3p

Az áruházak beszállítóit védené az Európai Bizottság azzal a javaslatával, amely számukra kedvezőbb fizetési határidőt szabna meg, ám a kiskereskedők lobbiszervezete akcióba lendült.

Súlyos hatása lenne az európai nagy- és kiskereskedelemre, ha az uniós tagállamok elfogadnák az Európai Bizottság javaslatát, miszerint kössék merev és viszonylag rövid határidőhöz a beszállítói számlák kifizetését – idézte az European Supermarket Magazine kiskereskedelmi szakportál az EuroCommerce, az uniós tagállamok kereskedelmi szakmai szövetségének állásfoglalását

Csődveszélyt okoz

A bizottság szerint 30 napban kellene maximálni azt a határidőt, amíg a beszállítóknak meg kell kapniuk a pénzüket. Ezzel ellensúlyoznák az aszimmetriát, ami a kisebb cégek és a nagy áruházláncok piaci alkuerejében van.

Bár a beszállítóknak jó lenne, a boltosok nem kérnek belőle. Fotó: Depositphotos
Bár a beszállítóknak jó lenne, a boltosok nem kérnek belőle. Fotó: Depositphotos

A nagy adós képes a nála jóval kisebb hitelezőre olyan fizetési határidőket kényszeríteni, amelyeknek súlyos következményei lehetnek. A bizottság idézi azt a statisztikai adatot, amely szerint minden negyedik céges csőd azért következik be, mert a szállítókat nem fizetik ki időben.

Drágulással "fenyegetnek"

A boltosokat képviselő EuroCommerce szerint az a lehetőség, hogy a nagy- és kiskereskedő szabadon állapodik meg beszállítóival a fizetési határidőről, mindkét félnek előnyös. Ez főként az olyan termékek esetén igaz, amelyek értékesítése viszonylag hosszú ideig elhúzódhat. Ilyenek például a ruházati cikkek és a parfümök. A lobbiszövetség ugyan támogatja, hogy az európai vállalatok lehetőség szerint azonnal kifizessék a számláikat, ám helytelen a merev határidővel elvenni a lehetőségét annak, hogy a vékony profitrátával dolgozó kereskedők időt nyerjenek a termékek eladására. A közvetlen szállító-eladó hitelezés ebben az esetben a legolcsóbb megoldás, így ha lehetetlenné válik, akkor az végső soron a fogyasztói árak emeléséhez vezet.

Az élelmiszerek esetén korábban már szabályozták a fizetési feltételeket, ám a bizottság most úgy tesz javaslatot ennek kiterjesztésére, hogy nem várja meg az azzal kapcsolatos tapasztalatok elemzését. Ez rontja a vállalatok jogbiztonság-érzését. Ezért az EuroCommerce felszólítja az Európai Parlamentet és a tagállamok kormányait, hogy ne foglaljanak állást az Európai Bizottság kezdeményezéséről addig, amíg nem konzultáltak az áruházakkal és a nagykereskedőkkel. Erre a szakszövetség szerint azért is szükség van, mert a kiskereskedelem az EU legnagyobb munkaadó ágazata.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG