Sándor Szandra |
A Nanushka egy igazi magyar, európai márka. Ez az önmeghatározás mellett abban is megmutatkozik, hogy a cég Magyarországon van, a gyártás nagy része itt történik, és majdnem a 100 százaléka Európában. Az alapanyagok jelentős része is Európából érkezik. Ennek ellenére az értékesítés nagy része külföldön történik. „Magyarországon szűk az a réteg, aki rendszeresen veszi a ruháinkat, mert itthon magasnak számít az árfekvés” – mondta Sándor Szandra. Így az eladás körülbelül 90 százaléka külföldön történik. „Budapesten csupán egy boltunk van és a webshop” – tette hozzá.
Akkor…
A külföldi terjeszkedés már a kezdetekkor elindult. Sándor Szandra így emlékszik vissza erre: „Nagyon szerencsés volt az indulás: az első kollekcióm egy ismerős segítségével rögtön kikerült Amerikába, ahol 30 ezer dollárnyi megrendelést vettünk fel az első szezonban és rögtön bekerültünk 10 boltba. Ez 10 éve történt, akkor ketten voltunk a cégben, én és egy varrónő. Persze a családtól sok segítséget kaptam, mind szakmai, mind üzleti és anyagi szempontból is. Édesanyám gyerekruhákkal foglalkozott, így ruhák között nőttem fel. Akkoriban, amikor én kezdtem az egyetemet, anyukám vállalkozása nagyon jól ment, üzleti pályát szántak nekem és azt szerették volna, ha a családi vállalkozásban segítek. Azt mindig tudtam, hogy ruhákkal akarok foglalkozni, csak azt nem, hogy tervezni fogok, de az üzleti vonal nem érdekelt. Végül a család is támogatta azt, hogy a London College of Fashion-ben tanuljak. A londoni tanulmányok után teljesen normális útnak számított az, hogy az ember elment egy nagyobb divatházhoz gyakornoknak, de nekem más terveim voltak: miután befejeztem az iskolát, úgy döntöttem, hogy egyből haza jövök és megalapítottam a saját márkámat, a Nanushkát.”
Mit jelent a Nanushka? „Kiskoromban Szandinak becéztek, de nem tudtam kimondani, Nani lett belőle, ezt a család tovább becézte, így lettem én Nanuska” - mondta Sándor Szandra. |
„Ez akkor nekem nem egy válaszút volt, nem féltem, hogy mi lesz, ha nem jön össze, csak belevágtam. Olyan egyértelmű volt, hogy ezt akarom csinálni, mintha nem is lett volna más lehetőség. Nagyon szerencsés helyzetben is voltam, hiszen a családi háttérnek köszönhetően otthonosan mozogtam a divatszakmában, amikor hazajöttem, már volt egy ismeretségi köröm, ráadásul felszabadult az utcánkban egy helyiség, amiből showroomot csináltunk. Ott dolgoztunk a két fős cégünkkel, én terveztem, a kolléganőm pedig varrta a mintamodelleket, minden mást kiszerveztünk. Az is nagy szerencse volt, hogy üzletileg is mindig volt kire támaszkodni, kezdetben például édesanyám, aki egy vérbeli üzletasszony. A család mindezek mellett anyagilag is támogatott abban, hogy az első kollekciómat meg tudjam csinálni, de banki hitelt is vettem fel rá, ezt egyébként a mai napig törlesztem” – mesélte a divattervező.
…és most
Mostanra húsz főre bővült a Nanushka csapata, Sándor Szandra szerint ugyan az lenne az ideális, ha a kreatív csapatban is többen lennének. Ő évek óta egyedül tervez, pedig egy-egy nagyobb márkán legalább tíz fős kreatív csapatok dolgoznak. „Az az igazság, hogy eddig nem találtam olyan kreatívot, aki igazán érezte volna a stílusomat” – mondta Sándor Szandra. „Igen, Szandra ebből a szempontból nem hajlandó kompromisszumot kötni, olyan kreatívokat keres maga mellé, akikkel könnyen együtt tud dolgozni, és hasonló esztétikai érzékkel rendelkeznek” – mondta Szabó Domokos, a Nanushka marketing vezetője. „Igen, de december óta végre van egy szuper asszisztensem” – vette át a szót Szandra. „Vele nagyon megvan az összhang, nagyon tehetséges, designerré nőheti ki magát.”
A cég a sokszorosítást továbbra is kiszervezi, de a mintakollekciókat még mindig házon belül csinálják. Összesen 20 ezer darab terméket gyártanak egy évben, de ez a szám most nőni fog, mert a Szabó Domokos, a Nanushka marketing vezetője tavasz-nyári és az ősz-téli kollekciót is meg fogja előzni egy elő-kollekció, ez 50 százalékkal bővítheti a termelést a cég várakozásai szerint. A bemutató modellekből mindössze három példány készül, ezekből egyet küldenek New Yorkba, egyet a Benelux államokba, és egyet Spanyolországba. A disztribútorok, ezek alapján leadják a rendelésüket és visszaküldik a mintadarabokat, amelyeket ezután a divathetekre küldenek New Yorkba, Milánóba, Párizsba illetve itthon is megy a divathétre, majd fotózásokra és ez alapján megy a szériázás is.
Külföldi terjeszkedés
A Nanushka a fast fashion brandek és a luxus brandek közé pozícionálja magát, az úgy nevezett contemporary kategóriába. „Ebben a szegmensben külföldön nagyon nagy a verseny, nehéz labdába rúgni. Ahhoz, hogy egyáltalán szóba álljanak velünk, vannak alapvető követelmények” – mondta Sándor Szandra a Privátbankárnak. Ilyen a jó minőség mellett a konzisztencia a stílusban, a megbízhatóság, például, hogy időre tudjon egy cég szállítani és fontos a márka jelenléte a nemzetközi vásárokon, divatheteken. „Ha ezek a belépők megvannak, akkor jön be az, hogy mivel tudjuk magunkat megkülönböztetni más márkáktól, milyen a mi hangunk. A legfontosabb ebből a szempontból a branding és a marketing. Nagyon fontos, hogy hogyan fogalmazod meg magad, mi az üzeneted, mit mondasz magadról, milyen gyakran és hol” – mondta Sándor Szandra a Privátbankárnak.
Sándor Szandra és Szabó Domokos |
Ez nem csak tőkét, de nagy szaktudást is igényel, ezért ezt gyakran nagy cégek, press ügynökségek csinálják. „Már tíz éve működünk, de igazán tudatos brandépítésbe valójában csak most kezdünk” – mondta a divattervező. Ettől nagyon sokat vár a cég, Sándor Szandra szerint most kezdődhet egy új korszak. „Amit eddig elértünk külföldön az az, hogy sok multibrand boltban bent vagyunk. Most az a cél, hogy a nagy áruházakba is bekerüljünk, ez óriási áttörés lenne” – mondta. Ez azonban nem könnyű, az áruházak beszerzői szezonról szezonra figyelik a márkát, de az, hogy megtetszik nekik egy márka, nem azt jelenti, hogy rögtön meg is rendelik, kivárnak. Akár három szezont is várnak, ez alatt azt nézik, hogy konzisztens-e a márka, megbízható-e a cég. „Az az érzésem, hogy most már nagyon forró a talaj, akár már a mostani szezonban megtörténhet, hogy bekerülünk egy áruházba” – mondta a ruhatervező. Ez nem csak a presztízs miatt fontos a Nanushkának, hanem azért is, mert többet gyártani sokkal könnyebb, mint keveset. Egy nagy megrendelőt ugyanis sokkal szívesebben kiszolgál az alapanyaggyártó is és a gyártó cég is. „Igen, és amellett, hogy a rendelés és a gyártás is olcsóbbá és gyorsabbá válik, az is célunk, hogy ezáltal egy kicsit feljebb emeljük a márkát az úgy nevezett high-contemporary-be” – mondta a Nanushka marketingese. „Ez nem csak magasabb presztízst jelent, de a verseny is kisebb ebben a kategóriában” – tette hozzá.
„Azt látni kell, hogy ez az iparág nagyon sznob” – vette át a szót Szandra. „Emiatt nekünk nagyon meg kell válogatnunk, hogy melyik boltban jelenünk meg, mert ha a márka bekerül egy kisebb presztízsű boltba, akkor a magasabb presztízsű már nem kéri” – tette hozzá Szandra. „Nekünk azt kell megnézünk, hogy melyik márkákkal akarjuk egy szintbe hozni magunkat, ha egy bolt nem árulja azokat a márkákat, akkor inkább nemet mondunk, mi döntjük el, hogy kikkel akarunk megjelenni” – tette hozzá a marketing szakértő.
Egy ruha élete
Ebben a szakmában nagyon előre kell tervezni: a mintakollekciók egy évvel korábban mennek ki a disztribútoroknak, minthogy a boltokba kerülnének. „Most a 2017 tavasz-nyári kollekció van náluk” – mondta Szabó Domokos. „Ezután leadják a rendelést és mi azt gyártjuk le, de az anyagrendeléssel nem tudjuk megvárni a megrendelések beérkezését, ezért ezt nagyon pontosan kell megtervezni” – tette hozzá. Ha megjött az anyag és beérkeztek a rendelések, indul a gyártás, majd a szállítás. Ez két részletben történik, például a tavasz-nyári kollekció esetében, előbb mennek a melegebb – tavaszi – ruhák és a második körben a nyáriak. Ennek megfelelően kell a gyártást is összehangolni, hogy az adott darabok adott időre elkészüljenek. „Ez a bizalom alapja, ami pedig a siker kulcsa, hiszen enélkül a nagy áruházak szóba sem állnak velünk” – mondta a Nanushka marketing-vezetője. Tehát minden jóelőre történik, de minden folyamatosan zajlik, mire elkészül a tavasz-nyári kollekció, indul a következő gyártása.
Sándor Szandra és Szabó Domokos |
Ezt a körforgást likviditással is bírni kell, a legköltségesebb rész a gyártás. Mire a ruhákat kifizetik, hónapok telnek el, de az alapanyagot és a munkaerőt ki kell fizetni, ehhez pedig óriási tőke kell. Erre remek lehetőség a faktorálás. „Sokat szállítunk Olaszországba és Spanyolországba, őkek a hosszú fizetési időkről és sokszor a fizetési hajlandósággal is vannak gondok, de a régi ügyfelek ettől függetlenül is elvárják, hogy 30 vagy akár 60 napra fizethessenek. Ez teljesen normális, de nagyon nehéz nekünk, de mi is ezt várjuk az anyagcégektől, hogy régi ügyfélként adjanak ilyen jellegű kedvezményt” – mondta a divattervező.
„Szerencsére mi legalább már az egyes vevőknek nem vagyunk kiszolgáltatva, mert egy céggel vagyunk szerződésben” – mondta Sándor Szandra. „Azért is jobb egy nagy disztribútorral szerződni, mert a rendeléseket is egyszerre kapjuk meg tőlük, nem nekünk kell összefésülni” – mondta Szabó Domokos. Major-Maróthy Zsolt, a MagNet Bank Faktoring üzletág vezetője, aki szintén részt vett a beszélgetésben elmondta, hogy éppen ez – a nagy disztribútor céggel történt szerződés – segíthette hozzá a Nanushkát ahhoz, hogy faktorálni tudjon. A faktorálás éppen olyan vállalkozások esetében hasznos szolgáltatás, ahol a kifizetések későn érkeznek be, például a kereskedelemben és egyes szolgáltatási területeken. „Mi régóta szerettük volna már elkezdeni, de nem jött eddig össze. Most nagyon örülünk, hogy végre sikerült összehozni ezt a MagNet Bankos együttműködést” – mondta Sándor Szandra.
Hogy működik a faktoring?
A faktoring lényege a vállalkozás szempontjából leegyszerűsítve az, hogy nem kell megvárni a 30-60 napos fizetési határidőket, hanem a teljesítés után egy-két napon belül a pénzénél lehet a cég. Ez a likviditás óriási előny lehet egy cégnek. „Egész pontosan úgy néz ki a faktorálás, hogy amikor a Nanushka leszállítja az árut a megrendelőnek, a megrendelő visszaigazolja nekünk, a banknak, hogy minden rendben van, azt kapták, amit rendeltek, akkor mi kifizetjük jelen esetben a számla 80 százalékát a Nanuskának. Amikor letelik a fizetési határidő, a megrendelő a MagNet Banknál vezetett Nanushka számlára utalja a pénz 100 százalékát, ebből mi korábban 80 százalék előleget már odaadtunk, így tartozunk még 20 százalékkal. Ezt is elutaljuk a Nanushkának miután levontuk belőle a mi marzsunkat” – mondta a pénzügyi szakember. Ennek az összege mindig a teljesítés hosszától függ, de általában 1-3 százalék között mozog bruttó számlaértékre vetítve. Minél rövidebb ideig van kinn a pénz, a marzs annál kevesebb.
Emellett jelentkezhet extra költségek: például követelésbiztosítás, ha a megrendelő cég miatt kockázatot lát a bank az ügyletben vagy maga a szállító kér követelésbiztosítást a vevőjére. „Amennyiben a faktorálásnál külföldi vevőről van szó, mi nem ismerjük eléggé az adott ország nyelvét, az ottani jogszabályokat, a helyi adottságokat, ezért lehet szükség egy nemzetközi követelésbiztosítóra, aki képben van az adott országban. Ennek a díját a bank a szállító cégre, esetünkben a Nanushkára hárítja, de ez minden félnek és a szállító felé nagy biztonságot ad, minimálisra csökkenti a kockázatot, hogyha valakinek futnia kell a pénze után” – mondta Major-Maróthy Zsolt.
|
Major-Maróthy Zsolt |
„A faktorálásnál a bank vagy faktorház elsődlegesen a megrendelőcéget vizsgálja, nem a szállítót, így lehetséges az, hogy simán finanszírozunk egy induló vállalkozást is akkor, ha az a cég akinek szállítanak megbízható. A teljesítést mi a vásárló cégtől várjuk, így neki kell jó pozícióban lenni” – mondta MagNet Bank szakértője. A faktoringot tehát a kis- és középvállalkozóknak találták ki, ahol az ilyen típusú halasztott fizetést alkalmazzák és 15, 30 vagy 60 napra fizetnek. Sándor Szandra elmondta, hogy eddig éppen azért voltak nehézségeik a faktorálással, mert sok kis megrendelést vettek fel, nem volt egy nagy, megbízható cég, aki ezeket kezelte, így sokkal nagyobb volt a rizikó, elő is fordult, hogy futniuk kellett a pénz után.
Major-Maróthy Zsolt szerint ezzel a „80 százalékos likviditással, gyors pénzzel” a cég olyan jó helyzetbe kerül, hogy ha visszamegy az alapanyag gyártóhoz, remek piaci pozíciót alkudhat ki, például árkedvezményt kérhet cserébe, hogy hamarabb fizet. Ha ezt ügyesen meg tudja csinálni egy cég akár a faktoring teljes díját meg tudja így spórolni. „Igyekszünk ezeket az előnyöket kihasználni, hiszen mi ebben befektetést látunk, nem azért csináljuk ezt vagy veszünk fel hitelt, mert bajban van a cég, ahogy ezt sokan gondolják” – mondta Sándor Szandra. „Az emberek gyakran félnek a hiteltől, ha pedig azt hallják faktorálás, még jobban megijednek, mert nem ismerik jól. Ezzel mi is így voltunk az elején: mivel nem ismertük igazán a szolgáltatás pontos működését, tartottunk tőle” – tette hozzá a divattervező.
Kicsi a piac Magyarországon faktor tevékenységet bankok leányvállalatai és magánfaktorházak folytatnak. Jelenleg körülbelül 20 Magyar Faktoring Szövetségi tag közel 3000 magyar vállalkozást finanszíroz ilyen formában. |
A bank szakembere szerint fontos az is, hogy ez nem hitel. Igaz, hogy ez legtöbbször drágább szolgáltatás, de sok cégnek sokkal jobban megéri. A faktorálás egy szolgáltatáscsomag, így jóval többet nyújt, mint egy hitel. Egyfelől persze likviditás, de emellett egy mini CRM-rendszer is, ahol látszik, hogy áll éppen a cég és a vevői hogyan teljesítenek, emellett követelésbiztosítás is, és a pénz beszedése sem a szállítóra hárul. A szállítócég nyugodtan foglalkozhat azzal, amihez ért, a pénzügyi szervezet pedig intézi a pénzügyeket.
„Azon túl, hogy a faktorálás egy szolgáltatáscsomag, sokszor kedvezőbb, mint egy sima hitel, hiszen ott a bank megmondja, hogy mennyit tud adni ennek a cégnek, ez fix, ennyi van, ezzel be kell érni és hiába jön év közben egy másik jó üzlet és kéne még ennyi extra pénz a vállalkozásba, akkor legtöbbször nem fog többet kapni vagy csak extra biztosíték bevonás mellett. Ezzel szemben a faktorálás egy folyamatos fizetés lehet. Mert mit csinál a faktorház? Megvizsgálja a potenciális vevő céget, és ha az egy szuper cég, akkor finanszírozza az ügyletet, ha jön egy újabb lehetőség, akkor azt a partnert is megvizsgálja, és ha rendben van, akkor mehet is az újabb üzlet” – mondta a szakember.
Egy példán keresztül mutatta be, hogy mekkora haszna lehet ennek a szolgáltatásnak: a MagNet Bank egyik ügyfele egy zöldséges néni, aki a beszerzéssel küszködött. Az üzlete 30 milliós forgalmat bonyolított, de stagnált a cég, nem tudott tovább lépni. A fia javasolta, hogy faktorálással vonjanak be pénzt. Elkezdtük, és amikor legközelebb – tél közepén – mentünk hozzá, azt hittük, hogy Kubában vagyunk, mindenhol gyümölcshegyek álltak. Ő egy év alatt megnégyszerezte a forgalmát ezzel a módszerrel - mondta a szakértő.
A Nanushka néhány hónapja kezdte el a faktorálást, de nagy lehetőséget látnak benne. „Fontos, hogy a tervezés mellett az üzleti szemléletet is magunkévá tegyük, tudjunk alkudni, jó üzleteket kötni, ha ezen a piacon talpon akarunk maradni – mondta Sándor Szandra.