Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Megfelelő zene, jól kiválasztott szín, csodás illatok – mindenki ismer legalább egy marketingfogást, amivel az üzletek vásárlásra bíztatják az embert. Vannak azonban sokkal hétköznapibb, sokszor alig észrevehető apróságok, amik miatt akár a rászánt összeg többszörösét is otthagyjuk egy üzletben. Összeszedtük a tíz legalattomosabbat.

Időről-időre, különösen a nagy bolti dömpingek előtt előkerülnek a tipikus reklámfogásokat boncolgató tanulmányok: hogyan hat a megfelelő zene, a boltban felhasznált illatok, a világítás, a tárgyak kihelyezése a vásárlási szokásainkra. Ezáltal sok vásárló már képes felvértezni magát ezek ellen a lépések ellen, mégis, ha a blokkra tekintünk, sokszor elsápadunk, mennyi mindent vettünk. Korábban már a Privátbankár.hu is összegyűjtött néhányat, most pedig a Marketwatch is összeszedte azokat az apró, de alattomos trükköket, amik miatt hajlandóak vagyunk többet költeni.

Baráti kiszolgálás

Ruha- és fehérneműboltokban különösen sokszor találkozni a szívélyes, baráti eladóval. A próbálgatás közben elejtett sztorik miatt sokkal szimpatikusabb lesz az eladó, ráadásul kevésbé figyelünk arra, hogy mit veszünk. Ez különösen a hölgyekre veszélyes – ha bizonytalanok vagyunk abban, hogy a kiszemelt ruhadarab jól áll-e, az eladó biztosan ránk fogja tukmálni. Észrevétlenül. Ha valaki túl barátságos, érdemes óvatosnak lenni.

A környezet nevében: bevásárlótáskák

Amellett, hogy az újrahasznosítható táskák valóban segítik a környezet védelmét – egyúttal ingyen reklámozzuk is az adott céget –, egyszersmind magunk gondoskodunk arról, hogy egy jó nagy, megpakolnivaló zsákkal érkezzünk az üzletbe. Innen pedig már csak pszichológia az egész: nem szeretünk nagy, üres helyeket betöltetlenül hagyni, így innen már csak egy lépés a sok fölösleges kacat megvásárlása.


Pihenők

Nem csak a cipőboltokban van értelme puffokat elhelyezni, néhány nagyobb üzletláncnál már találunk kis kialakított pihenőket, ahol a nagy shoppingolásban elfáradt vevő leülhet egy picit. Itt azonban érdemes szemfülesnek lenni, sokszor az akciós részleget, vagy a kiszórásra váró termékeket is a pihenő közelében helyezik el. Bírjuk ki a kocsiig, vagy ne bámészkodjunk pihenés közben.

Ár-összehasonlítás

Nem túlságosan etikus, de működő trükk lehet, ha márkás holmikat tesznek egymás mellé a boltban: két több tízezer forintos sportcipő vagy luxusruha közül hajlamosabbak vagyunk a picivel drágábbat választani. Jó hír, ha tényleg szükségünk volt egy új sportcipőre – kevésbé, ha csak a „kihagyhatatlan ajánlat” miatt költöttünk plusz pénzt. Ha már az áraknál tartunk:

Minden mindig pont egy forinttal olcsóbb

A hétköznapi ember már viccelődik a 99 forintos bevezetésével: mindent egyszerűbb lenne kerek összegben számolni, de valamiért mégis mindig egy forint hiányzik. Ennek egyszerű oka van: ami 9-esre végződik, arról hajlamosabbak vagyunk azt hinni, hogy olcsóbb. Egy felmérés során a Washington State University hallgatói kétféle tollat helyeztek ki, egy 2 dollárosat és egyet 3.99-ért. Meglepő módon az emberek 44 százaléka az utóbbit vásárolta volna meg – annak ellenére, hogy majdnem kétszer annyiba kerül, mint a másik.

Megoldjuk a problémáidat

Ez elsősorban a különböző műszaki áruházakban működik jól, pláne, ha valaki maga nem ért különösebben a kütyükhöz. Egy felkészült – vagy legalábbis annak tűnő – eladó bármit képes lehet a nyakunkba sózni, ha el tudja hitetni, hogy ez megoldja a problémánkat. Az Apple ebből különösen nagy üzletet csinált, Amerikában évente 500 millióan keresik fel a márkaboltokat.

Ingyen szállítás

Korábban az online vásárlás sajátja, a házhoz rendelhető bevásárlásokkal azonban ismét új lendületet kapott az ingyenes szállítás kérdése. Bár nagyon csábító, ne feledjük, hogy semmi sincs ingyen: vagy eleve többet kell fizetnünk a termékekért, így ezeknek az árába van belekódolva a szállítás, vagy egy bizonyos összeghatárhoz kötik az ingyenes szállítást. Ha te is kaptad már magad azon, hogy egy könyv helyett négyet szedsz össze, hogy meglegyen a 10 ezres határ, tudod, miről beszélünk.

Olcsó termékek a pénztárnál

Hosszú sorban álláskor az ember nézelődik, és valami olcsó apróságon mindig megakad a szemünk – pláne, ha gyerek is van velünk, aki mindig hamarabb megunja a vásárlást, mint mi. Egy hisztiző óvodás és a borzolt idegeink már elegek ahhoz, hogy egy csomó fölösleges – és sokszor nem túl egészséges – aprósággal töltsük fel a kosarat.

Akcióvadászatból élményt

A nagy magyar áruházaknál is egyre gyakoribb, hogy az akciós termékeket nem teszik ki teljesen a polcra, csak egy nagy ládában, felcímkézve ott hagyják az „akcióspult” közelében. Akárcsak a műszaki osztályon a DVD-s ládában, itt is ugyanaz a gyerekkori élmény valósul meg, amit a búcsúban halászva éreztünk: kincskeresőként megtalálni a legjobb vásárt. Ha pedig már élmény lett a bevásárlásból, miért ne fizetnénk ki azt a pár száz – be nem tervezett – forintot?

Mütyürök és kiegészítők

Ma már szinte lehetetlen egy normális készletet kapni: a gyerekjátékoknál a milliárdnyi kis kiegészítőért sírhat a gyerek karácsonykor (vagy bármikor, ha játékbolt közelébe érünk), míg a kütyübolondok számára minden nap jön valami újdonság, amivel felturbózhatják az eszközeiket. Erre alapozott egyébként az Apple is az új iPhoneoknál – bár jack dugó már nincs az új telefonokon, a fülesek használatához szükséges extra csatlakozókat, drótot, kiegészítőt mind-mind plusz pénzért lehet eladni.

Ez így őrület - mit tehetek?

Van néhány örök érvényű trükk, amivel elejét vehetjük a túlköltekezésnek:

  • Alapigazság, hogy üres gyomorral sose menjünk vásárolni, a látványpékségeknek ugyanis kevesen tudnak ellenállni, ráadásul éhesen sokkal kívánósabbak is vagyunk. Kapjunk be valamit indulás előtt, és garantáltan nem landol fölösleges étel a kosárban.
  • Ha tehetjük, bízzuk rá a gyereket valaki másra – egy követelődző gyerkőc kívánságai akár harmadával is megnyújthatják a blokkot. Ha már itt tartunk: a házastársunk, barátunk is nyugodtan felejtsük otthon, miattuk ötödével költünk többet. Ha már menni kell, menjünk egyedül.
  • Használjunk kosarat, ne bevásárlókocsit. A nagy kocsi szinte követeli, hogy megtöltsük, így egy csomó olyan dolgot is veszel, amire valójában semmi szükséged nem volt.
  • Írjunk listát! A listát követve kevésbé valószínű, hogy fölösleges dolgokat vásárolunk, ehhez azonban kell egy kis akaraterő is.
  • Használj nagy címleteket. Egy tíz- vagy húszezrest nem szívesen váltanak fel egy kisboltban, kocsmában, vagy épp olcsó termékek vásárlásánál egy áruházban. A kasszánál érzett szégyen sokakat eltántorít az impulzusvásárlástól. Vagy épp ellenkezőleg: vigyél magaddal csak annyi pénzt, amennyi a listád teljesítéséhez kell.
Megfelelő zene, jól kiválasztott szín, csodás illatok – mindenki ismer legalább egy marketingfogást, amivel az üzletek vásárlásra bíztatják az embert. Vannak azonban sokkal hétköznapibb, sokszor alig észrevehető apróságok, amik miatt akár a rászánt összeg többszörösét is otthagyjuk egy üzletben. Összeszedtük a tíz legalattomosabbat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, Darvas Zsolt, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, cikkenként nagyjából 10 forintért, havonta és laponként 745 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz januárban, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 379 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vásárló Tényleg az idősek okozzák a legtöbb balesetet?
Privátbankár.hu | 2021. február 25. 10:43
Eloszlat egy tévhitet a CLB biztosítási alkusz: a fiataloknál semmivel sem okoznak több balesetet az idős autóvezetők.
Vásárló Kiszolgáltatott helyzetben a fogyasztók – mi segíthet?
Privátbankár.hu | 2021. február 11. 17:06
Gyorsjelentést adott ki a Gazdasági Versenyhivatal a 2020-as tevékenységéről, ugyanis a magyarok sok esetben nincs tisztában a GVH működésével és annak eredményeivel – mondta a Trend FM-nek adott interjúban Rigó Csaba Balázs elnök.
Vásárló Megint csúcsra kúsztak az élelmiszerárak - drágább lett a Valentin-napi romantika is
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2021. február 11. 15:04
2007 februárjában tettük közzé első felmérésünket - 2021 februárjában a 14. születésnapját ünnepli az Árkosár. Az elmúlt években megszokhattuk, hogy csúcsdöntés jár az évforduló mellé - nincs ez másként idén sem. Az áremelkedés tempója lassult, de az élelmiszereknél a drágulás még mindig meghaladja az átlagos infláció szintjét. Az áremelkedést továbbra is az alma vezeti, lefelé pedig a krumpli húzza az árakat. Aktuális felmérésünkben megvizsgáltuk azt is, mennyiből lehet a legolcsóbban megúszni a Valentin-napot, és mennyivel lett drágább a romantikus egységcsomag tavalyhoz képest.
Vásárló 7+1 érv, amiért a papírdoboz egy hasznos és környezetbarát reklámfelület
Márkázott tartalom | 2021. február 11. 14:02
Ha ügyesen megtervezett, logóval ellátott, egyedi dobozokba csomagolva küldjük ki ügyfeleinknek a termékeinket, akkor mesebeli hőshöz hasonlóan mi is hetet ütünk egy csapásra. Amennyiben webshopunk van, online kereskedünk, különösen fontos, hogy ne csak egyszerű csomagolóanyagként tekintsünk a papírdobozra, hanem a cég arculati elemeként, esztétikus, praktikus tárgyként, amivel költséghatékony módon juttathatjuk el a termékünk mellett a cégünk jó hírét is a háztartásokba.
Vásárló Milyen hintaágyat válasszunk a kertünkbe?
Márkázott tartalom | 2021. február 9. 17:51
Amikor azon gondolkodunk, hogy milyen hintaággyal tehetjük kellemesebbé a kertünkben eltöltött időt, akár meg is állhatunk egy pillanatra, vehetünk egy mély levegőt, és legalább egy kicsit hálásak lehetünk, hogy ilyen “jó problémáink” vannak. Belegondolhatunk, hogy egy kellemes tavaszi, nyári vagy akár indián nyári délutánon, estén kiülni, ringatózni egy kicsit akár egyedül, akár a családunkkal vagy társaságban nagyszerű élmény. Az élmény szó különösen fontos ennél a kerti bútordarabnál, hiszen valóban mozgásban vagyunk, a bútor “tesz velünk valamit”, és ezzel hangulatot is kölcsönöz a kint töltött időnek.
Vásárló Milyen tüneteket okozhatnak a hormonproblémák?
Márkázott tartalom | 2021. február 9. 17:37
Nem véletlenül mondják, hogy a külső árulkodhat a szervezet hormonális állapotáról. Ennek köszönhetően olykor elég ránéznie az orvosnak a páciensre, és már sejti is, hogy hormonproblémákkal küzd. Az alábbiakban részletezzük, hogy milyen külső jegyek utalhatnak hormonproblémákra.  A hormonproblémák tünetei közé sorolható a hajhullás, a fokozott szőrnövekedés, a pattanásosság, a testsúllyal kapcsolatos problémák, a női nemi működés zavarai és a férfi nemi működés zavarai.
Vásárló Legyen természetes anyag a környezetedben!
Márkázott tartalom | 2021. február 9. 08:54
Építkezel? Felújítasz? Valami hasznos bútort szeretnél készíteni családodnak? Az alapanyagok közül kedveled a fát? A fafajták közül melyiket részesíted előnyben, a könnyebben megmunkálható puhábbat vagy a tömörebb, keményebb változatot? Tájékozott vagy a fafajták között? Szeretnél többet megtudni a legtöbbet használt fa tulajdonságairól? Szeretnéd felhasználni munkádhoz az egyik legismertebb fafélét?    Ez nem más, mint a lucfenyő. Bizonyára ismert előtted ez a fenyőfajta! Karácsonykor biztos, hisz legtöbbször ilyen fát díszítünk az ünnepi pillanatokra. De más oldaláról is megismerheted, hisz a Káplár fatelep weboldalra kattintva az építőiparban vagy a belsőépítészetben (padlók, ajtók, ablakok, lépcsők, stb.) igen sokoldalúan felhasznált anyagról bővebben tájékozódhatsz.
Vásárló Válassz egy friss, ropogós és egészséges salátát!
Márkázott tartalom | 2021. február 8. 17:44
Igaz, hogy a címben figyelemfelkeltően a saláta szerepel, de ezt megelőzően néhány mondat arról a vállalkozásról fog szólni, amely több finomság mellett ezt az egészséges ételt is készíti, kínálja számodra.
Vásárló Laptop vásárlási szokások
Márkázott tartalom | 2021. február 8. 12:13
A laptop angol eredetű szó, magyarra fordítva hordozható számítógépként lehet leginkább definiálni. Az asztali gépektől csupán annyiban különböznek, hogy a méretük kisebb és könnyebb. Energiafogyasztásuk viszont kevesebb. Operációs rendszerek és szoftverek tekintetében minden fut és futtatható rajtuk.  Akkumulátor biztosítja, hogy egy töltéssel akár 2-3 órát is működjenek. Amennyiben új laptopot szeretnénk vásárolni akkor érdemes előtte néhány jó tanácsot megfontolni, átgondolni.
Vásárló Melyik a jobb? Az üveggyapot vagy a kőzetgyapot?
Márkázott tartalom | 2021. február 8. 11:09
  Az üveggyapot és a kőzetgyapot is az ásványgyapotok családjába tartozik. Mindkét anyag kiváló hőszigetelőként van nyilvántartva, mégis sokan keveset tudnak róluk. Persze tegyék a dolgukat, szigeteljenek. De azért jó tudni, hogy mégis miért kerül az egyik jóval többe, mint a másik, azaz milyen tulajdonságai vannak ezeknek az anyagoknak. Így tudunk csak felelős döntést hozni, ha a kettő közül kell választanunk a saját házunk szigetelésekor.
hírlevél