Dukai Regina a repülőgépen használatos mentőmellényeket mutatja be egy 2011-es sajtóeseményen. MTI Fotó: Manek Attila |
Régóta nagy kérdés, hogy mit kezdjünk azokkal a közösségimédia-posztokkal, amelyekért pénzt vagy ajándékot kapott a népszerű posztoló egy cégtől (magyarán fizettek neki a közzétételért), de ezt nem tüntette fel a követőinek. A Gazdasági Versenyhivatal nemrég komolyan foglalkozni kezdett az üggyel, és nem csak mindenkinek használható iránymutatást tett közzé, hanem elkezdett megállapodni a hazai közösségimédiás véleményvezérekkel (ahogy őket a GVH-nál nevezik): első körben Kasza Tiborral, második körben Rubint Rékával, illetve cégeikkel és az őket megbízással ellátó társaságokkal, ügynökségekkel zárták le az ügyeket.
Most Dukai Regina volt soron (a Wikipedia szerint ő egy magyar modell és énekesnő; az Instagramon mindenesetre 288 ezer követője van, a Facebookon 190 ezren lájkolják). azt vizsgálta, hogy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősültek-e a Dukai Regina Facebook oldalán és Instagram oldalán 2016. április 15-től megjelenő, különböző vállalkozások termékeit, szolgáltatásait és a márkáit népszerűsítő tartalmak és bejegyzések, hiszen azok a „With Love” Szolgáltató Kft. [Dukai Regina rendezvényszervező cége] és a Red Lemon Kft. [PR és (bulvár)kommunikációs ügynökség] közreműködésével jelentek meg.
A bejegyzéseket nem ingyen tették közzé, azért a vállalkozások valamilyen ellenszolgáltatást kaptak, ez azonban jó eséllyel nem volt egyértelmű a közönség számára.
Bár a GVH szerint az ilyen gyakorlatok miatt számos versenyfelügyeleti eljárás lenne indítható különböző piacokon, egyelőre azonban - Kasza és Rubint esetéhez hasonlóan - most is beérték a vállalkozások kötelezettségvállalásával: változtatnak a közösségimédiás gyakorlatukon, emellett oktatási célú posztokat, tájékoztató anyagot is közzétesznek. A GVH jogsértést nem állapított meg az ügyben, így bírságot sem szabott ki.
A GVH véleményvezéreknek kiadott ajánlásaival korábbi cikkeinkben (itt és itt) foglalkoztunk részletesebben.