3p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az áruházak beszállítóit védené az Európai Bizottság azzal a javaslatával, amely számukra kedvezőbb fizetési határidőt szabna meg, ám a kiskereskedők lobbiszervezete akcióba lendült.

Súlyos hatása lenne az európai nagy- és kiskereskedelemre, ha az uniós tagállamok elfogadnák az Európai Bizottság javaslatát, miszerint kössék merev és viszonylag rövid határidőhöz a beszállítói számlák kifizetését – idézte az European Supermarket Magazine kiskereskedelmi szakportál az EuroCommerce, az uniós tagállamok kereskedelmi szakmai szövetségének állásfoglalását

Csődveszélyt okoz

A bizottság szerint 30 napban kellene maximálni azt a határidőt, amíg a beszállítóknak meg kell kapniuk a pénzüket. Ezzel ellensúlyoznák az aszimmetriát, ami a kisebb cégek és a nagy áruházláncok piaci alkuerejében van.

Bár a beszállítóknak jó lenne, a boltosok nem kérnek belőle. Fotó: Depositphotos
Bár a beszállítóknak jó lenne, a boltosok nem kérnek belőle. Fotó: Depositphotos

A nagy adós képes a nála jóval kisebb hitelezőre olyan fizetési határidőket kényszeríteni, amelyeknek súlyos következményei lehetnek. A bizottság idézi azt a statisztikai adatot, amely szerint minden negyedik céges csőd azért következik be, mert a szállítókat nem fizetik ki időben.

Drágulással "fenyegetnek"

A boltosokat képviselő EuroCommerce szerint az a lehetőség, hogy a nagy- és kiskereskedő szabadon állapodik meg beszállítóival a fizetési határidőről, mindkét félnek előnyös. Ez főként az olyan termékek esetén igaz, amelyek értékesítése viszonylag hosszú ideig elhúzódhat. Ilyenek például a ruházati cikkek és a parfümök. A lobbiszövetség ugyan támogatja, hogy az európai vállalatok lehetőség szerint azonnal kifizessék a számláikat, ám helytelen a merev határidővel elvenni a lehetőségét annak, hogy a vékony profitrátával dolgozó kereskedők időt nyerjenek a termékek eladására. A közvetlen szállító-eladó hitelezés ebben az esetben a legolcsóbb megoldás, így ha lehetetlenné válik, akkor az végső soron a fogyasztói árak emeléséhez vezet.

Az élelmiszerek esetén korábban már szabályozták a fizetési feltételeket, ám a bizottság most úgy tesz javaslatot ennek kiterjesztésére, hogy nem várja meg az azzal kapcsolatos tapasztalatok elemzését. Ez rontja a vállalatok jogbiztonság-érzését. Ezért az EuroCommerce felszólítja az Európai Parlamentet és a tagállamok kormányait, hogy ne foglaljanak állást az Európai Bizottság kezdeményezéséről addig, amíg nem konzultáltak az áruházakkal és a nagykereskedőkkel. Erre a szakszövetség szerint azért is szükség van, mert a kiskereskedelem az EU legnagyobb munkaadó ágazata.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
Vásárló Hogyan egyensúlyozz teljesítmény és pihenés között az üzleti életben?
Márkázott tartalom | 2025. július 3. 13:46
A mai üzleti világban gyakran előfordul, hogy a teljesítményt minden elé helyezzük, még akkor is, ha ez hosszú távon a jóllétünk rovására megy. Valójában az igazi siker kulcsa abban rejlik, mennyire tudatosan képes valaki pihenni és regenerálódni. A határidők betartása nem elég, figyelmet kell fordítani arra is, hogyan lehet feltöltődni a mindennapi terhek okozta stressz után.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG