A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a mobiltelefon-előfizetések száma egy év alatt 164 ezerrel csökkent, az állomány 2011. szeptember végén kevesebb mint 11,7 millió volt, ami az utóbbi 3 év legalacsonyabb értéke. Ezen belül a havidíjas előfizetések száma ismét emelkedett, de nem ellensúlyozta a feltöltő kártyás szegmens 554 ezres éves szintű visszaesését.
A változás hátterében az áll, hogy a szolgáltatók egyre inkább arra ösztönzik az ügyfeleket, váltsanak havidíjas előfizetésre, a készülékcserék alkalmával pedig nem szükséges új SIM-kártyát venniük, mint korábban – feltöltő kártyás vevőként. Utóbbi folyamatnak jelentős szerepe volt korábban az állományi adat emelkedésében. 100 lakosra 117 mobiltelefon-előfizetés jutott a harmadik negyedévben.
Okostelefonokkal az adatforgalom is bővül
A mobilhálózatokban a tárgyidőszak folyamán 2010 harmadik negyedévéhez viszonyítva 1 százalékkal több hívást kezdeményeztek, és 4 százalékkal nőtt a mobiltelefonálással töltött összes percidő. Egy előfizetésre átlagosan 391 percnyi beszélgetés jutott. Egy hívás átlagos hossza 2,2 perc volt. Az okostelefonok és a mobilinternet terjedését jelzi, hogy egy év alatt közel ötödével bővült a mobilhálózatban bonyolított adatforgalom, mialatt az SMS-ek és MMS-ek száma csak 4, illetve 7 százalékkal növekedett.
Bár a kábeltévé-szolgáltatók egyre nagyobb sikerrel kínálnak vezetékes vonalat és hívásszolgáltatást, 2011. szeptember végén – előzetes adatok szerint – az egy évvel korábbinál 69 ezerrel kevesebb, 2,9 millió vezetékes fővonal volt üzemben. Ennek 29 százaléka VoIP-hangcsatorna (kábeltévés, illetve széles sávon megvalósuló helyhez kötött telefonszolgáltatás), 15 százaléka ISDN. A 100 lakosra jutó vezetékes fővonalak száma az időszak utolsó napján 29 darab volt.
9 cég uralja az internetpiacot
A vezetékes vonalakról indított hívások száma 7 százalékkal csökkent, míg a hívások időtartama 4 százalékkal nőtt 2010 harmadik negyedévéhez képest. A beszélgetések összesített idejének ötöde VoIP-alapú. A hívások átlagosan 3,4 percig tartottak. Az árak mérséklődése, a gyakran jelentős ingyenes idősávot és díjmentes hálózaton belüli beszélgetést is tartalmazó csomagok terjedése nyomán az előfizetők kevesebbszer, de hosszabb ideig beszélgettek vezetékes telefonról, mint mobiltelefonról. Az összes telefonbeszélgetésre fordított idő majdnem négyötödét mobilkészülékekről indított hívások tették ki.
Az internetpiac bővülése folytatódott, 2011 harmadik negyedévének végén az internetszolgáltatók száma 401 volt, 2-vel kevesebb, mint egy évvel korábban. A piac tovább koncentrálódik, 9 cég tudhatja magáénak az előfizetések 90 százalékát. Az internet-előfizetések száma 2011. szeptember végén megközelítette a 4 milliót, amely több mint negyedével meghaladja a 2010 azonos időpontjában mért szintet.
Feltörekvőben a mobilinternet
A dinamikus fejlődés a szolgáltatók közötti éles technológiai és árversenynek is köszönhető. A vezeték nélküli szegmens egy év alatt 54 százalékkal bővült. A nagymértékű változáshoz erőteljesen hozzájárult az egyre inkább megfizethető mobilinternet, amely 59 százalékkal növekedett. Az összes internet-előfizetés 47 százaléka a mobilkategóriába tartozott, részaránya egy év alatt közel 10 százalékponttal lett nagyobb.
A vezetékes internet két legjelentősebb típusa közül éves szinten a kábelhálózatos előfizetések 9 százalékkal gyarapodtak, míg az xDSL-előfizetések csoportja ennél kisebb mértékben növekedett. A szélessávú (kábeltévés és xDSL-) internetre történő előfizetések száma egy év alatt 6 százalékkal nőtt. Egyelőre nem képvisel nagy részarányt, de ez idő alatt 29 százalékkal bővült az egyéb-, például a LAN- (optikai) internetet is magába foglaló kategória előfizetéseinek mennyisége.
Az összes előfizetésen belül a kábeltévés és az xDSL-szegmens részaránya 4, illetve 5 százalékponttal csökkent 2010 harmadik negyedévének végéhez képest, eközben a vezeték nélkülié 9 százalékponttal lett magasabb. Eltűnőben van a betárcsázós csoport.
Az előfizetéses internetszolgáltatásból származó nettó árbevétel 2011 harmadik negyedévében meghaladta a 36,3 milliárd forintot, ami folyó áron 7 százalékkal volt több az egy évvel korábbinál. Az árbevétel változása nem tükrözi az előfizetések számának ennél dinamikusabb bővülését, köszönhetően az akcióknak és a díjak mérséklődésének.