6p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Választási költségvetésről ugyan nincsen szó, de ha a gazdaság nem okoz kellemes meglepetést, akkor nagyjából 170 milliárd forintnyi újabb megszorítás jöhet jövőre. A kormány túl sokat vár az áfából és az új vállalati adókból 2014-ben, miközben a tartalék nagysága jócskán elmarad a korábbi évek gyakorlatától – pedig az évközi kiigazítást még jelentősebb biztosítékok mellett sem sikerült megúszni az elmúlt években.

Bár a napokban az Európai Bizottság rábólintott a jövő évi költségvetés tervezetére, könnyen előfordulhat, hogy a korábbi évekhez hasonlóan 2014-ben is évközi intézkedésekre lesz majd szükség annak érdekében, hogy a deficit ne haladja meg a GDP-arányosan 2,9 százalékos hiánycélt. A jelenlegi tervekben ugyanis több olyan tétel is szerepel, amelynek megvalósítását jelentős kockázat övezi, miközben a tartalékok nagysága messze elmarad a korábbi évek gyakorlatától.

A tisztánlátás érdekében érdemes kiemelni a költségvetés azon sorait, amelyek leginkább veszélyeztetik a jövő évi hiánycélt, szembeállítva a büdzsében szereplő biztosítékokkal, illetve az olyan bizonytalanságokkal (pozitív kockázatokkal), amelyek javíthatják az egyensúlyt.

Kevesebb áfa és jövedéki adó

A legnagyobb probléma a korábbi évekhez hasonlóan a bevételi oldallal, azon belül is az adóbevételekkel van. A várható eltérések szerkezete ráadásul kísértetiesen emlékeztet az idei évre: a fogyasztási adók számottevő alulteljesítését csak kis részben képes ellensúlyozni a munkát terhelő adók többlete.

Miután az idei évre várt 2953 milliárd forintos előirányzattól még az NGM saját becslése szerint is várhatóan 150 milliárd forinttal elmarad az általános forgalmi adóból várható bevétel, a jelenség hasonló nagyságrendben várhatóan megismétlődik jövőre is. Ezt jelzi az MNB legfrissebb előrejelzése, az ÁSZ értékelése , valamint a Költségvetési Felelősségi Intézet Budapest (KFIB) szeptember végén készült technikai kivetítése is.

Nem ússza meg a költségvetés a dohányzással, illetve annak értékesítésével kapcsolatos jogszabályi környezet változását sem: miután az idei év első hónapjában negyedével csökkent a legális értékesítés volumene az egy évvel korábbi adatokhoz képest, jövőre várhatóan az adóemelés ellenére is mintegy 30 milliárd forinttal elmaradhat a jövedéki adóból származó bevétel a tervezett összeghez képest.

Bár a nemrég benyújtott adótörvényekben tetten érhető a kormány azon szándéka, hogy vonzóbbá tegye a tavaly bevezetett új vállalati adókat, a kivából és a katából jövőre együtt várt 123 milliárd forint meglehetősen ambiciózusnak tűnik annak fényében, hogy a két adónemből idén összesen várhatóan nagyjából 35 milliárd forintot realizál a költségvetés. Ezen kívül első sorban az idei évi tapasztalatok alapján kockázatosnak tűnik a pénzügyi tranzakciós illetékből várt bevétel is, bár az is igaz, hogy a kormány idén sem volt rest egyszeri pótlólagos befizetésre kötelezni a bankokat.

Részben az új vállalati adók viszonylag alacsony népszerűsége, részben a kedvező 2013-as folyamatok alapján viszont méltán bizakodhat abban a kormány, hogy a munkát terhelő adókból (elsősorban az szja-ból, kisebb részben a járulékokból) származó bevétel akár 60 milliárd forinttal is meghaladja a tervezett szintet. Ráadásul ezt a folyamatot tovább erősítheti, ha a családi adókedvezmény kiterjesztésének hatására a bérjellegű kifizetéseket (különösen a prémiumokat) tömegesen próbálják majd az év végéről átcsúsztatni a jövő év elejére – csökkentve ezzel viszont a költségvetés idei bevételeit. A fentiek miatt az adóbevételek összességében mintegy 230 milliárd forinttal elmaradhatnak jövőre a tervezett szinttől.

Túl kicsi a tartalék

A költségvetési kiadások előrejelzését több bizonytalanság övezi, mivel sokkal inkább függ a kormány ad hoc döntéseitől, mint a külső körülményektől (pl. bérek, fogyasztás). Ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy érdemben nagyobb a kormány mozgástere. Ha év közben úgy látja, akkor törvénykezés nélkül is képes korrigálni a folyamatokat például a beruházások leállításával, vagy extra tartalék képzésével - amire bőven találunk példát az elmúlt évekből. Jelenleg csupán egy területen látunk komoly, számszerűsíthető feszültséget: az Egészségügyi Alapon belül az összevont szakellátásra szánt 615 milliárd forint alig valamivel nagyobb, mint az idei évre vonatkozó módosított előirányzat (606 milliárd forint), ami érdemi kockázatot jelent annak fényében, hogy az egészségügyi intézmények egyre növekvő adósságállományával előbb-utóbb kezdeni kell valamit.

Várható eltérés a tervekhez képest 2014-ben (a negatív szám rontja az egyenleget, a pozitív javítja
Mrd Ft GDP %
Általános forgalmi adó -150 -0,5
Jövedéki adó -30 -0,1
Új vállalati adók (kiva, kata) -60 -0,2
Bérterhek (szja, járulékok) 60 0,2
Egyéb adók (tranzakciós illeték, bányajáradék stb.) -50 -0,2
Egészségügyi kiadások -40 -0,1
Tartalék 100 0,3
Összesen: -170 -0,6
Forrás: Privátbankár.hu számítás

Bár a tartalék elsősorban amúgy is az év közben felmerülő kockázatok kezelését szolgálja, nem pedig a már az év elején sejtett/tudott elmaradások pótlását, a jövő évre tervezett 100 milliárd forint mindenképpen meglehetősen kevésnek tűnik az eddig bemutatott kockázatokhoz képest. Különösen igaz ez, ha figyelembe vesszük, hogy 2012-ben 268 milliárd forintos, 2013-ban pedig 400 milliárd forintos tartalékkal vágott neki az évnek a költségvetés és ennek ellenére mindkét évben kénytelen volt több, jelentős költségvetési kiigazítást végrehajtani a kormány.

Összességében úgy tűnik, hogy ha nem változtat érdemben a kormány a jövő évi költségvetésen, akkor jó eséllyel szükség lesz legkésőbb az év második felében egy GDP-arányosan nagyjából 0,6 százalékos (170 milliárd forintos) kiigazításra. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy egyrészt az összeg nem haladja meg érdemben a költségvetési előrejelzésekkel kapcsolatos hibahatár nagyságát, másrészt pedig ha a gazdasági körülmények a vártnál kedvezőbben alakulnak, az automatikusan biztosíthatja az adóbevételeken keresztül a hiányzó összeget.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Visszaállamosítják a vasutat egy nagy európai országban
Privátbankár.hu | 2025. május 25. 13:16
Megkezdődött a konzervatív párti kormányok által három évtizeddel ezelőtt privatizált brit vasúthálózat újbóli államosítása. A program a tavaly nyári parlamenti választások óta kormányzó Munkáspárt előre meghirdetett gazdaságpolitikai cselekvési terveinek egyik sarkalatos eleme.
Makro / Külgazdaság Véget érni látszik a Dacia szárnyalása?
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 15:22
A romániai autóipar erőteljesen beletaposott a fékbe. Mindkét ottani márka termelése csökkent.
Makro / Külgazdaság A béna kacsa esete a mestertervvel: van visszaút Oroszországba?
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 13:28
Donald Trump amerikai elnök állítólag azt a „rafinált” tervet eszelte ki, hogy „reciprok Nixonként” lehámozza Oroszországot Kínáról. Ennek az lehet az alapja, hogy fogalma sincs a lehetőségekről.
Makro / Külgazdaság Megjött a reakció Donald Trump újabb Európa-ellenes dührohamára
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 12:39
Az EU nem megy bele a sárdobálásba. 
Makro / Külgazdaság Örülhetnek a magyar autósok
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 10:55
Mit érdemes tudni az üzemanyagárakról? 
Makro / Külgazdaság Hamarosan karnyújtásnyira kerülhetünk Belgrádtól
Privátbankár.hu | 2025. május 23. 16:16
Az idei év végére elkészül a Budapestet Belgráddal összekötő vasútvonal modernizálása, a két ország fővárosa így gyakorlatilag karnyújtásra kerül egymástól – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken Belgrádban.
Makro / Külgazdaság Kiderült, mi a legnagyobb természeti veszély az európai gazdaság számára
Privátbankár.hu | 2025. május 23. 15:46
A felszíni vízhiány jelenti a legjelentősebb természeti kockázatot az európai gazdaság számára – közölte az Európai Központi Bank (EKB) és az Oxfordi Egyetem kutatását ismertetve a Luxembourg Times című, angol nyelvű luxemburgi hírportál pénteken.
Makro / Külgazdaság 2027-re ígéri az új kőolajvezetéket Szijjártó Péter
Privátbankár.hu | 2025. május 23. 15:31
A tárcavezető arról számolt be, hogy Európa rendkívül összetett kihívásokkal néz szembe, és ezek közül az egyik az energiaválság, amely az Oroszországgal szembeni szankciók és Ukrajna számlájára írható.
Makro / Külgazdaság 4iG: Technológiai együttműködés Kazahsztánnal
Privátbankár.hu | 2025. május 23. 11:24
A kazah fél megerősítette elkötelezettségét.
Makro / Külgazdaság Kiderült, hogy mennyibe fog kerülni egy liter dízel
Privátbankár.hu | 2025. május 23. 10:42
Szombaton a benzin nagykereskedelmi ára ezúttal sem változik.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG