1p
Egy lengyel cég megpróbálta bejegyeztetni a Viaguara nevet energiatal- és alkoholos termékei számára. A Pfizer gyógyszergyár nem találta viccesnek a kék tablettára hajazó elnevezést, így a védjegyet nem jegyezték be, az Európai Bíróság pedig helyben hagyta a döntést.

2005. októberében a lengyel Viaguara S.A. társaság közösségi védjegybejelentést tett a Belső Piaci Harmonizációs Hivatalnál (OHIM) a VIAGUARA szómegjelölés vonatkozásában többek között energiaitalokkal és alkoholtartalmú italokkal kapcsolatban. Az amerikai Pfizer Inc. társaság azonban, amely a korábbi (többek között erekciós zavarok kezelésére szánt gyógyszerrel kapcsolatban lajstromozott) VIAGRA közösségi védjegy jogosultja, felszólalt e bejelentéssel szemben. E felszólalás alapján az OHIM a VIAGUARA közösségi védjegyként történő lajstromozását megtagadta.

A Viaguara S.A. a Törvényszéktől e határozat hatályon kívül helyezését kérte, szerdai ítéletében azonban a Törvényszék a keresetet elutasítja, és az OHIM határozatát helyben hagyja.

Energiaital és kék tabletta: a hatás messze nem ugyanaz

A Törvényszék kiemeli, hogy noha nem állapítható meg közvetlen kapcsolat az ütköző megjelölésekkel jelölt áruk között, amelyek nem hasonlóak, a korábbi védjeggyel való képzettársítás azonban lehetséges a megjelölések erőteljes hasonlóságára és a korábbi védjegy által szerzett nagyfokú jóhírnévre tekintettel.

A Törvényszék megvizsgálta a Viagra védjegy megkülönböztető képessége vagy jóhírneve esetleges tisztességtelen kihasználását is. Ez akkor valósul meg, amikor a jóhírnevet élvező védjegy imázsát vagy az általa kivetített tulajdonságokat átviszik a bejelentett védjeggyel jelölt árukra oly módon, hogy ezen áruk forgalmazását a korábbi jóhírnevet élvező védjeggyel való képzettársítás révén megkönnyítik. A Törvényszék e tekintetben megállapította, hogy bár az érintett nem alkoholtartamú italok valójában nem nyújtják ugyanazt az előnyt, amelyet az erekciós zavarok kezelésére szánt gyógyszer, a fogyasztó hajlamos arra, hogy az említett árukat a korábbi védjegy imázsa által megjelenített pozitív képzettársítások átvitele miatt megvásárolja arra gondolva, hogy hasonló tulajdonságokat fedez fel, mint például a libidó növelése. Továbbá a Viaguara S.A. által gyártott, guaranát tartalmazó alkoholos italokat illetően meg kell állapítani, hogy a felperes maga állította azt, hogy ezen áruknak más, a lelket és a testet erősítő és élénkítő hatásaik, valamint – egy gyógyszer jótékony tulajdonságaihoz hasonló   jellemzőik vannak az egészségre.

A Törvényszék ezzel összefüggésben megjegyzi, hogy bár a Viagra védjeggyel jelölt áru az erekciós zavar kezelésére használt és kizárólag recept alapján kiadott gyógyszer, ettől még nem szükségszerűen egy súlyos betegségre, hanem az életerő és a potencia képére utal, amennyiben lehetővé teszi az erekciós zavarral érintett személyek számára szexuális életük és életminőségük javulását, és egy ilyen képpel való képzettársítás nem összeegyeztethető a gyógyszer valódi „lényegével”. Mivel a szóban forgó gyógyszert a népesség ifjabb korosztálya is használja „szórakozási” céllal, a Törvényszék megjegyzi azt, hogy egy ilyen imázs nem gyógyszer jellegű árukra, többek között a bejelentett védjeggyel jelölt – eltérő természetű, de társasági események és ünnepek során fogyasztott – alkoholtartalmú italokra is átvihető.

A Törvényszék arra következtet, hogy a korábbi jóhírnevet élvező védjegyhez hasonló megjelölés használata révén a Viaguara S.A. – oly módon, hogy saját áruit népszerűsítse – az említett védjegy nyomdokába próbál lépni annak érdekében, hogy előnyt szerezzen annak vonzerejéből, elismertségéből és presztízséből, és – mindennemű pénzügyi ellentételezés nélkül – kihasználja a korábbi védjegy jogosultja által az e védjegy imázsának megteremtése és fenntartása érdekében eszközölt üzleti ráfordításokat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Új címke került a régi élelmiszerekre, amitől „egészségesebbek lettek”
Buksza blog | 2024. december 22. 17:09
A korábban mérgelődő élelmiszeripari vállalatok észrevették, hogy egyre többen kapnak súlycsökkentő gyógyszereket, ami magában hordoz egy jó lehetőséget.
Vásárló Luxuscikkek „bagóért”: megjelent a „lefelé eladás”
Buksza blog | 2024. december 22. 16:16
A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.
Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG