Nem csak az államot rövidítjük meg - kockáztatunk is
Az évi mintegy ezer milliárd forint forgalmú gépjárműjavítási szektorban 35-40 százalék a feketegazdaság aránya, az alkatrész-kereskedelemnek pedig a fele illegális, forgalma eléri a 230 milliárd forintot - becsüli a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete.
A szövetség szerint az illegális alkatrész-kereskedelem és a sufniszerviz térnyerése nemcsak az állami bevételeket csapolja meg, hanem biztonsági és esetenként környezetvédelmi kockázatokat is hordoz. Ennek nagy jelentősége van a magyar piacon, ahol a járműállomány átlagéletkora 12 év körül van, miközben erőteljesen áramlik be az országba a magánimport használt autó - hívta fel a figyelmet Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető elnöke.
Öreg autókat hozunk be a saját vénségeink mellé
Az első háromnegyed év adatai alapján az idén magánimport útján jóval több mint százezer használt autó érkezik az országba, többsége öt évnél idősebb jármű. (Ami pedig a tavalyi statisztikákat illeti: a másodkézből vásárolt autók 70 százaléka volt tíz évnél idősebb 2015-ben, a magánimport keretében behozott használt járműveknek pedig a 60 százaléka.)
A szövetség azt tanácsolja a használt autót vásárolóknak, hogy vigyék el a szakszervizbe a járművet, mielőtt megvásárolják, ez különösen fontos magánimportból származó jármű esetén.
Tényleg megéri többet fizetni?
Az MGE Értünk hozzá kampányával próbálja a hivatalos szervizekbe terelni az autósokat, akik számára általában az olcsóbb ár teszi vonzóvá az illegális javítóműhelyeket. Pedig a szakszerűen végzett javítás megtérül - mutat rá az MGE: egy ötéves autó esetében 250-500 ezer forint árelőnyt jelenthet az eladó számára, ha kocsija pontosan vezetett szervizkönyvvel rendelkezik. Az autótulajdonos szervizköltségei eközben az első öt évben 300-400 ezer forintra rúgnak a hivatalos márkaszerviznél.
Mekkora a legális piac? Magyarországon 10-11 ezer szerviz működik hivatalosan, ebből 600-700 márkaszerviz. Együttes forgalmuk 230 milliárd forint, emellett az alkatrészforgalom eléri a 420 milliárd forintot. A szervizágazat 40-50 ezer embert foglalkoztat. A helyzet drasztikusan változhat jövőre: a gépjármű-javítási és karbantartási tevékenységet, a gépjárműalkatrész-kiskereskedelmet, a motorkerékpár, alkatrész kereskedelmét, javítását végzőknek (magyarán az autó- és motorszerelőknek) is online pénztárgépet kell beszerezniük és üzemeltetniük. Januárig ugyan haladékot kaptak az érintettek a bevezetésre, utána azonban már csak ezzel dolgozhatnak. Bár biztosan lesznek próbálkozások a rendszer megkerülésére, az eddigi tapasztalatok alapján ha erőteljes hatósági ellenőrzés párosul az intézkedés bevezetéséhez, akkor komoly fehéredés érhető el - kérdés, hogy ez az árak emelkedését is magával hozza-e. Minimum az áfatartalommal jó eséllyel biztosan megugranak az árak azoknál, akik eddig nem adtak számlát az alkatrészről, javításról. |