5p
Magyarországon növekedtek a legjobban az egyenlőtlenségek a válság kitörése óta egész Európában. Emiatt folyamatosan távolodunk a skandináv modelltől és haladunk a mediterrán államok felé. A válság sújtotta országok némelyikében viszont csökkent a relatív szegénységi ráta, ami azt jelzi, hogy a kisebb tortából arányaiban több jut a szegényeknek.

Mekkora megszorítást bírnak ki az emberek?

Az európai adósságválsággal, illetve annak lehetséges megoldásaival kapcsolatban egyre gyakrabban merül fel a kérdés, hogy mennyi egy-egy országban a lakosság teherbíró képessége. A sztrájkok és tüntetések intenzitása miatt nem csak a politikusoknak, hanem a közgazdászoknak is egyre gyakrabban kell mérlegelniük, hogy vajon a költségvetési kiigazításra kényszerülő országokban milyen nagyságú és szerkezetű az a megszorítás, amely mellett a szegénységből és az egyenlőtlenségből fakadó társadalmi feszültségek még kezelhetőek.

A kérdés eldöntését azonban sok egyéb tényező mellett megnehezíti némileg az összehasonlítható adatokat tartalmazó nemzetközi adatbázisok és kiadványok hiánya. Éppen ezért nagy jelentőségű és hiánypótló a háztartatási szintű adatfelvételekkel kapcsolatos uniós kutatásokat (EUROMOD) összefogó brit székhelyű Gazdaság- és Társadalomkutató Intézet (ISER) legújabb műhelytanulmánya. Az írás egyik legfontosabb tanulsága, hogy a válságba került országokban sem feltétlenül jár együtt a komoly költségvetési megszorítás az egyenlőtlenségek növekedésével - sőt... A másik pedig, hogy a magyar helyzet érdemben megváltozott az elmúlt években.

Nem állunk rosszul, de az irány aggasztó

Az egyik leggyakrabban használt szegénységi mutató a relatív szegénységi ráta, ami azt mutatja meg, hogy a lakosság hány százaléka él a mediánjövedelem 60 százalékánál kisebb jövedelemből. Ebből a szempontból az északi országok mellett az átlagnál sokkal kedvezőbb a helyzet Csehországban és Szlovákiában, míg a legnagyobb relatív szegénységi rátával a mediterrán országok mellett az Európai Unióhoz újonnan csatlakozott dél-európai országok és a balti államai rendelkeznek.

Hazánkban a relatív szegények aránya 12,6 százalék, ami némileg alacsonyabb az Európai Unió átlagánál, ám a változás iránya nem megnyugtató: három év alatt 0,6 százalékponttal emelkedett az mutató értéke, miközben az uniós átlagban 0,2 százalékkal csökkent. Ez utóbbi részben azzal magyarázható, hogy míg a válság által jelentős reálgazdasági visszaesést elszenvedő, majd később komoly költségvetési megszorítást végrehajtó Litvániában és Észtországban jelentősen emelkedett a relatív szegénységben élők aránya, addig a hasonló utat bejáró Romániában, Spanyolországban és Görögországban (!) érdemben csökkent a mutató értéke.

Hogy nőhet a szegények száma, ha több a támogatás?

A szerzők a fentieken túl azt is számszerűsítették, hogy a piaci jövedelmeken felül milyen mértékben volt képes csökkenteni (vagy akár növelni) a relatív szegénységi rátát a nyugdíjrendszer, valamint az állami adók és támogatások rendszere. Általánosságban azt lehet mondani, hogy az előbbinek sokkal jelentősebb a szerepe: míg az unió egészében átlagosan csupán a piaci jövedelmeket figyelembe véve a relatív szegénységi ráta 35,9 százalék volt 2012-ben, addig a nyugdíjrendszernek köszönhetően ez a szám 18,7 százalékra mérséklődött, az állami adóak és támogatások hatásával együtt pedig 14,8 százalékra. Bár ez arra utal, hogy a nyugdíjrendszer szerepe (hiszen sokkal nagyobb kiadási tételt jelent) fontosabb a szegénység elleni harcban, mint az egyéb eszközök, az országok közötti különbségek miatt érdemes az utóbbit egy kicsit alaposabban megvizsgálni.

A számok ugyanis azt jelzik, az adók és a támogatások együttes hatása több országban is növeli a relatív szegénységi rátát! Ez elsősorban azzal magyarázható, hogy ezekben az országokban a legalacsonyabb jövedelműek egy része (például aki nem nevel gyermeket) több adót fizet, mint amekkora támogatásban részesül. Ezek egyébként nem véletlenül jellemzően épp azok az országok (Lengyelország, Görögország, Bulgária), ahol a szegénységi ráta összességében is viszonylag magas.

Magyarországon az adók és támogatások együttes hatása 2,8 százalékponttal csökkenti szegénységi rátát, azonban a tendencia ebből a szempontból is csökkenő: Görögország, Lettország, Litvánia és Luxemburg mellett hazánkban is érdemben (több mint egy százalékponttal csökkent) a mutató értéke, miközben Romániában és Máltán több mint egy százalékponttal emelkedett az állami szerepvállalás hozzájárulása szegénység csökkentéséhez.

Nagyot romlott a helyzet Magyarországon

Míg a relatív szegénységi ráta a jövedelemeloszlás alsó felét igyekszik megragadni, addig a Gini-index az egész lakosságon belüli egyenlőtlenségeket számszerűsíti (0 és 100 százalék közötti értéket vehet fel, minél nagyobb, annál nagyobb az egyenlőtlenség). A számok nagyjából hasonló jelenségre utalnak, mint a relatív szegénységi index: élen Szlovénia „csatlakozott” a skandináv államokhoz, valamint Csehországhoz és Szlovákiához, míg a legnagyobb egyenlőtlenség a Balti államokban, és a déli országokban van.

Magyarország ugyan a kevésbé egyenlőtlen országok közé tartozik, az elmúlt három évben azonban radikálisan romlott a helyzet ebből a szempontból is: míg az EU-ban átlagosan 0,1 százalékponttal csökkent az egyenlőtlenség, addig Magyarországon 2,6 százalékkal emelkedett a mutató értéke. Ez különösen annak fényében jelentős változás, hogy egyedül Litvániában emelkedett 1 százalékpontnál nagyobb mértékben (1,3 százalékponttal) a mutató értéke, miközben 2009 és 2012 között a társadalmi egyenlőtlenségek érdemben (tehát legalább egy százalékponttal) csökkentek Görögországban, Portugáliában és Bulgáriában.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Balog Ádám: a vállalkozásoknál már most is van sávos adózás – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. december 2. 05:44
Az elmúlt időszakban több közös bejelentést is tett a kormányzat és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK). Ez is annak a jele, hogy idén május, a stratégiai megállapodást megkötése óta egy aktívabb kamarai működés látható, ami kezdetben a kormánynak is újszerű volt – mondta el a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) általános alelnöke, az MKIK alelnöke a Klasszis Podcast legújabb epizódjában. Balog Ádámot a kettős kamatrendszerről, a kata jövőjéről és a három éve stagnáló gazdaságról is kérdeztük. 
Makro / Külgazdaság Ukrajna és a forint tartják lélegeztetőgépen az egyik legfontosabb mutatónkat
Imre Lőrinc | 2025. december 1. 15:19
Egyre fogy a remény azzal kapcsolatban, hogy a negyedik negyedéves gazdasági teljesítmény valamelyest kozmetikázhat a 2025-ös magyar GDP-mutatón. A kormányzat fél százalékos növekedést vár, de a legfrissebb exportadataink alapján könnyen lehet, hogy még ezt a szintet sem érjük majd el.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton odapörkölt a német kormánynak és a bankoknak
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 13:31
A parlament gazdasági bizottsága előtt beszélt a miniszter, a GDP szerinte a német gazdaság szenvedése miatt nem növekszik eléggé. A bankoktól plusz 180 milliárd forintot tervez beszedni jövőre a kormány.
Makro / Külgazdaság Újabb lehetőséget kapnak a kezükbe a SZÉP-kártyások
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 12:14
Április 30-ig lehet újra hideg élelmiszert is vásárolni SZÉP-kártyával.
Makro / Külgazdaság Beruházási hitelt venne fel? Itt egy jó hír
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 11:12
Marad díjmentes a kezesség.
Makro / Külgazdaság Mi folyik itt? Keddtől megint nagyobbat változnak az árak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 10:21
Megint csak az autósok egyik fele örülhet.
Makro / Külgazdaság Valamit titkol a magyar kormány az amerikai szankciókkal kapcsolatban?
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 09:14
Továbbra sem árul el alapvető fontosságú részleteket a magyar kormány arról, hogy miként és meddig mentesültünk az amerikai szankciók alól.
Makro / Külgazdaság Egy picit fellélegezhet a kormány? Ezt látták a vállalatvezetők novemberben
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 09:00
Sok mutató javult a novemberi Beszerzési Menedzser Indexben.
Makro / Külgazdaság Az export esett, az import nőtt – nem néz ki jól a magyar külkereskedelem mérlege
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 08:31
Tavalyhoz képest 178 millió euróval romlott az egyenleg.
Makro / Külgazdaság Akiknek bejött a háború: 679 milliárd dollárt kerestek tavaly
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 07:54
A száz legnagyobb hadiipari cégnek jó éve volt 2024-ben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG