TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Megfelelő zene, jól kiválasztott szín, csodás illatok – mindenki ismer legalább egy marketingfogást, amivel az üzletek vásárlásra bíztatják az embert. Vannak azonban sokkal hétköznapibb, sokszor alig észrevehető apróságok, amik miatt akár a rászánt összeg többszörösét is otthagyjuk egy üzletben. Összeszedtük a tíz legalattomosabbat.

Időről-időre, különösen a nagy bolti dömpingek előtt előkerülnek a tipikus reklámfogásokat boncolgató tanulmányok: hogyan hat a megfelelő zene, a boltban felhasznált illatok, a világítás, a tárgyak kihelyezése a vásárlási szokásainkra. Ezáltal sok vásárló már képes felvértezni magát ezek ellen a lépések ellen, mégis, ha a blokkra tekintünk, sokszor elsápadunk, mennyi mindent vettünk. Korábban már a Privátbankár.hu is összegyűjtött néhányat, most pedig a Marketwatch is összeszedte azokat az apró, de alattomos trükköket, amik miatt hajlandóak vagyunk többet költeni.

Baráti kiszolgálás

Ruha- és fehérneműboltokban különösen sokszor találkozni a szívélyes, baráti eladóval. A próbálgatás közben elejtett sztorik miatt sokkal szimpatikusabb lesz az eladó, ráadásul kevésbé figyelünk arra, hogy mit veszünk. Ez különösen a hölgyekre veszélyes – ha bizonytalanok vagyunk abban, hogy a kiszemelt ruhadarab jól áll-e, az eladó biztosan ránk fogja tukmálni. Észrevétlenül. Ha valaki túl barátságos, érdemes óvatosnak lenni.

A környezet nevében: bevásárlótáskák

Amellett, hogy az újrahasznosítható táskák valóban segítik a környezet védelmét – egyúttal ingyen reklámozzuk is az adott céget –, egyszersmind magunk gondoskodunk arról, hogy egy jó nagy, megpakolnivaló zsákkal érkezzünk az üzletbe. Innen pedig már csak pszichológia az egész: nem szeretünk nagy, üres helyeket betöltetlenül hagyni, így innen már csak egy lépés a sok fölösleges kacat megvásárlása.


Pihenők

Nem csak a cipőboltokban van értelme puffokat elhelyezni, néhány nagyobb üzletláncnál már találunk kis kialakított pihenőket, ahol a nagy shoppingolásban elfáradt vevő leülhet egy picit. Itt azonban érdemes szemfülesnek lenni, sokszor az akciós részleget, vagy a kiszórásra váró termékeket is a pihenő közelében helyezik el. Bírjuk ki a kocsiig, vagy ne bámészkodjunk pihenés közben.

Ár-összehasonlítás

Nem túlságosan etikus, de működő trükk lehet, ha márkás holmikat tesznek egymás mellé a boltban: két több tízezer forintos sportcipő vagy luxusruha közül hajlamosabbak vagyunk a picivel drágábbat választani. Jó hír, ha tényleg szükségünk volt egy új sportcipőre – kevésbé, ha csak a „kihagyhatatlan ajánlat” miatt költöttünk plusz pénzt. Ha már az áraknál tartunk:

Minden mindig pont egy forinttal olcsóbb

A hétköznapi ember már viccelődik a 99 forintos bevezetésével: mindent egyszerűbb lenne kerek összegben számolni, de valamiért mégis mindig egy forint hiányzik. Ennek egyszerű oka van: ami 9-esre végződik, arról hajlamosabbak vagyunk azt hinni, hogy olcsóbb. Egy felmérés során a Washington State University hallgatói kétféle tollat helyeztek ki, egy 2 dollárosat és egyet 3.99-ért. Meglepő módon az emberek 44 százaléka az utóbbit vásárolta volna meg – annak ellenére, hogy majdnem kétszer annyiba kerül, mint a másik.

Megoldjuk a problémáidat

Ez elsősorban a különböző műszaki áruházakban működik jól, pláne, ha valaki maga nem ért különösebben a kütyükhöz. Egy felkészült – vagy legalábbis annak tűnő – eladó bármit képes lehet a nyakunkba sózni, ha el tudja hitetni, hogy ez megoldja a problémánkat. Az Apple ebből különösen nagy üzletet csinált, Amerikában évente 500 millióan keresik fel a márkaboltokat.

Ingyen szállítás

Korábban az online vásárlás sajátja, a házhoz rendelhető bevásárlásokkal azonban ismét új lendületet kapott az ingyenes szállítás kérdése. Bár nagyon csábító, ne feledjük, hogy semmi sincs ingyen: vagy eleve többet kell fizetnünk a termékekért, így ezeknek az árába van belekódolva a szállítás, vagy egy bizonyos összeghatárhoz kötik az ingyenes szállítást. Ha te is kaptad már magad azon, hogy egy könyv helyett négyet szedsz össze, hogy meglegyen a 10 ezres határ, tudod, miről beszélünk.

Olcsó termékek a pénztárnál

Hosszú sorban álláskor az ember nézelődik, és valami olcsó apróságon mindig megakad a szemünk – pláne, ha gyerek is van velünk, aki mindig hamarabb megunja a vásárlást, mint mi. Egy hisztiző óvodás és a borzolt idegeink már elegek ahhoz, hogy egy csomó fölösleges – és sokszor nem túl egészséges – aprósággal töltsük fel a kosarat.

Akcióvadászatból élményt

A nagy magyar áruházaknál is egyre gyakoribb, hogy az akciós termékeket nem teszik ki teljesen a polcra, csak egy nagy ládában, felcímkézve ott hagyják az „akcióspult” közelében. Akárcsak a műszaki osztályon a DVD-s ládában, itt is ugyanaz a gyerekkori élmény valósul meg, amit a búcsúban halászva éreztünk: kincskeresőként megtalálni a legjobb vásárt. Ha pedig már élmény lett a bevásárlásból, miért ne fizetnénk ki azt a pár száz – be nem tervezett – forintot?

Mütyürök és kiegészítők

Ma már szinte lehetetlen egy normális készletet kapni: a gyerekjátékoknál a milliárdnyi kis kiegészítőért sírhat a gyerek karácsonykor (vagy bármikor, ha játékbolt közelébe érünk), míg a kütyübolondok számára minden nap jön valami újdonság, amivel felturbózhatják az eszközeiket. Erre alapozott egyébként az Apple is az új iPhoneoknál – bár jack dugó már nincs az új telefonokon, a fülesek használatához szükséges extra csatlakozókat, drótot, kiegészítőt mind-mind plusz pénzért lehet eladni.

Ez így őrület - mit tehetek?

Van néhány örök érvényű trükk, amivel elejét vehetjük a túlköltekezésnek:

  • Alapigazság, hogy üres gyomorral sose menjünk vásárolni, a látványpékségeknek ugyanis kevesen tudnak ellenállni, ráadásul éhesen sokkal kívánósabbak is vagyunk. Kapjunk be valamit indulás előtt, és garantáltan nem landol fölösleges étel a kosárban.
  • Ha tehetjük, bízzuk rá a gyereket valaki másra – egy követelődző gyerkőc kívánságai akár harmadával is megnyújthatják a blokkot. Ha már itt tartunk: a házastársunk, barátunk is nyugodtan felejtsük otthon, miattuk ötödével költünk többet. Ha már menni kell, menjünk egyedül.
  • Használjunk kosarat, ne bevásárlókocsit. A nagy kocsi szinte követeli, hogy megtöltsük, így egy csomó olyan dolgot is veszel, amire valójában semmi szükséged nem volt.
  • Írjunk listát! A listát követve kevésbé valószínű, hogy fölösleges dolgokat vásárolunk, ehhez azonban kell egy kis akaraterő is.
  • Használj nagy címleteket. Egy tíz- vagy húszezrest nem szívesen váltanak fel egy kisboltban, kocsmában, vagy épp olcsó termékek vásárlásánál egy áruházban. A kasszánál érzett szégyen sokakat eltántorít az impulzusvásárlástól. Vagy épp ellenkezőleg: vigyél magaddal csak annyi pénzt, amennyi a listád teljesítéséhez kell.
Megfelelő zene, jól kiválasztott szín, csodás illatok – mindenki ismer legalább egy marketingfogást, amivel az üzletek vásárlásra bíztatják az embert. Vannak azonban sokkal hétköznapibb, sokszor alig észrevehető apróságok, amik miatt akár a rászánt összeg többszörösét is otthagyjuk egy üzletben. Összeszedtük a tíz legalattomosabbat.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.

Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon után, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vásárló A cumisüvegek is kibocsáthatnak mikroműanyagokat
Privátbankár.hu / MTI | 2020. október 20. 08:58
A tápszer elkészítési módjának megváltoztatásával is sokat javulhat a helyzet. 
Vásárló Nagy bajban van a vadászturizmus a koronavírus miatt
Privátbankár.hu / MTI | 2020. október 20. 08:08
Soha annyi pénzt nem hagytak Magyarországon a külföldi vadászok, mint az előző vadászidényben. A koronavírus-járvány azonban derékba törte az ágazat prosperitását - írja a Világgazdaság.
Vásárló eBay – kiment a divatból?
Márkázott tartalom | 2020. október 18. 17:14
Elmondható, az eBay a korral kiment a divatból - derül ki az Üzleti magazin cikkéből. Az amerikai nagyvállalat a napokban ünnepelte fennállásának 25. évfordulóját, amely azonban nem telhetett felhőtlenül: az eBay-t mára jóformán lekörözték az olyan kereskedelmi platformok, mint az Amazon vagy az Aliexpress.
Vásárló Mi az energetikai tanúsítvány?
Natív tartalom | 2020. október 14. 16:49
Az energetikai tanúsítványra egy mérnöki számításokon alapuló dokumentumként tekintünk, mely egy adott ingatlan energiafelhasználásáról ad tájékoztatást. Magyarországon 2012-től tették kötelezővé az energetikai tanúsítványok kiállítását, az Európai Unió irányelveinek megfelelően. Lássuk részletezve, hogy tulajdonképpen miért is van rá szükség, és hogyan is néz ki egy energetikai tanúsítvány.
Vásárló Komoly bizonytalanságot hozhat az új törvény a kisebb magánrendelőknek
Natív tartalom | 2020. október 12. 15:59
A kedden váratlan gyorsasággal elfogadott, az egészségügy régóta húzódó kérdéseit rendező új jogszabály alapjaiban forgatta fel a szektort, a FoglaljOrvost.hu ezért a helyzet elemzésére meghívta a hazai magánszektor meghatározó szereplőit. Az orvosi bérrendezés, valamint a hálapénz kivezetése vitán felül állóan szükséges volt, azonban az ehhez kapcsolódó feltételrendszer a hétvége óta borzolja az ágazat szereplőinek kedélyeit, legyen az közkórház vagy privát klinika vezetője, vagy az érdekképviseleti szervezetek egyike – hangoztatta több megszólaló is.
Vásárló Nagyot nőhet az étrendkiegészítők piaca a járványidőszakban
Márkázott tartalom | 2020. október 11. 10:29
Az étrend-kiegészítők piaca már a járvány előtt is dinamikusan fejlődött, 2017-ben 24 milliárd forintot költött a lakosság táplálék­kiegészítőkre, míg a vény nélkül kapható gyógyszerek piaca már akkor 124 milliárd forint árbevételt hozott. Az ember általában akkor kezd el ténylegesen figyelni az egészségére, amikor valamilyen problémával néz szembe, esetleg első kézből tapasztalt egy betegséget. 2020-ban valami hasonló történt, mivel egy nem várt járvány küldte az egész országot karanténba. Már a tavasz folyamán be kellett zárkóznunk a lakásokba, így nem csoda, hogy alig jutottunk hozzá a napfényhez, és ezzel más vitaminokhoz.  Bár a járványhelyzet folyamatosan változik, most átveszi a helyét az influenzajárvány, amitől talán idén tartanak a legtöbben. Sajnos az azonos tüneteket okozó vírust nem mindenki fogja tudni gyorsan azonosítani, és talán pont emiatt nem tudunk majd menni dolgozni. Nem véletlenül tűnik úgy, hogy az étrendkiegészítők napja éppen most érkezett el. Amikor ezekről a kiegészítőkről beszélünk, akkor sokan az edzőtermekre asszociálnak. Tény, hogy sokan plusz fehérje italokkal érnek el nagyobb hatást, azonban más tápanyagra is szüksége van a testünknek, ezek pedig a vitaminok.
Vásárló 47 éves rekord dőlt meg Ferihegyen
Privátbankár.hu / MTI | 2020. október 8. 18:18
Az 1973-as szintre esett vissza az utasforgalom szeptemberben. 
Vásárló Halvány reménysugár: meg lehet fékezni az esztelen élelmiszerár-emelkedést?
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2020. október 7. 06:05
Augusztus és a szeptember után októberben elmaradt a kétszámjegyű áremelkedés a hipermarketekben, és történelmi csúcsot sem hozott legfrissebb Árkosár-felmérésünk - így sem sokkal került kevesebbe az októberi nagybevásárlás 22 ezer forintnál. Továbbra is méregdrága az alma? Mennyiből lehet kihozni egy teázást? Megnéztük. 
Vásárló Tervek a jövőre
Márkázott tartalom | 2020. október 5. 14:14
Ez a 2020-as év elég húzós volt már eddig is. És sajnos még mindig nincs vége. Talán mindannyian egyet értünk abban, hogy hosszú ideje a világtörténelem legrosszabb évét tapossuk. De az élet, mint sok más probléma ellenére, most sem állt meg, és nem is fog. Saját magunk, családunk és barátaink érdekében is igyekezzünk a jövőre koncentrálni. Ez nagy segítség mentálisan mindannyiunknak ebben a nehéz időszakban. Kisebb vagy nagyobb, közeli vagy távoli tervek kovácsolásával a lelki egyensúlyunkat újra megtalálhatjuk, és pozitív jövőképet tűzhetünk ki magunk elé.
Vásárló Hogyan csomagoljunk be egy raklapot?
Márkázott tartalom | 2020. október 5. 09:19
A tökéletes raklap nem csak a stabilitás és a biztonság szempontjából fontos, hanem a szállítási díjak miatt is. Ha a raklap jól van becsomagolva, akkor kevesebb helyet foglal el. A rosszul összeállított raklapok nem rakhatók egymásra, ezért sok szállító ebben az esetben külön díjat számít fel. Ebben a cikkben összeszedtük a helyes raklap-összeállítás és -csomagolás lépéseit. 
hírlevél