4p
Egy friss kutatás nemrég a magyar autósok téli vezetési szokásait térképezte fel, és azt, hogy mennyire tartják szem előtt a biztonságos vezetés szabályait és kritériumait. Kiderült, hogy a válaszadók többsége időben cseréli le a nyári gumit télire, de használt garnitúrájukat csak akkor, ha az már túlságosan elkopott. Emellett az autóvezetők kétharmada még életében nem használt hóláncot.

A Groupama Garancia biztosítótársaság Facebook-oldalán indította nem reprezentatív online kutatását 2014 decemberében, amelyet 314-en töltöttek ki. A válaszadók 52 százaléka nő, 48 százaléka férfi, továbbá 18 százaléka a fővárosban, 48 százaléka vidéki nagyvárosban, 34 százalékuk pedig vidéki kisvárosban él. A felmérés kérdéseire adott válaszokból kiderült, hogy a válaszadók többsége lehetne elővigyázatosabb a biztonságos közúti közlekedés érdekében.

Mik a legfontosabbak?

Arra a kérdésre, hogy mely eszközök elengedhetetlenek a téli közlekedésnél, a válaszadók fontossági sorrendben a téligumit, a téli ablakmosó folyadékot, a megfelelő ablaktörlőt, valamint a jégkaparót jelölték meg.

„A felmérésből kiderült, hogy a sofőrök csak kis része tartja fontosnak, hogy legyen pokróc, vagy egy zsák homok a kocsiban. A kérdőívet kitöltők számára legkevésbé a hólánc fontos. A tendencia világosan mutatja, hogy bár a balesetek megelőzése érdekében megtesznek bizonyos dolgokat az autóvezetők, de arra nincsenek felkészülve, ha már bekövetkezik a baj. A válaszadók 70 százaléka még soha nem használt hóláncot” – mondta Csonka István, a Groupama Garancia Biztosító marketing és értékesítési vezérigazgató-helyettese.

A felmérés rámutatott, hogy a vezetők 72 százaléka lecseréli a nyárigumiját télire, amint tartósan 7 fok alá csökken a hőmérséklet, ami vezetésbiztonsági szempontból a legideálisabb. A válaszadók 23 százaléka viszont naptár szerint váltja az abroncsokat, vagyis amint beköszönt az október (11%), vagy a november (12%).

Csak kettőt

Az emberek 13 százaléka oldotta már meg úgy az átállást, hogy csak két gumit cserélt le nyáriról télire. A szakértők abban egyetértenek, hogy ha a tulajdonosnak már van egy pár jobb, kevésbé kopott téligumija, az mindig kerüljön hátulra. Így a rossz időjárási körülmények között is megvan az esély arra, hogy az autó megőrizze a viszonylag stabil úttartását. Ha megcsúszik a jármű, így nem lesz túlkormányzott, nem lendül ki az autó hátsó része. Ennek ellenére az semmiképpen sem javasolt, hogy a rosszabb állapotú gumi helyén a nyári maradjon fenn.

Az emberek nagy többsége egyazon márkájú téligumikkal szereli fel autóját (96%). Csupán elenyésző részük az, aki nem törekszik erre az egységre (4%), holott ez nagyon fontos a vezetésbiztonság érdekében. Ha különféle márkájú abroncsokat használunk, úgy a kerekek kopása, barázdáltsága, minősége is eltérő lesz. Így amennyiben megcsúszík a jármű, sokkal nehezebb újra átvenni felette az irányítást.

Mikor veszünk újat?

Az új téligumi vásárlásra a válaszadók többsége (78%) akkor kerít sort, ha a gumi állapota azt már megköveteli. Mindössze 9 százalék az, aki négyévente váltja le a garnitúráját, ami elenyészően kevés, hiszen biztonsági szempontból ennél tovább már veszélyes egyazon szettet használni.

A válaszadók kereken fele tárolja az autóját garázsban, 26 százaléka utcán, 24 százaléka pedig saját kertben, nyitott kocsibeállóban. Ennek ellenére indulás előtt csupán 20 százalékuk tölt 5 percet az előkészületekkel, 42 százalék tölt el maximum 10 percet a téli közlekedés előkészületeire, 38 százalék pedig több mint 10 percet szán erre.

„Az arány érdekes, hiszen aki garázsban tárolja az autót, annak kevesebb idő szükséges az indulás előtti előkészületekre. Nem kell jeget kaparni, havat söpörni róla. Ez örömteli adat számunkra, hiszen ez is azt mutatja, hogy a válaszadók többsége elővigyázatos” – mondta Csonka István.

Béna kacsák lennénk?

A kutatás kiterjedt arra is, hogy az emberek mitől tartanak leginkább a téli közlekedésnél. Leginkább az időjárási viszontagságoktól, azaz a jeges utaktól és a ködös időtől félnek. A válaszadók harmada a saját vezetési képességét kérdőjelezi meg, attól félnek leginkább, hogy ha meg is csúszik az autójuk, nem tudják úton tartani. Pedig abban az esetben, ha a felsorolt kritériumoknak eleget tesznek biztonságuk érdekében, akkor minden lehetőség adott lesz ahhoz, hogy könnyebben vegyék a közlekedés során felmerülő akadályokat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG