Történeteket akarnak mesélni Anka Márton, Halácsy Péter, Árvai Péter, Pistyur Veronika (Bridge Budapest CEO), Fehér Gyula, Veiszer Alinda (moderátor) |
A Bridge Budapest ösztöndíjprogramjára tegnap óta lehet jelentkezni, semmi más nem kell hozzá, mint kreativitás, elszántság, és egy 2 perces videó, amit akár a mobiloddal is elkészíthetsz. Részletek >>> |
A Prezi.com, a Ustream és a LogMeIn tulajdonosai útnak indították a Bridge Budapest nevű egyesületüket, a nonprofit szerveződés célja, hogy szélesítse a vállalkozói attitűdöt idehaza és hogy a szélesebb nyilvánossággal is megismertesse a magyar sikersztorikat (itt mindent megtudhat az egyesületről).
A tegnap délutáni pódiumbeszélgetésen a Prezi képviseletében Árvai Péter és Halácsy Péter vett részt (Somlai-Fisher Ádám gépe sajnos késett, így nem tudott jelen lenni), de ott volt a Ustream társalapítója, Fehér Gyula és a LogMeIn tulajdonosa is, Anka Márton. A három cég együttes értéke bőven 100 millió dollár felett van, egyes becslések szerint közel 100 millió felhasználójuk van, Magyarországon pedig 440 embernek adnak munkát. A Prezi és a LogMeIn Magyarországról indult, a Ustream az amerikai cég bejegyzése után alapította meg a Ustream Hungary Kft-t, a cég legtöbb munkatársa a Graphisoft Parkban lévő magyar bázison dolgozik - de mindhárman rendelkeznek amerikai irodával is, hiszen világcégekről van szó.
Se gorillák, se makkos cipő
Az egyesület alapítói történeteket akarnak mesélni arról, hogy kitartással, kemény munkával, egy jó ötlettel és kis szerencsével bárki elérheti az álmait. Nézzük az ő történeteiket.
A színpadon négy átlagos férfi foglal helyett, laikusok nem is gondolnák, hogy globális cégvezetők, sehol a hegyomlásnyi testőrök, a Gucci-öltönyök és a méregdrága bőrcipők. Egyszerű, hétköznapi emberek - és pont ez az, amit ők is mondanak: ha nekünk sikerült, neked miért ne menne?
"Nálunk a vállalkozó a makkos cipős, lila öltönyös szerencsétlen vagy az, aki valami kis közpénzt lecsípve, okosba' bármit megold" - vázolja elsőként Fehér Gyula, hogy miért szeretnék formálni a vállalkozó életformáról alkotott, alapvetően negatív képet. A Ustream alapítója szerint a csavaros magyar észjárásnak ugyanakkor ők is hasznát vették, a sufnituningnak, ami sokszor hasznosabb volt, min a kényelmes megoldások, főleg, amikor mindent ki kellett centizni.
|
Ki felelős a jövőnkért?
Halácsy szerint meg kell sufnituningolnunk a jövőnket. "A jövőnkért egyedül mi vagyunk felelősek" - mondja a Prezi-alapító. És a rossz beidegződések után máris áttérünk a következő "kifogásra": Magyarországon a körülmények miatt nehéz, szinte lehetetlen vállalkozni, sikert építeni. A Bridge Budapest alapítói szerint azonban itt lenne az ideje, hogy ne mindig csak a körülményekkel foglalkozzunk. "Amikor megcsináltuk a Prezit, nem azon gondolkodtunk, hogy miért nem tudjuk megcsinálni" - mutat rá Halácsy, hogy a gondolkodásunkon milyen irányba lenne érdemes változtatni.
"A Prezi alapjait 2008-ban raktuk le, amikor kitört a válság. Péter azt mondta, hogyha ezt túléljük, megerősödünk" - emlékezett vissza Halácsy.
"(Árvai) Péter szerint amúgy a legnagyobb eredmény, hogy engem meg tudott győzni arról, hogy hagyjam ott a biztos állásomat, a műegyetemi katedrát" - meséli tovább. És valóban, a ma már nemzetközi sikercégként számon tartott Prezi történetének kezdete eléggé szürreálisnak tűnik: egy cégalapításon már átesett, Svédországban élő magyar hazatelepül a gazdag Skandináviából a "szegény Magyarországra", hogy egy évig ingyen dolgozva, összefogva egy műegyetemi tanárral és egy médiaművésszel értéket teremtsen és meggyőzze a világválság kitörésekor arról az embereket, hogy a PowerPoint ideje lejárt. Szürreális vagy sem, összeállt, ami egy induló, innovatív vállalkozás szempontjából a legfontosabb: a csapat.
"Sosem azon gondolkodtunk, miért nem fog menni" |
El tudjuk-e ereszteni a biztosat?
Megvan az ötlet, megvan a csapat, talán még pénz is akad - de hogyan szakítsunk a "korábbi életünkkel"? A Bridge Budapest általunk már korábban is idézett kutatása szerint 10 magyar fiatalból alig kettő az, aki nem alkalmazottként képzeli el a jövőjét. A vállalkozói lét nálunk a legtöbbek fejében maga a teljes bizonytalanság. A kötetlen hangulatú beszélgetésen természetesen ez is felvetődött.
Halácsy szerint az ilyen jellegű szorongások nap mint nap előkerülnek egy vállalkozás életében, folyamatosan ott a kérdés: mi lesz holnap, menni fog majd, amit kitaláltunk? "Akiben nincs meg ez a félelem, az vagy hülye vagy hazudik - mondja a Prezi-alapító. Nemcsak a vállalkozóvá válás jár egyfajta bizonytalansággal, ez mindig megmarad, természetesen, de kérdés akkor is az, hogyha más is megcsinálta, akkor mi miért ne tudnánk megcsinálni? "Attól is féltünk, mi lesz majd, ha angol nyelvű lesz a cég, mit fogok majd én előadni az angoltudásommal, az akcentusommal?" - természetes, hogy ilyen szorongások vannak az emberben, állítja Halácsy. Az a nem mindegy, hogy mit kezdünk mindezzel, hogy túl tudunk-e lépni a félelmeken: "ha ugrani kell, akkor ugrani kell".
Körbement, hogy Obama is használja a termékünket
Azt mondják, Obama újraválasztásában a Ustream-nek is szerepe volt |
Fehér Gyula is azt mondja a napi munkamenetről, hogy számtalan problémával szembesülnek. "Én mindig azt mondom ezekre, hogy majd megoldjuk, de amikor ezt mondom, azt halálosan komolyan gondolom". De mi segít abban, hogy a nehezén túllendüljünk? "Folyamatosan olyan dolgokat hozunk létre, amikre büszkék lehetünk. Én is nagyon büszke voltam, amikor a munkatársak körbeküldték, hogy Obama a választási kampányában a Ustream-et is használta, az ilyen momentumok tartják fent a lelkesedést" - mondja Fehér, aki szerint az anyagiak, a külsőségek csak rövid távon hatnak ösztönzőleg az emberre.
Nem a siker motivál
A LogMeIn tulajdonosa alkalmazotti létből váltott, Anka Márton állítja, az üzlethez ma is csak annyit ért, amennyit feltétlenül muszáj, őt ugyanis a technológiai kihívások izgatják leginkább. "Nem a siker, hanem a jól elvégzett munka öröme az, ami engem motivál" - mondja.
A rizikókat be kell vállalni - teszi hozzá Árvai. Halácsy szerint pedig a bátorság ott kezdődik, hogy merünk-e nyitni kifele. Ő például még a saját sztorijuk elején írt az akkor már bostoni központtal is rendelkező "nagy LogMeIn" alapítójának, hogy milyen projekten dolgoznak. "10-ből 8-9 lehet, hogy nem válaszol, de azokról ma már nem is beszélünk" - mondja. Anka válaszolt, tegnap épp egymás mellett ültek és 2013-ban már együtt dolgoznak azon, hogy még több, az övékhez hasonló magyar világcég induljon el.
Miből lesz a cserebogár?
Árvai szerint Magyarország innovációs lehetőségekben hihetetlenül gazdag, ezt pedig ki kell aknázni. "Ha valakinek annyira jó az ötlete, hogy azon más nem is dolgozik, akkor valószínűleg az nem a világ legjobb ötlete" - mondja Fehér Gyula. Anka szerint önmagában az ötlet nem ér sokat, a hangsúly a megvalósításon van és azon, hogy a csapat képes-e véghez vinni az elképzeléseit. Halácsy éppen ezért megfordította a felvetést: kinek és miért adnánk pénzt egy vállalkozás beindítására? Annak, akinek van egy jó ötlete, vagy annak, akin azt látjuk, hogy képes megvalósítani az álmát? Fehér Gyula is azt emelete ki, hogy a forrásszerzésnél fontos, hogy a vállalkozó lelkesedése átragadjon a lehetséges befektetőre, hogy az is higgyen a sztoriban.
"Tudtuk, hogy a Ustream jó ötlet, de ez kevés a sikerhez. A kezdeti lendület gyorsan alábbhagyhat ugyanis, ennél több kell, hogy elérd a céljaid" - mondja Fehér.
Halácsy szerint fontos, hogy számokat tudjon felmutatni egy startup, vagy azt, hogy mit akar, vagy hogy eddig mit ért el: "Számokat kell produkálnod, ha ez nem megy, akkor el kell azon gondolkodnod, hogy jó irányba indultál-e el".
Nekem csak jó, ha le akarják másolni, amit csinálok
"Világcégeket építünk" |
Az ember ne dédelgesse az ötletét, hanem cselekedjen, ahogy a Bridge Budapest alapítói vallják, a kemény munka nélkül nem lehet eredményeket elérni. Nem beszélni kell a vállalkozásról, hanem csinálni. De mi van akkor, ha a kezdő vállalkozótól lenyúlják az ötletet a konkurensek?
"A konkurencia egyfelől jó és rossz dolog is, az ember feszült miatta, versenyben van. Ugyanakkor a versenytársak nem hagyják, hogy elkényelmesedj. Ha a konkurencia is hasonló dobásra készül, mint te, az azt jelenti, hogy amit kitaláltál, arra van valós igény, és ez is jó" - vallja a Ustream társalapítója. Fehér Gyula szerint ha a konkurensek megpróbálják "lenyúlni" az ötletet, azzal sincs nagy gond. "Mindig arra gondolok ilyenkor, hogy megszakítanak egy fejlesztést vagy egy meglévő munkamenetet, hogy valamit teljesen elölről kezdjenek, amiben te már benne vagy. Helyzeti előnyöd van így is" - mondja Fehér.
Az alapítók egyértelmű üzenete az, hogy nyitottnak kell lenni, és nem szabad titkolózni, mert annak egyszerűen semmi értelme. A világ fejlődik, sok a hasonló fejlesztési projekt, a rádiót is egyszerre alkotta meg két, külön feltaláló.
A Kodak nagyjából 100 évig élt tulajdonképpen egyetlen, a maga korában innovatív termékéből - ellenben ma egy ötlet vagy termék félév alatt is elévülhet akár. A fejlődés hihetetlenül dinamikus, amihez a cégeknek is alkalmazkodnia kell. Árvai Péter szerint ezért nagyon is fontos a céges kultúra, ami alapja egy szervezet működésének. Az USA-ban az elmúlt években a Top 500 cég átlag életkora 61-ről 18 évre csökkent, ami nagyon jól mutatja, mennyire felgyorsult a fejlődés.
Szükségünk van arra, hogy Amerikában sikeresek legyünk
Árvai a jelenlévők figyelmét felhívta rá, hogy a tőke globális - a Prezi és a Ustream is külföldi kockázati tőkecégektől vont be forrásokat például. A cégeknek fontos volt a nemzetköziesedés, és az amerikai bázis is, hiszen onnan lehet a legkönnyebben piacot építeni. Mindhárom cég magyar bejegyzésű, pontosabban a Ustream-nek van egy magyar cége (amely tavaly közel 1 milliárd forintnyi adót fizetett be), fontos nekik, hogy a fejlesztőbázisuk Magyarországon van. Idejük nagy részét ugyanakkor mégsem feltétlenül Magyarországon töltik. "Az amerikai siker nagyon fontos a számunkra, ugyanis mi egy globális céget építünk, ha Amerikát elveszítjük, akkor bajban vagyunk" - mondja Árvai.
Hogy ezekből a sikerekből lesz-e tündérmese, azt még nem tudhatjuk, csak remélhetjük. A Bridge Budapest alapítói remélik, hogy ha tovább tudják adni szemléletüket, azt, ahogy a világról és a vállalkozásokról gondolkodnak, akkor Magyarország egy jobb hely lehet.
"Kényelmes kibúvó a magyar bürokráciára mutogatni" |
Rendszerváltás? Több mint 20 éve volt
"Lehet a rendszerváltás előtti 40 évről, a történelemről, a rossz beidegződésekről beszélni, de eltelt azóta 20 év, itt az ideje előre tekinteni" - mondja Anka Márton. "Azt gondoljuk, hogy a cinizmus magyar sajátosság? Nem az, egyáltalán" - teszi hozzá. Az amerikai piacon edződött magyar cégvezetők szerint eleve nehezebb Európában új dolgokat létrehozni, de a sikertörténeteink azt mutatják, hogy mindez nem lehetetlen. A magyar bürokrácia nehézkes és a bonyolult, de aki erre fogja, hogy miért nem kezd bele a saját történetébe vagy hogy miért nem sikeres, az csak egy kényelmes kibúvót akar találni" - mondja Anka.
Közbeszól a magyar valóság
A magyar valósággal az alapítók is találkoztak. A három cégvezető egy éve kezdett el beszélgetni arról, hogy szemléleformáló, nonprofit egyesületet kellene létrehozni Magyarországon. A Bridge Budapest egyesületet fél éve próbálják meg bejegyeztetni, egyelőre nem jártak sikerrel, a bíróság már többször is visszadobta a bejegyzési kérelmet...
"Papíron nincs meg az egyesület - és? Álljunk meg? Eldöntöttük, hogy elindítjuk ezt a kezdeményezést, és el is indítjuk, csináljuk a dolgunkat" - mondja Halácsy.
A Privátbankár.hu sorozata fiatal magyar vállalkozókról. |