1p

Hamarabb hazhozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Utoljára 1974-ben volt ilyen alacsony az infláció - az adóhatásoktól megtisztított mutató már az elmúlt negyedévben csökkent, sőt 2% alá süllyedt, a most közölt márciusi adat ennek ellenére meglepetés volt.

Majd 40 éve nem láttunk ilyet: a pénzromlás üteme 2,2%-ra lassult, bár elemzők ennél magasabb inflációt vártak a hét elején. Idén 2,5 százalékos lehet az éves infláció, és jövőre is az MNB 3 százalékos célszintje alatt maradhat. A jegybank az átmeneti hatások kiszűrése érdekében több inflációs alapmutatóval számol, erre azért van szükség, hogy ténylegesen kiderüljön, mekkora az inflációs nyomás a gazdaságon. Ha ezeket alaposabban szemügyre vesszük, pontosabb képet kaphatunk a mostani meglepetés adat okairól is.



Egyre kevesebbet fogyasztunk, ezért ragadtak be az árak

Nem a piac, hanem a kormány képes rá
A kormányzat képes arra, hogy az áremelkedés mértékét az európai átlagszint alá csökkentse - mondta Rogán Antal, aki szerint megvalósulhat július 1-jétől a rezsicsökkentés második fordulója, vagyis a szemétszállítás, a víz- és csatornadíjak 10%-os csökkentése. Rogán szerint így akár 2% alá is mehet a pénzromlás üteme - ami egyben azt is jelenti, hogy a nyugdíjak és a fizetések vásárlóértéke a korábbinál vártnál jobban fog növekedni. A nyugdíjak reálértéke 3 százalékkal nőhet, a 3%-os minimálbér-emelés pedig azt jelenti, hogy alacsony keresetűek fizetése is többet fog érni.

Az MNB négy alternatív alapmutatóval is számol, ezek: a feldolgozatlan élelmiszerek, az energiaárak és a szabályozott árak kiszűrésével előállított maginfláció, az indirekt adók hatásától szűrt maginfláció, valamint a ritkán változó árú termékek és a keresletérzékeny termékek inflációs mutatója. Az almutatók számításánál a szabályozott árakat az MNB nem veszi figyelembe, vagyis a rezsicsökkentés hatása ezekben nem érhető tetten.

Az inflációs alapmutatók az elmúlt negyedévben mind süllyedtek, viszont a közti különbség az idei évben egyre szűkült, ami annak a jele, hogy a gazdaságra nem neheződik inflációs nyomás, ugyanakkor a keresletérzékeny és a ritkán változó árú termékek is egyre visszafogottabban drágultak - ez egyértelműen a visszaeső és továbbra sem bővülő fogyasztás dezinflációs hatásával magyarázható.

Megfizettük az unortodoxia árát

Az adóemelések hatása ugyanakkor kifutni látszik, a grafikonjainkon szépen kirajzolódik, hogy az adóhatásoktól szűrt adat tavaly mennyivel volt az inflációs szint alatt: ezek szerint - vélhetően - a különadók nagy része beépült az árakba, vagyis a lakosság fizette meg. A dezinflációs hatás is erős, a mostani alacsony inflációs szint egyik oka többek között, hogy az élelmiszerárak a vártnál kevésbé drágultak. Ez egyértelműen a lanyha keresletnek tudható be. A magyar háztartások többsége adósságot törleszt, a fogyasztását pedig visszafogja, a kereskedők így nem emelik az árakat, hiszen kereslet így sincs.

Marad az alacsony infláció?

A ritkán változó árú termékek inflációs mutatója a középtávú inflációs pálya belövésénél lehet a segítségünkre, az MNB ennél a mutatónál a fogyasztói kosár részletes csoportjai közül csak azokat használja, amelyeknek egyedi, bolt szinten megfigyelhető árainak legfeljebb 15 százaléka változik átlagosan havonta. Ez a mutató jelenleg 1,7 százalék, idén bár emelkedett, nem haladta meg a 2 százalékot. Ez pedig arra utal, hogy nem várható az árak drasztikus emelkedése, marad az alacsony inflációs környezet - szinte semmi nem veszélyezteti a jegybanki célt. Vagy mégis?

Egyelőre kérdés, hogy az év elején hatályba lépett régi-új különadók, valamint a most debütáló extraadók (közműadó) beépülnek-e majd az árakba, ezek ugyanis mind a termelést drágítják meg. Ugyanakkor a továbbra is gyenge belső kereslet továbbra is nyomhatja az árakat - az MNB legfrissebb előrejelzése az idei évben is számol, hogy a fogyasztás 0,5 százalékkal csökkenhet.

Megfizetjük-e az újabb különadókat?

Ugyanez a prognózis azzal is számol, hogy 2,6 százalékos lehet, vagyis a mostani szintnél valamivel magasabb - holott a jegybanki stáb már a nyári rezsicsökkentést is bekalkulálta. A maginfláció ugyanakkor emelkedhet, 4 százalékot vár az MNB 2013-ra, vagyis az energiaárak, a hatósági árak és a feldolgozatlan élelmiszereket nem számolva már gyorsulhat az áremelkedés. Az adószűrt adat ugyanakkor 2,4 százalék, ami azt sejteti, hogy az MNB is számol azzal, hogy az újabb adók megnyomhatják az árakat. Az inflációs cél alatti mutató tartásához minden esetre nem fog rosszul jönni az újabb rezsicsökkentés.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG