A közelmúltban egyedül a LinkedIn tőzsdére lépését lehet egy lapon emlegetni vele, a következő években pedig valószínűleg csak a Zynga vagy a Facebook lehet képes nagyobb felhajtásra a Wall Streeten.
Bár az elemzők nagy része meglehetősen szkeptikus a cég tőzsdei sikerével kapcsolatban egyelőre nagy sikernek ígérkezik a debütálás. A kibocsátási ár 2 dollárral az előzetesen meghatározott sáv felett, 20 dolláron alakult ki, még úgy is, hogy a kibocsátott mennyiséget 5 millió darabbal növelték. A társaság 35 millió részvényt vezet be a tőzsdére, amivel 700 millió dollárnyi tőkét von be. Mivel a piacra kerülő részvényszám a teljes vállalatnak kevesebb, mint 5,5 százaléka, a Groupont a bevezetés 12,7 milliárd dollárra értékeli. A cég részvényei a Nasdaq-on forognak majd.
A Groupon-történet
Kiaknázatlan lehetőségek "Hamarosan eljön az idő, amikor nemcsak minden ember, de minden dologba is beépített kommunikációs képességgel, sim-kártyával vagy mással lesz ellátva. Az „Internet of things” ma már széles körben használt fogalom és a folyamat jelenleg is zajlik. Autók, szívbillentyűk, intelligens mérőrendszerek, épületek kommunikálnak egymással. A közösségi média és a hálózatokon keresztül megosztott emberi és erőforrásokban még rengeteg lehetőség van, mint ezt a Groupon vagy a cloud computing is bizonyítja" - mondta korábban a Privátbankárnak adott interjújában Simó György, a Day One Capital egyik alapítója. |
A Groupon az Amerikában rendkívül népszerű kuponos vásárlásra, közösségi vásárlási akciókra építette fel a profilját. A vele szerződő vállalkozásoknak lehetővé teszi, hogy kedvezményekre beváltható kuponokat értékesítsenek nagy tömegben. A meghatározott ideig elérhető kupont csak akkor kell kifizetni, ha előre meghatározott számú felhasználó jelzi, hogy megvásárolná. A kuponok jelentős, nem ritkán 50-70 százalékos árengedményt jelentenek, az értékesítésükből befolyó összeg átlagosan 40-42 százaléka a Grouponnál marad, ez adja a társaság bevételeit. A cég több mint 7000 főt foglalkoztat, ők főleg értékesítők. A 2008-ban alapított céget a terjeszkedés tempója alapján a Forbes 2010 végén a világ leggyorsabban növekvő vállalatának nevezte.
A mai kibocsájtás szempontjából érdekes, hogy a Google 6 milliárd dollárért akarta felvásárolni a Groupont tavaly novemberben, de a cég végül elhárította az ajánlatot. Nem sokkal később 950 millió dolláros befektetést kapott kockázati tőke befektetőktől. A Groupon eddig összesen 1,14 milliárd dollárnyi tőkét vont be több körben. Miután a mostani kibocsájtás alapján a cég több, mint 12 milliárd dollárt ér, ez azt jelenti, hogy elvileg több, mint kétszer olyan értékes, mint amennyiért a Google megvette volna pont egy éve.
Széleskörű aggodalmak
A nagy siker mellett jelentős kétségek övezik a cég tőzsdére lépését. Elemzők mind idehaza, mind a tengerentúlon meglehetősen szkeptikusak a cég hosszútávú sikerét illetően. Ennek egyik oka, hogy magát az üzleti modellt nem tartják sokan tartósan életképesnek, ugyanis az akciókban résztvevő kuponhasználok nem tekinthetők visszajárónak, a siker teljesen kiszolgáltatott az akcióknak. Többen azt is aggasztónak tartják, hogy az elmúlt évek egyre nagyobb sikerei mögött elsősorban az agresszív terjeszkedés áll, ennek azonban előbb utóbb vége kell, hogy legyen, mint ahogy az is kérdéses, hogy az akciók kínálati oldalán álló kis és közepes vállalkozások meddig hajlandóak akciózni. Óvatosságra ad okot az is, hogy több országban működik már a Groupon, de nem mindenhol ugyanakkora sikerrel, mint az Egyesült Államokban.
Az pedig már csak hab a tortán, hogy az elmúlt évben többször is pontatlan információk jelentek meg a tőzsdére lépésről, aztán többször el is kellett halasztani a bevezetést jogi szabálytalanságok miatt.