5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A nyolcvanadik Árkosár-felmérésben először mérhettünk éves adatot az Intersparban, a holland lánc rögtön előzött is egyet. Tovább folytatódott az árcsökkenés, a júliusi csúcs óta ereszkedik az élelmiszerkosarunk ára - hova lett az e-útdíj az árakból?
A KSH szerdán közli az infláció augusztusi alakulásával kapcsolatos adatait.

Szeptember 6-án immár 80. alkalommal látogattuk végig három lánc egy-egy áruházát, hogy megvizsgáljuk, 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára hogyan alakult. A KSH júliusban ismét alacsony, 2 százalék alatti inflációt mért, amelynek fő oka továbbra is a rezsicsökkentés lehet, de a Privátbankár Árkosár felméréséből úgy tűnik, az élelmiszerárak is hajszálnyit mérséklődtek, a vizsgált három áruházból kettőben lejjebb mentek az árak az előző hónaphoz képest.

Újabb meglepetés: tovább csökkentek az árak

Már az előző felmérés során is azt találtuk: csökkentek az árak hónap/hónap alapon, ez a júliusi rég nem látott emelkedés utáni korrekcióval volt magyarázható, amely ebben a hónapban az adatok szerint tovább folytatódott, a vizsgált áruházakban ugyanis átlagosan 0,3 százalékkal csökkentek az árak augusztusi felmérésünkhöz képest.

Meglepő, hogy továbbra sem látszanak az árakban az e-útdíj rendszer bevezetése miatt megnövekedett beszállítói költségek, pedig a szakemberek arra számítottak, hogy emiatt megugranak majd az árak. Ez a hatás azonban az élelmiszereknél egyelőre nem látszik.

Május óta nem volt ilyen olcsó a bevásárlás

A három hipermarketben tett látogatásunk során két egységben is árcsökkenést mértünk havi összehasonlításban. Augusztushoz képest csak a Tesco drágult, 5,5 százalékkal, míg az Auchanban 4,4 százalékkal, az Interspar 2,3 százalékkal lett olcsóbb. Az átlagos havi árcsökkenés 0,3 százalékos volt szeptemberre.

 

Egy év alatt azonban egyértelműen emelkedtek az árak, bár nem olyan drasztikusan, mint júliusban. Az Auchan 3,1, a Tesco pedig 4,9 százalékkal drágábban adta ugyanazt az élelmiszerkosarat, mint egy éve. Ebben a hónapban már az Interspar éves eredményéről is van adatunk: a fenyőfás lánc 2,1 százalékkal emelte árait egy év alatt. (Az Interspar akkor került be a Privátbankár árindexébe, amikor a Cora kivonult Magyarországról - első sparos adataink 13 hónappal ezelőtt születtek.)

 

 

Az átlagos kosárérték 17 540 forint lett, ami körülbelül a 2013 májusi értéknek felel meg. Az Auchanban 16 261, a Tescóban 18 830, az Intersparban 17 528 forintért telt meg a kosár. A dobogó tetején tehát maradt a francia lánc, a második-harmadik helyen viszont helycsere történt.

 

 



A legkevesebbet persze akkor kellene fizetnünk ugyanezért a 30 termékért, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban kínálják. Ez esetben 15 479 forint lenne a számla végösszege - ez több, mint kétezer forinttal kevesebb, mint a kosár átlagára. Ha azonban figyelembe vesszük, hogy ehhez három hipermarketet is végig kell járnunk, vagy legalább három bevásárlócsapatot kell útnak indítanunk, máris kevésbé vonzó alternatíva. A mezőny azonban megint kezd szétszakadni: ha a legolcsóbb áruházba megyünk vásárolni, 2570 forintot spórolhatunk a legdrágábbnál, ami 13,6 százalékos különbség.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Egy hónap alatt komolyabb, 35 százalékot meghaladó áremelkedést a banánnál mértünk. Bő 10 százalékot drágult a sajt és 17-et a krumpli. Több mint 35 százalékot csökkent viszont az alma ára, 15 százalékkal olcsóbb lett a chips, 13-mal a liszt. 10 százalékot meghaladó csökkenést mértünk a tej és májas árában augusztushoz képest.

Tavalyhoz képest duplájára ugrott a krumpli ára. Sorban a második a tej, amelynek 32 százalékkal nőtt az ára egy év alatt, de a száraztészta is 21 százalékkal drágább. 10 százalék felett drágult a tejföl és a margarin is. Komolyabb árcsökkenést is mértünk több terméknél: a májas, az alma és a kávé 15 százalékkal olcsóbb mint tavaly, de 10 százalékkal olcsóbb lett a cukor és a tojás is.

Havi legolcsóbbak: szeptemberi szilva, szőlő, szalonna

Ezúttal is választottunk 3 terméket, és megnéztük, hogy minőségre, márkára, összetevőkre és küllemre való tekintet nélkül, egyedül egyetlen szempontot - az árat - szem előtt tartva melyik hipermarketben tudnánk azokat a legolcsóbban beszerezni.

 

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Itt a szilva-szezon: idén kedvezett a gyümölcsnek az időjárás, ezért szép termés volt, megnéztük, ez a árakon is látszik-e. Az Auchanban és az Intersparban már 149 forintért lehet szilvát kapni, a Tescóban valamivel drágábban, 199 forintért adják kilóját.

Lassan indul a szőlő-szezon is, a korai szüretelésűt már szedik, de az Árkosár felmérés eredménye azt mutatja, hogy a termés még nem ért el a boltokig, egyelőre csak olasz szőlőt árulnak a hipermarketek. Az Intersparban 329, az Auchanban 379, a Tescóban 399 forintot kérnek az itáliai szőlőért.

És végül a szalonna, aminek mindig szezonja van a magyar konyhában: ezúttal kizárólag a kenyér- illetve a csemegeszalonna árait vettünk figyelembe. Ez a Tescóban volt a legolcsóbb, ahol 1170 forintért adták, de az Auchan is csak egy hajszállal maradt le, ott 1173 forint volt. Az Interspar valamivel drágábban, 1490 forintért adja a legolcsóbb szalonnát.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG