1p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ott van a diákhitel - mondogatták egyre többet a keretszámok megvágása kapcsán a politikusok, holott a középiskolások nagy része az adósságfelhalmozásról hallani sem akar. A keretszámokat eltörölhetik, a diákhitel akkor is marad. Ki rokkan majd bele: az állam vagy a pályakezdők?

Keretszámok: ez nem oktatáspolitikai ügy

A keretszámokat az oktatási kormányzat bő két hónappal a felsőoktatási jelentkezés határideje előtt harmadára vágta vissza, vagyis jövőre csak 10 480 diák kezdhetné meg tanulmányait államilag támogatott képzésben. Az ügy kapcsán egyre többször hangzott el a "felsőoktatási reform" kifejezés, de tegyük rendbe a dolgokat: az állami támogatás szűkítése nem oktatáspolitikai döntés volt, hanem pusztán költségvetési, ha úgy tetszik: a kormányzatot nem a reformlendület hajtja, hanem a spórolás.
Hoffmann Rózsa oktatáspolitikai államtitkár múlt héten egy sajtótájékoztatón fel is tette a költői kérdést: miért engem támad a HÖOK egy kormánydöntés miatt?

A tervezettnél nagyobb elvonás a felsőoktatásból és eltörölt keretszámok

Egyenlőbbek
Az idei év végén 7,3 milliárdos zárolást rendeltek az egyetemeknél, főiskoláknál, ezért több nagy hírű intézmény szénszünetet vezetett be a vizsgaidőszak közepén, a kollégiumok egy részét is bezárják, hogy a fűtésen tudjanak spórolni a tanintézmények. Az utóbbi években egyre több ilyen eset volt: szokjunk hozzá a kabátban vizsgázó magyar diák képéhez...

Úgy tűnik azonban, hogy vannak kiemelten kezelt oktatási intézmények, a most rajtoló Nemzeti Közszolgálati Egyetem például 3,4 milliárdot kap jövőre az eredeti 2,7 milliárd helyett, 2015-ben lovaspályával, lőtérrel és saját uszodával nyit a Ludovikára költöző új campus. Infrastruktúrára máshol is jut pénz: a Lakitelki Népfőiskola is kapott 1,5 milliárdot rekonstrukcióra.

Mindez amúgy abból is látszik, hogy a költségvetés zárószavazása előtt egy módosítóval az eredetileg tervezett 23 milliárd forint helyett 34 milliárdot vontak el a felsőoktatástól - az egyetemek és főiskolák így összesen 123,5 milliárdos támogatást kapnak jövőre. A hiánycélt tartani akarja a kormányzat.

A keretszámok megvágása kapcsán a kommunikációs káosz hétvégére csúcsosodott ki, amikor is a kormány végül meghátrált, a miniszterelnök bejelentette: eltörlik a keretszámokat. Hogy pontosan ez mit is jelent, azt szerdán tárgyalja meg a kormány, a területért felelős Balog Zoltán erőforrás-miniszter addigra készít előterjesztést.

Az állami helyek szűkítése kapcsán a kormányzat képviselői a legtöbbször azzal vágtak vissza, hogy fel lehet venni a Diákhitelt - már ha itthon akarnak tanulni az érettségizők. A fiatalok azonban láthatóan irtóznak ettől, a legtöbbjük azt tanulta a szülőktől, hogy ne verje magát adósságba, főleg ne önálló élete kezdetén. Nem mellesleg, azokat az éveket éljük, amikor az állam is "háborút" vív az adósság ellenében.

(Fotó: Diákhitel Zrt.)



Belerokkan-e az állam a Diákhitelbe?

De valóban igaz-e az, hogy a diákhitellel adósságheggyel kezdik életüket majd a leendő diplomások? És mekkora terhet jelent majd mindez az államnak? Ez főleg azért is kérdés, mert elindult a Diákhitel 2, amihez kamattámogatást is ad az állam, a piaci ajánlatokhoz képest még mindig nagyon versenyképesnek számító 9%-ból hetet a költségvetés finanszíroz ugyanis (az 1-es konstrukcióhoz ilyen támogatás nem jár, a kamat ott 8%). Az állam már idén novembertől utal a központnak a hitelfelvevők után, a költségvetés a kamattámogatás összegét ezután havonta küldi meg a Diákhitel Központnak.

A Diákhitel 2 termék bevezetésével nem változtatott a magyar hallgatói hitelrendszer finanszírozásának alapkoncepcióján. Így a Diákhitel Központ Zrt. a hallgatói hitelrendszer forrásait továbbra is a pénz- és tőkepiacokról vonja be állami készfizető kezességvállalás mellett - tudtuk meg a Diákhitel Központtól. A finanszírozáshoz felhasznált külső instrumentumok a következők: nyilvános kötvénykibocsátás, speciális célú finanszírozó intézmények hitelei (pl. Magyar Fejlesztési Bank, Európai Beruházási Bank) és kereskedelmei banki hitelszerződések. Ez utóbbi azért is érdekes, mert a múlt héten az interneten keringett egy blogbejegyzés, mely azt feltételezte, hogy az állam a diákhitelen keresztül juttatja jó minőségű portfólióhoz a különadókkal megsarcolt bankokat.

Mennyibe kerül Önnek, hogy az állam hitelezi a fiatalokat?

A Diákhitel Központ nyilvános közbeszerzési eljárás keretében egyéves készenléti hitelszerződésekről kötött szerződéseket az elmúlt egy évben. Három intézménnyel él jelenleg a szerződés, ezek közül egy bank állami, egy részlegesen állami tulajdonban van, a harmadik pedig egy külföldi anyabank magyarországi leánya. Nem igaz tehát az a - meglehetősen szakmaiatlan - feltételezés, hogy a "diákhitelen keresztül milliárdokat oszt vissza az állam a kereskedelmi bankoknak". Ezen  keretszerződések értéke amúgy még a felsőoktatásból jövőre elvont összeghez képest sem számítanak soknak, hát még a magyar nagybankok mérlegfőösszegéhez képest. Az Európai Beruházási Bankkal a Központ például 38 milliárdos forrásról kötött szerződést.

A Diákhitel Központ kereskedelmi bankokkal kötött szerződései
Szerződéskötés Lejárat Keret Pénzintézet
2012. 03. 12. 2013. 03. 12. 5 000 000 000 Magyar
Takarékszövetkezeti Bank Zrt.
2012. 09. 14. 2013. 09. 14. 2 500 000 000 Budapest Bank
2012. 09. 14. 2013. 09. 14. 5 000 000 000 MFB



A Diákhitel 1 tehát nem von el pénzt a büdzsétől, az adófizetőknek egy forintjába sem kerül, a Diákhitel 2 viszont már igen. A kamattámogatásra a költségvetés idén 20 millió forintot költ, jövőre pedig egész évben 200 milliót. Érdeklődésünkre a Diákhitel Központnál elmondták, hogy ez az összeg akkor is elég lesz, ha a keretszámokat drasztikusan megvágják (kérdéseinket még a szombati miniszterelnöki bejelentés előtt tettük fel a központnak - A szerk.). A társaság jövő évi üzleti terve ugyanis azzal számol, hogy a lehető legtöbben igénylik majd a diákhitelt (ez korábban készült, mint a keretszámok megvágásáról szóló előterjesztés).
Számszerűsítve, akár a diákok háromnegyede is igényelhetné a kétfajta hitelkonstrukció valamelyikét. Persze reálisan nézve még az állami ösztöndíjas létszám csökkentése mellett sem számítunk ilyen arányú hitelkérelemre. A keretszámok ismeretében azonban azt gondoljuk, hogy az ideinél jóval többen fogják igényelni jövő ősszel a hitelt - tudtuk meg a Központtól.

Rövid távon az államnak tuti biznisz

Az biztos tehát, hogy rövid távon az állam spórolni tud azzal, hogy a Diákhitel felé "orientálja" a hallgatókat, miközben ugyanis milliárdokat takarít meg a támogatás elvonásával, a kamattámogatáson keresztül 2014-ig még az 1 milliárdot sem fogja elérni a költségvetés terhe, amivel a felsőoktatásban részt vevők tanulmányait támogatja. A kamattámogatás azonban évről évre egyre nagyobb terhet jelent majd a költségvetésnek, hiszen minden hónapban meg kell majd azt térítenie az államnak, vagyis 2014-ben nemcsak a frissen felvételizetteknek, hanem a korábbi igénylők után ugyanúgy utalnia kell. Ez pedig hordozhat magában veszélyeket, főleg ha a kormányzat további kedvezménnyel próbálja meg vonzóbbá tenni a konstrukciót - ez utóbbit a kormányszóvivő múlt héten nem erősítette meg.

A felsőoktatás hosszú távú finanszírozásában mindenképpen fontolóra kell venni, hogy az állam a kamattámogatásra akar-e még több forrást elkülöníteni a jövőben, vagy célzottan akarja a forrásokat elkölteni a felsőoktatási intézményekben, hogy azok minőségi, a piaci igényekhez igazított diplomát tudjanak adni. A Diákhitelre helyezni a hangsúlyt az intézményrendszer finanszírozási reformja nélkül (a támogatás továbbra is normatív alapú, a "fejpénzen" 2008 óta nem emeltek) nem jelent mást, minthogy az állam minimalizálja és kitolja a fizetési kötelezettségeit pár évvel, de a felsőoktatásnak így is, úgy is ára van.

Kell-e félnie a hallgatóknak a diákhiteltől?

A diákhitel speciális konstrukció, kedvező kondíciójú hitel, amit minden hallgatói jogviszonnyal rendelkező igényelhet, hitelbírálat nincs. A törlesztést a hallgatói jogviszony megszűnése után 4 hónappal kell megkezdeni, a kötelező törlesztőrészletet mindkét diákhitel konstrukciónál az első két évben a minimálbér alapján határozzák meg.

A DH2 minimum törlesztő részlete a minimálbér/fizetés %-ában
Tartozás nagysága (ft) Törlesztés
1 millió alatt 4%
1-2 millió között 5%
2-3 millió között 7%
3-4 millió között 9%
4 millió felett 11%

A Diákhitel 1-nél ez 8%, vagyis akik jövőre kezdenek törleszteni, azok 7440 forintot kell, hogy befizessenek havonta, de a rendszer az előtörlesztést nem bünteti, azt bármikor, bármekkora összegben meg lehet lépni. A Diákhitel 2 kötelező részlete az első két évben szintén a minimálbérhez igazodik, a felvett hitel nagyságától függ, annak mekkora hányadát kell visszafizetni minimum. 1 millió forint alatt például a minimálbér 4%-a a kötelező törlesztő, 4 milliós tartozás felett viszont már 11%-a.

A két konstrukciót együtt is fel lehet venni. Így tehát, aki például jövőre egyszerre kezdené meg a kétfajta kölcsön visszafizetését - tegyük fel -, az minimum 11 ezer, maximum 17 ezer forint havi törlesztéssel kezdhetné meg a felnőtt életét, a Diákhitel 2 legmagasabb kötelező törlesztési összege a minimálbér alapján 10 230 forint lenne ugyanis.

A harmadik törlesztési évben már az átlagkereset arányában kerül megállapításra a kötelező minimum törlesztőrészlet, a DH1 esetében ez 6%, a 2-esnél a sávok maradnak.

Bírják a törlesztést a fiatalok



A statisztikák szerint a diákhitelt az igénylők igen magas százaléka előtörleszti tartozását, a fizetési fegyelem kimagasló az ügyfelek körében. Mindössze az igénylők 2,7%-ával kellett szerződést bontani, mert nem kezdte meg kölcsöne visszafizetését (a felbontott szerződések egy jó része mögött egyszerű hanyagság áll). A felbontott szerződéseknél is megmarad a tartozás, de az adósnak sokkal keményebb feltételek mellett kell visszafizetnie tartozását: tulajdonképpen piaci hitelre váltják át tartozását.

Az elmúlt közel 10 év statisztikái azt mutatják, hogy a végzett hallgatók vissza tudják fizetni a tartozásukat, nagyon kevesen morzsolódnak le.

Kezdőbér és munkanélküliség

A Hayo Group nyáron közölt felmérése szerint azoknál a cégeknél, ahol a pályakezdőknek külön bértáblát készítenek, a BA-diplomások 155 ezret, az MA-oklevéllel rendelkezők 167 ezer forint nettó fizetést kapnak - ilyen kezdőbér mellett a maximum törlesztőrészlet súlyos, de vállalható teher az első években. Ahol erre nem fordítanak figyelmet, a helyzet nem ilyen rózsás, nem is beszélve a közszféráról. A kezdő tanárok nettó bére 100 ezer forint alatt van, számukra még a 7440 forintos minimum törlesztő is komoly teher, majd a fizetésük 10%-a. A Hayo szerint a versenyszférában elhelyezkedő diplomások bére 2 év után azonban meredeken emelkedni kezd. Így viszont már lehetősége van a fiataloknak az előtörlesztésre is.

Könnyű annak, aki dolgozik, gondolhatnánk. A fiatalok munkanélkülisége egyre nagyobb gond, nemcsak Magyarországon, hanem egész Európában. Itthon a 15-24 év közöttiek 28%-a munkanélküli a KSH adatai szerint, ami európai viszonylatban is magas adat.



A statisztikákból ugyanakkor az is kiderül, hogy a legmagasabb iskolai végzettséget vizsgálva Magyarországon a munkanélküliek között viszonylag kevés a diplomás, még ha számuk az utóbbi években drasztikusan meg is emelkedett.



Sőt, az Eurostat adatai szerint a végzettség szerinti foglalkoztatottság tekintetében a magyar diplomások jó helyzetben vannak, e tekintetben hajszállal az európai átlag felett vagyunk.

A számok azt mutatják, hogy a Diákhitel nem feltétlenül "ijesztő", adósság helyett befektetésként is lehet rá tekinteni, de a megfontolt mérlegelés a legfontosabb, mielőtt úgy döntünk, hogy felvesszük. Az is jól látható ugyanakkor, hogy a kamattámogatással a kormány jelenleg a felsőoktatás pénzügyi gondjainak tüneti kezelésére használja ezt az amúgy nagyon is életképes és sikeres konstrukciót.


2012.03.12

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Megszólalt Bóka János az uniós pénzekről
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 13:46
Az Európai Bizottság (EB) és az Európai Parlament (EP) nyers politikai nyomásgyakorlásra használják a Magyarország elleni uniós eljárásokat, amihez a magyar baloldal tevőlegesen hozzájárult - közölte az Országgyűlés európai ügyek bizottsága keddi ülésén az európai uniós ügyekért felelős miniszter.
Makro / Külgazdaság Vaskos meglepetést okozott az óriás
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 09:02
A várt 4,8 százalékkal szemben 5,3 százalékos pluszt ért el a kínai gazdaság. 
Makro / Külgazdaság Fontos üzenet jött Németországból
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 08:28
Az Európai Unió ugyan finomabban próbálja lazítani tagországai függését a kínai gazdaságtól, mint az USA kormánya, ám a német vállalati vezetők úgy látják, hogy nem kéne elkapkodni ezt a dolgot.
Makro / Külgazdaság A legérzékenyebb ponton támadhatja Oroszországot az ukrán sereg?
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 07:55
Egy neves brit Kelet-Európa-szakértő szerint Vlagyimir Putyin rezsimje egyre inkább egy náci rendszerre emlékeztet, amit nem lehet szabályos keretek között legyőzni.
Makro / Külgazdaság A város, ahol bárki nyer, mindig elmarad a felvirágzás
Vég Márton | 2024. április 16. 07:07
A közlekedés romokban, rossz a közbiztonság, nagyobb beruházásról nem hallani. A lakosság pedig egyre fogy. Új polgármestert keres a megyeszékhely.
Makro / Külgazdaság Enyhült a német ipar ellátási hiánya
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 17:06
Csaknem a Covid előti szintre jutott vissza.
Makro / Külgazdaság Még nagyobb megszorítás jöhet a választások után?
Vég Márton | 2024. április 15. 15:01
Varga Mihály pénzügyminiszter 675 milliárd forintnyi állami beruházás elhalasztását jelentette be a legutóbbi Kormányinfón. Ekkora költségvetési kiigazítás elég vagy még várható egy újabb csomag? Ezekről a témákról beszélt újságírónk, Vég Márton a Trend FM hétfő reggeli műsorában.
Makro / Külgazdaság Bombaként robbanhat Magyar Péter pártja júniusban - elképesztő eredményt hozott a szavazás
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 14:44
Ez alapján nem az a kérdés, hogy szerez-e európai parlamenti helyet a TISZA Párt, hanem az, hogy Fideszt meg tudja-e verni.
Makro / Külgazdaság Ízekre szedte Magyar Péter Ukrajnával kapcsolatos álláspontját Rácz András
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 11:13
A kormánypropaganda szólamai köszöntek vissza Magyar Péter szájából, de ki lehet javítani a tévedéseket.
Makro / Külgazdaság Európa napelemgyártó kapacitásainak 10 százaléka kivándorol
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 10:51
A német Meyer Burger bezárja üzemét Freibergben miután a kormányzati támogatás későn érkezett. Az Európai Unió elveszti napelemiparát a támogatási versenyben?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG