6p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Megfelelő zene, jól kiválasztott szín, csodás illatok – mindenki ismer legalább egy marketingfogást, amivel az üzletek vásárlásra bíztatják az embert. Vannak azonban sokkal hétköznapibb, sokszor alig észrevehető apróságok, amik miatt akár a rászánt összeg többszörösét is otthagyjuk egy üzletben. Összeszedtük a tíz legalattomosabbat.

Időről-időre, különösen a nagy bolti dömpingek előtt előkerülnek a tipikus reklámfogásokat boncolgató tanulmányok: hogyan hat a megfelelő zene, a boltban felhasznált illatok, a világítás, a tárgyak kihelyezése a vásárlási szokásainkra. Ezáltal sok vásárló már képes felvértezni magát ezek ellen a lépések ellen, mégis, ha a blokkra tekintünk, sokszor elsápadunk, mennyi mindent vettünk. Korábban már a Privátbankár.hu is összegyűjtött néhányat, most pedig a Marketwatch is összeszedte azokat az apró, de alattomos trükköket, amik miatt hajlandóak vagyunk többet költeni.

Baráti kiszolgálás

Ruha- és fehérneműboltokban különösen sokszor találkozni a szívélyes, baráti eladóval. A próbálgatás közben elejtett sztorik miatt sokkal szimpatikusabb lesz az eladó, ráadásul kevésbé figyelünk arra, hogy mit veszünk. Ez különösen a hölgyekre veszélyes – ha bizonytalanok vagyunk abban, hogy a kiszemelt ruhadarab jól áll-e, az eladó biztosan ránk fogja tukmálni. Észrevétlenül. Ha valaki túl barátságos, érdemes óvatosnak lenni.

A környezet nevében: bevásárlótáskák

Amellett, hogy az újrahasznosítható táskák valóban segítik a környezet védelmét – egyúttal ingyen reklámozzuk is az adott céget –, egyszersmind magunk gondoskodunk arról, hogy egy jó nagy, megpakolnivaló zsákkal érkezzünk az üzletbe. Innen pedig már csak pszichológia az egész: nem szeretünk nagy, üres helyeket betöltetlenül hagyni, így innen már csak egy lépés a sok fölösleges kacat megvásárlása.


Pihenők

Nem csak a cipőboltokban van értelme puffokat elhelyezni, néhány nagyobb üzletláncnál már találunk kis kialakított pihenőket, ahol a nagy shoppingolásban elfáradt vevő leülhet egy picit. Itt azonban érdemes szemfülesnek lenni, sokszor az akciós részleget, vagy a kiszórásra váró termékeket is a pihenő közelében helyezik el. Bírjuk ki a kocsiig, vagy ne bámészkodjunk pihenés közben.

Ár-összehasonlítás

Nem túlságosan etikus, de működő trükk lehet, ha márkás holmikat tesznek egymás mellé a boltban: két több tízezer forintos sportcipő vagy luxusruha közül hajlamosabbak vagyunk a picivel drágábbat választani. Jó hír, ha tényleg szükségünk volt egy új sportcipőre – kevésbé, ha csak a „kihagyhatatlan ajánlat” miatt költöttünk plusz pénzt. Ha már az áraknál tartunk:

Minden mindig pont egy forinttal olcsóbb

A hétköznapi ember már viccelődik a 99 forintos bevezetésével: mindent egyszerűbb lenne kerek összegben számolni, de valamiért mégis mindig egy forint hiányzik. Ennek egyszerű oka van: ami 9-esre végződik, arról hajlamosabbak vagyunk azt hinni, hogy olcsóbb. Egy felmérés során a Washington State University hallgatói kétféle tollat helyeztek ki, egy 2 dollárosat és egyet 3.99-ért. Meglepő módon az emberek 44 százaléka az utóbbit vásárolta volna meg – annak ellenére, hogy majdnem kétszer annyiba kerül, mint a másik.

Megoldjuk a problémáidat

Ez elsősorban a különböző műszaki áruházakban működik jól, pláne, ha valaki maga nem ért különösebben a kütyükhöz. Egy felkészült – vagy legalábbis annak tűnő – eladó bármit képes lehet a nyakunkba sózni, ha el tudja hitetni, hogy ez megoldja a problémánkat. Az Apple ebből különösen nagy üzletet csinált, Amerikában évente 500 millióan keresik fel a márkaboltokat.

Ingyen szállítás

Korábban az online vásárlás sajátja, a házhoz rendelhető bevásárlásokkal azonban ismét új lendületet kapott az ingyenes szállítás kérdése. Bár nagyon csábító, ne feledjük, hogy semmi sincs ingyen: vagy eleve többet kell fizetnünk a termékekért, így ezeknek az árába van belekódolva a szállítás, vagy egy bizonyos összeghatárhoz kötik az ingyenes szállítást. Ha te is kaptad már magad azon, hogy egy könyv helyett négyet szedsz össze, hogy meglegyen a 10 ezres határ, tudod, miről beszélünk.

Olcsó termékek a pénztárnál

Hosszú sorban álláskor az ember nézelődik, és valami olcsó apróságon mindig megakad a szemünk – pláne, ha gyerek is van velünk, aki mindig hamarabb megunja a vásárlást, mint mi. Egy hisztiző óvodás és a borzolt idegeink már elegek ahhoz, hogy egy csomó fölösleges – és sokszor nem túl egészséges – aprósággal töltsük fel a kosarat.

Akcióvadászatból élményt

A nagy magyar áruházaknál is egyre gyakoribb, hogy az akciós termékeket nem teszik ki teljesen a polcra, csak egy nagy ládában, felcímkézve ott hagyják az „akcióspult” közelében. Akárcsak a műszaki osztályon a DVD-s ládában, itt is ugyanaz a gyerekkori élmény valósul meg, amit a búcsúban halászva éreztünk: kincskeresőként megtalálni a legjobb vásárt. Ha pedig már élmény lett a bevásárlásból, miért ne fizetnénk ki azt a pár száz – be nem tervezett – forintot?

Mütyürök és kiegészítők

Ma már szinte lehetetlen egy normális készletet kapni: a gyerekjátékoknál a milliárdnyi kis kiegészítőért sírhat a gyerek karácsonykor (vagy bármikor, ha játékbolt közelébe érünk), míg a kütyübolondok számára minden nap jön valami újdonság, amivel felturbózhatják az eszközeiket. Erre alapozott egyébként az Apple is az új iPhoneoknál – bár jack dugó már nincs az új telefonokon, a fülesek használatához szükséges extra csatlakozókat, drótot, kiegészítőt mind-mind plusz pénzért lehet eladni.

Ez így őrület - mit tehetek?

Van néhány örök érvényű trükk, amivel elejét vehetjük a túlköltekezésnek:

  • Alapigazság, hogy üres gyomorral sose menjünk vásárolni, a látványpékségeknek ugyanis kevesen tudnak ellenállni, ráadásul éhesen sokkal kívánósabbak is vagyunk. Kapjunk be valamit indulás előtt, és garantáltan nem landol fölösleges étel a kosárban.
  • Ha tehetjük, bízzuk rá a gyereket valaki másra – egy követelődző gyerkőc kívánságai akár harmadával is megnyújthatják a blokkot. Ha már itt tartunk: a házastársunk, barátunk is nyugodtan felejtsük otthon, miattuk ötödével költünk többet. Ha már menni kell, menjünk egyedül.
  • Használjunk kosarat, ne bevásárlókocsit. A nagy kocsi szinte követeli, hogy megtöltsük, így egy csomó olyan dolgot is veszel, amire valójában semmi szükséged nem volt.
  • Írjunk listát! A listát követve kevésbé valószínű, hogy fölösleges dolgokat vásárolunk, ehhez azonban kell egy kis akaraterő is.
  • Használj nagy címleteket. Egy tíz- vagy húszezrest nem szívesen váltanak fel egy kisboltban, kocsmában, vagy épp olcsó termékek vásárlásánál egy áruházban. A kasszánál érzett szégyen sokakat eltántorít az impulzusvásárlástól. Vagy épp ellenkezőleg: vigyél magaddal csak annyi pénzt, amennyi a listád teljesítéséhez kell.
Megfelelő zene, jól kiválasztott szín, csodás illatok – mindenki ismer legalább egy marketingfogást, amivel az üzletek vásárlásra bíztatják az embert. Vannak azonban sokkal hétköznapibb, sokszor alig észrevehető apróságok, amik miatt akár a rászánt összeg többszörösét is otthagyjuk egy üzletben. Összeszedtük a tíz legalattomosabbat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kezd kopni az árrésstop? Sokkal többe kerül a családi nagybevásárlás, mint egy éve
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. május 8. 05:36
A Privátbankár Árkosár-felmérésben szereplő árrésstoppal érintett termékek májusban valamivel drágábbak lettek, mint egy hónapja, összességében mégis csökkent a végösszeg áprilishoz képest – hála annak, hogy a hipermarketek nem próbálják meg a többi termék drágításával pótolni a veszteséget. Bár vannak árrésstopos termékek, amelyek jóval olcsóbbak most, mint tavaly, fájó látni, hogy mennyivel drágább a családi nagybevásárlás, mint 2024 májusában.
Vásárló Itt a magyarázat: ezért nem ösztökélhette az embereket vásárlásra az árrésstop
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 10:57
A Nemzetgazdasági Minisztérium, az Országos Kereskedelmi Szövetség és az elemzők is reagáltak a vártnál gyengébb márciusi kiskereskedelmi adatra.
Vásárló Kellemetlen meglepetéssel szolgált a statisztikai hivatal
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 08:30
A KSH közlése szerint a kiskereskedelmi forgalom márciusban 0,5 százalékkal lett alacsonyabb a februárinál, miközben az éves növekedési dinamika is jelentősen mérséklődött.
Vásárló Egy óra, ami többet ér, mint egy budapesti villa
Kenessei András | 2025. május 3. 16:59
Melyik a világ legértékesebb órája? Egy svájci karóra, amely nem aranyból készült, mégis rekordáron kelt el egy hongkongi aukción. Miért éri meg több millió dollárt egyetlen acél karóra? Megmutatjuk a titkát és a háttértörténetét!
Vásárló Ezerboltos offenzívát indít a Penny Magyarország mellett
Buksza blog | 2025. május 3. 10:37
A Penny tulajdonosa, a német Rewe boltlánc a romániai piacban lát fantáziát Kelet-Közép-Európában, ezért úgy döntött, hogy egy rakás pénzt fordít ottani eladásai felpörgetésére.
Vásárló Nagyon berágtak a dánok, az amerikai ikont is büntetik Trump szívózása miatt
Buksza blog | 2025. május 1. 13:01
A dánok nagyon zokon vették, hogy az amerikai elnök arról lamentál, hogy az Egyesült Államoknak annektálnia kellene a Dániához tartozó Grönlandot, ahogy az oroszok lenyúlták Ukrajnától a Krímet.
Vásárló Egy termék mind felett – csalóka árváltozás a diszkontokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. május 1. 05:48
Első ránézésre jelentős, bő 2 százalékos drágulással zárult az április a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint. Ha azonban a sajtot kivesszük a képletből, akkor sokkal barátságosabb az összkép. 
Vásárló Így már nem lehet étrend-kiegészítőket reklámozni
Privátbankár.hu | 2025. április 30. 15:03
Tilos az egészségre vonatkozó állításokat alkalmazni olyan étrend-kiegészítők reklámozásában, amelyek botanikai anyagokat – például gyógynövényeket vagy növényi kivonatokat – tartalmaznak, amíg ezek tudományos értékelése és uniós szintű engedélyezése le nem zárul – erősítette meg a Európai Unió bíróságának szerdai döntése.
Vásárló Itt a Szentkirályi válasza az energiaitalos szigorításra
Privátbankár.hu | 2025. április 30. 14:49
Tiszteletben tartják.
Vásárló Május 1-jei hosszú hétvége: így lesznek nyitva a boltok
Privátbankár.hu | 2025. április 29. 13:23
Négynapos hosszú hétvége jön májusban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG