2p

Az árcímkéken fel kell majd tüntetni azt is, igazából mekkora volt az ár az akció előtt - a dolog szépséghibája, hogy csak 2022-ben lép életbe a rendelet.

A pénteki Magyar Közlönyben jelent meg az innovációért és technológiáért felelős miniszter rendelete arról, hogy hogyan kell feltüntenti az árcimkéken azt, ha egy üzletben valamit akcióznak. Eszerint 

"Az  árcsökkentés bejelentése esetében meg kell jelölni a  korábbi, a  vállalkozás által az  árcsökkentést megelőzően, meghatározott ideig alkalmazott árat."

Ez a korábbi ár alapesetben azt az árat jelenti, amelyet legalább az árcsökkentés előtti 30 napon át érvényben volt - ez azonban nem vonatkozik a romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékekre.

A jogszabály arról is rendelkezik, hogy ha a termék harminc napnál rövidebb ideje van forgalomban, akkor a  korábbi ár a vállalkozás által egy olyan időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat jelenti, amely időszak nem lehet rövidebb, mint az árcsökkentés alkalmazását megelőző tizenöt nap.

Jó, de minek a 70 százaléka? MTI Fotó: Balázs Attila
Jó, de minek a 70 százaléka? MTI Fotó: Balázs Attila

A  rendeletet több uniós irányelvnek való megfelelés miatt adta ki az ITM, és azzal a gyakorlattal segíthet szembeszállni, amikor a kereskedők az akciós ár mellett feltüntetett akció mértékét egy olyan árhoz képest határozzák meg, amelyet sosem vagy csak rövid ideig alkalmaztak. A fogyasztóvédelmi hatóság szakemberei persze eddig is felléptek a legpofátlanabb kamuakciók ellen: ilyenkor bekérik a kedvezménnyel kínált termék korábbi árait, így győződnek meg arról, hogy valóban csökkent-e az ár, vagy a kereskedő megtévesztő módon a korábbi teljes eladási árat hirdeti akciósként.

A fiktív árkedvezmények vagy félrevezető tájékoztatás miatt eljárás indulhat a kereskedők ellen. A mostani jogszabályváltozás pontosan lefekteti, mit várnak el a kereskedőktől az akció mértékének kiírásakor, milyen korábbi árat kell feltünteni az árcímkén.

Az árfeltüntetési szabályok az üzletek, áruházak mellett az internetes vásárlásra is vonatkoznak - ennek a mostani karácsonyi vásárlási szezonban különösen nagy jelentősége lenne, mivel a járványhelyzet a kereslet jó részét tereli a webáruházakhoz.

A dolog szépséghibája, hogy a rendelet csak 2022. május 28-én lép hatályba.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kiakadtak a németek, jöhet a szigor
Buksza blog | 2024. szeptember 8. 11:33
Véget vethet a kínai online kereskedők, különösen a Temu és a Shein szárnyalásának, hogy az Atlanti-óceán mindkét partján újabb szabályozással igyekeznek megregulázni a tevékenységüket.
Vásárló Az Aldi, 6400-8200 forintos órabérrel egy kisebb sereget vet be az egyik legkeményebb piacon
Buksza blog | 2024. szeptember 8. 10:22
Az Aldi úgy döntött, hogy nem kispályázik az egyik legélesebb verseny diktáló amerikai piacon, hanem alaposan beleerősít terjeszkedésébe. Sok száz új áruházat nyitnak, sok ezer új alkalmazottal. 
Vásárló Meglepő statisztika készült az "egykékről"
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 3. 09:31
Egy negyven évvel ezelőtti amerikai film egyik jelenetében a főhős suttogva jelezte egy vendéglőben a pincérnek, hogy egyedül jött és lopakodva foglalta el a helyét. Mit tenne ma?
Vásárló MacBook Pro: Az Apple csúcsgépe lenyomja a Windowsos masinákat
Márkázott tartalom | 2024. augusztus 30. 13:44
A MacBook Pro régóta az Apple prémium kategóriás laptopjainak zászlóshajója. Az elegáns dizájn, a kiváló teljesítmény és az integrált ökoszisztéma mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a MacBook Pro kiemelkedjen a piacon. De miben különbözik egy MacBook Pro a Windowsos laptopoktól, és milyen előnyei vannak az Apple csúcsgépének? Lássuk!
Vásárló Felturbózott bolhapiacot alapított az IKEA
Buksza blog | 2024. augusztus 27. 11:08
Az IKEA már korábban rájött, hogy használt bútorai újraértékesítéséből pénzt csinálhat és a covid idején azt is megtapasztalta, mekkora lehetőségek rejlenek az e-kereskedelemeben. Most összeadták ezt a kettőt.
Vásárló Kifinomult ízléssel, stílusosan megkomponálva közeleg hazánk legszebb Borfesztiválja
PR | 2024. augusztus 26. 10:38
A Duna felett magasodó hegytetőn elterülő Budai vár a magyar történelem egyik legfontosabb helyszíne, amely számos jelentős esemény szemtanúja volt az évszázadok során. Az egyik ilyen kiemelten fontos borkulturális rendezvény a Budapest Borfesztivál, mely szeptember 12. és 15. között ismét beköltözik a Duna-parti panorámát meghatározó Budavári Palota gyönyörű, impozáns falai közé. A Borfesztivál látogatói újra megcsodálhatják Magyarország gazdag örökségét és felfedezhetik hazánk borkiválóságait a hagyományokat őrző épületek között sétálva.
Vásárló Halvány remény a magyar diszkontokban - erre jutott a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. augusztus 26. 05:42
Valamivel olcsóbbak lettek a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek, de így is 10 ezer forint feletti összegről van szó, ami alig marad el a tavaly októberi szinttől. 
Vásárló Fogyókúrára küldi a termékeit a drogerie markt, de nem úgy
Buksza blog | 2024. augusztus 20. 09:31
A dm drogérialánc a sok kicsi sokra megy elvét alkalmazza a spórolásban.
Vásárló Feltámadt a Tesco, de nem a Lidl rovására
Buksza blog | 2024. augusztus 19. 15:34
Határozottan menetel előre hazai - egyesült királyságbeli - piacán a Tesco, ami abban mutatkozik meg, hogy az elmúlt időszakban apró lépésekkel hónapról hónapra növelte piaci részesedését hagyományos versenytársaival szemben.
Vásárló Dilemma a boltokban: hány fok legyen? Mennyit szeretnének a vásárlók?
Buksza blog | 2024. augusztus 18. 14:43
Az áruházak jelentős energiafelhasználók, ami megjelenik a költségeikben, így végső soron a vásárlók kiadásaiban is. Erre nem válaszolhatják egyszerűen azt, hogy csökkentik az energiafelhasználásukat. Az ugyanis kényelmetlenséget okozhat vevőiknek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG