8p

Mi vár a magyar gazdaságra a választások után?
Tényleg elkerülhetetlen lesz a megszorítás?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kevesen tudják, de a túl óvatos (más megközelítésből bugyuta) magyarországi szabályozást megkerülve valójában "ajándékutalvánnyal" fizetünk a Szigeten, amikor Festipay kártyát használunk. Figyelnünk kell, mert a feltöltött pénzt csak a fesztivál ideje alatt kérhetjük vissza, ha elmulasztjuk, a teljes összeget elbukjuk. Ráadásul számos további költség van - érdemesebb (és olcsóbb) a mindenhol elfogadott érintőkártyát használni.

Bár a hétvégén még tízezrek buliznak majd kinn, a Szigeten, de azután jön az ébredés: a FestiPay kártyánkon maradt egyenleg hétfő déltől elveszik, azok visszaváltására utána már nincs lehetőségünk.

Maga a plasztik az általános vélemény szerint sokat lendít a kiszolgálás gyorsaságán, arról nem is beszélve, hogy az ügyeskedést, a számlaadás megspórolása is értelmetlenné válik a megoldással. (Más kérdés, hogy ez a rendezvény ideje alatt kevésbé a NAV, semmint inkább a szervező és a kereskedőkkel szerződő Sziget Kft. érdeke.)

Ugyanakkor a FestiPay kártyák korlátozott forgalomképessége igenis okozhat gondokat. Azonban, még mielőtt ezért is a szervezőkön és a kártyát kibocsátó Sziget Kft.-n vernénk le a port, nem árt megismerkednünk azzal a meglehetősen egyedi szabályozási környezettel, amely miatt a Festipay úgy működik, ahogy.

Küzdelmes múlt

A hazai gyakorlatban a bankkártya-kibocsátás – nagyon helyesen – pénzforgalmi szolgáltatásnak minősül, amelynek bonyolítását csak erre engedéllyel bíró hitelintézet végezheti. Miután a Sziget ugyan külön köztársaság, de külön bankot még nem alapított, így Sziget-kártyát csak valamely bankkal együttműködve tudna kiadni. Ennek viszont nem lenne túl sok értelme, hiszen a Sziget Köztársaság lakóinak többsége külföldi, így aligha lennének vevők egy ilyen kártyára. (Ennek ellenére a korábbi években volt példa rá, hogy a Sziget Bankjaként az OTP bocsátott ki Sziget Kártyát, amelyet helyben lehetett igényelni és azonnal fizetésre volt alkalmas. A kezdeményezés jópofa, az eredmény siralmas volt – és ennek nem a bank volt az oka.

Az OTP nagyon sokáig küzdött, hogy többször feltölthető, - a mobiltelefonok esetében már ismert és használt – előrefizető, pre-paid bankkártyákkal lássa el a piacot. A világon ezek a bankkártyák jó szolgáltatot tesznek például a gyerekek zsebpénzének biztosításában - hiszen a szülő a feltöltéssel szabályozhatja, hogy a gyerek mennyit költ, ráadásul az számlaforgalom lekérdezhető, így az is tudható, hogy hol költött a gyerek. Ugyancsak kiválóan alkalmas a többször feltölthető kártya példul a szociális juttatások biztosítására és a használat során az is megelőzhető, hogy az érintett a plasztikot olyan helyen használja, amely nem lehet cél – például letiltható akár az is, hogy dohányboltban próbáljuk elkölteni a családi pótlék összegét. Az OTP „Meglepetéskártyái” ilyen messzire nem merészkedtek, ám sokkal elegánsabb volt egy bankkártyán átnyújtani mondjuk a friss házasoknak a nászajándéknak szánt összeget, mintha borítékban adtuk volna.

Értelmetlen nehezítés

Ez az elegancia ugyanakkor csak az átnyújtás pillanatáig tart, mert a képtelen magyar szabályozás szerint az előre feltölthető bankkártyák esetén a kártyát kiváltó mellett azt is személyesen azonosítani kell, aki a plasztikot használja. Ennek okán a meglepetéskártya mellé egy többoldalas szerződést is át kellett nyújtani az ifjú párnak, azzal a kéréssel, hogy a plasztik használata előtt keressék fel a legközelebbi OTP-fiókot... Hát ezért nem lett népszerű nálunk a pre-paid bankkártya, noha - mint látjuk - rengeteg ésszerű felhasználási módja volna - ha a szabályozók észbe kapnának.

Ajándékutalvánnyal fizetünk

Persze, meglehet már nem is kell... Főleg azért, mert a leleményes magyar hamar megtalálta a kiskaput: a bankkártyákra ugyan rendkívül szigorú szabályozás van, ám az ajándék-utalványokra lényegében semmilyen. Ennek következtében ezeket az utalványokat szabadon lehet forgatni, újra és újra feltölteni és használatukhoz elegendő azok „bemutatása”.

Nos, a Festipay is ilyen ajándékutalvány, amelyet a szervező Sziget bocsát ki. Az egyetlen feltétel, hogy az „utalványt” azokon a helyeken lehet csak használni, amely helyekkel az utalvány kibocsátója leszerződött. Természetesen a Sziget valamennyi kerekedőjének alá kellett írnia ezt a szerződést is.

Az utalvány ugyanakkor eseményhez kötött. A szervező nem köteles az utalványok visszaváltását korlátlanul szavatolni, épp ezért szerepel a szerződési feltételekben, hogy a kártyákon lévő egyenleget csak hétfő délig lehet a Szigeten lévő feltöltő-pontokon pénzre váltani. Bár ugyanez a kártya szolgált korábban a Sziget Kft. más eseményein (Volt, Balaton Sound), ám az események egymástól elkülönülnek, így az egyenlegek átvitele sem lehetséges. (Megjegyzendő, hogy korábban, amíg a Sziget készpénzmentesítését külső vállalkozó, a MetaPay bonyolította, a fővárosi Rézangyal pálinkaházban volt mód a Sziget után is a kártyákon maradó összeg levásárlására.

Nagyot kaszálnak?

A korábbi években rendre feltett kérdéseinkre, mely szerint mekkora hasznot hoz a vissza nem váltott plasztik-egyenleg, a hivatalos válasz az volt, hogy annak összege messze nem elegendő az egy hét alatt amortizálódó eszközök pótlására. Ugyanakkor ne feledjük, hogy a Festipay kártyák kiváltásakor 500 forintos letéti díj is fizetendő, amely a kártya visszaadásakor visszajár, de bizonyos, hogy rengetegen akarva-akaratlanul magukkal viszik a kártyát, amelynek előállítási költsége (ilyen darabszám mellett) messze nem akkora.

A gyorsítás kockázatai - és ellenszere

Kevesen tudják, de épp a Sziget okán nyílt egy kicsiny biztonsági rés a hazai érintőkártyák piacán: normál esetben az érintőkártyák akkor is bekérik időnként a PIN-kódot, ha a fizetendő összeg 5000 forint alatt van – így bizonyosodva meg a kártya tulajdonosáról. Ugyanakkor a Szigeten ez bizony az eladási folyamat lelassulását okozná, épp ezért ez a modul ki van kapcsolva. A fentiek okán nem tanácsos olyan érintőkártyával kimenni a Szigetre, amely mögött alkalomadtán több százezer, vagy esetleg több millió forint áll a számlán. Mert bár felesekből még a Sziget árai mellett is nehéz ennyit elkölteni, az ördög nem alszik. Persze, nagyon sokat jelent ebben az esetben az, hogy a banki sms-kontrollt a pénzintézetek zöme minden 1000 forintot meghaladó tranzakcióhoz biztosítja. A bankok zöménél ugyanakkor arra is mód van, hogy minden egyes bankkártya-mozgásról üzenetet kérjünk, ezért a fesztiválra tartva akár bankunk telefonos ügyfélszolgálatát tárcsázva is kérhetünk ilyen extra biztonságot a Szigeten töltendő este idejére - a következő nap visszaállíthatjuk az üzenet limitet. (Fontos tudni, hogy az sms-küldés ugyanakkor extra költséget jelenthet...)

A Sziget ráadásul a bankkártyás kártyafeltöltés esetén alkalmanként 100 forintos „kényelmi díjat” is felszámol, amely valójában a bankkártyás vásárlás költségének fedezetéül szolgál. Ezt ugyanis a Sziget fizetné az elfogadást bonyolító OTP Banknak, amely ebből az összegből fizeti a tranzakció bonyolítási díját a kártyatársaságoknak (MasterCard, Visa), illetve a bankközi jutalékot (interchange díj) az ügyfél bankkártyáját kibocsátó banknak. A megoldás egyetlen szépséghibája, hogy a külön költséggel – ha kismértékben is, de – a készpénzhasználat felé terelik az embereket, hiszen az „ingyenes”. Ez azért is rossz üzenet, mert így csak látszólagosan készpénzmentesítették a Szigetet, hiszen az emberek zöménbek zsebében ott a cash, hogy egyenlege fogytával újból sorban álljon és feltöltsön. Elvben ugyan egyszerre 200 ezer forint tölthető egy plasztikra, de kevesen kockztatják meg ezt, hiszen a Festipay is elkallódhat a buli közben. S bár a beregisztrált kártyák letilthatóak, ha egy jól sikerült éjszaka végén csak reggel vesszük észre, hogy eltűnt a kártyánk, bizony lehet, hogy akaratunkon kívül, a fél Szigetet vendégül láttuk már...

Akkor inkább érintőkártya

Az ilyen problémákra persze nem megoldás az, ha érintőkártyát viszünk magunkkal bulizni, hiszen az is eltűnhet, de egyébiránt tökéletesen használható a rendes bankkártya a Szigeten – feltéve ha Maestro vagy MasterCard PayPass érintőkártyáról van szó. A nagy vetélytárs Visa érintőkártyái ugyan mostanában – több év késéssel – végre megjelentek a magyar bankok kínálatában – a Visa reklámozza is őket a bevásárlóközpontokban -, ám a Szigeten egyeduralkodó a MasterCard, amelynek ismertsége így tovább emelkedik az érintőkártyák használatára nyitott fiatal közösségben. Itt nem kell attól tartanunk, hogy az el nem költött összeg elvész, hiszen számlánkon marad, ráadásul a kártyahasználat ilyenkor vásárlásnak minősül, amely a bankkártyák több, mint 90 százalékánál teljesen ingyenes. Ráadásul így valóban készpénzmentesen mehetünk a Szigetre.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Csak összehozta a kormány: másfél éve nem láttunk ilyet a boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. december 8. 05:46
Hogy milyen áron, azt még nem tudhatjuk biztosan, de összejött az éves szintű élelmiszerár-csökkenés: annyi termék került be az árrésstop hatálya alá, hogy idén decemberben olcsóbban vásárolhatunk be a hipermarketekben, mint tavaly. Bezuhant a sertésmájas ára, a kávé és az alkohol viszont nagyot drágult. 
Vásárló Levelet küldtek Brüsszelbe egy jelentős ügyben – Orbán Viktor is az aláírók közt volt?
Privátbankár.hu | 2025. december 6. 08:57
Megtartanák a hibrid autókat 2035 után is.
Vásárló Adják is, veszik is a használt mobilokat a Magyar Telekomnál
PR | 2025. december 5. 13:41
2 évvel ezelőtti indulása óta már 30 ezernél is több felújított készüléket vásároltak a Magyar Telekom ügyfelei. A vállalat portfóliójában az összes online értékesített mobil 10 százaléka felújított. A felújított készülékek vásárlása mellett folyamatosan nő a népszerűsége a Telekom és a Recommerce közös online platformjának is, ahol bárki eladhatja használt mobilját, tabletét vagy játékkonzolját. Ezzel a megoldással a januári indulás óta több mint 75 millió forintnyi eszközt adtak el az ügyfelek.
Vásárló Leszámolnak az oroszok az iPhone egyik legkedveltebb funkciójával
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 13:51
Korlátozzák a FaceTime működését.
Vásárló Itt vannak az új üzemanyagárak – további jó hírt kaphatnak az autósok
Privátbankár.hu | 2025. december 3. 09:47
Az autósok egyik fele örülhet.
Vásárló Hogyan befolyásolja a jármű története az autó eladási árát?
PR | 2025. december 1. 14:34
A motorháztetőn lévő embléma ma már nem minden. Kiderült, hogy a vásárlók számára nagyobb jelentőséggel bír az autó tényleges műszaki állapota és története, amelyek kulcsfontosságú döntési tényezőkké válnak a vásárlásnál. Nem csoda – a jármű élettörténetének ismerete segít elkerülni jelentős anyagi veszteségeket. Pontosan milyen hatással van az autó története a vétel- és viszonteladási árra?
Vásárló Meglepetésekkel készül idén karácsonyra a Magyar Telekom
Natív tartalom | 2025. november 27. 12:50
Kedvezményözönt zúdít a Telekom karácsonykor jelenlegi és jövőbeli ügyfeleire, ezzel is támogatva a rég halogatott kapcsolatfelvételt családtagok, barátok, ismerősök között.
Vásárló Zuhanó borfogyasztás: minőségi választ ad egy magyar borászat
PR | 2025. november 19. 09:36
A borfogyasztás visszaesése által okozott krízisre a Jammertal a Nagyborral válaszol.
Vásárló Ötször annyi játékot vesznek a családok decemberben, mint máskor
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 12:57
Egy átlagos kisgyerekes családnak 88 ezer forintba kerül a karácsony. 
Vásárló Hogyan érheted el, hogy a webshopod előkelő helyen szerepeljen a keresőkben?
Márkázott tartalom | 2025. november 14. 18:04
Megépítetted a webshopodat, feltöltötted a termékeket, leírásokat is készítettél, mégsem nő a látogatottság? Sok webáruház-tulajdonos tapasztalja ugyanezt, amikor mindent megtesz, mégis alig látszik a Google organikus találatai között. Az alábbiakban a BP Digital szakértői osztanak meg hasznos tippeket, hogyan javíthatod a helyezéseidet!
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG