4p
Az első statisztikák szerint tarolt a foci vb az áruhitelezésben, a személyi kölcsönt nyújt bankok ugyanakkor nyugodtak: az ő igazi piacukat az iskolakezdés hozza majd meg.

Megmozgatta az áruhitel-piacot a foci VB – mondják az terméket kínálók, de természetesen pontos adatok még nem állnak rendelkezésre. Infokommunikációs eszközök – köztük tabletek és okostelefonok– vásárlására ugyanakkor már eddig több áruhitel-igénylés érkezett a Magyar Cetelem Bankhoz a labdarúgó világbajnokságot megelőző időszakban, mint tavaly karácsonykor. Lukácsi Zoltán, a Magyar Cetelem Bank marketingigazgatója szerint ennek oka az lehet, hogy Foci VB meccseit egyre többen szeretnék úgy követni, hogy meccsnézés közben nincsenek helyhez kötve. A mostani költés-felfuts egyébként nem lepte meg a céget, hiszen az éves rendszerességgel elkészített Cetelem Körkép 2014 eredményei szerint a magyarok 38 százaléka tervezte növelni fogyasztását ebben az évben. Az okostelefon vásárlását tervezők száma egy év alatt 20-ról 25 százalékra, a táblagép-beszerzést tervezők aránya pedig 11 százalékról 19 százalékra nőtt.

A Cetelem adatai szerint az „esemény-vásárlás” kevésbé függ a gazdasági helyzettől: 2012-ben a londoni olimpiai játékokat és a labdarúgó-Európa-bajnokságot megelőzően a műszaki áruházakban 42 százalékkal több áruhitelt vettek fel a magyar családok, mint a korábbi hónapokban. Hasonló trendet érvényesült két évvel korábban is: akkor a dél-afrikai labdarúgó világbajnokság 1 hónapja alatt 38 százalékkal több áruhitelt folyósított a Cetelem, mint a VB-t megelőző 3 hónapban.

Az OTP értékelése szerint az áruhitelek iránt nőtt az érdeklődés, elsősorban a kereskedők által kommunikált hosszabb futamidejű 0 százalékos THM-es hitelkonstrukcióknak köszönhetően. A bank szerint a fogyasztási hiteleknél mindig is jelen volt a szezonalítás - így évről-évre jellemzően megugrik a hitelkereslet a beiskolázási időszakban, de természetesen a nagyobb sportesemények, így a foci vb is keresletbővülést támaszt. Ugyanakkor az OTP megítélése szerint bár a szezonalítás még mindig jelen van, azok kiugrása már korántsem olyan mértékű, mint korábban.

Sulikezdet: biztos a hitelboom

A Budapest Bank statisztikái szerint a személyi kölcsönök iránt áprilisban és májusban, valamint augusztusban és szeptemberben tapasztalható nagyobb érdeklődés – az első időszak vélhetően a nyári beruházások/felújítások finanszírozására szolgál -, míg a nyár vége egyértelműen az iskoláztatáshoz köthető. A BB-nél ugyanakkor azt mondják, hogy hitelkártyák esetében a nyári hónapokban (egészen kora őszig), valamint a karácsonyi időszakban növekszik meg a kártyaigénylések száma, és a költések volumene – ami természetesen a megnövekedett költésekhez köthető. Miután az UniCredit Bank az áruhitelezésben nem szereplő, így a nyár eleji boom náluk elmaradt, s értékelésük szerint a nyaralási szezon hiteligényeket élénkítő hatása (még) minimális. Készülnek viszont a beiskolázásra, amely tapasztalataik szerint általában július végén, augusztus elején növeli a hitelkeresletet.

A kereslet stabil, csak a célok változnak?

Míg a CIB Banknál úgy fogalmaznak, hogy a fogyasztási hitelek kapcsán a szokásos szezonalitásra számítanak, azaz az ősz elején és az év végén jellemzően nő a hitelfelvételi kedv, addig az MKB szerint a fogyasztási kölcsönökkel kapcsolatban nem igazán lehet szezonalitásról beszélni, mivel a felhasználhatóságuk szerteágazó, így minden élethelyzethez köthetőek, a beiskolázástól a karácsonyig, vagy a kisebb felújításoktól a nyaralásig. Hasonlóan érvel Holló Bence, a Cofidis Magyarországi Fióktelepének vezetője is. Elmondása szerint a társaságnál komolyabb kilengés nélküli a hitelkereslet, ami ugyanakkor komoly szezonalitást mutat az a hitelcél, amely számos esetben az adott évszakhoz kötődik. Az egyik leggyakoribb hitelfelvételi cél, a lakásfelújítás inkább tavasszal és nyáron esedékes, így az ügyfelek ilyen céllal ezekben a hónapokban fordulnak a társasághoz hitelfelvételi igénnyel. Mindezt a Cetelem adatai is megerősítik: a személyi kölcsön esetében is jelentősen növekszik a lakásfelújítási hitelek iránti kérelmek száma június – július hónapokban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Új címke került a régi élelmiszerekre, amitől „egészségesebbek lettek”
Buksza blog | 2024. december 22. 17:09
A korábban mérgelődő élelmiszeripari vállalatok észrevették, hogy egyre többen kapnak súlycsökkentő gyógyszereket, ami magában hordoz egy jó lehetőséget.
Vásárló Luxuscikkek „bagóért”: megjelent a „lefelé eladás”
Buksza blog | 2024. december 22. 16:16
A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.
Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG