4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Szeptemberben a fogyasztói árak átlagosan 0,5 százalékkal voltak alacsonyabbak, mint egy évvel korábban. Ezen időszak alatt a háztartási energia, a tartós fogyasztási cikkek, az egyéb cikkek, üzemanyagok, valamint a ruházkodási cikkek ára csökkent, mialatt az élelmiszerek, a szolgáltatások és a szeszes italok, dohányáruk drágultak.

1 hónap alatt – 2014. augusztushoz viszonyítva – a fogyasztói árak átlagosan 0,2 százalékkal csökkentek - közölte Privátbankárral a Központi Statisztikai Hivatal.

Az élelmiszerekért átlagosan 0,1 százalékkal kellett kevesebbet fizetni, ezen belül csökkent a csokoládé, kakaó (3,7%), valamint a liszt (1,0%) ára. Nőtt az étolaj (1,1%), a tojás (1,0%) és az idényáras élelmiszerek, azaz a burgonya, friss zöldség és gyümölcs (0,6%) ára.

A szezonváltás miatt a ruházkodási cikkek drágultak a legnagyobb mértékben, 1,2 százalékkal. Kismértékben, 0,2 százalékkal nőtt az egyéb cikkek (lakással, háztartással és testápolással kapcsolatos cikkek, gyógyszerek, járműüzemanyagok, valamint kulturális cikkek) ára. Ezen belül a járműüzemanyagokért 0,8 százalékkal kellett többet fizetni.

A háztartási energia ára átlagosan 0,1 százalékkal emelkedett. A szeszes italok, dohányáruk ára nem változott. A szolgáltatásokért 0,8, ezen belül az üdülési szolgáltatásokért 6,8 százalékkal kellett kevesebbet fizetni. A tartós fogyasztási cikkek ára 0,3 százalékkal mérséklődött egy hónap alatt.

12 hónap alatt, a fogyasztói árak átlagosan 0,5 százalékkal voltak alacsonyabbak, a nyugdíjas fogyasztóiár-index pedig 0,7 százalékkal csökkent. A maginfláció azonban 1,4 százalékkal nőtt egy év alatt.

Tavaly szeptemberhez viszonyítva, az élelmiszerárak 0,2 százalékkal nőttek. Ezen belül drágult a tej (5,1%) és a sajt (5,3%). Csökkent viszont a cukor (16,4%), az étolaj (10,8%), a liszt (10,5%), valamint a péksütemények (2,4%) ára.

A szeszes italok, dohányáruk átlagosan 3,3, a szolgáltatások 1,6 százalékkal drágultak. Ez utóbbin belül a kulturális, oktatási és szabadidős szolgáltatások ára 2,5 százalékkal nőtt, a helyi tömegközlekedésé 6,8 százalékkal csökkent.

A tartós fogyasztási cikkek ára átlagosan 0,7, az egyéb cikkeké 0,6 százalékkal mérséklődött. Ez utóbbin belül a járműüzemanyagok ára 2,1 százalékkal csökkent. A ruházkodási cikkekért átlagosan 0,5 százalékkal kellett kevesebbet fizetni. A háztartási energia ára csökkent a legnagyobb mértékben (12,0%). Ezen belül a vezetékes gázért 16,9, a távfűtésért 11,4, az elektromos energiáért 11,3 százalékkal kellett kevesebbet fizetni 2013. szeptemberhez viszonyítva.

Mire számítottak?

A londoni elemzői konszenzus ismét csökkenést várt, elsősorban az erőteljes bázishatások miatt. A pénteki adatismertetés előtti citybeli előrejelzések zéró és mínusz 0,3 százalékos tizenkét havi szeptemberi infláció között mozogtak.

Szokás szerint megnéztük, hogyan alakultak az élelmiszerárak a hipermarketekben. A Privátbankár Árkosár felméréséből kiderült, hogy októberre lassult az árcsökkenés a hipermarketekben, de még mindig olcsóbban tudhatjuk le a nagybevásárlást, mint egy éve. Mi lett olcsóbb és mi drágult? Részletek >>

Augusztusban a fogyasztói árak átlagosan 0,2 százalékkal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban. Ezen időszak alatt a háztartási energia, a ruházkodási cikkek, a tartós fogyasztási cikkek és az egyéb cikkek, üzemanyagok, valamint az élelmiszerek ára csökkent, mialatt a szeszes italok, dohányáruk és a szolgáltatások drágultak. 2014. júliusához viszonyítva a fogyasztói árak átlagosan 0,2 százalékkal estek augusztusban. Tavaly az év első kilenc hónapjában 2,1 százalékos volt az infláció.

Miért olyan fontos nekünk az infláció?

A legfontosabb az infláció azoknak, akik pénzüket szeretnék befektetni, vagy annak értékét megőrizni – mondta a Privátbankár kérdésére Fáy Zsolt, a MagNet Bank Zrt. Igazgatóságának elnöke. Minden hozamot ehhez viszonyítva kell figyelni, hiszen ez mutatja a pénzünk romlásának az ütemét, ami hozamot e felett realizálunk az a nyereségünk, a reálkamat. Hogyan érhetünk el reálkamatot a kockázatok megosztása mellett?

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG