1p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A várakozásoknak megfelelően márciusban a fogyasztói árak 5,5 százalékkal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban. Jelentős mértékben nőtt a szeszes italok, dohányáruk és az üzemanyagok ára. Az átlagosnál kevésbé drágultak az élelmiszerek és a szolgáltatások, míg a tartós fogyasztási cikkekért kevesebbet kellett fizetni.

Korábban londoni felzárkózó piaci elemzők éves összevetésben az infláció lassulását valószínűsítették az erős bázishatások miatt. Prognózisuk szerint így márciusban a februári kiugróan magas 5,9 százalék után márciusban csak 5,4-5,6 százalék lehet a pénzromlás mértéke.

Egy hónap alatt 0,8 százalékkal emelkedtek az árak

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint egy hónap alatt a fogyasztói árak 0,8 százalékkal növekedtek. Ezen belül az élelmiszerek szintén 0,8 százalékkal drágultak. Növekedett a tojás (16,5%), az idényáras élelmiszerek – burgonya, friss zöldség, gyümölcs – (4,1%), az étolaj (2,4%), a kávé (1,8%) és a csokoládé, kakaó (1,5%) ára.

Árcsökkenés következett be a szalámi, szárazkolbász, sonka (2,4%), a péksütemények (1,4%), a liszt (1,2%) és a sertéshús (1,1%) esetében. A főcsoportok közül a szeszes italok, dohányáruk ára emelkedett a legnagyobb mértékben egy hónap alatt, 3,0 százalékkal. Az egyéb cikkek szintén átlag felett drágultak, 1,2 százalékkal, ezen belül járműüzemanyagok ára 2,4 százalékkal nőtt.

Az átlaggal közel megegyező mértékben emelkedtek a ruházkodási cikkek árai (0,9%), az ilyenkor szokásos szezonális változásoknak megfelelően. A háztartási energia és a szolgáltatások 0,2-0,2 százalékkal drágultak februárhoz viszonyítva, míg a tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 0,3 százalékkal kellett kevesebbet fizetni.

A tojás ára az előző év azonos időszakához képest 43 százalékkal nőtt

Az előző év azonos időszakához viszonyítva az élelmiszerek árai az átlagosnál kisebb mértékben, 4,7 százalékkal emelkedtek. Ezen belül jelentősen nőtt a tojás (43,1%), a sertészsiradék (30,5%), a margarin (19,8%), a csokoládé, kakaó (18,7%), a kávé (16,9%), a sertéshús (12,6%) és a párizsi, kolbász (9,8%) ára. Árcsökkenés következett be a liszt (15,5%), az idényáras élelmiszerek (12,5%) és a cukor (9,0%) esetében.

Az átlagosnál nagyobb mértékben, 10,8 százalékkal emelkedett a szeszes italok, dohányáruk ára. Szintén átlag felett, 8,6 százalékkal nőtt az egyéb cikkek ára, ezen belül a járműüzemanyagoké 16,4 százalékkal, a gyógyszereké, gyógyáruké 5,3 százalékkal.

A háztartási energia átlag feletti 6,8 százalékos áremelkedésén belül a távfűtés 11,9 százalékkal, a palackos gáz 11,7 százalékkal drágult. A szolgáltatások esetében 4,1 százalék volt az áremelkedés mértéke, ezen belül a szemétszállítás 6,5, a csatornadíj 5,4 százalékkal drágult. A ruházkodási cikkek szintén átlag alatt drágultak (3,6%), míg a tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 1,4 százalékkal kellett kevesebbet fizetni, 2011. márciushoz képest.

Az EU 27 tagországában 2012. februárban a fogyasztói árak – az előzetes harmonizált adatok szerint – átlagosan 3,0 százalékkal voltak magasabbak, mint 2011. februárban. A legkisebb áremelkedést Svédországban (1,0%) és Görögországban (1,7%), a legnagyobbat Magyarországon (5,8%), valamint Észtországban és Lengyelországban (4,4-4,4%) mérték.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG