Az elmúlt hetek szélsőséges időjárása tovább rontotta a közutak minőségét, az országban már sok tízezer kátyút kell kerülgetnie az autósoknak. Fontos a megfelelő dokumentáció, illetve a kátyúbiztosítás megkötése: az úthibákra figyelmeztető táblával jelzett útszakaszokon keletkezett kátyúkárokat az útkezelő ugyanis nem köteles megtéríteni – derült ki a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének közleményéből.
Ajándékot kapnak az autósok – ez lehet, téged is érint - Tovább >>> |
Egy-egy kátyú által okozott kár javításának akár százezres költségvonzata is lehet. E károkat elvileg az illetékes útkezelők állják, az esetek mintegy felében azonban visszautasítják a kárigényeket. A körültekintő dokumentáció, illetve egy kátyúbiztosítás azonban alapvetően növeli a kártérítés esélyét.
A problémára elsősorban az M1-es autópályán tapasztalt kátyúhelyzet irányította a figyelmet, miután a tél végére igencsak felszaporodtak az úthibák. A tél azonban az egész országban rontotta az utak minőségét, az úthibák jelenlegi száma már több százezerre tehető. Bár az utak kezelői megkezdték a helyreállítási munkálatokat, a tapasztalatok szerint a télen keletkezett úthibák teljes körű helyreállításával csak májusban végeznek majd.
Kátyúkár rögzítése A kártérítés alapfeltétele a kár megfelelő igazolása, amit a kárigénylőnek kell elvégeznie. Az alapos bizonyítás érdekében az alábbiakat tartsuk szem előtt:
|
A kátyús szakaszokon a korábbiaknál is gyakrabban láthatunk figyelmeztető jelzőtáblával ellátott sebességkorlátozást: erre azért érdemes odafigyelni, mert az ilyen útszakaszon keletkezett kátyúkárt nem köteles megtéríteni az útkezelő – mondta a FBAMSZ Gépjárműszekciójának elnöke. Papp Lajos hozzátette: a kártérítési igény elutasításának további oka a nem megfelelő dokumentált káresemény. Mivel a kátyúk még jó pár hónapig velünk lesznek, továbbra sem késő kátyúkár-biztosítást kötni.
A kátyúbiztosítást jellemzően kgfb vagy casco mellé kötik kiegészítő biztosításként, már évi 2-3 ezer forintért, de önállóan is elérhetők egyes biztosítóknál. Megkötése casco biztosítás birtokában is indokolt, mivel a casco csak jelentősebb károsodás esetén releváns: a kátyúkárok átlagos költsége 30-35 ezer forint, a futómű sérülése esetén ez az összeg felmehet 100 ezer forint fölé, ez azonban még mindig összemérhető a casco esetében megkívánt minimális önrész nagyságával.
Hol és hogyan jelentsek?
Kátyúkár-biztosítás esetén az autós saját biztosítója felé jelentheti be a kárt, nem szükséges az útkezelő felkutatása. A biztosító kifizeti a kártérítést, majd utólag rendezi azt az illetékes közútkezelővel – ilyen esetekben ráadásul magasabb a sikeres kárrendezések aránya is a tapasztalatok szerint.
Magyarországon a különböző útszakaszokat különböző intézmények kezelik. Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalain a Budapesti Közút Zrt. az illetékes, weboldalukon elérhető a kárbejelentéshez szükséges valamennyi információ. Lakott területen kívüli utakon és autópályákon a Magyar Közút Zrt. felé kell bejelenteni a kártérítési igényt, míg lakott területen belüli útszakaszokon az illetékes önkormányzat a felelős.
Minden autós rémálma: százezres károkat okozhat, ha nem figyelsz Defekt, sérült felni, rossz egyenesfutás: problémák, amelyek akár egyetlen kátyú után is jelentkezhetnek. Mindez nem csoda: egy-egy fagyos, csapadékos hét után kátyúk ezrei jelennek meg a hazai utakon, amelyek akár százezres nagyságrendű kárt is okozhatnak autónkban. További részletek a Privátbankár.hu-n. >>> |