6p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Az elmúlt két hónap viszonylag kedvező folyamatai után januárban újra felgyorsult az élelmiszerárak emelkedése. A Privátbankár.hu legfrissebb Árkosár-felmérése szerint mind az előző hónaphoz, mind pedig tavaly januárhoz képest megugrottak az árak a hipermarketekben - egy év alatt több mint 9 százalékkal nőtt a bevásárlás ellenértéke.

Ahogy év végi összefoglalónkban is írtuk, a tavaly nyáron tapasztalt masszív áremelkedés az év utolsó hónapjaira mérséklődött: novemberben csak 3, decemberben 4 százalékos éves élelmiszerár-emelkedést mértünk a hazai hipermarketekben. 2021 első Privátbankár Árkosár-felmérése viszont ismét gyorsuló tempójú drágulást jelez. Január 8-án jártuk végig három hazai hipermarket egy-egy egységét, hogy megnézzük, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke.

A KSH csütörtökön teszi közzé a decemberre és 2020 egészére vonatkozó árstatisztikáját - novemberre még a hivatal is lassuló áremelkedést jelzett az élelmiszerek körében. 2020 egészére viszont 8 százalék körüli élelmiszerár-emelkedést jeleznek előre a szakértők, ami messze az átlagos éves infláció szintje fölött alakul. A nyugdíjasok és az alacsonyabb jövedelműek fogyasztásában nagyobb szerepe van az élelmiszereknek, mint más társadalmi csoportok esetében - magyarán a jövedelmük nagyobb részét fordítják élelmiszerekre, ezért számukra nagyobb jelentősége van az élelmiszerárak alakulásának. Ahogy laptársunk korábbi elemzéséből kiderül: az idei év az előrejelzések szerint egy fokkal kedvezőbben alakulhat, de a 2021-es nyugdíjemelés szintjénél például jó eséllyel jobban fognak növekedni az árak az élelmiszer-üzletekben. 

Történelmi csúcson a nagybevásárlás ára

Közel 14 éve tartó felmérés-sorozatunk friss epizódjában is az Auchan, az Interspar és a Tesco áruházaiban jegyeztük fel az árakat. A havi adatokat vizsgálva azt találtuk, hogy volt némi időbeli elcsúszás az áruházak árképzésében: decemberben a Tesco lefelé lógott ki a sorból (a másik két áruház 7 százalék fölötti havi áremeléséhez képest közel 1 százalékkal olcsóbb lett a kosár), januárban viszont épp fordított a kép. Az Auchanban és az Intersparban minimális árcsökkentést mértünk decemberhez képest, a Tesco viszont behozta az előző havi lemaradást 13 százalékos emelésével. A három áruház átlaga 4,1 százalékos havi áremelkedést mutat decemberhez képest.

Az átlagos kosárérték 22 379 forint lett januárban - ez új történelmi csúcsot jelent. A legutóbbi, 2020 szeptemberében mért rekordszintet kereken 100 forinttal múlja felül a mostani kosárérték. Tavaly januárhoz képest 9,1 százalékkal emelkedtek az élelmiszerárak a hazai hipermarketekben - utoljára 4 hónapja mértünk ilyen magas éves adatot.

Az elmúlt 10 év átlagát vizsgálva a mostani január magasan átlag fölötti: a hipermarketekben az év első hónapja nem feltétlenül szokott kiugró áremelkedést hozni az eddigi tapasztalataink szerint. Ahogy az alábbi grafikonon is látszik, az elmúlt 10 évben csak kétszer volt a mostaninál magasabb az éves áremelkedés szintje januárban, az elmúlt 10 év átlaga 3,68 százalék.

Jelentős különbség továbbra sincs az egyes hipermarketek között, az időben elcsúszó árképzési folyamatok ellenére a legolcsóbb és a legdrágább áruház között is csak 1011 forintos, mintegy 4,5 százalékos eltérést mértünk. A Tescóban hajszállal 23 ezer forint fölött volt a kosárérték, az Intersparban 1 forinttal 22 ezer fölött. Érdemben akkor tudnánk spórolni, ha mindent ott vásárolnánk meg, ahol a legolcsóbban adják: ebben az esetben akár 20 ezer forintból is megúszhatnánk a nagybevásárlást. Ehhez viszont mindhárom áruházat végig kellene járnunk, ami plusz erőforrásokat igényel és pandémiás helyzetben egyébként sem javasolt.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Tavaly a legnagyobb átlagos éves áremelkedést az alma, a tojás és a sertéspárizsi esetében mértük. A magas bázis miatt ez utóbbi kettő már nem szerepel a legnagyobb éves drágulást mutató termékek között, az alma azonban még most is vezeti a rangsort: 55 százalékkal kerül többe most, mint egy éve. Kávéért közel 30, étolajért több mint 20 százalékkal többet kell most fizetni, mint 2020 januárjában. 10 százalék fölötti éves áremelkedést mértünk még a felmérésben szereplő szénsavas üdítőnél és tömény szeszesitalnál, valamint az UHT tejnél, a tejfölnél és a sajtnál. Jelelentősebb, 10 százalékot meghaladó éves árcsökkenésről csak a tea esetében tudunk beszámolni.

Az előző hónaphoz képest szintén az alma drágult leginkább (átlagosan 47 százalékkal), de a szénsavas üdítők között is van, ami több mint 30 százalékkal drágábban került most a polcokra, mint egy hónapja. 10 százalék fölötti áremelkedést mértünk egy hónap alatt a banánnál, a krumplinál, a sertésmájasnál, a tejfölnél, valamint a pezsgőnél és a vizsgált tömény szeszesitalnál is. Egy hónap alatt csak az UHT tej lett legalább 10 százalékkal olcsóbb a górcső alá vett 30 élelmiszer közül.

Havi legolcsóbbak

Minden felmérésnél kiválasztunk 3 terméket és megvizsgáljuk, hogy azokat - márkára és minőségre való tekintet nélkül - hol adják a legolcsóbban. Ezúttal azoknak mértük fel a piacot, akik - önként vagy egészségügyi kényszerből - kerülnek valamilyen alapvető összetevőt, valamilyen szempontból "mentesen" étkeznek és vásárolnak.

Laktózmentes UHT tejet az Auchan és a Spar is 299 forintért kínál a legolcsóbban, mindkét áruházban sajátmárkás, 1,5 százalékos zsírtartalmú terméket találtunk ezért a pénzért. A Tescóban 319 forint volt a legolcsóbb laktózmentes UHT tej literje, az 1,5 százalékos Riska került ennyibe.

A legolcsóbb gluténmentes lisztet is egyforma áron adja az Auchan és az Interspar: 1199 forintért az előbbi Miklos's univerzális lisztkeveréket, az utóbbi Spar Free from lisztkeveréket kínál. A Tescóban is a Miklos's termék volt a legolcsóbb, de náluk 1399 forintot kértek kilójáért ottjártunkkor.

A legolcsóbb cukormentes, diabetikus táblás csokoládé mindhárom áruházban a Sweetab maltitot tartalmazó terméke volt, még az ár is megegyezett: a 60 grammos tábla 309 forintba került.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG