5p
A gyönyörű Anita Rachvelishvili egyik legsikeresebb szerepében tér vissza a torontói opera színpadára: Carmenje elsőrangú, mi több, Komlósi Ildikó mellett ő most a világ legfontosabb mezzoszopránja. Óriási kincs az opera világának egy olyan fiatal világsztár, aki lazaságával képes laikus tömegeket bevonzani a patinás épületekbe.

Carmen, az ártatlan rosszlány

A Carment mindenki ismeri - legfeljebb nem tud róla: dallamai szinte mindenhol visszaköszönnek, Bizet művét feldogozta már Beyoncé és a Hé, Arnold! című népszerű mese csapata is, az overtúra pedig számos reklámban és filmben boldogított már bennünket.

Bizet az operát Mérimée azonos című, 1845-ös regénye alapján írta, bár a regény és az opera librettója között óriási a különbség. Csupán a karakterek nevei és egy-egy szál maradt meg az eredeti regényből, mint például hogy a főhős José Baszkföldről származik és Michaela onnan megy utána Sevillába. Bár a regény nagyszerű, most mégis inkább beszéljünk a színpadi változatról.

A történet igen egyszerű. Adott Carmen, a forróvérű cigánylány, akibe beleszeret a naiv és becsületes tizedes Don José, de Carmen végül Escamillót, a torreádort választja párjául, José pedig szerelmi dühében megöli a lányt. Nos, a probléma ott van, hogy nagy általánosságban véve ennél tovább nem is gondolkodnak a rendezők, és valóban csakennyit állítanak színpadra. Persze egy jó zenekarral, jó énekes színészekkel a darab így is kivételes siker, ugyanis Bizet csodálatos zenét szerzett.

Ugyanakkor nem árt a dolgok mélyére ásni a darabbal kapcsolatban. Ha jobban megnézzük, Carmen nem egy céda. Mi több, a darab egyetlen olyan szereplője, aki mindig egyenes és őszinte, és nem vár el senkitől semmit: egyszerűen csak élni akar és boldogságra vágyik. A darab sztorija egyáltalán nem rugaszkodik el a valóságtól: az egyik legemberibb tulajdonságot mutatja be, miszerint az őszinteséget eltiporjuk és megalázzuk.

Don José egyszerűen egy balfék, aki mindent feltesz egy gyakorlatilag ismeretlen lány iránti fellángolásra, majd aki később elszúrja Carmennel való kapcsolatát, végül miután a lány nagyon egyenesen szakít vele, nem bírja nélküle, és ezért inkább megöli. Logikus.

Totál Carmen

Bár ritkán lehet jó Carment látni, azért szerencsére van rá lehetőség. Néhány éve a Rigai operaház állított színpadra egy rendezői előadást, mely az egész produkciót a mélykommunista Kubába helyezi, a Berlini Staastoper egy irtó érdekes és nagyon jól működő progresszív-konzervatív előadást tett műsorára. New York, Bécs és a Arena di Verona Zefirelli klasszikus, de nüanszokra, emberi kapcsolatokra és igazságokra nagyon adó előadását játssza, vagy éppen ott van a groteszk Lyoni előadás.

Filmben Francesco Rossi rendezett feledhetetlent Julia Migenes-Johnsonnal a főszerepben. A filmben az Habanérát Carmen egy fehér (az ártatlanságot jelképező) ruhában énekli, nem pedig egy szakadt neccharisnyában piros szoknyával, piros rúzzsal. Hanglemez is készült kismillió verzió, igen sok nagyszerű felvétel is fellelhető, mégis egyértelműen kimagaslik az 1989-ben Seiji Ozawa vezényletében felvett Jessye Norman által énekelt verzió. Norman, aki a világ valaha élt egyik legjobb operaművésze és egy kimagasló intellektus, alkatából kifolyólag soha nem játszotta el a szerepet, és talán éppen ezért lett ennyire különleges az általa felénekelt verzió. Elképesztően visszafogott, finom módon énekli végig a szerepet, mintha szexuális aktusba kerülne a hallgatóval - húzd meg-ereszd meg játékot játszik, és a végén mi, hallgatók is ájultan, katartikus állapotban omlunk össze (és ez még csak egy próba):Vájtfülűeknek itt egy kis izgalom: Jessye Norman 70. születésnapi koncertjén az Habanera jazz-verzióban >>

A világ legjobb Carmenjei jelenleg a szerepet lassan elengedő, azonban őrjítően jól alakító, éneklő Komlósi Ildikó és az igen fiatal Anita Rachvelishvili.

Aki miatt a gyerekeid operába akarnak menni

Rachvelishvili 1984-ben született Tbilisziben, és 2009-től számít világsztárnak, amikor is alig 25 évesen debütált a Scalában Carmenként, Jonas Kaufmann partnereként és amely darabban Bretz Gábor is játszott. A darab zajos bukás volt,  ennek ellenére Anita élete egy csapásra megváltozott. Carmenje páratlan, izgalmas, sem hangi sem pedig színészi megoldásokban nem a megszokottat hozza. Első scalás premierje óta karrierje őrjítő sebességgel dübörög. Állandó művésze azóta is a Scalának, a Metnek, a Covent Gardennek, játszik Hollandiában, Kanadában, Franciaországban, Németországban, koncerteket – dalesteket, áriaesteket – ad világszerte a Carnegie Halltól kezdve az Arab Emírségekig.

Egy megdöbbentő tehetségű és őrjítően gyönyörű nőről van szó, aki mindennek tetejébe még kedves, helyes is.

Nagyon profin - operaművészek körében egyedülállóan jól - kezeli a közösségi médiát, Facebook és Instagram oldalai irtó szórakoztatóak.

Anita a Cár esküvője című operában, a berlini Staatsoperből, Baremboim vezényletével, a capella >>

Rachvelishvili az őrjöngő amszterdami sikere után - Marfát játszotta, s a nézők és a kritikusok is szó szerint megőrültek érte, kizárólag róla szólt a Khovanshchina-előadás - rögtön a hideg és borús Torontóba repült, hogy elkezdje próbálni az új előadást. A torontói Carment Joel Ivany rendezi, aki egyben a ház művészeti vezetője is. Ivany igyekezett mélyre ásni, de nem rendezői színházat készíteni, ugyanakkor elrugaszkodott a szokott Carmen-képektől. Egy nagyon egyszerű, de igazán méltó előadást állított színpadra. Tudomásul vette: Anita Rachvelishvilinek teret kell adni, és az ő személyes varázsára kell bízni a produkciót - s egy rendező ilyen fajta alázata a művésze iránt ritka és becsülendő.

Anita mint Carmen:
A torontói előadást április 17. és május 15. között lehet megtekinteni. Jegyek 53 és 350 kanadai dollár közötti áron kaphatóak, de ha látni és hallani is jól szeretnénk, akkor 100 dollárt fölött vegyünk jegyet, de érdemes sietni: ezek rohamosan fogynak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Kultúra Önnek mennyit ér a kultúra? És fizetne is érte?
Privátbankár.hu | 2024. április 12. 08:55
Egyre több kulturális szolgáltató dönt úgy, hogy közösségi finanszírozás keretében próbálja megvalósítani egy-egy projektjét. Laptársunk, az Mfor azt nézte meg három példán keresztül, hogy ez a gyakorlat milyen formákban működik itthon. 
Kultúra Miben tér el egy kísérleti jelleggel létrehozott oktatási intézmény az államiaktól?
Privátbankár.hu | 2024. április 11. 06:51
Interjú Halácsy Péterrel, a Budapest School egyik alapítójával.
Kultúra Hihetetlen áron kelt el egy festmény a Sotheby’s árverésén
Kenessei András | 2024. március 10. 14:38
A világ két legnagyobb árverőháza közül a Sotheby’s (a másik a Christie’s) március 6-án tartotta az évad elejének egyik legfontosabb árverését, mint hangsúlyos évnyitót.
Kultúra Párhuzamok a Kádár-kori második nyilvánosság és a mai független média között - Klasszis podcast Haraszti Miklóssal és Danyi Gáborral
Szarvas György | 2024. január 20. 18:07
A napokban jelent meg Danyi Gábor Az írógép és az utazótáska című monográfiája a magyarországi szamizdat irodalom történetéről. Bár az 1980-as években, és annak főleg a második felében már gyakorlatilag nagyüzemi módszerekkel, gyakran állami nyomdákban, feketén folyt a hazai illegális  könyvek és folyóiratok nyomtatása, a szamizdatok kiadása és annak gyökerei az 1950-es évekre nyúlnak vissza. Ennek szerteágazó történetét, illetve a nagyon is sokszínű résztvevői kört idézi meg Danyi Gábor most megjelent munkájában. A Klasszis podcast adásában vele és a szamizdat Beszélő korabeli szerkesztőjével, Haraszti Miklóssal közösen azt kutattuk, miféle hasonlóságot lehet felfedezni a kádári és a mai Magyarország nyilvánosságában.
Kultúra A nap képe: újabb elképesztő tiltás a magyar könyvesboltokban
Kormos Olga | 2024. január 17. 10:03
Az Alexandra egyik könyvesboltjában olyan tájékoztató táblát tettek ki, amely már a fóliázáson is túlmutat. 
Kultúra Matrózpulcsi 500 dollárért - itt az új, nemzeti orosz divat
Elek Lenke | 2024. január 1. 18:15
Nem járja, hogy az oroszok a hanyatló Nyugat termékeiben parádézzanak. Ezen változtatna többek közt a Nina Donis divatház is - a cári és a nyugati kulturális panelek kevergetésével.
Kultúra Willy Wonka – a nagy csokiüzlet és filmbiznisz
Elek Lenke | 2023. december 17. 18:41
Mese és csokoládé – gyerekeknek biztos recept, de már évtizedek óta tudjuk, hogy nemcsak nekik. Mintha a XXI. században menekülnének a valóság elől a felnőttek, lásd a Harry Potter őrületet, meg a különféle fantasy-k és animációk sikerét.
Kultúra A legnagyobb karácsonyi sikerre Gyurcsány Ferenc is táncolt
Elek Lenke | 2023. december 16. 18:23
Mi a töretlen siker titka, és hányféle módon hoz pénzt máig is a karácsonyi romkomok koronázatlan királya?
Kultúra A botránymúzeum: miért áll a bál a világ egyik leghíresebb intézménye körül?
Kollár Dóra | 2023. december 10. 15:08
A British Museum jelentősége nem kérdéses, ám az intézmény így is problematikus több szempontból is.  
Kultúra A kölni nemcsak szagos víz, hanem színes árverés is
Kenessei András | 2023. november 19. 18:31
A november elején, Kölnben tartott árverésen Közép- és Kelet-Európa számos országából érkezett művek vártak a licitálókra. Megnéztük, hogyan szerepeltek a magyar művészek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG