8p
Kevesen tudják, de a túl óvatos (más megközelítésből bugyuta) magyarországi szabályozást megkerülve valójában "ajándékutalvánnyal" fizetünk a Szigeten, amikor Festipay kártyát használunk. Figyelnünk kell, mert a feltöltött pénzt csak a fesztivál ideje alatt kérhetjük vissza, ha elmulasztjuk, a teljes összeget elbukjuk. Ráadásul számos további költség van - érdemesebb (és olcsóbb) a mindenhol elfogadott érintőkártyát használni.

Bár a hétvégén még tízezrek buliznak majd kinn, a Szigeten, de azután jön az ébredés: a FestiPay kártyánkon maradt egyenleg hétfő déltől elveszik, azok visszaváltására utána már nincs lehetőségünk.

Maga a plasztik az általános vélemény szerint sokat lendít a kiszolgálás gyorsaságán, arról nem is beszélve, hogy az ügyeskedést, a számlaadás megspórolása is értelmetlenné válik a megoldással. (Más kérdés, hogy ez a rendezvény ideje alatt kevésbé a NAV, semmint inkább a szervező és a kereskedőkkel szerződő Sziget Kft. érdeke.)

Ugyanakkor a FestiPay kártyák korlátozott forgalomképessége igenis okozhat gondokat. Azonban, még mielőtt ezért is a szervezőkön és a kártyát kibocsátó Sziget Kft.-n vernénk le a port, nem árt megismerkednünk azzal a meglehetősen egyedi szabályozási környezettel, amely miatt a Festipay úgy működik, ahogy.

Küzdelmes múlt

A hazai gyakorlatban a bankkártya-kibocsátás – nagyon helyesen – pénzforgalmi szolgáltatásnak minősül, amelynek bonyolítását csak erre engedéllyel bíró hitelintézet végezheti. Miután a Sziget ugyan külön köztársaság, de külön bankot még nem alapított, így Sziget-kártyát csak valamely bankkal együttműködve tudna kiadni. Ennek viszont nem lenne túl sok értelme, hiszen a Sziget Köztársaság lakóinak többsége külföldi, így aligha lennének vevők egy ilyen kártyára. (Ennek ellenére a korábbi években volt példa rá, hogy a Sziget Bankjaként az OTP bocsátott ki Sziget Kártyát, amelyet helyben lehetett igényelni és azonnal fizetésre volt alkalmas. A kezdeményezés jópofa, az eredmény siralmas volt – és ennek nem a bank volt az oka.

Az OTP nagyon sokáig küzdött, hogy többször feltölthető, - a mobiltelefonok esetében már ismert és használt – előrefizető, pre-paid bankkártyákkal lássa el a piacot. A világon ezek a bankkártyák jó szolgáltatot tesznek például a gyerekek zsebpénzének biztosításában - hiszen a szülő a feltöltéssel szabályozhatja, hogy a gyerek mennyit költ, ráadásul az számlaforgalom lekérdezhető, így az is tudható, hogy hol költött a gyerek. Ugyancsak kiválóan alkalmas a többször feltölthető kártya példul a szociális juttatások biztosítására és a használat során az is megelőzhető, hogy az érintett a plasztikot olyan helyen használja, amely nem lehet cél – például letiltható akár az is, hogy dohányboltban próbáljuk elkölteni a családi pótlék összegét. Az OTP „Meglepetéskártyái” ilyen messzire nem merészkedtek, ám sokkal elegánsabb volt egy bankkártyán átnyújtani mondjuk a friss házasoknak a nászajándéknak szánt összeget, mintha borítékban adtuk volna.

Értelmetlen nehezítés

Ez az elegancia ugyanakkor csak az átnyújtás pillanatáig tart, mert a képtelen magyar szabályozás szerint az előre feltölthető bankkártyák esetén a kártyát kiváltó mellett azt is személyesen azonosítani kell, aki a plasztikot használja. Ennek okán a meglepetéskártya mellé egy többoldalas szerződést is át kellett nyújtani az ifjú párnak, azzal a kéréssel, hogy a plasztik használata előtt keressék fel a legközelebbi OTP-fiókot... Hát ezért nem lett népszerű nálunk a pre-paid bankkártya, noha - mint látjuk - rengeteg ésszerű felhasználási módja volna - ha a szabályozók észbe kapnának.

Ajándékutalvánnyal fizetünk

Persze, meglehet már nem is kell... Főleg azért, mert a leleményes magyar hamar megtalálta a kiskaput: a bankkártyákra ugyan rendkívül szigorú szabályozás van, ám az ajándék-utalványokra lényegében semmilyen. Ennek következtében ezeket az utalványokat szabadon lehet forgatni, újra és újra feltölteni és használatukhoz elegendő azok „bemutatása”.

Nos, a Festipay is ilyen ajándékutalvány, amelyet a szervező Sziget bocsát ki. Az egyetlen feltétel, hogy az „utalványt” azokon a helyeken lehet csak használni, amely helyekkel az utalvány kibocsátója leszerződött. Természetesen a Sziget valamennyi kerekedőjének alá kellett írnia ezt a szerződést is.

Az utalvány ugyanakkor eseményhez kötött. A szervező nem köteles az utalványok visszaváltását korlátlanul szavatolni, épp ezért szerepel a szerződési feltételekben, hogy a kártyákon lévő egyenleget csak hétfő délig lehet a Szigeten lévő feltöltő-pontokon pénzre váltani. Bár ugyanez a kártya szolgált korábban a Sziget Kft. más eseményein (Volt, Balaton Sound), ám az események egymástól elkülönülnek, így az egyenlegek átvitele sem lehetséges. (Megjegyzendő, hogy korábban, amíg a Sziget készpénzmentesítését külső vállalkozó, a MetaPay bonyolította, a fővárosi Rézangyal pálinkaházban volt mód a Sziget után is a kártyákon maradó összeg levásárlására.

Nagyot kaszálnak?

A korábbi években rendre feltett kérdéseinkre, mely szerint mekkora hasznot hoz a vissza nem váltott plasztik-egyenleg, a hivatalos válasz az volt, hogy annak összege messze nem elegendő az egy hét alatt amortizálódó eszközök pótlására. Ugyanakkor ne feledjük, hogy a Festipay kártyák kiváltásakor 500 forintos letéti díj is fizetendő, amely a kártya visszaadásakor visszajár, de bizonyos, hogy rengetegen akarva-akaratlanul magukkal viszik a kártyát, amelynek előállítási költsége (ilyen darabszám mellett) messze nem akkora.

A gyorsítás kockázatai - és ellenszere

Kevesen tudják, de épp a Sziget okán nyílt egy kicsiny biztonsági rés a hazai érintőkártyák piacán: normál esetben az érintőkártyák akkor is bekérik időnként a PIN-kódot, ha a fizetendő összeg 5000 forint alatt van – így bizonyosodva meg a kártya tulajdonosáról. Ugyanakkor a Szigeten ez bizony az eladási folyamat lelassulását okozná, épp ezért ez a modul ki van kapcsolva. A fentiek okán nem tanácsos olyan érintőkártyával kimenni a Szigetre, amely mögött alkalomadtán több százezer, vagy esetleg több millió forint áll a számlán. Mert bár felesekből még a Sziget árai mellett is nehéz ennyit elkölteni, az ördög nem alszik. Persze, nagyon sokat jelent ebben az esetben az, hogy a banki sms-kontrollt a pénzintézetek zöme minden 1000 forintot meghaladó tranzakcióhoz biztosítja. A bankok zöménél ugyanakkor arra is mód van, hogy minden egyes bankkártya-mozgásról üzenetet kérjünk, ezért a fesztiválra tartva akár bankunk telefonos ügyfélszolgálatát tárcsázva is kérhetünk ilyen extra biztonságot a Szigeten töltendő este idejére - a következő nap visszaállíthatjuk az üzenet limitet. (Fontos tudni, hogy az sms-küldés ugyanakkor extra költséget jelenthet...)

