5p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A hektikus időjárás igencsak megkezdte a magyar utakat, immár több százezer úthiba és kátyú tarkítja a betont. Egy-egy kátyú okozta baleset akár több százezer forintos javítással is járhat, a költségszint azonban gyakran összemérhető a biztosítási önrész hányadával. Bár gyakran meg sem térítik, érdemes pár ezer forintért kátyúbiztosítást is kötni autónkra.

Az elmúlt hetek szélsőséges időjárása tovább rontotta a közutak minőségét, az országban már sok tízezer kátyút kell kerülgetnie az autósoknak. Fontos a megfelelő dokumentáció, illetve a kátyúbiztosítás megkötése: az úthibákra figyelmeztető táblával jelzett útszakaszokon keletkezett kátyúkárokat az útkezelő ugyanis nem köteles megtéríteni – derült ki a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének közleményéből.

Ajándékot kapnak az autósok – ez lehet, téged is érint - Tovább >>>

Egy-egy kátyú által okozott kár javításának akár százezres költségvonzata is lehet. E károkat elvileg az illetékes útkezelők állják, az esetek mintegy felében azonban visszautasítják a kárigényeket. A körültekintő dokumentáció, illetve egy kátyúbiztosítás azonban alapvetően növeli a kártérítés esélyét.

A problémára elsősorban az M1-es autópályán tapasztalt kátyúhelyzet irányította a figyelmet, miután a tél végére igencsak felszaporodtak az úthibák. A tél azonban az egész országban rontotta az utak minőségét, az úthibák jelenlegi száma már több százezerre tehető. Bár az utak kezelői megkezdték a helyreállítási munkálatokat, a tapasztalatok szerint a télen keletkezett úthibák teljes körű helyreállításával csak májusban végeznek majd.

Kátyúkár rögzítése

A kártérítés alapfeltétele a kár megfelelő igazolása, amit a kárigénylőnek kell elvégeznie. Az alapos bizonyítás érdekében az alábbiakat tartsuk szem előtt:

  • Ne hajtsunk el a helyszínről – Az utólagos dokumentáció kevésbé hiteles, ilyenkor nehezebb tanúkat vagy hatósági jegyzőkönyvet szerezni. Ezt a szempontot azonban gyakran nehéz betartani, mivel a sofőrök sokszor nem érzékelik azonnal a defektet, és csak távolabb állnak meg a kár helyszínétől. Előfordulhat az is, hogy a forgalmi szituáció nem teszi lehetővé az azonnali megállást.
  • Minél több fényképet készítsünk, amelyeken egyaránt jól beazonosítható a kátyú, a sérülés, valamit a helyszín is (legegyszerűbb ehhez a telefonunkat használni). Mérőszalag használata, ennek hiányában hétköznapi tárgyak elhelyezése a képen segít a méretarányok pontos érzékeltetésében
  • Próbáljunk tanúkat szerezni, ha pedig komolyabb a kár, nem árt rendőrt is hívni hatósági jegyzőkönyv kiállítása érdekében
  • Az autó megjavítása után ne hagyjuk a sérült alkatrészt a szerelőnél, mert arra a bizonyítási eljárás során bármikor szükségünk lehet

A kátyús szakaszokon a korábbiaknál is gyakrabban láthatunk figyelmeztető jelzőtáblával ellátott sebességkorlátozást: erre azért érdemes odafigyelni, mert az ilyen útszakaszon keletkezett kátyúkárt nem köteles megtéríteni az útkezelő – mondta a FBAMSZ Gépjárműszekciójának elnöke. Papp Lajos hozzátette: a kártérítési igény elutasításának további oka a nem megfelelő dokumentált káresemény. Mivel a kátyúk még jó pár hónapig velünk lesznek, továbbra sem késő kátyúkár-biztosítást kötni.

A kátyúbiztosítást jellemzően kgfb vagy casco mellé kötik kiegészítő biztosításként, már évi 2-3 ezer forintért, de önállóan is elérhetők egyes biztosítóknál. Megkötése casco biztosítás birtokában is indokolt, mivel a casco csak jelentősebb károsodás esetén releváns: a kátyúkárok átlagos költsége 30-35 ezer forint, a futómű sérülése esetén ez az összeg felmehet 100 ezer forint fölé, ez azonban még mindig összemérhető a casco esetében megkívánt minimális önrész nagyságával.

Hol és hogyan jelentsek?

Kátyúkár-biztosítás esetén az autós saját biztosítója felé jelentheti be a kárt, nem szükséges az útkezelő felkutatása. A biztosító kifizeti a kártérítést, majd utólag rendezi azt az illetékes közútkezelővel – ilyen esetekben ráadásul magasabb a sikeres kárrendezések aránya is a tapasztalatok szerint.

Magyarországon a különböző útszakaszokat különböző intézmények kezelik. Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalain a Budapesti Közút Zrt. az illetékes, weboldalukon elérhető a kárbejelentéshez szükséges valamennyi információ. Lakott területen kívüli utakon és autópályákon a Magyar Közút Zrt. felé kell bejelenteni a kártérítési igényt, míg lakott területen belüli útszakaszokon az illetékes önkormányzat a felelős.

Minden autós rémálma: százezres károkat okozhat, ha nem figyelsz

Defekt, sérült felni, rossz egyenesfutás: problémák, amelyek akár egyetlen kátyú után is jelentkezhetnek. Mindez nem csoda: egy-egy fagyos, csapadékos hét után kátyúk ezrei jelennek meg a hazai utakon, amelyek akár százezres nagyságrendű kárt is okozhatnak autónkban. További részletek a Privátbankár.hu-n. >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Tarol a magyar Lidl: naponta több mint 4 milliárdnál tart a boltlánc
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 07:55
Utcahosszal vezet a Lidl. 
Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
Vásárló A BYD elárulta a magyar számokat
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 08:22
Látványosan erősödik a BYD autómárka pozíciója a magyarországi újautó-piacon, az idei első négy hónap kiemelkedő eredményeket hozott, és ez az év további részében tovább javulhat a márkakereskedői hálózat intenzív bővülésével, amit erőteljes modellkínálattal támogat meg a NEV (New Energy Vehicle – új energiával hajtott jármű) szegmensben élen járó kínai gyártó.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG