és nyári gumik mellett – a Michelin, a Pirelli és a Continental volt a nyerő, jégen – különböző sebességeknél eltérő sorrendben a Michelin, a Goodyear, a Firestone és a Continental végzett az élen. A legjobb kigurulási értéket ugyanakkor a más szempontok alapján legfeljebb a középmezőnyben szereplő kínai Imperial abroncs érte el.
| 
 Abroncs  | 
 százalék*  | 
 értékelés  | 
| 
 Michelin Alpin A4  | 
 97%  | 
 nagyon jó  | 
| 
 Continental ContiWinterContact TS 850  | 
 95%  | 
 nagyon jó  | 
| 
 Firestone Winterhawk EVO 3  | 
 95%  | 
 nagyon jó  | 
| 
 Goodyear UltraGrip 8  | 
 94%  | 
 nagyon jó  | 
| 
 Barum Polaris 3  | 
 93%  | 
 jó  | 
| 
 Kleber Krisalp HP2  | 
 92%  | 
 jó  | 
| 
 Téli 3 éves használt - standard  | 
 91%  | 
 jó  | 
| 
 Pirelli SnowControl 3  | 
 90%  | 
 jó  | 
| 
 Hankook Winter i*cept W442  | 
 89%  | 
 jó  | 
| 
 BridgestoneBlizzak LM-30 (1,5 éves)  | 
 88%  | 
 jó  | 
| 
 Téli 3 éves használt - prémium  | 
 88%  | 
 jó  | 
| 
 Kléber Quadraxer (négyévszakos)  | 
 85%  | 
 kielégítő  | 
| 
 Bridgestone Blizzak LM-32  | 
 85%  | 
 kielégítő  | 
| 
 Imperial Snowdragon (kínai)  | 
 85%  | 
 kielégítő  | 
| 
 Riken Snowtime B2 XL  | 
 83%  | 
 kielégítő  | 
| 
 Debica Navigator 2 (négyévszakos)  | 
 80%  | 
 rossz  | 
| 
 Nyári 3 éves használt - prémium  | 
 69%  | 
 rossz  | 
Arra tehát, hogy összességében melyik abroncs teljesített a legjobban, csak az egyes kategóriákban mért teljesítmények súlyozásával kaphatunk választ. A magyar átlagos téli útviszonyoknak megfelelően a nedves aszfalton és jeges úton mért fékutakat 30-30 százalékos, a száraz úton mért fékutakat és a jégen való kapaszkodást 15-15 százalékos, míg a zajszintet és a gördülési ellenállást 5-5 százalékos súlyozással értékelték.
Az egyes szempontok eltérő súlyozása változtathat a fenti sorrenden, ha a zajszint fontosabb vagy kevésbé fontos, és a kapaszkodást jobban súlyozná, itt megteheti.
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
							Esélyes, hogy Zohran Mamdani lesz New York polgármestere. 						
                        
                        
                        
                        
                        
                        
                        