A Sziget ráadásul a bankkártyás kártyafeltöltés esetén alkalmanként 100 forintos „kényelmi díjat” is felszámol, amely valójában a bankkártyás vásárlás költségének fedezetéül szolgál. Ezt ugyanis a Sziget fizetné az elfogadást bonyolító OTP Banknak, amely ebből az összegből fizeti a tranzakció bonyolítási díját a kártyatársaságoknak (MasterCard, Visa), illetve a bankközi jutalékot (interchange díj) az ügyfél bankkártyáját kibocsátó banknak. A megoldás egyetlen szépséghibája, hogy a külön költséggel – ha kismértékben is, de – a készpénzhasználat felé terelik az embereket, hiszen az „ingyenes”. Ez azért is rossz üzenet, mert így csak látszólagosan készpénzmentesítették a Szigetet, hiszen az emberek zöménbek zsebében ott a cash, hogy egyenlege fogytával újból sorban álljon és feltöltsön. Elvben ugyan egyszerre 200 ezer forint tölthető egy plasztikra, de kevesen kockztatják meg ezt, hiszen a Festipay is elkallódhat a buli közben. S bár a beregisztrált kártyák letilthatóak, ha egy jól sikerült éjszaka végén csak reggel vesszük észre, hogy eltűnt a kártyánk, bizony lehet, hogy akaratunkon kívül, a fél Szigetet vendégül láttuk már...

Akkor inkább érintőkártya

Az ilyen problémákra persze nem megoldás az, ha érintőkártyát viszünk magunkkal bulizni, hiszen az is eltűnhet, de egyébiránt tökéletesen használható a rendes bankkártya a Szigeten – feltéve ha Maestro vagy MasterCard PayPass érintőkártyáról van szó. A nagy vetélytárs Visa érintőkártyái ugyan mostanában – több év késéssel – végre megjelentek a magyar bankok kínálatában – a Visa reklámozza is őket a bevásárlóközpontokban -, ám a Szigeten egyeduralkodó a MasterCard, amelynek ismertsége így tovább emelkedik az érintőkártyák használatára nyitott fiatal közösségben. Itt nem kell attól tartanunk, hogy az el nem költött összeg elvész, hiszen számlánkon marad, ráadásul a kártyahasználat ilyenkor vásárlásnak minősül, amely a bankkártyák több, mint 90 százalékánál teljesen ingyenes. Ráadásul így valóban készpénzmentesen mehetünk a Szigetre.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Alvás és mindennapi terhelés – Hogyan válasszunk megfelelő matracot?
Márkázott tartalom | 2025. november 8. 17:23
A pihenés módja sokak számára egy megszokott rutin, mégis gyakran csak akkor kerül előtérbe, amikor hosszabb idő után kényelmetlenséget tapasztalunk. A fekhely kialakítása nemcsak az alvás hosszára, hanem a napközbeni működésünkre is hat. 
Vásárló Az adatmentés fontossága a digitális korban
Márkázott tartalom | 2025. november 7. 16:50
A digitális világban mindennapi eszközeinkkel rögzítjük életünk pillanatait: képek, dokumentumok, üzenetek. De vajon elegendő figyelmet fordítunk ezek megőrzésére? Fontos tudatosítani, hogy eszközeink naponta különféle kockázatoknak vannak kitéve.
Vásárló Zöld fűtési alternatíva: a pelletkazánok
Márkázott tartalom | 2025. november 5. 16:41
Napjaink egyik nagy kérdése, hogy miként lehet környezettudatosan élni, és ennek részeként, milyen technológiákat érdemes választani a mindennapi életben. 
Vásárló A jövő otthona, avagy miért választják egyre többen a könnyűszerkezetes házakat?
Márkázott tartalom | 2025. november 4. 17:16
Az építkezés mindig nagy döntés, hiszen az ember az otthonát nem néhány évre tervezi. Az utóbbi időben egyre többen fordulnak a könnyűszerkezetes házak felé, amelyek nemcsak gyorsabban elkészülnek, hanem energiatakarékosabbak és fenntarthatóbbak is a hagyományos építési módoknál.
Vásárló Hogyan érd el a Z generációt a közösségi médiában?
Márkázott tartalom | 2025. november 4. 10:15
Az online platformok terén a Z generáció egyedi szereppel bír; ők azok a digitális bennszülöttek, akik gyakorlatilag már az online térben nőttek fel. 
Vásárló A megbízható rögzítés az építőipar alapja
Márkázott tartalom | 2025. november 3. 16:45
Az építkezések és felújítások világában sokszor a legapróbb részletek döntik el, mennyire lesz tartós és biztonságos a végeredmény. Akár egy családi ház szerkezetéről, akár ipari létesítményről van szó, a stabil rögzítés nélkülözhetetlen. Azok az elemek, amelyek a háttérben végzik a dolgukat, valójában a teljes szerkezet biztonságát tartják kézben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG