Marketingszemlélet a munkaerőpiacon
Az álláskeresés során érdemes magadra, mint értékes termékre gondolni, amit el szeretnél adni a kiszemelt munkáltatónak. Ez talán elsőre nem hangzik túl szimpatikusan, de gondolj bele: ha egy áruról nem lehet semmit tudni, vagy ami még tán annál is rosszabb: ügyetlenkedésből előnytelen színben tűnik fel, az onnantól lehet bármilyen jó és értékes, akár a legjobb az összes közül, sajnos senki nem fogja azt választani – hisz mégis miért tenné?
Szokták mondani, hogy a marketing a csomagolás művészete. Most hozzátesszük: a jó marketing a valós tartalom hiteles csomagolásának művészete – azaz megmutatja minden fontos részletében és a lehető legelőnyösebben mindazt, ami ténylegesen van. A munkaerőpiacon pontosan erre van szükséged, akár előre szeretnél jutni, akár egy új munkahelyre pályázol: meggyőzően meg kell mutatnod a munkáltatónak, hogy pontosan azt és úgy tudod, amire neki szüksége van – különben honnan is tudhatná?
Ugye, hogy így már nem is olyan szükségtelen?
Személyes marketing eszközök
Minden eszköz, amit felhasználsz a célod elérése érdekében, a te személyes marketingedet szolgálja. A cégen belüli előrejutás szempontjából ide tartozik, hogy kellően dokumentálod-e a teljesítményeidet, hogy milyen kontextusban mutatod meg az eredményeidet a beadott szakmai beszámolókban, belső pályázatokban, stb..
A munkaerőpiaci versenyben pedig:
- az álláshirdetésre benyújtott teljes pályázati anyagod: az önéletrajzodnak és a motivációs levelednek az összes tartalmi eleme, a formája és a stílusa;
- a felvételi interjún való szereplésed egésze: a megjelenésed, kommunikációs stílusod, a testbeszéded, a mimikád, az hogy miket emelsz ki magadról, hogy proaktív vagy-e, stb., mind-mind a személyes marketinged eszközei.
Ha profin használod őket, akkor jó eséllyel téged szolgálnak, ha pedig szem elől tévesztetted a célt, akkor visszájára sülhetnek el.
A fókusz a lényeg
Mindig legyél célra fókuszált: más kvalitásaidról kell meggyőznöd a potenciális munkaadót akkor, ha tágan vett informatikus-programozó háttérrel egy nagy multihoz, illetve ha egy kis céghez jelentkezel IT rendszergazdának, és megint másról akkor, ha frontend vagy backend fejlesztő akarsz lenni. Mert bár te pontosan ugyanaz az ember vagy ugyanazokkal a kvalitásokkal és tapasztalatokkal, a multit nem fogja érdekelni, illetve meggyőzni, hogy milyen klasszul kiépítettél egy webshopot, és jó eséllyel a mobilapplikáció-fejlesztői tapasztalatod alapján sem lesz igazán meggyőzve az IT-s képességeidről.
A megfelelő fókuszhoz mindössze azon a speciális szűrőn keresztül kell ránézned az eddigi szakmai életutadra, hogy vajon kire és mire van szüksége a munkaadónak? Ha tényleg alkalmasnak gondolod magad a munkakörre, azzal fogsz célt érni, ha magadból éppen azt mutatod meg neki, amit ő éppen keres.
Mindebből egyenesen következik, hogy az egyen önéletrajz és motivációs levél már önmagában bukta! Minden álláspályázathoz kicsit más önéletrajz kell, és más tartalommal kell felkészülni az interjúra is. Csak a célod szempontjából releváns információkra koncentrálj! Gondold végig, mik azok az – akár nem túl jelentős – szakmai tapasztalatok, képesítések, személyes adottságok és jól konvertálható, úgynevezett átvihető készségek, amikre alapozva szerinted el fogod tudni látni az új munkakört. A célod szempontjából irreleváns többi adatot a pályafutásodból ki is szórhatod, vagy legalábbis kezeld nagyvonalúan.
Némiképp nehezebb a dolgod, ha teljesen új munkakörre pályázol, például mert nemrégiben végeztél el egy junior fejlesztő képzést. De ebben az esetben is ugyanez a teendőd: fókuszálj a munkáltató által keresett profillal való minél nagyobb egyezőségre. Ezeket a közös pontokat részben a képzés során és a szakmai gyakorlaton, illetve önszorgalomból szerzett tapasztalatokban, másrészt az átvihető képességekben fogod főként megtalálni.
Ha szépen számba vetted őket, akkor jön a csomagolás finomhangolása: mindezt rendezd el úgy, hogy pontosan olyan képet tükrözzön rólad, amilyenre szerinted itt és most szükség van. Mindenképpen legyen intelligens, magabiztos, de nem tolakodó, lényegre törő, és jó, ha van benne egy adag egyediség.