Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sajtótájékoztatót tart a Miniszterelnöki Kabinetiroda sajtótermében 2018. augusztus 14-én. MTI Fotó: Kovács Attila |
Miközben a kormány tagjai rendre a legfontosabb 2019-es adóintézkedések között említik a szociális hozzájárulási adó további 2 százalékpontos csökkentését, a parlament által nyár elején elfogadott költségvetési és adócsomagban nincs nyoma a hatályba léptetésnek. Pusztán egy említést találni a törvény indoklásában arra, hogy a jövő év második felében, júliustól kerülhet sor erre. Ennek ellenére a nyári szünet utáni Kormányinfón is arról beszélt Gulyás Gergely, hogy már januártól megtörténhet a csökkentés - az Mfor.hu azonban felhívta a figyelmet arra, hogy a jogszabályokban nem ez áll.
Tegnap aztán a miniszter megerősítette a lap munkatársának, hogy valóban az Mfor.hu-nak van igaza: tényleg nem januártól, hanem csak júliustól csökken a szocho. (Ennek egyébként feltétele az is, hogy egy bizonyos szintű béremelkedés megtörténjen, de ez gyakorlatilag biztosan be fog következni júliusra.)
Éppen ez a béremelkedés az, ami miatt a munkaadók szeretnék elérni a szocho korábbi, év elejétől történő mérséklését: miközben a munkaerőhiány miatt a vállalatok rákényszerülnek a bérek jelentősebb emelésére, a termelékenység önmagában nem bővül eléggé ahhoz, hogy a 10 százalék feletti reálbér-emelkedést kitermeljék a cégek. Ahhoz, hogy versenyképességük ne essen vissza, szükség lenne az adóterhek mérséklésére. Gulyás Gergely szavai (és a jogszabályban írtak) alapján azonban erre nem hajlik a kormány, csak a második félévre csökkenhet a szocho.
Az Mfor.hu összeállítása szerint a két százalékpontos szocho-csökkentés minimum 100 milliárd forint bevétel kiesését jelentené éves szinten a büdzsében. Ugyanakkor a foglalkoztatás fehéredése, valamint a minimálbér-emelés ennek jelentős részét kompenzálja, vagyis jóval kisebb lenne a veszteség.