A 3-6 °C közötti hőmérsékleten végzett teszt során különböző sebességek mellett mind a száraz, mind a vizes, mind pedig a jeges (vizes műgyantával modellezett) úton való megállást vizsgálták, emellett mérték a csúszós úton mutatott kapaszkodóképességet, a gördülési ellenállást mutató kigurulást, sőt, a zajszintet is.
Háromszoros fékút
Az idei mérések legfontosabb tanulsága az volt, hogy az éppen ezekben a napokban téliesre forduló időjárási viszony között könnyen életveszélyes helyzetet teremthet az autón hagyott nyári gumi – mondta Fodor László, Használtautó.hu marketingvezetője.
Míg a téli- és a négyévszakos gumik jeges úton 40 km/órás sebességről fékezve 21-30 métert tettek meg a megállásig, a nyári gumival felszerelt tesztautónak ugyanehhez 69 méterre volt szüksége. Még úgyis, hogy ezt a mérést a hazai autókon használt abroncsok átlagánál jobb állapotban lévő nyári gumikkal végezték el.
A régi gumi is veszélyes
Az idei teszt során csak megfelelő profilmélységgel rendelkező gumikat teszteltek a szervezők, de a tavalyi mérések során az is bebizonyosodott, hogy télies útviszonyok mellett hasonlóan veszélyes a kis profilmélységű, illetve a tapadási képességükből már sokat veszített, 4-5 évnél idősebb abroncsok használata is. Az akkor tesztelt 5 és 8 éves abroncsok 47, illetve 62 méteres fékutakat adtak az említett tesztrésznél, a műgyantán 40 km/óráról fékezésnél, míg a mezőny java akkor is 22-29 méteres fékutakkal állította meg az autót.
Melyik gumik bírták jobban?
A vizsgálatban résztvevő abroncsok az egyes szempontoknak különböző mértékben tettek eleget. Míg a száraz és nedves úton – a használt téli és nyári gumik mellett – a Michelin, a Pirelli és a Continental volt a nyerő, jégen – különböző sebességeknél eltérő sorrendben a Michelin, a Goodyear, a Firestone és a Continental végzett az élen. A legjobb kigurulási értéket ugyanakkor a más szempontok alapján legfeljebb a középmezőnyben szereplő kínai Imperial abroncs érte el.
Abroncs |
százalék* |
értékelés |
Michelin Alpin A4 |
97% |
nagyon jó |
Continental ContiWinterContact TS 850 |
95% |
nagyon jó |
Firestone Winterhawk EVO 3 |
95% |
nagyon jó |
Goodyear UltraGrip 8 |
94% |
nagyon jó |
Barum Polaris 3 |
93% |
jó |
Kleber Krisalp HP2 |
92% |
jó |
Téli 3 éves használt - standard |
91% |
jó |
Pirelli SnowControl 3 |
90% |
jó |
Hankook Winter i*cept W442 |
89% |
jó |
BridgestoneBlizzak LM-30 (1,5 éves) |
88% |
jó |
Téli 3 éves használt - prémium |
88% |
jó |
Kléber Quadraxer (négyévszakos) |
85% |
kielégítő |
Bridgestone Blizzak LM-32 |
85% |
kielégítő |
Imperial Snowdragon (kínai) |
85% |
kielégítő |
Riken Snowtime B2 XL |
83% |
kielégítő |
Debica Navigator 2 (négyévszakos) |
80% |
rossz |
Nyári 3 éves használt - prémium |
69% |
rossz |
Arra tehát, hogy összességében melyik abroncs teljesített a legjobban, csak az egyes kategóriákban mért teljesítmények súlyozásával kaphatunk választ. A magyar átlagos téli útviszonyoknak megfelelően a nedves aszfalton és jeges úton mért fékutakat 30-30 százalékos, a száraz úton mért fékutakat és a jégen való kapaszkodást 15-15 százalékos, míg a zajszintet és a gördülési ellenállást 5-5 százalékos súlyozással értékelték.
Az egyes szempontok eltérő súlyozása változtathat a fenti sorrenden, ha a zajszint fontosabb vagy kevésbé fontos, és a kapaszkodást jobban súlyozná, itt megteheti.