4p
Kilenc hónap után újra éves áremelkedést mértünk a Privátbankár Árkosár-felmérésében: a szinte egész éven át tartó árcsökkenésnek egyelőre vége szakadt. Kérdés, hogy a kiskereskedelmi szektor új terhei vagy a bázishatás felel nagyobb részt az irányváltásért - éves szinten csak egy áruház húzta fel az átlagot, havi szinten viszont mindenki emelte az árakat.

2015. január 12-én nyakunkba vettük három kiskereskedelmi lánc egy-egy hipermarketét: az Auchanban, a Tescóban és az Intersparban jártunk. Érdeklődésünk nem újkeletű: felmérésünk keretében 2007 februárja óta járjuk a hipermarketeket. A dolognak persze most különös aktualitást ad a kormányzat és a kereskedelmi láncok viszonya. A hipermarket-láncokat sújtó jogszabályváltozások - a két egymást követő évben veszteséges, legalább 50 milliárd fölötti árbevételű cég nem forgalmazhat napi fogyasztási cikket; drasztikusan emelkedik az árbevétel-arányos élelmiszeripari felügyeleti díj; vasárnap ki sem nyithatnak a 200 négyzetméternél nagyobb üzletek; kibővítik a plázastopot - súlyos milliárdokba kerülnek a cégeknek, akik válaszul elhalasztják beruházásaikat, üzleteket zárnak be, elbocsátják dolgozóikat. Az is biztos, hogy az új terhek előbb-utóbb a fogyasztói árakban is meglátszódnak majd.

 

 

2015. januárjában mindhárom hipermarket-lánc emelt árain decemberhez képest - ez azonban nem meglepetés, gyakorlatilag törvényszerű, hogy a decemberi akciók után januárban drágábban vásárolunk be. Ha éves távlatban nézzük a számokat, azt látjuk: egyedül az Auchanban tölthettük meg drágábban a kosarunkat, mint egy éve - az Interspar 0,5, az Auchan pedig 1,6 százalékkal kevesebbért adta most a 30 termékből álló árkosarat.

Az árak változása az előző év azonos időszakához képest, azaz a Privátbankár.hu éves árindexe

Az átlagos éves adatot így az Auchan 4 százalékos emelése lendítette pluszba. A tavalyi folyamatos árcsökkentés után az sem lenne meglepő, ha az alacsony árak jelentette bázishatás tolná a pozitív tartományba az árindexet az elkövetkező hónapokban.

 

 

Az is igaz, hogy ez ugyan összébb rázta a mezőnyt, az élen még sincs változás: továbbra is az Auchan az első, a második-harmadik helyen viszont helyet cserélt az Interspar és a Tesco. A három áruház átlagára 17 657 forintra emelkedett 2015 januárjára: ez 3,7 százalékkal magasabb az egy hónappal ezelőttinél, és 0,6 százalékos emelkedést jelent tavaly januárhoz képest.

A legkevesebbet persze akkor kellene fizetni, ha mindent ott vennénk, ahol az a legolcsóbb: 1 421 forintot spórolhatnánk így az átlagárhoz képest. Ez azonban tripla utazgatással vagy tripla létszámú bevásárlócsapattal járna. Az Auchan ennél 6, a másik két áruház 8,7 illetve 11,5 százalékkal drágább. (Igaz: a tripla utazgatás a folyamatos üzemanyagár-zuhanás mellett már kezd megfontolandó lenni...)

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH holnap (szerdán) közli az infláció decemberi alakulásáról szóló adatait - megtudjuk, 2014 egészében hogyan alakult az árindex.

A fogyasztói árak színvonala 2014-ben 0,2 százalékkal csökkenhetett, 2015-ben 0,9 százalékkal emelkedhet a jegybank legfrissebb előrejelzése szerint.

Régen láttunk már ekkora havi áremelkedéseket: a banán ötödével drágult, egyes tömény szeszesitalok pedig közel 30 százalékkal kerülnek most többe, mint decemberben. Legalább tizedével drágult a narancslé és a liszt is.

Tavaly januárhoz képest a tejföl drágult a legnagyobb mértékben (közel harmadával). Jelentősebb, 10 százalékot meghaladó éves áremelkedést mértünk a banánnál, a lisztnél, a száraztésztánál, a joghurtnál, egyes szeszesitaloknál és az ásványvíznél is.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ezúttal is kiválasztottunk három élelmiszert, hogy megvizsgáljuk, hol lehet a legolcsóbban beszerezni. A narancsból a görög a nyerő, legalábbis ezt árulják mindenhol a legolcsóbban: a Tescóban már 249 forintért megkaphattuk, az Auchanban 269-ért, az Intersparban 279-ért adták ottjártunkkor.

Csirkemellfilét a legolcsóbban az Auchanban találtunk, kilónként 1279-ért; az Interspar 1399-ért adta, a Tescóban most 1629 forintba került.

Aki rajong az ecetes nyers halért, de nem akar sokat költeni, a Tescóba menjen: ruszlit kilónként 1400 forint alatt is találtunk itt. 1471-ért kínálták az Auchanban, míg az Intersparban 2198 forintba került a legolcsóbb ruszli kilója.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Új címke került a régi élelmiszerekre, amitől „egészségesebbek lettek”
Buksza blog | 2024. december 22. 17:09
A korábban mérgelődő élelmiszeripari vállalatok észrevették, hogy egyre többen kapnak súlycsökkentő gyógyszereket, ami magában hordoz egy jó lehetőséget.
Vásárló Luxuscikkek „bagóért”: megjelent a „lefelé eladás”
Buksza blog | 2024. december 22. 16:16
A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.
Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG