4p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kilenc hónap után újra éves áremelkedést mértünk a Privátbankár Árkosár-felmérésében: a szinte egész éven át tartó árcsökkenésnek egyelőre vége szakadt. Kérdés, hogy a kiskereskedelmi szektor új terhei vagy a bázishatás felel nagyobb részt az irányváltásért - éves szinten csak egy áruház húzta fel az átlagot, havi szinten viszont mindenki emelte az árakat.

2015. január 12-én nyakunkba vettük három kiskereskedelmi lánc egy-egy hipermarketét: az Auchanban, a Tescóban és az Intersparban jártunk. Érdeklődésünk nem újkeletű: felmérésünk keretében 2007 februárja óta járjuk a hipermarketeket. A dolognak persze most különös aktualitást ad a kormányzat és a kereskedelmi láncok viszonya. A hipermarket-láncokat sújtó jogszabályváltozások - a két egymást követő évben veszteséges, legalább 50 milliárd fölötti árbevételű cég nem forgalmazhat napi fogyasztási cikket; drasztikusan emelkedik az árbevétel-arányos élelmiszeripari felügyeleti díj; vasárnap ki sem nyithatnak a 200 négyzetméternél nagyobb üzletek; kibővítik a plázastopot - súlyos milliárdokba kerülnek a cégeknek, akik válaszul elhalasztják beruházásaikat, üzleteket zárnak be, elbocsátják dolgozóikat. Az is biztos, hogy az új terhek előbb-utóbb a fogyasztói árakban is meglátszódnak majd.

 

 

2015. januárjában mindhárom hipermarket-lánc emelt árain decemberhez képest - ez azonban nem meglepetés, gyakorlatilag törvényszerű, hogy a decemberi akciók után januárban drágábban vásárolunk be. Ha éves távlatban nézzük a számokat, azt látjuk: egyedül az Auchanban tölthettük meg drágábban a kosarunkat, mint egy éve - az Interspar 0,5, az Auchan pedig 1,6 százalékkal kevesebbért adta most a 30 termékből álló árkosarat.

Az árak változása az előző év azonos időszakához képest, azaz a Privátbankár.hu éves árindexe

Az átlagos éves adatot így az Auchan 4 százalékos emelése lendítette pluszba. A tavalyi folyamatos árcsökkentés után az sem lenne meglepő, ha az alacsony árak jelentette bázishatás tolná a pozitív tartományba az árindexet az elkövetkező hónapokban.

 

 

Az is igaz, hogy ez ugyan összébb rázta a mezőnyt, az élen még sincs változás: továbbra is az Auchan az első, a második-harmadik helyen viszont helyet cserélt az Interspar és a Tesco. A három áruház átlagára 17 657 forintra emelkedett 2015 januárjára: ez 3,7 százalékkal magasabb az egy hónappal ezelőttinél, és 0,6 százalékos emelkedést jelent tavaly januárhoz képest.

A legkevesebbet persze akkor kellene fizetni, ha mindent ott vennénk, ahol az a legolcsóbb: 1 421 forintot spórolhatnánk így az átlagárhoz képest. Ez azonban tripla utazgatással vagy tripla létszámú bevásárlócsapattal járna. Az Auchan ennél 6, a másik két áruház 8,7 illetve 11,5 százalékkal drágább. (Igaz: a tripla utazgatás a folyamatos üzemanyagár-zuhanás mellett már kezd megfontolandó lenni...)

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH holnap (szerdán) közli az infláció decemberi alakulásáról szóló adatait - megtudjuk, 2014 egészében hogyan alakult az árindex.

A fogyasztói árak színvonala 2014-ben 0,2 százalékkal csökkenhetett, 2015-ben 0,9 százalékkal emelkedhet a jegybank legfrissebb előrejelzése szerint.

Régen láttunk már ekkora havi áremelkedéseket: a banán ötödével drágult, egyes tömény szeszesitalok pedig közel 30 százalékkal kerülnek most többe, mint decemberben. Legalább tizedével drágult a narancslé és a liszt is.

Tavaly januárhoz képest a tejföl drágult a legnagyobb mértékben (közel harmadával). Jelentősebb, 10 százalékot meghaladó éves áremelkedést mértünk a banánnál, a lisztnél, a száraztésztánál, a joghurtnál, egyes szeszesitaloknál és az ásványvíznél is.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ezúttal is kiválasztottunk három élelmiszert, hogy megvizsgáljuk, hol lehet a legolcsóbban beszerezni. A narancsból a görög a nyerő, legalábbis ezt árulják mindenhol a legolcsóbban: a Tescóban már 249 forintért megkaphattuk, az Auchanban 269-ért, az Intersparban 279-ért adták ottjártunkkor.

Csirkemellfilét a legolcsóbban az Auchanban találtunk, kilónként 1279-ért; az Interspar 1399-ért adta, a Tescóban most 1629 forintba került.

Aki rajong az ecetes nyers halért, de nem akar sokat költeni, a Tescóba menjen: ruszlit kilónként 1400 forint alatt is találtunk itt. 1471-ért kínálták az Auchanban, míg az Intersparban 2198 forintba került a legolcsóbb ruszli kilója.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem lehet felhőtlen a magyar autósok hétvégéje
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 11:58
Jutott a munkahét végére egy kellemetlen hír is. 
Vásárló Itt a BPA-szigor: át kell öltöztetni a termékeket
Buksza blog | 2025. február 18. 12:11
Nyugdíjba küldik az egészségkárosító  csomagolásokat.
Vásárló Jó hírt kaptak a plázázók: megmenekülhetnek a bevásárlóközpontok
Buksza blog | 2025. február 18. 08:08
A bevásárlóközpontok az 1970-es években jöttek divatba az Egyesült Államokban, ám jó pár akadt köztük, amely csődbe ment a gyenge fogalom miatt. Erre rátett egy lapáttal az e-kereskedelem terjedése.
Vásárló Ideje megszokni, hogy a tej jusson eszünkbe a Coca-Coláról
Buksza blog | 2025. február 18. 07:44
Az egészséges étkezés híveinek kedvenc célpontjai a kólagyártók, ami meglátszik értékesítési számaikon. A Coca-Cola fordult egyet, hogy befogja a friss szelet a vitorlájába, és ez bejött a cégnek.
Vásárló KMÉ-védjeggyel elismert minőség a MIRELITE MIRSA Zrt.-nél
PR | 2025. február 17. 14:46
A KMÉ-védjeggyel elismert MIRELITE MIRSA Zrt. gyorsfagyasztott zöldségei nemcsak a hazai boltokban, hanem külföldön is magas minőséget garantálnak.
Vásárló Húsz év együttműködés sikere az elismert minőség
PR | 2025. február 17. 10:11
Az Auchan és az Izsáki Házitészta Kft. több mint 20 éve működik együtt, és most közös sikerük a KMÉ-védjegyes nyolctojásos cérnametélt.
Vásárló Hogyan lehet spórolni a bútorszállítás során?
Márkázott tartalom | 2025. február 16. 11:21
A költöztetés egyik legnehezebb és legfontosabb része a bútorszállítás, amely külső segítség nélkül idő- és energiaigényes feladat lenne. Egy megbízható költöztetőcég igénybevételével azonban jelentősen csökkenthetők a kiadások, miközben azt is biztosítani tudjuk, hogy a bútorok épségben érkezzenek meg az új helyre.
Vásárló Minden, amit a darázsanyagok sokoldalúságáról tudni érdemes
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 12:39
Lehet, hogy Te is találkoztál már azokkal a különleges anyagokkal, melyeket gofri vagy darázsfészek mintájú jelzőkkel illetnek. Ezek az anyagok nemcsak vizuálisan érdekesek, de számos praktikus tulajdonsággal is bírnak. A darázsanyag különösen népszerű választás lehet konyharuhák, szaunatörölközők és köntösök készítéséhez. Na de miért is rajonganak érte annyian?  
Vásárló Előkerült a palackprobléma, megszólalt a Coca-Cola
Buksza blog | 2025. február 13. 12:15
Az amerikai piacra exportált alumínium elnöki rendeletben megemelt vámja miatt az italgyártók növelhetik PET-palackban kínált termékeik mennyiségét a könnyen újrahasznosítható alumíniumdoboz rovására.
Vásárló A csípőízületi problémák komoly pénzügyi hatással lehetnek a családi költségvetésre
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 11:38
A csípőfájdalom komoly akadályt jelenthet a mindennapi életben, mivel megnehezítheti az olyan alapvető tevékenységeket, mint a járás, a lépcsőzés vagy akár az ülés. Ez az állapot különösen problémás lehet a munkavégzés során, hiszen a folyamatos fájdalom csökkenti a teljesítményt, és akár táppénzre is kényszeríthet bennünket.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG