4p

Tetszik vagy sem, a marketing lépten-nyomon átszövi az életünket, még olyan személyes területeken is, amelyek esetében ezt nem szívesen ismerjük be. Pedig nem kellene, hogy negatív felhang vegyüljön ebbe: ha nem mutatjuk meg az értékeinket és az eredményeinket, hiába a mégoly tökéletes tartalom, a kutya nem fogja nemhogy értékelni, de még csak észrevenni sem. Némely dolog kapcsán erre persze nem is vágyunk, de a szakmai érvényesüléshez és a munkaerőpiacon való sikeres váltáshoz mindez tényleg elengedhetetlen.

Marketingszemlélet a munkaerőpiacon

Az álláskeresés során érdemes magadra, mint értékes termékre gondolni, amit el szeretnél adni a kiszemelt munkáltatónak. Ez talán elsőre nem hangzik túl szimpatikusan, de gondolj bele: ha egy áruról nem lehet semmit tudni, vagy ami még tán annál is rosszabb: ügyetlenkedésből előnytelen színben tűnik fel, az onnantól lehet bármilyen jó és értékes, akár a legjobb az összes közül, sajnos senki nem fogja azt választani – hisz mégis miért tenné?

Szokták mondani, hogy a marketing a csomagolás művészete. Most hozzátesszük: a jó marketing a valós tartalom hiteles csomagolásának művészete – azaz megmutatja minden fontos részletében és a lehető legelőnyösebben mindazt, ami ténylegesen van. A munkaerőpiacon pontosan erre van szükséged, akár előre szeretnél jutni, akár egy új munkahelyre pályázol: meggyőzően meg kell mutatnod a munkáltatónak, hogy pontosan azt és úgy tudod, amire neki szüksége van – különben honnan is tudhatná?

Ugye, hogy így már nem is olyan szükségtelen?

Személyes marketing eszközök

Minden eszköz, amit felhasználsz a célod elérése érdekében, a te személyes marketingedet szolgálja. A cégen belüli előrejutás szempontjából ide tartozik, hogy kellően dokumentálod-e a teljesítményeidet, hogy milyen kontextusban mutatod meg az eredményeidet a beadott szakmai beszámolókban, belső pályázatokban, stb..

A munkaerőpiaci versenyben pedig:

  • az álláshirdetésre benyújtott teljes pályázati anyagod: az önéletrajzodnak és a motivációs levelednek az összes tartalmi eleme, a formája és a stílusa;
  • a felvételi interjún való szereplésed egésze: a megjelenésed, kommunikációs stílusod, a testbeszéded, a mimikád, az hogy miket emelsz ki magadról, hogy proaktív vagy-e, stb., mind-mind a személyes marketinged eszközei.

Ha profin használod őket, akkor jó eséllyel téged szolgálnak, ha pedig szem elől tévesztetted a célt, akkor visszájára sülhetnek el.

A fókusz a lényeg

Mindig legyél célra fókuszált: más kvalitásaidról kell meggyőznöd a potenciális munkaadót akkor, ha tágan vett informatikus-programozó háttérrel egy nagy multihoz, illetve ha egy kis céghez jelentkezel IT rendszergazdának, és megint másról akkor, ha frontend vagy backend fejlesztő akarsz lenni. Mert bár te pontosan ugyanaz az ember vagy ugyanazokkal a kvalitásokkal és tapasztalatokkal, a multit nem fogja érdekelni, illetve meggyőzni, hogy milyen klasszul kiépítettél egy webshopot, és jó eséllyel a mobilapplikáció-fejlesztői tapasztalatod alapján sem lesz igazán meggyőzve az IT-s képességeidről.

A megfelelő fókuszhoz mindössze azon a speciális szűrőn keresztül kell ránézned az eddigi szakmai életutadra, hogy vajon kire és mire van szüksége a munkaadónak? Ha tényleg alkalmasnak gondolod magad a munkakörre, azzal fogsz célt érni, ha magadból éppen azt mutatod meg neki, amit ő éppen keres.

Mindebből egyenesen következik, hogy az egyen önéletrajz és motivációs levél már önmagában bukta! Minden álláspályázathoz kicsit más önéletrajz kell, és más tartalommal kell felkészülni az interjúra is. Csak a célod szempontjából releváns információkra koncentrálj! Gondold végig, mik azok az – akár nem túl jelentős – szakmai tapasztalatok, képesítések, személyes adottságok és jól konvertálható, úgynevezett átvihető készségek, amikre alapozva szerinted el fogod tudni látni az új munkakört. A célod szempontjából irreleváns többi adatot a pályafutásodból ki is szórhatod, vagy legalábbis kezeld nagyvonalúan.

Némiképp nehezebb a dolgod, ha teljesen új munkakörre pályázol, például mert nemrégiben végeztél el egy junior fejlesztő képzést. De ebben az esetben is ugyanez a teendőd: fókuszálj a munkáltató által keresett profillal való minél nagyobb egyezőségre. Ezeket a közös pontokat részben a képzés során és a szakmai gyakorlaton, illetve önszorgalomból szerzett tapasztalatokban, másrészt az átvihető képességekben fogod főként megtalálni.

Ha szépen számba vetted őket, akkor jön a csomagolás finomhangolása: mindezt rendezd el úgy, hogy pontosan olyan képet tükrözzön rólad, amilyenre szerinted itt és most szükség van. Mindenképpen legyen intelligens, magabiztos, de nem tolakodó, lényegre törő, és jó, ha van benne egy adag egyediség.

 

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG